Hvilket grej til at indspille min stemme?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
VideoMichael
Forum Donator
Sted: Odsherred

Hvilket grej til at indspille min stemme?

Indlæg af VideoMichael »

Kære venner!
Jeg kan ikke rigtig se, om jeg skal poste i denne sektion eller i Computer og Software. Jeg er ny her og også ny med at indspille lyd. Lidt om min baggrund: I 1993 skrev og udgav jeg verdens første billige edb-hæfte knowware.dk og havde forlag i DK og DE i ca. 10 år. Nu har jeg fået den ide, at jeg vil lave det samme endnu engang (hjælpe andre i brugen af deres computer), blot vha såkaldte skærmvideoer - på engelsk kaldes det screen video tutorials - software: Camtasia, software der optager, hvad der foregår på en computerskærm incl. mus og jeg kan tale samtidig - og bagefter redigere. Camtasia har et forum, men ikke særlig godt.

Jeg har besøgt div. fora (homerecording og tweakheadz) for at hente viden og har købt og testet noget selv men nu kan jeg mærke, at det er noget lettere at skrive dansk med danskere, så derfor poster jeg her og håber på at nogle af jer vil dele lidt af jeres viden og erfaring ;-) Der findes tilsyneladende intet forum for folk, der kun indspiller stemme?

Hvad skal jeg købe max ca. 40.000,- mikrofon, audio-interface, headphones, monitors osv. Jeg har fået anbefalet nogle firmaer og produkter, men vil hellere høre, hvad nogle af jer ville bruge 40.000 på :-D

PS Jeg har 12.5.2010 rettet overskriften fra Hvilket grej max. 40.000,- til at indspille min stemme? til Hvilket grej til at indspille min stemme?
Hilsen Michael Maardt
Senest rettet af VideoMichael ons 12. maj 2010 18:11, rettet i alt 1 gang.

Holy01
Medlem
Sted: København

Indlæg af Holy01 »

Hej :)

Nu ved jeg ikke om jeg bliver skudt ned for at sige det her. Men du behøver slet ikke så mange penge for at optage utrolige fornuftige vokaler... Du behøver ikke det vildeste udstyr, men hvis du har pengene til rådighed kan du lige så godt købe noget kvalitet. Jeg vil anbefale dig at kigge på holgers udstyrsanbefaling.. Alt det han har anbefalet dér er rigtige gode produkter, men du skal ikke vælge det dyreste han anbefaler. slet ikke nødvendigt til det du skal..

Jeg kan sige hvad for noget udstyr jeg bruger, men nogle af tingene er helt overkill til dig. F.eks. mit interface. Der skal du slet ikke bruge så mange ind/udgange.

Monitors: Adam A7
Interface : Fireface 400
Preamp/Compressor : Joemeek sixQ (Jeg vil anbefale dig at købe en eller anden form for channelstrip, eller anden enhed, der kan give en form for "varme" og "fylde" til din vokal.

Mic: Røde k2... Måske overkill. Men god allround mic

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

Hvorfor skulle du blive skudt ned? Jeg er glad for alle kommentarer. Jeg har tilfældigvis booket en tid (dvs. 2 timer) hos Holger om en uges tid ;-). Fireface 400 er jeg blevet anbefalet og har for et par timer siden aftalt at købe et brugt til 4.000,- Talte i øvrigt også i dag med en gut hos RME, der sagde god for det i min situation, men igen, hvad skulle han ellers sige.

De 40.000 skrev jeg bare for at give en eller anden øvre grænse - og for at lokke læsere til ;-). Det kunne lige så godt være 20.000,- Jeg kender endnu ikke mange mennesker, der ved noget om lyd, og man skal jo sjældent spørge sælgere, hvad man skal købe. Jeg vil kigge på Holgers anbefalinger, hvis jeg ellers kan finde dem.

