Konstant dårlige mix på Yamaha HS80M

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
orbitcube
Medlem
Indlæg: 60

Konstant dårlige mix på Yamaha HS80M

Indlæg af orbitcube »

Hej Alle.

Nu har jeg efterhånden mixet på mine Yamaha HS80M i nogle år og stadig har jeg ikke lært at lave et rigtig godt mix på dem.

Det er faktisk bedre at mixe på mit kontrol anlæg, som består af en ældre Onkyo forstærker og to Jamo classic 4 . . Det
har jeg det lidt svært ved at leve med :lol:

Det er især bunden der snyder mig hver gang. Føler lidt jeg skal gætte mig frem til hvordan de dybe toner skal kontrolleres.
Jeg får det gerne til at lyde rigtig fint i mix positionen. God fylde og god bund, men når jeg så vil spille nummeret i stuen, eller hos en kammerat, er det simpelthen for tyndt og lettere skingert, i nogle tilfælde.

Jeg har både læst de skulle være rigtig gode, men jeg har også læst de skulle være piv ringe og farve lyden meget. Jeg tror på det sidste, sådan som det er nu.

Jeg ved heller ikke med sikkerhed om det kan være mit lydkort (M-Audio Delta 2496) Der kan være årsag. For jeg har hørt at det absolut heller ikke hører hjemme i et acceptabelt hjemmestudio. Tænker lidt på investering af en Babyface, men hvad mener i?

Jeg smider lige en illustration af mit rum, som jeg næsten lige har lavet en kæmpe update på med bass traps mm. Det er så bare SÅ ærgeligt at det ikke har hjulpet markant på mine mixes.

Jeg er efterhånden villig til at styrte ud efter andre monitorer også, men er helt lost på hvilke det så skulle være. Men de skulle gerne være neutrale, for HS80´erne farver alt for meget. Hvertfald som jeg oplever dem. Det kan også være de er for "store" til mit rum på lidt under 16 kvm. ?? Jeg sidder ikke mere end ca. 1 meter fra dem.

Håber der er nogle skarpe individer der kan guide mig til et bedre opsæt :-D
Budgettet siger ca. 5000,- for lydkort
Og ca. 5000,- for monitors

På forhånd tak

Mvh. René
Vedhæftede filer
Illustration studio.jpg
Illustration studio.jpg (49.49 KiB) Vist 2238 gange

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Når man tager i mente at den generelle holdning til HS80M er at den i hvert ikke er helt ved siden af i en grad som du beskriver, og sammenholder dette med det faktum, at stortset alle mindre rum har ekstremt voldsomme bundproblemer og kræver omfattende akustikregulering, så vil jeg mene at det stadig er dit rum der er den primære årsag til problemerne. Det er jo i hvert fald meget relevant at vide, før du smider penge efter nye monitors.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
orbitcube
Medlem
Indlæg: 60

Indlæg af orbitcube »

mester skrev:Når man tager i mente at den generelle holdning til HS80M er at den i hvert ikke er helt ved siden af i en grad som du beskriver, og sammenholder dette med det faktum, at stortset alle mindre rum har ekstremt voldsomme bundproblemer og kræver omfattende akustikregulering, så vil jeg mene at det stadig er dit rum der er den primære årsag til problemerne. Det er jo i hvert fald meget relevant at vide, før du smider penge efter nye monitors.
Hej Mester.

Det har du så absolut ret i. Jeg var dog ikke klar over at mindre rum har ekstreme problemer med bund . . og det gav da lige en klump i tårekanalen :wink:

Men så forstår jeg jo bedre hvorfor det er så svært.

Er det simpelthen fordi man ikke får slået bunden ordentlig ned i små rum ??

