Amp til Wurlitzer 200

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
jeppeP
Medlem

Amp til Wurlitzer 200

Indlæg af jeppeP »

Kære alle,

Jeg står i den dejlige situation, at jeg efter megen søgen har fundet mig et Wurlitzer 200 fra '69!

Nu er jeg så på udkig efter en amp til selv samme. Amp'en behøver ikke at kunne spille bukserne af folk volumenmæssigt, men den skal gerne understøtte Wurlitzerens særlige tone. Men jeg er noget så frygteligt i tvivl, om hvad der er vigtigst at gå efter - særligt kan et brugtmarkede indenfor amp's være skræmmende. Mit budget er ikke til den dyreste model, men omvendt vil jeg hellere give et par tusinde ekstra, for at finde noget jeg bliver glad for, og som gør Wurlitzeren ret.

Indtil videre er jeg blevet anbefalet nogle forskellige modeller, flere af dem rørforstærkede (som jeg kan forstå vil ligge sig meget godt op af den oldschool tone fra keyboardet, men da jeg også tvivler på om rørforstærkede er det rigtige for mig, må i også gerne kommentere herpå)

Modeller som:
- Fender Twin Reverb (umiddelbart i den dyre ende)
- Fender Blues Junior
- Roland Jazz Chorus (først anbefalet 120'eren, derefter 22'eren som måske passer bedre pris- og størrelsesmæssigt. Disse fik jeg anbefalet på grund af at man mente chorus og vibe er godt til wurli'en)
-Gallien Krueger mb150E/112
-Roland GA120
- Fender super reverb

Jeg håber at I kan hjælpe mig med at sætte nogle ord på, hvilke af disse i mener er lækre til et Wurlitzer. Eller måske I har lyst til at gøre min forvirring endnu mere total, ved at anbefale mig én model mere :D

De bedste hilsner
Jeppe

Medlemsavatar
jeobas
Medlem

Indlæg af jeobas »

Hej Jeppe

Jeg er ikke i nærheden af at være ekspert på området, men jeg kan da forsøge at bidrage til forvirringen og måske skabe lidt opmærksomhed på dit spørgsmål, så der kommer en ekspert på banen :)

Først en teknisk bemærkning: dit instrument dækker et meget stort toneområde og jeg vil derfor anbefale at du ikke anskaffer en forstærker med en lille højttaler. Den kan meget nemt komme til at “blafre”, når du anslår de dybe toner - også selv om du ikke skal spille tordnende højt. Men det er det samlede “højttalerareal”, der tæller ( bassister bruger fx både 4x10 og 1x15, men det er ikke mange 1x10 kabinetter, der lyder fedt til bastoner). Det er formentlig ud fra denne pointe, at der er en der har anbefalet en decideret basforstærker som GK’s MB150? Den er ret lille ift hvor rent den kan spille de dybe toner., men jeg vidste faktisk ikke at den også bliver brugt til keyboards? Mange guitarforstærkere er “open back” og det gør det (så vidt jeg forstår fysikkens love) sværere at gengive dybe toner med små højttalere. På den anden side har du jo så også brug for en forstærker, som lyder fedt på de høje toner - og det er jo nok ikke der basforstærkere excellerer.

Rørforstærker eller ej? Tjah, jeg foretrækker rør, når jeg spiller guitar og transistor, når jeg spiller bas - go figure! Hvis du gerne vil have en lidt beskidt lyd, så kan jeg klart anbefale en rørforstærker, men for nu at bidraget til forvirringen, så kan nogle rørforstærker altså også give en helt særlig lækker “sparkle”, når man spiller “clean” (det er fender twin vist lidt berømt for?)

Måske kunne du starte med at overveje, hvem du synes har den fede lyd på sit Wurly - og så google dig frem til hvilken forstærker vedkommende bruger? Den kan give et fingerpeg om hvorvidt du er til rør eller transistor (du kan jo risikere, at dine favoritter bruger en eller anden fuldstændig uopdrivelig og/eller hysterisk dyr forstærker).

Default avatar
Michael Østerz
Medlem
Sted: Downtown Virum/Brede

Indlæg af Michael Østerz »

Altså, en Twin reverb skal spille ulideligt højt inden at den brænder ud
.
Jeg havde tidligere en Fender 65 4x10" som har en lidt svagere amp og derfor tidligere bløder.

Og noget der lyder fedest i verden er enten et Rhodes eller en wurli det netop gør det.

Selvom at den vejer modsat din nu næsten tomme og lette pengepung, så havde jeg til hver en tid styrketrænet med en 4/10'er 🏋️

Tillykke, godt køb og misundelsen driver ned af mig....

🤗 Østerz
Clubbing med ordentligt budget ? - Så er det her !

Nyt svar