Jeg har haft svært ved at finde udstyr med få ind/udgange. Det kan godt være at noget af udstyret er overkill, men jeg har ikke noget imod at betale lidt ekstra for at have noget kvalitet, som jeg måske senere lettere kan sælge.

Hilsen Michael

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Jeg vil sige det samme, du behøver ikke at punge så meget ud.

Mikrofon: Sure SM7b - Ørebøffer: Sony MDR7506 - interface: mbox

i dit tilfælde tror jeg ik at monitors er så vigtigt, da du netop skal lave speak til pc. Jeg ville nok råde dig til at mixe på ørebøffer, og tjekke på ..... pc.

mhv til preamp, så er det nok her at der skal invisteres mest. Har ikke prøvet nok preamps til at kunne råde her, men måske noget med masser af rør. Fks noget gyraf. Nu når jeg tænker mig om, så hvis du går efter mbox modellen, så kan det nok betale sig, at gå efter en preamp, med indbygget converter.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Tjek evt. andre der indspiller speak'sessss :) hjemmesider, det kan være at der er udstyrslister.

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

lakris: Tak, men hvordan finder jeg dem? Husk, jeg er nybegynder og beder om specifik hjælp. Har du et eller flere links?
Michael

Medlemsavatar
J_A
Medlem

Indlæg af J_A »

Der er et par topics på siden her om speak mikrofoner hvis du leder lidt.
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=29832
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=29241

Jeg ville først finde ud af hvilken slags mikrofon jeg vil ha'. Dvs. skal den være mørk eller lys i lyden, skal det være med/uden rør, dynamisk eller kondensator, osv.. Og så ville jeg finde en rigtig god pre-amp der passer til. I forhold til monitors ville jeg finde et par med et godt mid felt og blød bass. Hovedtelefoner har ikke så stor betydning, men et par åbne med en god top ville være en godt til referanse.
[i]We are the music makers,
And we are the dreamers of dreams,
Wandering by lone sea-breakers,
And sitting by desolate streams;—
World-losers and world-forsakers,
On whom the pale moon gleams:
Yet we are the movers and shakers
Of the world forever, it seems.[/i]
–Arthur O'Shaughnessy

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

J_A: tak, jeg læser trådene. Begrebet speak var nyt for mig.

Medlemsavatar
J_A
Medlem

Indlæg af J_A »

VideoMichael skrev:J_A: tak, jeg læser trådene. Begrebet speak var nyt for mig.
Jeg skriver mere engelsk end dansk, så jeg kan ikke lad være med at smide engelske ord ind. :-P
[i]We are the music makers,
And we are the dreamers of dreams,
Wandering by lone sea-breakers,
And sitting by desolate streams;—
World-losers and world-forsakers,
On whom the pale moon gleams:
Yet we are the movers and shakers
Of the world forever, it seems.[/i]
–Arthur O'Shaughnessy

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Hvis det kun er til speak til instruktionsvideoer, som hovedsageligt bliver hørt på computerhøjttalere så er kravene ikke forfærdeligt høje. Jeg har set en del screencasts som tydeligvis er lavet med computerens indbyggede mikrofon (med dertil hørende klapren fra keyboard og voldsomme touchpad klik).

Jeg har set din side igennem og lyttet til de optagelser du har lavet. Umiddelbart syntes jeg at den mest tydelige speak var med dit billige headset, så alt andet derfra vil i min mening være overkill.....

Hvis man vil have den "intime" radio-reklame-stemme så skal du tæt på mikrofonen for at få den fede bas som proximity effekten giver. Hvis man bare stiller en mikrofon ved siden af skærmen og snakker løs, så vil det altid lyde lidt "fjernt".

Mit gæt er, at du ikke vil kunne høreforskel på det RME du vil købe og de M-Audio og Tascam interfaces du har.

Jeg så lige at Audio Technica har lavet en USB udgave af AT2020. Jeg vil tro det kan blive et hit til formålet - især hvis man tænker på hvor tæt en AT2020 lyder på de Gefell mikrofoner DR bruger... (Se anden tråd).

