Krk Rokit P5/P6 G2 (spørsmål,lydkort,fødder....)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
gasolin
Medlem

Krk Rokit P5/P6 G2 (spørsmål,lydkort,fødder....)

Indlæg af gasolin »

Jeg kunne godt tænke mig et sæt Krk Rokit P5 G2, de er inden for mit budget, de er ikke for store, har en god bund og er generalt vellydende. Men er P6 modellen pengene værd? P6 modellen har kun ca 5 hz dybere bas, et max lydtryk der er 1 db højere end P5 modellen og koster ca 750kr mere pr sæt hos thomann end P5 modellen.Er lyden meget anderledes fra P6 end P6 modellen? (4sound i Odense skulle have P5 modellen men har kun P6 stillet op men centerdomen er desværre trykket ind)

Har oplevet at målene på P5,P6 og P8 er forskellig fra thomann og krk's side og at effekt opgivelserne også er forskellig på P6 og P8, P6 modellen den skulle have 100 watt i følge thoman men har kun 68 watt (deraf kun 1 db forskal på max lydtryk på P5 og P6) og P8 modellen skulle have 140watt men i følge krk har den kun 90 watt. F.eks vægten er også anderledes opgivet hos thomman, P6 modellen skulle veje 11 kg men vejer i følge krk kun 8.8kg

Er der genralt problemer med opgivelserne hos Thomann?

Jeg skal bruge højtaleren til at høre musik med ikke indspille musik med (fortæl mig ikke hvad forskellen er på hifi og studio monitors det ved jeg) jeg har er et Creative Sound Blaster X-fi HD usb lydkort, som jeg bruger et supreme signalkabel med phone ind i lydkortet og et xlr i de studio monitors jeg lige har solgt (er så ubalanceret signal ind i en balanceret indgang), måske ikke optimalt men fik at vide at xlr i højtaleren var bedst og det blev det så, desuden sidder stikket meget godt og stramt i højtaleren.

Jeg ved fra et indlæg herinde at balanceret er for at undgå støj (fint nok), men når jeg nu bare har et alm men godt hifi lydkort uden balanceret udgang(kan køre med 24 bit og 96000hz som jeg også gør), så er det jeg tænker, skulle jeg ikke bruge lidt af det jeg sparer ved at vælge P5 modellen istedet for P6 modellen og det jeg kan få for sound blaster lydkortet, på at vælge et lydkort med balanceret udgange? (som jeg gerne vil have skal kunne køre med 24 bit og 96000hz, da jeg netop har musik i 24bit og 96000hz). Tror jeg vil ofre det jeg sparer ved at vælge P5 istedet for P6 modellen (ca 750kr) på et lydkort, kan jeg få f.eks 400kr for mit nuværende kort så skal jeg max ofre ca350kr ekstra på lydkortet (i alt ca 2500kr) om jeg skal have nyt signalkabel ved jeg ikke men regner med balanceret udgang på et lydkort er enten trs eller xlr, så det skal jeg sikkert.

Kan det betale sig med et lydkort med balanceret udgang istedet for at nøjes med mit sound blaster lydkort? (med hensyn til hvor meget mindre støjen bliver og den generalle lydforbedring ved at bruge balanceret istedet for ubalanceret)

Hvad for et lydkort med fokusering på god lyd (ikke indspilning med alle mulige mic,guitar indgange) med balanceret udgang til max ca 750kr der kan køre med 24 bit og 96000hz vil i anbefale? (bruger win 7)

Nogen hifi,studio højtaler har diskanten og bassen monteret på samme aksel (hvis det hedder det) så de er lidt forskudt monteret, at diskanten er monteret lidt længere bagud end bassen(med udgangspunkt i 2 vejs højtaler som jeg vil købe), så afstanden fra lytte positionen til diskanten og bassen er den samme.

Det kan jeg jo ændre ved at købe et underlag til højtalerne så jeg kan vinkle diskanten bagud men også op mod der hvor jeg sidder og lytter til musik, men er det nødvendigt at vinkle den bagud?

Har tænkt på noget skumfødder, men er det godt nok og nødvendigt? Jeg har 2x4 specielle gummi fødder der ligner en ishocky puck, fra audioquest vis de skal afkobles mere fra bordet end det de gør med det der som std er monteret under højtalerne

http://www.thomann.de/dk/the_takustik_isopad_6.htm
eller
http://www.4sound.dk/shop/akustik/supre ... d-sp5.html (de er så kun 170 mm brede mod første link 210mm højtaleren er 185 mm bred)

Hvordan kan jeg se inde på Thomann om lydkortet er med balanceret udgange?

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

Jeg har også besvaret dit andet indlæg, tjek først og fremmest dét.

Jeg kan forstå på dig, at du investerer dig selv entusiastisk i den reneste signalvej og den bedste lyd, du kan få, inden for dit budget. Du gør dig mange bestræbelser, og derfor undrer det mig blot, at du ikke fokuserer mere på den højtaler, du vil vælge. F.eks. spørger du om, hvilket interface, der har bedst lyd i udgangstrinnet, og om forskellene mellem at lytte på musik i 24bit/96khz eller 24bit/192khz (i det andet indlæg). Det er ekstremt minimale forskelle, det drejer sig om. Forskelle, der ikke gør sig gældende for dig (ikke-hørbare), hvis ikke du først og fremmest har et rigtig godt lyttemiljø og dernæst nogle noget bedre monitors, end RP5'erne, som i øvrigt er rigtig gode til prisen, og som jeg varmt kan anbefale.
gasolin skrev: Kan det betale sig med et lydkort med balanceret udgang istedet for at nøjes med mit sound blaster lydkort? (med hensyn til hvor meget mindre støjen bliver og den generalle lydforbedring ved at bruge balanceret istedet for ubalanceret)
Der er først og fremmest ikke nogen generel lydforbedring ved at bruge balancerede kabler, frem for ubalancerede kabler. Der er en amplitudeforskel, og så kan der, som du er klar over, introduceres udefrakommende støj, hvis signalvejen er ubalanceret.

Hvis du udelukkende vil lytte på musik, er dit sound blaster lydkort tilstrækkeligt (men jeg er ikke så klog på consumer-lydkort, så jeg ved faktisk ikke noget om sound blaster kortene, desværre).

gasolin
Medlem

Indlæg af gasolin »

Ja jeg spørger om mange ting, nu har jeg så et sæt Krk Rokit P5 G2 og det er nogen dejlige højtaler(en af dem hvor jeg faktisk ikke føler behov pga personlig smag, rummet samt højtalernes gengivelse af diskanten, at dæmpe den) tør slet ikke tænke på hvor meget bedre musik nydelse jeg kan få hvis jeg havde krk subwooferen der passer til Rokit serien, hvis jeg kunne justere den optimalt.

Som jeg har nævnt et andet sted så kunne et nyt (brugt) lydkort der kunne erstatte mit sound blaster hifi lydkort være et emu 0404 som skulle have ret god lyd, tro bestemt også det er lidt bedre end mit alm hifi lydkort, kan jeg for få mindst halvdelen af hvad et brugt emu 0404 koster skal jeg ikke ofre ret meget ekstra for at få et bedre lydkort

Nyt svar