Monitor Controller - Erfaring søges

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Monitor Controller - Erfaring søges

Indlæg af Hippo »

Hej folkens.

Jeg overvejer at opgradere min monitor-controller, og derfor er jeg på udkig efter meninger og erfaring.

Jeg havde i sin tid en Presonus Monitor Station; en aktiv sag til overskuelige penge, som egentlig gjorde det meget godt til prisen. Den blev erstattet af en Presonus Central Station grundet et øl-styrt i førnævnte enhed. Med fare for at lyde som en hifi-entusiast, så lød Central Station'en en smule mere "lukket" i toppen, men det er jo alt sammen et spørgsmål om tilvænning. Men nu synes jeg der skal ske et eller andet ..

Så hvad er det man skal ha fat i? Jeg kunne godt tænke mig følgende features:
- min. 2 speakers outs
- talkback
- mono switch
- gerne mid/side monitoring .. men trods alt ikke et must

Mht. prisleje tror jeg smertegrænsen ligger et bredt sted omkring de 10k.

Jeg har følgende i kikkerten:
- Brugt Cranesong
- Kush
- Custom DanField job
- Iskoldt digitalt-skaleret lineout fra min RME ADI8-QS ..

.. nogle bud?

vh,
Rune
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. ikke engang et lille .. bitte .. bud?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Du ku få ham her til at bygge en
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=55044


Eller synes jeg dine bud ser interessante ud
Har selv haft Danfield M2 men det var overkill for mig
Har fået en god ven til at bygge en switch box til 2 sæt monitors og bruger stereo sum på min Mytek.
Det virker fint her
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Danfield... men ved ikke om du kan gøre det så billigt. Måske hvis du holder den übersimpel.

To ting jeg nødigt ville undvære (til mastering): ref. knap og M/S.

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af AdamSampler »

Jeg kan anbefale dangerous dbox og så får du også summing med i hatten :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

+1 til Dangerous D-Box.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Holger skrev:
To ting jeg nødigt ville undvære (til mastering): ref. knap og M/S.
Hvad er det for en ref. knap du. Hvad gør den den?

Default avatar
pksh
Medlem
Indlæg: 489

Indlæg af pksh »

ZoSo skrev:
Holger skrev:
To ting jeg nødigt ville undvære (til mastering): ref. knap og M/S.
Hvad er det for en ref. knap du. Hvad gør den den?
Er det ikke bare så du kan skifte til f.eks. en CD-afspiller/MP3-afspiller med dit reference mix på?

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

reference level. Altså et kalibreret lydniveau som man bruge som reference, uafhængigt af selve volume potmetret på controller.

Medlemsavatar
Doc Noiz
Medlem
Indlæg: 1927
Sted: Kjøvenhavn

Indlæg af Doc Noiz »

Prøv at tjekke Coleman ud. Fx deres QS8 eller TB4 MKII

http://www.colemanaudio.com/cntrl.htm
~ BEHRINGER - Because You're Worth It! ~

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Knapperne og byggekvaliteten er bare meget "hjemmelavet". Den var dumpet hos http://knobfeel.tumblr.com/ ;-)

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Tager lige denne tråd op, da jeg går i samme overvejelser. Var VAR faktisk næsten nået til, at jeg måtte have en Danfield, men nu forstår jeg så er de er lukket. Så hvad skal det så være ...

Jeg overvejer PreSonus Central Station Plus - dels fordi den har alle de faciliteter som er vigtigst for mig (dog ikke de masteringfunktioner, som Holger helt korrekt fremhæver). Og så kan jeg godt lide designet med 19 modulet og alle kablerne, og en remote med et enkelt kabel. Så kan jeg få rydet lidt op på arbejdsbordet :-) ... Og så er den jo ret billig.

Men er der andre gode løsninger, som jeg bør overveje i dag?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, jeg synes at du skal glemme alt om PreSonus, det er simpelthen for dårlig kvalitet mht. tracking og pots.