Vi har en del screencasts på vores side (Se min signatur). Lyden på dem er indspillet fra manuskript i et studie og så senere redigeret sammen med videoerne, så det kan ikke helt sammenlignes med hvis man vil lave det "live".
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

Preben
1.000 tak fordi du har givet dig tid til at lytte lidt og kommenteret. Du kan tro, at jeg kan bruge dine kommentarer. Det er nemlig lidt svært som ukyndig at begynde at spørge de kyndige. Jeg forfalder let til at tro, at jeg skal have noget dyrt udstyr. Jeg har arbejdet nogle uger med en kondensator Studio Projects B1 mikrofon, og har testet meget med afstand, retning osv. De bedste optagelser (tror jeg) er nok mine sidste optagelser (med Studio Projects B1) på denne side , hvor der både er en ren lydfil og så selve videoen.

Meget interessant, at du siger, at jeg næppe vil kunne høre forskel på mit M-Audio Fast Track og et RME Fireface 400 - en af mine bekendte siger, at jeg skal have noget ordentligt (reference) udstyr, så jeg har noget at sammenligne med.

De fleste af mine lyttere vil høre gennem billige kinesiske indbyggede højttalere i en bærbar. Nogle siger til mig: "Netop derfor skal lydkvaliteten være så god som mulig". Mit spørgsmål i denne forbindelse: "Vil de kunne høre forskel?" Og for at besvare det spørgsmål køber jeg snart nogle skod-billige computere højttalere, så jeg har noget at lytte på.

Jeg har læst om AT2020. Tidligere testede jeg en Samson GM1U GTrack, og her oplevede jeg sus, men jeg vil kigge efter den AT2020 USB model, du beskriver.

Endnu en gang tak
Michael Maardt

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Hvorfor ikke få det indspillet i et studie, som allerede har alt grejet, en vel afstemt vokal boks, gode mikrofoner og preamps.
Så skal du kun koncentrere dig om at speake.
Du kan jo sagtens øve dig hjemmefra.
Så får du bare filerne med, og kan evt selv klippe dem op derhjemme.

Ellers synes jeg det kommer meget på om du har en rigtig vokal boks eller ej.

Jeg selv bruger en DPA 4006 til insdpilning af multimediastemmer, men den kræver en god boks.
Dertil en Great River preamp.
Den der fireface er fin.
Et par gode monitor er osse fedt, det er træls at sidde med hoved telefoner på og redigere flere timers speak.......

Medlemsavatar
DavidDotDk
Medlem
Sted: Zealand, Denmark

Indlæg af DavidDotDk »

Kender til et studie i næstved hvor du sagtens kan komme og indspille alt det speak du vil for halvdelen ;)

Der er en chandler TG channel II, RME interface og vist nok noget telefunken rør mic... plus et lækkert arbejds område!
Kan godt tage kontakt til dem hvis det er noget?

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem

Indlæg af Kasper. »

Hej Michael

Jeg arbejder med video og er faktisk selv i gang med et projekt hvor jeg skal editere video fanget med Camtasia, og lægge speak.
Til speak bruger jeg oftest SM7b http://www.aage.dk/shop/studiemikrofone ... /sm7b.html -> Gyraf G9 http://stillwalker.dk/gyweb.php#p=391 -> evt. noget comp hvis nødvendigt ellers tilfører jeg senere -> Fireface 800.
Den kæde fungerer for mig på de fleste stemmer, men det er muligt at en kondensatormikrofon nogen gange gør arbejdet bedre. Jeg har endnu valgt en anden preamp selvom det sikkert også kunne være et valg en dag.

Jeg har det nogen gange sat i et rack så jeg kan tage det med mig rundt hvis det skulle være nødvendigt. SM7b'erem stiller ikke så store krav til det rum man arbejder i så det er muligt at lave fine optagelser ude i byen.

