Forskellig lydstyrke på mp3 filer ??

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
HartRaver
Medlem
Indlæg: 262
Sted: Fyn

Forskellig lydstyrke på mp3 filer ??

Indlæg af HartRaver »

I kender sikkert situationen:

Man holder fest og bruger sine mp3 filer...desværre er lydstyrken forskellig på mp3 filer så man skruer op for et lavt nummer og det efterfølgende nummer BRAGER ud af højttalerne,så man skal hele tiden skrue op og ned

Så jeg kunne godt tænke mig at ændre alle filer til samme lydstyrke,så man slipper for at ændre volume hele tiden.

Nogen der kender til programmer som kan ændre det..gerne så automatisk som muligt.
Eller hvad gør I ??

Hvad er så bedst:

At ændre et lavt nummer til høj lydstyke eller omvendt ??

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

iTunes' "Lydkontrol" funktion er beregnet til netop dette. Jeg har dog ikke afprøvet den i praksis.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
HartRaver
Medlem
Indlæg: 262
Sted: Fyn

Indlæg af HartRaver »

Nu er Itunes ikke noget jeg bruger..jeg vil gerne ændre filerne permanent så de har samme styrke uanset hvor jeg afspiller dem (smartphone,pc,autoradio etc.)

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

Lav en LUFS måling (opfattet loudness, fletcher-munson blablabla, frem for bare RMS) og prøv at match det via noget software der kan måle dette eller software der understøtter plugins der kan, og bounce det ud manuelt. Pro Tools, Logic, Cubase, Ableton, Studio One 2 er alt sammen software, der understøtter den type plugins. Det er integreret i Cubase 7 ved jeg, men ellers findes der freeware plugins, OZone 5, zzplane PPmulator og andre.

Ellers fungerer "lydkontrol" godt til de fleste formål. I Spotify har du mulighed for at aktivere den feature (tror faktisk den er på pr. default), så hvis du laver en playlist i Spotify, burde det fungere.
Den tager så vidt jeg ved ikke højde for de mere avancerede loudness målinger dog :-)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Det kan være jeg ikke ved så meget.. men jeg ser kun en vej: normalize hele dynen.
Det kan XMPLAY gøre.
Du skal vælge at normalize tracket, og så skal output sættes til at skrive tracket ud på disken.
Så kan den æde dem allesammen.

Der er bare et problem: du får en stak wav, og mister alle dine ID1+2 tags..

Så du skal vel finde et tool der kan gå mp3->mp3..
Du må hellere google lidt mere, jeg har netop brugt 10 min på det og intet fundet.

XMPLAY: www.un4seen.com

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

"Problemet" er bare, at du med du fleste normalizers tager udgangspunkt i højeste peaks i lydfilerne frem for at matche dem med loudness måling med udgangspunkt i det laveste track (så der kun skal skrues ned, - og ikke op). Desuden tager en normal normalizer (ikke en loudness normalizer) ikke højde for andet end lydtryk, men loudness er mere omfattende end dét. Men okay - jeg går ud fra, at der ikke er tale om et ønske om videnskabelig præcision, men bare et cirka estiment, - derfor Spotify og iTunes som de hurtigste, men også simpleste (i teori og praksis) redskaber.

Og ja, du skal skrue ned med reference til det laveste track, - ikke op (!!). Ellers kommer du over 0dbfs = distortion. Bruger du limiting/clipping og skruer op vil det ikke overstyre, men presse lyden fuldstændigt sammen - og musikken ér jo allerede limiteret.
Senest rettet af Wessberg tirs 11. dec 2012 08:40, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

HartRaver skrev:Nu er Itunes ikke noget jeg bruger..jeg vil gerne ændre filerne permanent så de har samme styrke uanset hvor jeg afspiller dem (smartphone,pc,autoradio etc.)
Den bedste løsning er at bruge iTunes eller en Apple enhed (eller andre enheder som kan det samme) med Sound Check. Så lyder de ens uanset hvor du spiller dem og du slipper for destruktiv processering.

Hvis du ændrer destruktivt på niveauet, så skal du først og fremmest begynde med kilden, ikke MP3'en. Brug en batch converter som kan lave alle om til ca. -16.5 LUFS (Sound Check standard) og derefter MP3 (eller AAC) konvertere.

Du skal under alle omstændigheder undgå en hver form for transcoding, dvs. dobbelt MP3-encoding (MP3 > processering > MP3). Dybt ødelæggende for lyden.

Enhver destruktiv processering vil også være permanent, dvs. du kan ikke senere bruge dine MP3 i ordentlig sammenhæng, men altid være bundet til de ændrede filer med dårligere lyd.

Medlemsavatar
JimR
Forum Donator
Indlæg: 1027
Sted: Fredensborg

Indlæg af JimR »

Til fest-filer bruger jeg MP3GAIN (på en kopi), den dobbeltkoder ikke og gør et hæderligt job med at gain-frisere en bunke MP3'ere så de lyder nogenlunde ens.

mvh

JimR

Nyt svar