EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: EURORACK - TRÅDEN (generelt)

Indlæg af Christoffer I. N. »

the green 9 skrev: søn 19. sep 2021 09:49 Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
Fornuftige penge er svært at sige noget om. Du skal ikke starte på eurorack for at "spare penge". Måske kan Behringers moduler hjælpe, uden at jeg har fulgt med i hvad der er kommet fra dem indtil videre.
Hvis du skal lave en trommemaskine skal du bruge en clock kilde, det kunne jo starte med en square lfo, derudover en eller et par sequencere afhængig af hvor omfattende de er, og så enten billige oscillator moduler efterfulgt af VCA og envelopes, eller dedikerede trommemoduler. Og så noget mixer.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: søn 19. sep 2021 13:10
Morten B skrev: søn 19. sep 2021 06:24 ...
Ja, man kunne sagtens implementere en switch til invertering af de kanaler man ønsker…
...
Det var egenligt tænkt som 1 switch der inverterer offset for både kanal 3 og 4. De to, bare som eksempel, så man har noget fleksibilitet i hvad man putter ind på de forskellige kanaler.

Jeg kan godt li' at I også går så meget op i udseendet og designet, så det er fuldt forståeligt hvis begrænsningen er, at der ikke er mere plads på pcb'et. :-D
Ja, men ideen er da god, absolut 🙂

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev: søn 19. sep 2021 16:04
Kan man virkelig få fat omkring de der knapper selvom man måske har lidt tykke fingre? Det ser ret klemt ud.
Ja, det vil første prototype jo så vise 😅

Er ikke sikker, men det hjælper at hver anden række er forskudt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

the green 9 skrev: søn 19. sep 2021 09:49 Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
Det er et meget bredt spørgsmål det der. Hvad er det helt præcist du drømmer om?

Og hvad er fornuftige penge? 🙂

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Christoffer I. N. skrev: søn 19. sep 2021 16:25
the green 9 skrev: søn 19. sep 2021 09:49 Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
Fornuftige penge er svært at sige noget om. Du skal ikke starte på eurorack for at "spare penge". Måske kan Behringers moduler hjælpe, uden at jeg har fulgt med i hvad der er kommet fra dem indtil videre.
Hvis du skal lave en trommemaskine skal du bruge en clock kilde, det kunne jo starte med en square lfo, derudover en eller et par sequencere afhængig af hvor omfattende de er, og så enten billige oscillator moduler efterfulgt af VCA og envelopes, eller dedikerede trommemoduler. Og så noget mixer.
Man skal vist ikke gå hardware vejen for at spare penge 😁

Jeg er ikke ude efter en trommemaskine, mere tromme moduler som kan programmeres fra min daw.

Kan jeg købe de individuelle moduler og midi trigge dem via min neutron på en måde, eller skal jeg have noget midi/CV modul osse osv osv...
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Morten B skrev: søn 19. sep 2021 17:28
the green 9 skrev: søn 19. sep 2021 09:49 Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
Det er et meget bredt spørgsmål det der. Hvad er det helt præcist du drømmer om?

Og hvad er fornuftige penge? 🙂
Jeg er ude efter tromme moduler som kan trigges via midi.

Jeg er også ude i at lave noget regulær modular synth med tiden.... Men trimmer mangler jeg mest pt.

Jeg overvejer osse at bytte min Mars for et modular system
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

the green 9 skrev: man 20. sep 2021 07:47
Morten B skrev: søn 19. sep 2021 17:28
the green 9 skrev: søn 19. sep 2021 09:49 Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
Det er et meget bredt spørgsmål det der. Hvad er det helt præcist du drømmer om?

Og hvad er fornuftige penge? 🙂
Jeg er ude efter tromme moduler som kan trigges via midi.

Jeg er også ude i at lave noget regulær modular synth med tiden.... Men trimmer mangler jeg mest pt.

Jeg overvejer osse at bytte min Mars for et modular system
Du skal have en midi til trigger converter som f.eks den her:
https://www.thomann.de/dk/erica_synths_ ... module.htm

I forhold til tromme moduler, så er der mange, at vælge imellem

https://www.modulargrid.net/e/modules/b ... ection=asc

Du får også brug for et mixer modul til at kører det hele ind i.
.....Og så vil du sikkert også gerne have noget til at modulere med, for ellers er det ikke specielt sjovt, en distortion, et filter, en delay....
Med andre ord vær sikker på, at din kasse er stor nok - taler af erfaring

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

the green 9 skrev: man 20. sep 2021 07:47
Morten B skrev: søn 19. sep 2021 17:28
the green 9 skrev: søn 19. sep 2021 09:49 Jeg har aldrig ejet noget eurorack.
Jeg vil rigtig gerne starte op, men jeg ved ikke helt hvor jeg starter. Jeg har købt en kasse til en nogle units, og jeg købte i sin tid en neutron for at bruge den til at starte mig op.
Men hvad kan I anbefale af pris venlige begynder enheder?

Kan jeg samle et analogt tromme modul til fornuftige penge?
Det er et meget bredt spørgsmål det der. Hvad er det helt præcist du drømmer om?

Og hvad er fornuftige penge? 🙂
Jeg er ude efter tromme moduler som kan trigges via midi.

Jeg er også ude i at lave noget regulær modular synth med tiden.... Men trimmer mangler jeg mest pt.

Jeg overvejer osse at bytte min Mars for et modular system
Altså, medmindre du absolut bare VIL køre eurorack, fordi du synes det kunne være fedt/sjovt/spændende (hvilket jeg selvfølgelig godt kan forstå), så bliver det en unødvendigt dyr og omstændig vej at gå ned af.

Det ville give meget mere mening at gå med en trommemaskine af en art, i min optik.

Hvert trommemodul bliver lynhurtigt en udgift på 200 euro. Dertil skal du have en midi til trigger converter med nok outputs til at drive det antal trommemoduler du ønsker.
Derudover skal du bruge en mixer, og hvis du vil have lidt programmerbar modulation af dine lyde, så skal du bruge nogle VCA'er (afhængigt af trommemodulet) og et midi CC converter modul eller en CV sequencer af en art.

Så, hvis du gerne vil have f.eks 4 tromme stemmer, så nærmer du dig meget hurtigt 10.000,- kr. - Eksklusiv kasse, som du dog allerede har.

Når det så er sagt, så kan du alligevel godt starte noget fedt op for mindre, hvis du tager et modul/stemme af gangen. Har du nogen lodde skills? Der er hurtigt en 30-40% at spare ved at lodde selv, hvis man har mulighed for det.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Tusind tak for svar :)
Ja jeg kan godt se at det løber op, allerede før at der er lyd :-D

Jeg tænkte i modular baner da jeg alligevel gerne vil bevæge mig i den retning... Men ja, måske skulle jeg bare gå på jagt efter en analog trommemaskine istedet :-D
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det kommer jo også lidt an på om du gerne vil have flere tromme spor tilgængelig på samme tid, eller om du kan leve fint med at have en enkelt tromme kanal der er mere kompleks og så indspille i lagkage. Fordelen ville jo så være at du kunne samle en stemme der kan mere end bare trommer, selvom den ville være percussion fokuseret.

Alternativt er jeg jo stor fortaler for Analog Rytm fra Elektron. MK1 kan få's brugt for omkring 4.500,- og du får aldrig så meget power ind i et eurorack system medmindre du er f*cking loaded!

Nyt svar