Legacy media

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Legacy media

Indlæg af Holger »

Et interessant begreb, som dækker over hvordan de nye generationer aldrig kommer til at læse aviser eller se fjernsyn (fx mine børn, som aldrig har hverken læst en avis eller set flow-TV).

Hvordan kunne man oversætte dette begreb på dansk, et begreb som nok skal være lidt kontroversielt, ikke mindst I de gamle medier? ;-)

Jeg kan utroligt godt lide udtrykket på engelsk fordi det har en snert af noget hånligt (lidt endnu, især for de kulturradikale/pseudointellektuelle).

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Et interessant begreb, som dækker over hvordan de nye generationer aldrig kommer til at læse aviser eller se fjernsyn (fx mine børn, som aldrig har hverken læst en avis eller set flow-TV).
Fint. Så bliver de mindre indoktrinerede og sværere at manipulere., når de selv kan vælge deres kilde til at lære og forstå verden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, Tik Tok, Snap Chat og YouTube... heh heh ;-)

Spøg til side, så har deres kære fader naturligvis lært dem en sund portion kildekritik fra de var helt små.

Det har resulteret i, at de er blevet mindst ligeså skeptiske over for information fra mig, som fra alle andre steder :dollargrin:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det sunde i det er nok, at der vil dannes/spredes flere meninger. Der med skabes en global debat blandt unge.
Det usunde i det er, at det er ikke alle meninget som bunder i facts. Der bliver osse grobund for uoplyste subkulturer.
Vi behøver blot at se til Trump´s tilhængere. Mange af dem hævder at de ikke læser andet end det han Tweeter(ede) til dem.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Disclaimer: Dette indlæg er tilrettet efter @Hugo var flink at gøre mig opmærksom på problematiske ordvalg.
Tak :)

Jeg droppede flow-TV allerede i 2003, og gik dermed over til streaming. Jeg lejede ihvertfald min første film over nettet (Garfield The Movie) allerede i 2004 og 100 % af alle DR-udsendelser så jeg på computeren/streaming.

Jeg har aldrig fattet idéen bag flow-TV. Hvorfor skal jeg sidde klistret til en skærm på et eller andet forbandet fastsat tidspunkt, og være afskåret fra toiletbesøg eller andre gøremål hvis jeg vil se hele udsendelsen? Det giver så absolut _INGEN_ mening.

On-demand TV har jeg efterlyst fra barnsben, ligesom jeg hver dag i skolen fik skældud over at bruge Gyldendals Ordbøger på internettet, istedet for at bruge min dyrebare skoletid på at bladre frem og tilbage på gammeldags manér og får adskillige sår på fingrene hver gang en papirside skar sig ind i huden...

Jeg vil selv bestemme over mit liv, og jeg vil have de hurtigste og nemmeste løsninger serveret for mig. Det ser jeg ikke noget galt i.

Jeg ser derimod noget galt i, at der var gammeldags lærere der insisterede på at bruge ordbøger i analog bogform, når man kunne få selvsamme ordbøger digitalt og spare 100vis af timer når et dansk ord skulle oversættes til engelsk eller vice-versa. Altså, helt ærligt - så lang tid tager det heller ikke at lære at slå op i en bog's indholdsfortegnelse eller andre registre. Det behøver man ikke "genopfriske" hver... evig... eneste... dag!

Iøvrigt fandt jeg allerede tilbage i 2002 selv på idéen med plade med touchskærm, som var batteridrevet og kunne tilgå nettet og man derfra kunne læse alskens aviser og bøger - alt sammen på én enhed. 7 år senere kom ipad'en, men havde jeg nu haft samme økonomiske midler som Steve Jobs, var tablets kommet på markedet allerede i 2003.
Senest rettet af mediumaevum tirs 6. jul 2021 22:40, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: fre 2. jul 2021 16:39 Hvordan kunne man oversætte dette begreb på dansk, et begreb som nok skal være lidt kontroversielt, ikke mindst I de gamle medier? ;-)

Jeg kan utroligt godt lide udtrykket på engelsk fordi det har en snert af noget hånligt (lidt endnu, især for de kulturradikale/pseudointellektuelle).
Jeg ville kalde dem, der ikke ser flow-TV og ligesom mig forlanger on-demand på alt indhold, for Fornuftsgenerationen.
Jeg vil kalde modpolen for Fortstokkethedsgenerationen. Disclaimer: Ikke ondt ment. Det var en joke ;)
Senest rettet af mediumaevum tirs 6. jul 2021 22:43, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev: fre 2. jul 2021 17:10 Ja, Tik Tok, Snap Chat og YouTube... heh heh ;-)

Spøg til side, så har deres kære fader naturligvis lært dem en sund portion kildekritik fra de var helt små.

Det har resulteret i, at de er blevet mindst ligeså skeptiske over for information fra mig, som fra alle andre steder :dollargrin:
Kildekritik er altid vigtigt, uanset om du ser flow-tv eller on-demand streaming.
Uanset om du læser bøger eller onlineartikler.