Hvad med Dangerous Monitor ST?
http://www.dangerousmusic.com/products/monitor-st

I deres "light" serie af produkter, men stadig høj kvalitet. Har lige brugt den i USA og den kører på dilleren og der mange små lækre detaljer skjult i interfacet (presets, beskyttelse mod pludselig bevægelse af volume potmeteret, m.v.)

Eller måske Dangerous D-Box, hvis dens features lever op til dine krav. Lidt billigere så hut jeg visker.

Uanset hvad, så koster begge bokse væsentligt mere end PreSonus, men kvaliteten er også en ganske anden. Kan godt forstå hvis du synes det er lidt overkill.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nu springer jeg lige ind her - jeg sælger denne lige om lidt. Det er faktisk en særdeles god maskine til billige penge - http://spl.info/index.php?id=1307&L=1

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Ærgerligt at PreSonus er så dårligt bygget.
Dangerous Monitor ST ser fed ud, men også lidt i den tunge ende - og så kan jeg ikke lige se en dansk forhandler ...

SPL tror jeg ikke det bliver :-)

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

deMib skrev:Ærgerligt at PreSonus er så dårligt bygget.
Dangerous Monitor ST ser fed ud, men også lidt i den tunge ende - og så kan jeg ikke lige se en dansk forhandler ...
Cyberfarm.

deMib skrev: SPL tror jeg ikke det bliver :-)
De nye SPL er bedre end PreSonus. De gamle SPL MC'ere havde problemer med knas i potmetret.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Dangerous er fin. Har den udvidede model med 5.1 kasse til.
Jeg synes dog den er ret grim, men udover det kan jeg kun sige go for den.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, køn er den ikke :-/ Men lyden fejler ikke noget.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Har ikke læst hele tråden.


Men bliver altså nød til lige at kaste et håndtegn i Cyperfarms retning. Lyttede for nylig monitors via deres egen produceret monitorcontroller . Det er proff hjemmebyg i aller bedste kvalitet og kan bla fjernstyres via iPad. Hvornår den lander på markedet lød til blev senest til foråret.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, jeg så den for en månedstid siden, men der er ingen releasedato på endnu tror jeg. Et helt anderledes koncept for en monitorcontroller.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Ja, jeg synes at du skal glemme alt om PreSonus, det er simpelthen for dårlig kvalitet mht. tracking og pots.
Nu er jeg stadig lidt ny i fagbegreberne her... men "tracking" er det ikke et andet ord for recording? I så fald: Hvad mener du så med, at PreSonus controllere kvalitetsmæssigt er dårlige til dette? Nu har jeg selv en PreSonus Central Station PLUS, og når jeg recorder så kører signalet jo slet ikke igennem controlleren, men direkte ind på computeren via mit RME Fireface. (Dog bruger jeg controlleren til at lytte i hovedtelefoner, medens jeg indspiller). Ellers bruger jeg kun controlleren til afspilning, og jeg kan ikke lige se, at den skulle være beregnet til andet.

Når du skriver "pots"... mener du så de variable modstande bagved drejeknapperne eller hvad?

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Indlæg: 733
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Når man snakker monitor controllere, så betyder tracking evnen til at justere både venstre og højre kanal helt lige. Mange stereo potentiometre, som i teorien fint kan udgøre en volumeknotrol, har for stor forskel mellem hhv. venstre og højre modstands bane, hvorfor stereo billedet bliver skævt. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

What he said.

Trackingproblemer er oftest mest udtalt i begyndelsen, dvs. når den er skruet langt ned.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Crevil skrev:Når man snakker monitor controllere, så betyder tracking evnen til at justere både venstre og højre kanal helt lige. Mange stereo potentiometre, som i teorien fint kan udgøre en volumeknotrol, har for stor forskel mellem hhv. venstre og højre modstands bane, hvorfor stereo billedet bliver skævt. :)
Nå på den måde. Jamen så giver det jo pludselig bedre mening for mig, hvad Holger skrev :)

Nyt svar