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

Tak for alle inputs. Kommunikation på nettet er interessant. Lad mig slå fast med store bogstaver:

Jeg søger IKKE studie eller speakende person. Jeg indtaler min stemme, MENS jeg optager/underviser/viser noget på computerskærmen. Hvis jeg skriver manus, foregår det efter at jeg har talt - af hensyn til Google (SEO). Jeg redigerer både video og lyd bagefter, så hvis jeg skulle bruge extern studie/person, ville det tage alt for lang tid og koste alt for meget.

Jeg vil (kunne) lave det hele selv: indspilning, redigering og produktion. Det er hovedtanken i mit projekt, ellers lykkes det slet ikke.

Mine erfaringer hidtil med Studio Projects B1 (kondensator) Jeg skal ikke bevæge mit hoved alt for meget, mens jeg taler. Ville det være anderledes med en dynamisk, f.eks. Shure SM7B eller Electro Voice RE20?

Jeg skulle vist aldrig have nævnt noget om penge :(
Hilsen Michael

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem

Indlæg af Kasper. »

Nej de har nu blot endnu mere behov for at du holder dig tæt på mikrofonen.
En metode kunne være stille din den lidt længere væk og skrue lidt mere op for din preamp. Det vil dog også give en del mere taste/musse lyd.

Nu kan jeg se at du slår din metode fast med store bogstaver, men jeg optager gerne en skitse under screen recording, for så efterfølgende at optage det med den rigtige timing, overbevisning og kvalitet efter redigering.

Hvad var der galt med at sige noget om budget?
Hvis målet er at lave et professionelt produkt vil du herinde altid få rådet at få det udført professionelt hvis du ikke er 100% inde i sagerne.
Jeg forstår dog fuld ud din beslutning om at gøre det selv, da det er en overkommelig opgave hvis du lige bruger tiden på at sætte dig ind i tingene.

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

Kasper: Jeg må have fat i en dynamisk mic og teste forskellen til en kondensator. Jeg er godt klar over, at en kondensator opsnapper lyd længere væk incl. rumakustik. Jeg har også overvejet en DPA (f.eks. 4060) og har talt med DPA i Allerød, men jeg vil helst ikke have noget på hovedet, mens jeg arbejder, allerhøjest hovedtelefoner.

Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad "optager gerne en skitse under screen recording" betyder?

"hvis du lige bruger tiden på at sætte dig ind i tingene" - det er det, som jeg er i gang med nu. Jeg regner med at lave dette projekt de næste mange år (mere end 10 år), så det bliver vel en udvikling/læreproces for mig.
Hilsen Michael

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Jeg er ike så erfaren i hele studie processen, men umiddelbart ville jeg da mene, at man nemt kan fjerne tast støj osv efter indspildningen.
Det vil jo være et noget lavere niveau end selve talen, så derfor kunne man jo gate eller expande sig ud af det? På den måde kan du bruge kondensator mikrofonen på lidt afstand, så den ikke er så kritisk for retningen?

Bare en tanke. :)

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator

Indlæg af Delax »

Crevil skrev:På den måde kan du bruge kondensator mikrofonen på lidt afstand, så den ikke er så kritisk for retningen?
Ikke hvis rummet er meget livligt og mic'en er for langt fra. Det kan ende med en meget boxy lyd med ambiance man ikke bare lige kan fjerne. En dynamisk mic har ikke samme problem. Uønsket lav støj mm. kan fjernes med en gate.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

Crevil: Undskyld jeg smiler lidt, når jeg læser din post. "tast støj" - jeg tolker det, at du synes at lyden fra taster er "støj". Lyden fra mine taster (i øvrigt fra "the best keyboard ever made", nemlig IBM Model M) er en helt naturlig del af lydbilledet.
Hilsen Michael

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem

Indlæg af Kasper. »