For filan det er ved at være lidt en dynekamp :puke:

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Glemt alt om at købe nye monitors og lydkort. Når jeg kigger på din illustration af dit rum er der nogle ting som langt fra er optimale.
Ved selvfølgeligt ikke hvor præcis din tegning er men det ser ud som om du har dine monitors stående lige op af en bar væk...? Det er rigtigt skidt.
Jeg forstår ikke hvorfor du ikke har dit bord med dit udstyr flyttet til den modsatte væk og så flytter sofaen hen der hvor bordet er nu og evt. helt fjerner sofabordet. Der hvor det står nu er nok det dårligste sted i rummet, som jeg ser det, da du ikke kan trappe hjørnet ved døren.

Jeg ville helt klart flytte det, og sørge for at bordet ikke står helt op ad væggen/dine traps. De mindste justeringer (+- 5 cm) af afstanden til bagvæg kan virkeligt gøre en kæmpe forskel.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

HS80m har så vidt jeg husker basporten på bagsiden, hvilket gør placeringen tæt op af vægen helt skidt. Det er formentlig her dit problem ligger. Flyt dem væk fra (ud fra) vægen.

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

2 tips fra mig: bruge analyser tool og A/B med din favorit tracks, både lytte og ved analyser.

Hvis du mixer bedre med et andet sæt højtaler end Yamaha, så rul med det og sæl dine Yamaha, what ever works, works....

Mixcubes (avatones) bruger jeg meget til mix fasen, tjek dem ud, fede som supplement til dine main/work speakers.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Dex skrev: Mixcubes (avatones) bruger jeg meget til mix fasen, tjek dem ud, fede som supplement til dine main/work speakers.
De er fine, men de hjælper nok ikke meget når hans problem ligger i bunden...

Medlemsavatar
Dex
Medlem
Indlæg: 533
Sted: Odense

Indlæg af Dex »

Yep U got a point, bas er svær at høre på mixcubes, dog kan man høre balance og mid/top bas. Men korrekt ikke bund og sub :)

Medlemsavatar
orbitcube
Medlem
Indlæg: 60

Indlæg af orbitcube »

1000 tak skal i have.

Jeg prøver at rokere lidt rundt i rummet og får flyttet monitors ud fra væggen, da de rigtigt nok har port i bag.
Så håber jeg det kan æde noget af bunden herinde.

Det kan vel også være en idé at smide en basstrap bag monitors ??

Medlemsavatar
ptr
Medlem
Indlæg: 114
Sted: København

Indlæg af ptr »

Det vigtigste er nok at prøve dig frem.. og ja ryk bordet, som dine monitors står på, lidt ud fra væggen og prøv at lytte
Hvis du har nogle traps kan du prøve at stille dem bagved dine monitors og igen lytte, det skader ihvertfald ikke..

Men jeg vil sige at hvis du kan lave gode mix på dine andre højtalere hvorfor så ikke bruge dem, det handlker jo om at kende sine højtalere, og dem kender du :D
Ingen grund til at kæmpe med hs80 hvis du har nogle der virker for dig.
The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.
Hunter S. Thompson
[url]https://www.facebook.com/portlanddk[/url]
[url]https://www.facebook.com/bionic22[/url]

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Da lyd jo bevæger sig tredimensionelt og 90 graders vinkler er dem der forstærker bunden mest, skulle du overveje, ikke kun at have traps på den flade væg i rummet, men også på de 90 graders vinkler der f.eks. er mellem loft og væg. Hjørnerne mellem to vægge (alle 4 i dit rum). Det lyder som om, at dit rum forstærker en masse bund, hvorfor du fjerner for meget i mixfasen.
Første refleksionspunkt lige bag højtalerne er vigtige. Dernæst andet punkt, som er på væggen på begge sider af din lytteposition - halvejs mellem højtaleren og dit hoved, ca. Dernæst kommer alle disse 90 graders vinkler og hjørner.

