God håndholdt optageløsning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

God håndholdt optageløsning

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har fået øjnene op for at optage lyd udenfor computeren, troede aldrig det skulle ske, men det er super sjovt.
Indtil nu har jeg brugt lydsporet fra de videoer jeg optager på mit Canon Powershot S95 lommekamera. Det har sin charme, men også sine ulemper lydmæssigt, så jeg overvejer at købe en ordentlig optager.
Hvad er der af muligheder? Jeg er ikke umiddelbart interesseret i at købe mig fattig i flere tilhørende mics, men det kan jo være det ændrer sig.
Nævn gerne dyre og billige muligheder, helst hvad I selv har erfaringer med.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Har selv denne jeg bruger til diverse optagelser i forbindelse med mine videoprojekter. Er godt tilfreds:
http://www.4sound.dk/studie/recordere/olympus-ls-14

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg købte en Zoom H4 lige da den var kommet, og den har jeg generelt været glad for. Lydkvaliteten er overraskende god for sådan en lille bærbar tingest. Den kan både optage i mp3 og .wav og helt op til 96 khz, hvilket kan være praktisk hvis man vil f.eks. bruge optagelserne til sære lydeffekter som skal afspilles i halv hastighed.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvad med Rødes X-Y?

Der var vist en anden tråd

Spørg David Mondrup hvad han endte ud med, det var vist ham der skulle købe for nogle måneder siden, ved ikke, hvad det endte med.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
sjap
Medlem
Indlæg: 228
Sted: Aalestrup

Indlæg af sjap »

Du kan da købe min Edirol (batteridæksel kan købes som reservedel fra Roland, jeg har forhørt)

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=69087

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Elsker min Zoom H2...

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Jeg er nu også ganske glad for min Zoom H2N.

Og jeg arbejder en del med reallyd. Det meste af mit lyddesign starter gerne udenfor computeren

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Graceville skrev:Hvad med Rødes X-Y?

Der var vist en anden tråd

Spørg David Mondrup hvad han endte ud med, det var vist ham der skulle købe for nogle måneder siden, ved ikke, hvad det endte med.
Jeg har både en Zoom H4n og en RØDE XY. Derudover bruger jeg også i en snæver vending RØDEs app til XY, RØDE REC, der også kan tilgå den indbyggede mic på en iphone. Den lyder forbløffende godt når den laver alm. .wav filer.

ZOOM har gode indbyggede mics + combo XLR/jack indgange. De indbyggede mics har det med at være vindfølsomme, så en god vindhætte er alfa og omega til udendørs optagelser.

RØDE løsningen er fed fordi den er så handy.

Jeg er alt i alt godt tilfreds.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

På AES i NY, hørte jeg et indlæg fra audiodesigneren fra "Call of Duty", som sagde at Sony PCM-M10, var deres hemmelige våben. Alle nye medarbejdere fik en, og det ofte var optagelser fra den de endte med at bruge i spillet, selv om de have dyrere mikrofoner med på settet. Og så var det svært at ikke få GAS..... :-)

Har også en Zoom H4n, med den er lige det større, og lidt for stor til lige at have med i lommen

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Sony PCM-m10! Hvis den stadig kan fåes. Helt fantastisk lille optager. Helt utroligt lavt noisefloor og meget neutrale mics. Har prøvet flere små håndholdte og de lider næsten alle sammen af en skarp/hypet top, men Sony'en er meget neutral i lyden. Og så er batteritiden det mest imponere jeg har oplevet. Tror kun jeg har skiftet batteri i min én gang, og jeg har haft den i flere år nu og optaget timevis af lyd! :shock: Det eneste lille minus ved den er at stereobilledet ikke er super bredt, men det kan nemt gøres bredere i post produktion.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Og husk en afro/dead kitten windjammer til den, hvis du vil lave optagelser udenfor.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ligner ikke at PCM-M10 er til at finde. Jeg fandt en anden Sony som er temmelig pricy, iforhold til de andre der er nævnt her i tråden.
http://www.thomann.de/dk/sony_pcm_d100.htm

