Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Tips og tricks (indstillinger, effekter, routing osv.)

Indlæg af Hald »

Velkommen til, men tror ikke du er det rigtige sted, LYDmaskinen handler hovedsageligt om lyden. Tænker måske at opslaget nærmere hører til i kategorien "Live Lyd & PA" men det er jo stadig hovedsageligt lydudstyr. Måske der er andre forslag til om vi overhovedet har den type kategori herinde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

^^ Rapporteret ^^

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var en sockpuppet. Reklameindlæg + bruger lukket ned.

Godt tip til sockpuppets, lad være med at lave et Link med keywords a la det her i din brødtekst.

Det er et dead give away ;-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

david mondrup skrev: søn 12. feb 2017 14:37 Koret er ikke optaget som M/S, men er blot 3 close-mic'ede stemmer optaget én ad gangen. Så fase er ikke rigtig relevant i dette tilfælde.
Heller ikke hvis de lowcuttes i nøjagtigt samme sted?

--sd

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

metal skrev: tors 14. feb 2019 10:47 Har lige opdaget en løsning på et problem der i mange år har været en kilde til irritation. Hvis du har en Virus TI har du sikkert også oplevet problemer med at den ikke vil sync'e ordentligt, specielt ikke i Ableton Live, hvor det nærmest har været umuligt at bruge dens ARP. Men nu er det løst - for mig i hvert fald..

Jeg har lige købt Omnisphere, langt om længe, og den crashede i Ableton Live 10 bare jeg browsede nogle presets. Crash-loggen pegede på Virus Control dll'en som problemet, så jeg prøvede at skrive til Access (håbløst). Så prøvede jeg Spectrasonics support og de foreslog at jeg installerede ASIO4ALL som min audio device driver (bruger NI Komplete Audio som ellers kører fint). Det løste ikke problemet, men så kiggede jeg på listen over audio devices i min Device Manager (Windows) og den viste en lang liste over audio devices som jeg jo slet ikke bruger, bla. 2 fra Nvidia og så Audio delen af TI'en, som jeg heller ikke bruger. Så jeg deaktiverede den fra Virus'en og de 2 fra Nvidia og så kører det hele pludselig som en drøm... ingen sync-problemer i Ableton. Selv presets med Arp sidder lige i skabet... Hvorfor er der dog ingen der har givet det tip før undrer jeg mig nu over...! Men nu er det hermed givet videre! :)

Og jo, jeg har selvfølgelig hele tiden haft Sync slået til under MIDI i Abletons preferences. Det har bare aldrig virket ordentligt.
Hey. Kan du vise et screenshot af hvad du præcis slog fra af ting? :)

Har oplevet det med sync en sjælden gang i mellem.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Nysted skrev: tors 2. jul 2020 12:30
metal skrev: tors 14. feb 2019 10:47 Har lige opdaget en løsning på et problem der i mange år har været en kilde til irritation. Hvis du har en Virus TI har du sikkert også oplevet problemer med at den ikke vil sync'e ordentligt, specielt ikke i Ableton Live, hvor det nærmest har været umuligt at bruge dens ARP. Men nu er det løst - for mig i hvert fald..

Jeg har lige købt Omnisphere, langt om længe, og den crashede i Ableton Live 10 bare jeg browsede nogle presets. Crash-loggen pegede på Virus Control dll'en som problemet, så jeg prøvede at skrive til Access (håbløst). Så prøvede jeg Spectrasonics support og de foreslog at jeg installerede ASIO4ALL som min audio device driver (bruger NI Komplete Audio som ellers kører fint). Det løste ikke problemet, men så kiggede jeg på listen over audio devices i min Device Manager (Windows) og den viste en lang liste over audio devices som jeg jo slet ikke bruger, bla. 2 fra Nvidia og så Audio delen af TI'en, som jeg heller ikke bruger. Så jeg deaktiverede den fra Virus'en og de 2 fra Nvidia og så kører det hele pludselig som en drøm... ingen sync-problemer i Ableton. Selv presets med Arp sidder lige i skabet... Hvorfor er der dog ingen der har givet det tip før undrer jeg mig nu over...! Men nu er det hermed givet videre! :)

Og jo, jeg har selvfølgelig hele tiden haft Sync slået til under MIDI i Abletons preferences. Det har bare aldrig virket ordentligt.
Hey. Kan du vise et screenshot af hvad du præcis slog fra af ting? :)

Har oplevet det med sync en sjælden gang i mellem.
Mener du min Device Manager..? Den ser sådan her ud:
devices.JPG
devices.JPG (22.13 KiB) Vist 2131 gange

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

metal skrev: tors 2. jul 2020 21:07
Nysted skrev: tors 2. jul 2020 12:30
metal skrev: tors 14. feb 2019 10:47 Har lige opdaget en løsning på et problem der i mange år har været en kilde til irritation. Hvis du har en Virus TI har du sikkert også oplevet problemer med at den ikke vil sync'e ordentligt, specielt ikke i Ableton Live, hvor det nærmest har været umuligt at bruge dens ARP. Men nu er det løst - for mig i hvert fald..