Jeg har i sin tid siddet i samme situtaion som dig, med nogle lækre og kraftfulde monitors, jeg også var ved at skifte ud, da jeg troede det var problemet. Ny og bedre akustikregulering sparede mig masser af penge, og jeg har et rigtigt godt rum nu, der "oversætter" mine mix til omverdenen, lige som jeg hører dem i studiet.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja mit råd vil også være at flytte bordet ned i den anden ende, og så lyttepositionen længere ind i midten af rummet, så du få flyttet dine monitors ud fra væggen.
Clouden flytter du så med (ved godt det bliver en nedern opgave at flytte dem) henover din nye lytteposition. Absorbers på sidevæggene placeres ved nyt første-reflektions punkt, eller også kan du lave en mere hvis der er plads til det for døren, så du har 3 hængende op og ned af hinanden på hver sidevæg.
Og så nogle absorbers til bagvæggen, evt. fra hvor døren fylder til når den er åben og til samme afstand til den den anden sidevæg.
Som Bjerre foreslår kan du også lave traps/absorbers vinklet fra væg til loft.

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Den optimale lytteposition i dit rum må være ca. 1.33 meter fra frontvæggen (den væg du kigger på i lyttepositionen). Hvis du flytter bordet og stolen således, vil det også få højtalerne lidt væk fra væggen og du ville kunne hænge traps på væggen bag dem. Det er ikke meget du behøver flytte det. Måske du må droppe sofabordet. Hvis du flyttede sofaen hen midt på væggen bag dig, vil den automatisk "trappe" 90 graders vinklen på den væg (det er underordnet om det er mellem loft/væg eller væg/gulv på grund af lydens tredimensionelle adfærd) og måske kunne du da beholde bordet?

Mht. hjørnet med døren, kan du hænge traps på selv døren og så på væggen til venstre for (det stykke væg døren dækker når den går op). På den måde fungerer døren som den skal og du får dæmpet hjørnet.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
orbitcube
Medlem
Indlæg: 60

Indlæg af orbitcube »

Hej igen.

Først vil jeg lige sige at jeg er meget taknemelig for jeres hjælp :-D

Mht. at mixe på de almindelige højtalere, så laver jeg ikke gode mix på dem, bare lidt bedre end på monitors.

Men jeg vil i første omgang lige prøve at trække skrivebordet tilbage i rummet og prøve med basstraps bag monitors.

Så skriver jeg lige om det giver en forskel :)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Når du siger det fungerer bedre at mixe på dit kontrolanlæg. Er det så i samme position som med Yamaha-monitorerne?

I så fald synes jeg bestemt du skal købe bedre monitors. (Også! Akustikken er supervæsentlig!!)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
T.Find
Medlem
Indlæg: 1787
Sted: Rødovre

Indlæg af T.Find »

Jeg vil lige påpeger at jeg også bruger yamaha HS80M. De funger altså fint fint. Alt kræver øvelse går jeg udfra også mix og udfra hvad jeg altid høre folk herinde sige så tjeck op på akustikken.
- If Chuck Norris has 5 dollars and you have 5 dollars, Chuck Norris has more money than you -

Default avatar
nn_ss_kk
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Copenhagen

Indlæg af nn_ss_kk »

Hvad med at bruge high-end høretelefoner til at tjekke de dybe frekvenser, og evt. referencelytte på høretelefonerne for at høre mængden af bass på nogle af dine yndlignsplader?

VH
Marko

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

nn_ss_kk skrev:Hvad med at bruge high-end høretelefoner til at tjekke de dybe frekvenser, og evt. referencelytte på høretelefonerne for at høre mængden af bass på nogle af dine yndlignsplader?

VH
Marko
Dette er ikke et uvæsentligt råd!

Jeg tror de fleste herinde har monitorforhold hvor der er så store udsving i bunden (grundet lytterumsakustik) at det bestemt er en god idé, at supplere sin lytning og evaluering af bunden med hovedtelefoner!
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
orbitcube
Medlem
Indlæg: 60

Indlæg af orbitcube »

mester skrev:
nn_ss_kk skrev:Hvad med at bruge high-end høretelefoner til at tjekke de dybe frekvenser, og evt. referencelytte på høretelefonerne for at høre mængden af bass på nogle af dine yndlignsplader?

VH
Marko
Dette er ikke et uvæsentligt råd!

Jeg tror de fleste herinde har monitorforhold hvor der er så store udsving i bunden (grundet lytterumsakustik) at det bestemt er en god idé, at supplere sin lytning og evaluering af bunden med hovedtelefoner!
Helt sikkert! Det vil jeg give et forsøg.