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hoby skrev:
Takker, 200 euro passer fint med hvad I har givet for jeres?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ca. 1600,- kr hos Thomann. Mener det var inkl. forsendelse.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Ja, det var deromkring.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg tror, at jeg har været igennem stort set alle Zoom og er nu på en Zoom H6, som jeg er meget glad for. Ikke mindst p.gr.af muligheden for at skifte mikrofon - og bruge eksterne mikrofoner samtidig. Den er lidt stor, men det lever jeg med. Jeg har også en Røde x/Y, men får den ikke brugt særlig meget. Jeg kunne godt overveje en lille Sony til at have med i lommen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gs-dk skrev:Jeg tror, at jeg har været igennem stort set alle Zoom og er nu på en Zoom H6, som jeg er meget glad for. Ikke mindst p.gr.af muligheden for at skifte mikrofon - og bruge eksterne mikrofoner samtidig. Den er lidt stor, men det lever jeg med. Jeg har også en Røde x/Y, men får den ikke brugt særlig meget. Jeg kunne godt overveje en lille Sony til at have med i lommen.
Hvorfor H6 over H4/H2 for dig, Gert?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Muligheden for at skifte mikrofon vejede tungt. Jeg elsker at lave M/S optagelser samtidig med, at jeg har muligheden for et eksternt stereo-sæt. Og så selvfølgelig håbet om en bedre optagelyd.....men jeg var også glad for de to andre:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gs-dk skrev:Muligheden for at skifte mikrofon vejede tungt. Jeg elsker at lave M/S optagelser samtidig med, at jeg har muligheden for et eksternt stereo-sæt. Og så selvfølgelig håbet om en bedre optagelyd.....men jeg var også glad for de to andre:)
Super, jeg kunne godt forestille mig at, med tiden, tilkøbe en alternativ mic til den optager jeg nu vælger, og det lader da til at være let/oplagt med H6.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg blev selv anbefalet SONY PCM-M10 af en her inde fra ... og jeg bruger den stadig til at optage alt muligt, og kvaliteten er helt utrolig god, i forhold til prisen kan jeg sige... så gør dig selv den tjeneste at tjekke den ud også :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg købte en brugt Zoom H4N, da jeg så kunne have den kørende konstant, frakoblet kameraet/flere kameraer.
Det gav stor frihed, og hævede lydkvaliteten, så kontinuerlig lyd og mulighed for at klippe støttende materiale ind efter behov.

Jeg har haft gavn af at kunne tilslutte XLR, så jeg kunne trække et langt kabel til en evt. interviewer, og samtidig kunne have den i en taske på mig så jeg kunne kontrollytte på hovedtelefoner.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tråden får mig til at genoverveje, om det kunne være noget for mig.

Det er jo også det med "workflow".

Sidste gang jeg tænkte, det var godt nok ærgerligt man ikke havde noget ordentligt optagegrej, var da jeg spillede på Musik Konditoriet i Valby. deres rugbrødsskærer havde en fantastisk rytmisk lyd, så det kan opstå alle vegne. En x-y ville snildt kunne have sin faste plads i forlommen til min yndlingsjakke. En Zoom-optager ville være mere uhandy, tænker jeg, mm de nu er så små, at der ikke er den store forskel.

Der findes også sjove apps så man kan lydbehandle og sample med det samme i bussen eller i toget.

eks. Nord Beat (performance step sequencer), ikke sikker på, om det er det rigtige, har ikke fået det til at fungere, måske er det en fjernbetjening til en eller anden sequenser...

men ellers er der iMPC appen fra AKAI, det virker ret godt med samples og interne lyde, sjovt at lege med.

/Morten.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er 99% sikker på at jeg ender på en Zoom H4nSP som bliver bestilt her d. 1.
Er Zooms egen vindhætte som Thomann gerne vil sælge til den god nok, er der bedre alternativer, kan man selv sy noget sammen der virker lige så godt?
Omtalte vindhætte:
http://www.thomann.de/dk/zoom_aph_4nsp.htm


3 års garanti fra Thomann trækker meget for mig, og så skal jeg bruge 2 eksterne indgange, da jeg vil lave div. piezo og andre optagelser med brug af de to ekstra indgange. Ellers ville jeg gerne være hoppet på en PCM M-10.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og hmm... Kan så se at den nu er en udgået model hos Zoom. Gad vide om man skal ligge noget i det..

Nyt svar