Jeg har lige købt Omnisphere, langt om længe, og den crashede i Ableton Live 10 bare jeg browsede nogle presets. Crash-loggen pegede på Virus Control dll'en som problemet, så jeg prøvede at skrive til Access (håbløst). Så prøvede jeg Spectrasonics support og de foreslog at jeg installerede ASIO4ALL som min audio device driver (bruger NI Komplete Audio som ellers kører fint). Det løste ikke problemet, men så kiggede jeg på listen over audio devices i min Device Manager (Windows) og den viste en lang liste over audio devices som jeg jo slet ikke bruger, bla. 2 fra Nvidia og så Audio delen af TI'en, som jeg heller ikke bruger. Så jeg deaktiverede den fra Virus'en og de 2 fra Nvidia og så kører det hele pludselig som en drøm... ingen sync-problemer i Ableton. Selv presets med Arp sidder lige i skabet... Hvorfor er der dog ingen der har givet det tip før undrer jeg mig nu over...! Men nu er det hermed givet videre! :)

Og jo, jeg har selvfølgelig hele tiden haft Sync slået til under MIDI i Abletons preferences. Det har bare aldrig virket ordentligt.
Hey. Kan du vise et screenshot af hvad du præcis slog fra af ting? :)

Har oplevet det med sync en sjælden gang i mellem.
Mener du min Device Manager..? Den ser sådan her ud:

devices.JPG
Perfekt. Tak for det. Var lige i tvivl om den skulle bruges for at få hul igennem bare som VST.

Har sjældent haft problemer med sync når man trykker stop og så går tilbage på en hel bar og så play.
Men oplevede tit problemer når man bare skiftede bars men den stadig afspiller. Har dette også fixet dette ved dig?

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Nysted skrev: fre 3. jul 2020 10:18 Perfekt. Tak for det. Var lige i tvivl om den skulle bruges for at få hul igennem bare som VST.

Har sjældent haft problemer med sync når man trykker stop og så går tilbage på en hel bar og så play.
Men oplevede tit problemer når man bare skiftede bars men den stadig afspiller. Har dette også fixet dette ved dig?
Ja jeg havde store problemer med at timingen var ud over det hele. Det var nogenlunde i Cubase, specielt hvis den fik en bar eller to forud til at forberede sig.. eller sådan noget... men i Live var den helt håbløs indtil jeg fik det her lavet.

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Jeg synes at det til tider er ret fedt at lave en fx kanal hvor jeg sender lead vokalen til, og sætter saturation på, efterfulgt af chorus og en smule tremolo. Jeg fokusere mest på at fede vokalen op på den måde i low mid området til lyse vokaler, som mine egne er.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

GmB skrev: søn 29. okt 2023 00:19 Jeg synes at det til tider er ret fedt at lave en fx kanal hvor jeg sender lead vokalen til, og sætter saturation på, efterfulgt af chorus og en smule tremolo. Jeg fokusere mest på at fede vokalen op på den måde i low mid området til lyse vokaler, som mine egne er.
Når det er til at fremhæve eller beefe frekvensområder op, har du så noget subtil cut/shelve filtrering på?

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Når det er til at fremhæve eller beefe frekvensområder op, har du så noget subtil cut/shelve filtrering på?
[/quote]


Jeg bruger soundtoys Decapitator og beefer lidt i de lavere frekvenser, et sted imellem 100-400 synes jeg selv lyder ret fedt. Men det er kun det, intet eq eller noget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

GmB skrev: søn 29. okt 2023 01:52
Christoffer I. N. skrev: søn 29. okt 2023 00:32 Når det er til at fremhæve eller beefe frekvensområder op, har du så noget subtil cut/shelve filtrering på?
Jeg bruger soundtoys Decapitator og beefer lidt i de lavere frekvenser, et sted imellem 100-400 synes jeg selv lyder ret fedt. Men det er kun det, intet eq eller noget.
Ah ja, så den har masser af shaping muligheder.

Udover at tremolo sjældent er i brug her, så kan jeg sagtens finde på noget lignende, altså distortion og chorus (ofte gerne chorus før distortion), eksempelvis ind i den gratis mercuriall tubescreamer (https://mercuriall.com/cms/details_freestuff), dens tone knap er også god til den slags. Den skal godt til højre for at få bare en smule af toppen med, og ellers kan man netop rulle toppen af ved ikke at ha' Tone skruet helt til højre. Der kommer aldrig decideret bund ud af den. Øh jo, vigtigt, jeg bruger den altid i "Mod" konfiguration, noget lettere at tæmme end "808". Input gain i toppen oftest omkring 0.8-0.9

Default avatar
GmB
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af GmB »

Meget sjov ide med chorus før fist, det må jeg prøve af.

Nyt svar