Clavia Micro modular med 2 vocoder i samme preset og CPU?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
teevee
Medlem
Sted: Randers/Århus

Clavia Micro modular med 2 vocoder i samme preset og CPU?

Indlæg af teevee »

Jeg er blevet tilbudt en Clavia Nord micro modular og det virker meget fristende. Jeg kan se at enheden har 2 input – så jeg havde en ide om, at lave et vocoder preset hvor ”input 1” og ”input 2” har hver deres vej igennem samme preset, altså 2 vocoder i samme preset – da Clavia Nord micro modular ikke er multitimbral.

Ville sådan et preset, fortære for meget på maskinens CPU? :|
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ja det vil jeg mene den kan... er dog ikke sikker, da jeg ikke selv har prøvet det da jeg havde en Micro Modular engang.

Du skal bare regne med at carrier signalet så bliver en intern lyd fra Modular'en, og ikke en ekstern carrier lyd, da man jo normalt bruger een indgang til carrier signal, og en anden til modulator signal.

Men jeg tror godt den kan håndtere to stk vocodere, da en vocoder ikke bruger meget RAM, det er mere rå processor styrke. Men mon ikke der er en oversigt et eller andet sted på nettet der viser hvor meget "saft" de forskellige moduler trækker?
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
teevee
Medlem

Indlæg af teevee »

Det er jeg glad for at høre :) jeg har læst mange anbefale Micro modular som vocoder, men har alligevel ikke hørt mange eksempler på folk der bruger dem :)

Jeg tænkte at det ville være fedt i en live situation, som 2 – at hver kan have deres egen vocoder stemme, som ikke lyder 100% identisk og hvis 2 stemmer kunne køre igennem signal forskellige processorer i samme presets, så ville det være cool :)

Jeg ville være ked af hvis, cpu’en begrænsede mig :)
Jeg kan ikke finde noget skema over hvad de forskellige moduler suger :(
What?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg kan huske, at jeg selv var mest imponeret over Nord Modular vocoderen i forhold til andre jeg havde prøvet af de digitale i forskellige hardware VA'ere, så det skal nok passe at den er god.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Som udgangspunkt er det muligt, så vidt jeg husker bruger vocoder-modulet 48% så 2 stk er 96%. Problemet er bare du ikke har cpu til at indsætte en (eller for den sags skyld) to carriers, og du har kun to indgange hvilket betyder du ikke kan have 2 syntese-signaler og 2 carriers ind i maskinen
Men hvis du allerede har en micromodular kan du jo købe en til, de er jo ikke dyre på brugtmarkedet.... de er sjove at lege med, fylder ingenting og lyder godt.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
teevee
Medlem

Indlæg af teevee »

Michailov skrev:Som udgangspunkt er det muligt, så vidt jeg husker bruger vocoder-modulet 48% så 2 stk er 96%. Problemet er bare du ikke har cpu til at indsætte en (eller for den sags skyld) to carriers, og du har kun to indgange hvilket betyder du ikke kan have 2 syntese-signaler og 2 carriers ind i maskinen
Men hvis du allerede har en micromodular kan du jo købe en til, de er jo ikke dyre på brugtmarkedet.... de er sjove at lege med, fylder ingenting og lyder godt.
Jeg har lavet lidt research og der er åbenbart flere måder at lave de der vocoder på – på en Clavia Modular. Der er nogle eksempler her:
http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmod ... peech.html

Carriers”? Hvad mener du med det?

Personligt så havde jeg et ønske om at Clavia ville lave deres G2 i en rack i stil med:
Billede

Men som Clavias sortiment ser ud nu, er det vist kun en drøm som aldrig ville blive opfyldt og det er lidt synd for Clavia Modular brugerne. Jeg ved ikke om der går snak om noget andet DSP modular, som er på vej til markedet i den nærmere fremtid?
What?

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Sådan helt kort fortalt skal der to signaler til at lave "vocoder-lyd"
et syntessignal som typisk er en vokal eller et trommespor eller hvad man nu synes kunne være sjov.
Carrieren, eller bæresignalet, er den hørbare del der slipper ud af vocoderen efter syntese signalet har manipuleret det - typisk en synth-lyd.
Vocoderen i clavias modular systemer er den rå "matrise" af filter og envelope-followers der kombinerer de to inputs og giver et output - altså ingen synth-del.

Så det der giver en vocoder dens destinkte lyd er altså både vocoderens filtre og env's og så lyden på carrieren, som i en micromodular er basere på samme engine som NL2. Hvis du ser på korgs og rolands klassike vocodere kan du også se de er delt op i de to dele. MEN - nu er du jo i modular-land, så der kan du selv bestemme.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
teevee
Medlem

Indlæg af teevee »

Michailov skrev:Sådan helt kort fortalt skal der to signaler til at lave "vocoder-lyd"
et syntessignal som typisk er en vokal eller et trommespor eller hvad man nu synes kunne være sjov.
Carrieren, eller bæresignalet, er den hørbare del der slipper ud af vocoderen efter syntese signalet har manipuleret det - typisk en synth-lyd.
Vocoderen i clavias modular systemer er den rå "matrise" af filter og envelope-followers der kombinerer de to inputs og giver et output - altså ingen synth-del.

Så det der giver en vocoder dens destinkte lyd er altså både vocoderens filtre og env's og så lyden på carrieren, som i en micromodular er basere på samme engine som NL2. Hvis du ser på korgs og rolands klassike vocodere kan du også se de er delt op i de to dele. MEN - nu er du jo i modular-land, så der kan du selv bestemme.
Mange tak for svaret :)
What?

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Du kan downloade softwaret til Nord Micro Modular og hive moduler ind selvom du ikke har hardwaren endnu og derved teste hvor mange % CPU der bliver brugt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:Du kan downloade softwaret til Nord Micro Modular og hive moduler ind selvom du ikke har hardwaren endnu og derved teste hvor mange % CPU der bliver brugt.
Ja, og så er det man bliver glad, når man opdager at programmet kører OGSÅ på W7 64 bit, selvom alderen trykker :)

Fint lille legetøj sådan en micro, såvidt jeg ved er filtrene også anvendelige,..

En del folk har haft bøvl med at den er kræsen med midi-interfaces, men midisport-serien fra m-audio skulle være spiseligt

Går ud fra at alle parametre kan midi-automatiseres, hvilket gir micro-modular en del muligheder,..
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Og nu vi er ved emnet, så er tråden her måske et godt sted at dele links til sider med presets, eller måske en helt ny tråd,..

(har desværre ikke selv haft tid til at søge endu)
/Dub

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jep den kan godt være kræsen med midien.. Ikke at det så ikke virker.. men bare at den har det med at gå i kage ca hver 5 minut. Ikke hardwaren men software programmet. Så skal man genstarte programmet, men heldigvis vender programmet tilbage hvor man slap hver gang.

Jeg bruger en Edirol Um-1 som virker upåklageligt.

Og ja "næsten" alle parametere kan midi automatiseres :)

Nyt svar