Waldorf Blofeld

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
2ndSide
Medlem
Indlæg: 1

Waldorf Blofeld

Indlæg af 2ndSide »

Hej med jer.

Jeg kigger efter en ny hardwear synth. Jeg havde tænkt mig at købe en analog synth, men så faldt jeg over Blofeld'en, som jeg synes lyder meget godt. Den er så kaldt virtuelt analog, hvad betyder det? Og hvad er forskelen på en hardware synth som ikke er analog og en kraftfuld vst som for eksemple u-he diva?

Håber i har en forklaring.

MvH

August

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

At Blofeld'en er Virtual Analog betyder bare, at alt lydgenerering i maskinen laves digitalt, altså via computer algoritmer, hvor efter det digitale signal sendes til en DAC (Digital to Analog Converter) til allersidst, som laver det digitale signal om til et elektrisk analogt signal.

En analog synth laver lydgenereringen ved hjælp af elektriske signaler i stedet for, fra start til slut.

Og så er der alle hybriderne der er lidt af hvert, og dem der styrer de analoge kredsløb digitalt... det er en længere udredning at forklare til bunds.

I princippet er der ikke nogen forskel på en VA synth som Blofeld og f.eks. U-He Diva... begge er VA'ere, det er bare forskellige processorer der genererer lydende... forskellene her ligger i de algoritmer der bruges, og ikke mindst hvor megen processor power der er til rådighed. En hardware VA'er har den fordel at de er stand-alone, de er bygget til kun at frembringe lyd, og har derfor 100% af deres CPU kraft til rådighed alene til dette... en softsynth skal deles om resourcerne med mange andre ting i en computer... begge dele har sine fordele og ulemper.

I sidste ende kommer det hele an på hvad DU synes lyder bedst, og hvad du har brug for... lad være at dvæle så meget i analog vs. digital... find ud af hvad du har brug for, hvad du synes lyder godt osv. og vælg ud fra det, men gør dig selv den tjeneste at lytte til både analoge og digitale maskiner...

Men som grundregel kan man sige, at de digitale nok er langt mere flexible, kan meget mere, har flere stemmer osv. end de analoge... men til gengælg har de analoge noget i deres sound de digitale efter min mening endnu ikke har opnået.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
GeorgeHayduke
Medlem
Indlæg: 1764

Indlæg af GeorgeHayduke »

Blofeld lyder i hvert fald slet ikke som en analog synth, jeg synes den har en lidt hård metallisk/digital karaktér.

Men som Razmo siger, kan den rent teknisk sagtens lave VA-lyde (subtractive synthesis). Og så kan den selvfølgelig også en masse, rent teknisk, som en analog synth ikke kan.

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Hvis du synes, at en Blofeld lyder fedt, skal du da købe den. Det gør ingen forskel om den er analog eller digital - vigtigste er, at du kan lide dens lyd samt interface. Hvis det er en med tangenter, er du tilmed heldig at få noget af det lækreste at spille på, efter min mening.

Held & lykke med dit musikprojekt :-)
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Og Blofeld er stadig den VA hardware synth der kan mest af alle du kan få derude, når du kigger pris/value... der er efter min mening ikke andre i det prisleje der kommer i nærheden af den, period.

Og så skal jeg lige tilføje en rettelse af det jeg skrev længere oppe... VA betyder selvfølgeligt ikke at lyden er digitalt skabt, men at den digitalt emulerer analog syntese.

Men at klassificere de fleste "VA'ere" i dag som kun emulerende de analoge er vidst en underdrivelse... de kan som regel et hav af ting oveni som de analoge ikke kan... Wavetable, FM, Samples og meget mere.

Blofeld f.eks. kan både Virtual Analog, Wavetable, FM og Samples (med option).. og så har den effekter indbyget også, hvilket normalt er noget man kun finder på de digitale synthesizere.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
JMJarre
Forum Donator
Indlæg: 35

Indlæg af JMJarre »

Hey.

Blofeld'en har jeg (også) haft, både med og uden tanggenter.

Det er en virkelig overdådig synthesizer, omend enhver sammenligning med en ægte analog maskine er malplaceret. Med til VA-betegnelsen hører dog, at den er meget nem at programmere med assigning til de fire knobs.

Den lyder fantastisk, er meget raffineret (men ultra nem at bruge) og af høj komponentkvalitet (den er bygget som en Sherman tank).

Køber du desktop-versionen er den tilmed så ultra kompakt, som det overhovedet er muligt.

Sammenlignet med Ultranova, Gaia og andre synths i samme prissegment (med tanggenter), får du virkelig smæk for skillingen.

Altså; varme anbefalinger herfra.

Bedste hilsner /Leif

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

GeorgeHayduke skrev:Blofeld lyder i hvert fald slet ikke som en analog synth, jeg synes den har en lidt hård metallisk/digital karaktér.
+1

Nyt svar