Men hvad skal man gå efter i forhold til høretelefoner??

Jeg har nogle Sennheiser HD 202, men de er også temmelig dybe i bassen, så jeg må nok investere i nogle ordentlige.
Men har i nogle gode forslag?

Vh. René

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Har ikke prøvet så mange. Men jeg ville gå efter et par åbne, da lukkede tit bliver boomy i bunden efter min opfattelse. Noget Grado Labs måske?
Stille og uroligt

Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Her er en ide... Lidt langt ude måske, men dog en ide.

Mix et track og lyt til det forskellige steder. ( stuen, bilen, hørebøffer etc )
Find de fejl du synes der er og få dem rettet ind, så det lyder som du vil have det.

Det kan være at det måske lyder en smule skævt på dine Yamaha, men på den måde finder du ud af, hvordan tingene skal lyde på dine Dem, så du også får den sprøde lyd andre steder.
Det er en lidt langsom og besværlig proces, men du lærer dine monitors godt at kende.

Medlemsavatar
Daniel Rothmann
Medlem
Indlæg: 69
Sted: København, Danmark

Indlæg af Daniel Rothmann »

Jeg er enig i, at det nok er i akustikken det gør ondt...

Jeg arbejder også på HS80 til hverdag og havde lignende problemer da jeg flyttede i en mindre lejlighed for et år siden - For kunne problemet løses ved at flytte monitors ud på stativer (billige Thomann stativer med skumplader ovenpå, http://www.thomann.de/dk/millenium_bs500_set.htm) og putte ekstra absorbenter på bagvæggen. Nu lyder mixene super fint på andre systemer - Kunderne er i hvert fald glade :)
Daniel Rothmann

[i]en hjemmeside med mit navn på[/i]
[url]http://www.danielrothmann.com[/url]

[i]electro-house tracks og remix-smadder[/i]
[url]http://soundcloud.com/daniel-rothmann[/url]

[i]facebook[/i]
[url]http://www.facebook.com/daniel.b.rothmann[/url]

Medlemsavatar
orbitcube
Medlem
Indlæg: 60

Indlæg af orbitcube »

Daniel Rothmann skrev:Jeg er enig i, at det nok er i akustikken det gør ondt...

Jeg arbejder også på HS80 til hverdag og havde lignende problemer da jeg flyttede i en mindre lejlighed for et år siden - For kunne problemet løses ved at flytte monitors ud på stativer (billige Thomann stativer med skumplader ovenpå, http://www.thomann.de/dk/millenium_bs500_set.htm) og putte ekstra absorbenter på bagvæggen. Nu lyder mixene super fint på andre systemer - Kunderne er i hvert fald glade :)
Hej Daniel.

Det vil jeg helt sikkert gøre. Jeg har fundet ud af at mit kære bord gerne vil spille lidt med, så jeg må da helt sikkert have sådan et par stativer og så fyre et par sorbers bag ved monitors.

I øvrigt skal du have en ordentlig bunke ros for dit musik. Det lyder satme godt nok godt det der ligger på soundcloud! Temmelig godt arbejde! Jeg er blevet helt åndsvag med Bad Grammer. Fangede mig med det samme. Den melodi der fik mig godt! ;)

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

prøv at dimme/skrue rimeligt ned for dine monitors jævntligt. Det giver dig overblik og et mere sikkert mix- også i bunden!

Medlemsavatar
Skjold
Medlem
Indlæg: 540

Indlæg af Skjold »

Jeg ville bruge reference tracks der nogenlunde har den samme sound som den jeg selv går efter,
så bliver det nemlig rigtig nemt at hører om der er skovlet for meget sub / low ind i mixet
og så kryds tjekke på nogle HP`s der går rigtig rigtig dybt, evt, Beyer Dynamic DT 990 Pro
for at få en dybde gående reference der ikke er påvirket af stående bølger / roomgain og kammer reflektion etc.

Nyt svar