VideoMichael skrev:Kasper: Jeg må have fat i en dynamisk mic og teste forskellen til en kondensator. Jeg er godt klar over, at en kondensator opsnapper lyd længere væk incl. rumakustik. Jeg har også overvejet en DPA (f.eks. 4060) og har talt med DPA i Allerød, men jeg vil helst ikke have noget på hovedet, mens jeg arbejder, allerhøjest hovedtelefoner.
Go' ide´at få dem afprøvet. Du kan evt. gå en tur i Aage Jensen eller en anden butik og få et par med hjem, og levere dem tilbage du ikke ønsker.
VideoMichael skrev: Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad "optager gerne en skitse under screen recording" betyder?
Det jeg mener er at mens optagelsen i Camtasia kører, optager jeg et kommentar spor som kan bruges til at editere efter, og som manus til en senere optagelse.
VideoMichael skrev: det er det, som jeg er i gang med nu. Jeg regner med at lave dette projekt de næste mange år (mere end 10 år), så det bliver vel en udvikling/læreproces for mig.
Hilsen Michael
:thumbup: Det lyder som et spændende projekt.

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

Ja, jeg har tænkt mig at gå i Aage og låne noget udstyr, men jeg skal jo lige vide, HVAD jeg skal låne, derfor denne tråd. Men foreløbigt vil jeg da forsøge at låne Shure SM7B og Electro Voice RE20 og måske en NEUMANN KMS 105 BK, som i flg thomann.de siges at være udviklet specielt til den menneskelige stemme. I morgen køber jeg et Fireface 400 brugt.
at mens optagelsen i Camtasia kører, optager jeg et kommentar spor som kan bruges til at editere efter, og som manus til en senere optagelse.
Jeg tror, at jeg forstår, hvad du mener ;-) Måske værd at prøve, lad os tage den via PM.

Ja, jeg anser mit projekt for meget spændende, men puha det er lidt af en læreproces for en gammel gut som mig, men fantastisk spændende. Jeg begynder langsomt at føle mig som en kunstner. Verden er langsomt ved at få øjne og ører op for software som Camtasia, og igen går amerikanerne forrest, som de har gjort ved de fleste landvindinger på internettet - jeg har været aktivt med siden 1995.
Hilsen Michael

Medlemsavatar
Crevil
Medlem
Sted: Brabrand

Indlæg af Crevil »

Okay, okay. Så tast lyde . :P ;)

Det er rigtigt, at der kommer mere rum på, det er selvfølgelig ikke en fordel, men man kan vel finde en mellem vej, ville jeg syntes?

Kender ikke til denne form for speak optagelser, så ved ikke lige hvad kravene er. :)
Men det lyder jo heldigvis til at i har fint styr på det hele. ;)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Fireface 400 har vel også preamps til din mic, så behøver du kun lydkort, software, mic, stativ og ledninger.

At optage videoer som tutorials har eksisteret i mange år, også i dk.
Jeg har selv set en del danske optaget i Camtasia.
:)

VideoMichael
Forum Donator

Indlæg af VideoMichael »

lakris: Så vidt jeg forstår: Fireface 400 ER et audio interface, så jeg har ikke brug for endny et (lydkort). Jeg har det hele af grej, jeg er bare interesseret i at finde ud af, hvor meget jeg kan forbedre lyden ved at købe andet end det, jeg allerede har.

Jeg har software til at optage (Camtasia Studio 7) og er ved at lære Audacity, sikke et program. Jeg har også diverse stativer, bl.a. nogle små smarte, der skrues fast i bordet, hvis du kigger godt efter på billeder nederst på denne side, kan du se det.
At optage videoer som tutorials har eksisteret i mange år, også i dk. Jeg har selv set en del danske optaget i Camtasia.
Jeg ved godt, at det har eksisteret i 10 år (Camtasia). Der er bare ingen, der kender det. Alle jeg har fortalt om 'skærm-videoer' har jeg måtte forklare det. Jeg vil meget gerne have nogle links til de tutorials, du kender, meget gerne. På forhånd Tak.
hilsen Michael Maardt

Nyt svar