Uanset om du snakker med naboen over hækken, eller debatterer på et forum.

Kildekritik er vigtigere at lære at forstå, end indholdet af ethvert givent medie.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

"Analoge medier" eller måske "Gammeldags, analoge medier" .... som bud på, hvad det kunne kaldes på dansk.

I real-verden –– dansk medieverden i nutiden –– kommer udtrykket med stor sandsynlighed til at være .. "legacy medier" [udtalt på dansk] + en kort forklaring. Nutidige massemedier i DK har meget stærk affinitet for direkte indlån fra Amerika-engelsk. Bare ind med det. Synes parolen at være.

Eller måske "bedstefar-medier" ?
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, bedstefar-medier rammer mere tonen.

Du har muligvis ret i, at "legacy medier" kunne blive indført på dansk. Legacy i den brug er dog ikke så alment kendt på dansk, så jeg tvivler.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg ved ikke om skriveformer på sociale medier har at gøre med denne tråd:
https://www.berlingske.dk/aok/du-skal-t ... -sidst-det

De yngre generationer er - desværre - holdt op med at skrive lange beskeder, og sætte punktum. Istedet skriver de kortfattet og afslutter med emojies.

Jeg synes det er ærgerligt, for der går virkelig meget information tabt hvis man begrænses til max. 150 tegn. Selvfølgelig er der ingen grund til fyldord og udenomssnak - og de ældre generationer kunne godt lære noget af at bruge færre fyldord og komprimere informationerne, således at den samme information udveksles, bare med færre ord.

Men du kan kun formidle en vis begrænset mængde information med de ca. 150-200 tegn de unges beskeder fylder. Punktummer er vigtige, for at neutralisere objektive tekster - f.eks. faktauelle kendsgerninger.

Emojies er for følelsesladede, jeg savner at de er mere faktaorienterede.

Det er desværre urimeligt populariserede medier som Twitter, der har ødelagt de unges hjerner. De formår ikke længere at læse en artikel, endsige en bog... Kan det ikke formidles i en video på 2 min. synes nutidens ungdom, at det er ligegyldigt... Formidler du på de 2 min. vil de omvendt komme efter dig, for alt for overfladisk kommunikation.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Ældre eller forældede medier ville være mit bedste bud, alt efter for hånligt udtrykket skal være.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Forældede er nok det tætteste vi kommer på "legacy" i denne sammenhæng? Ligesom med "legacy plug-ins" som kun er med i pakken af kompatibiliteshensyn.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

"Klassiske medier"

er nok mere mig, omgivet af analogt gear, 8 spors bånd, Revox B77, Sony DAT, CD brænder og vinyler..💾
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kimex skrev: fre 2. jul 2021 17:05
Et interessant begreb, som dækker over hvordan de nye generationer aldrig kommer til at læse aviser eller se fjernsyn (fx mine børn, som aldrig har hverken læst en avis eller set flow-TV).
Fint. Så bliver de mindre indoktrinerede og sværere at manipulere., når de selv kan vælge deres kilde til at lære og forstå verden.
Problemet er jo netop, at de fleste bliver indhyllet i deres egen bobbel og i højere og højere grad hører alle nyheder fra deres eget lille ekkokammer. Hvis man tror, de danske medier (inkl. TV) er farvede, får man et chok, når man begynder for alvor at kigge mod udenlandske medier.

Det kræver ekstrem selvdisciplin at læse og virkelig sætte sig ind i mediedækning, man er grundlæggende uenig med. Men det er jo ikke nødvendigvis forkert, bare fordi man er uenig. Jeg ved godt, at Berlingske Tidende er ren borgerlig propaganda, der snart er værre end Fox News, men alligevel prøver jeg ind i mellem at læse et par af deres artikler for at forsøge at forstå det liberalistiske Dystopia de gerne vil promovere.

Det er jo derfor, sådan noget Qanon bevægelsen kan få så meget fart. Det er fordi, de har været succesfulde med at skabe et fuldendt verdensbillede baseret på deres egen konspirationsteori. Hvis man har valgt at leve i den bobbel er det sandheden, og alt andet er indoktrinerende løgn.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev: tirs 6. jul 2021 14:15
Kimex skrev: fre 2. jul 2021 17:05
Et interessant begreb, som dækker over hvordan de nye generationer aldrig kommer til at læse aviser eller se fjernsyn (fx mine børn, som aldrig har hverken læst en avis eller set flow-TV).
Fint. Så bliver de mindre indoktrinerede og sværere at manipulere., når de selv kan vælge deres kilde til at lære og forstå verden.
Problemet er jo netop, at de fleste bliver indhyllet i deres egen bobbel og i højere og højere grad hører alle nyheder fra deres eget lille ekkokammer. Hvis man tror, de danske medier (inkl. TV) er farvede, får man et chok, når man begynder for alvor at kigge mod udenlandske medier.

Det kræver ekstrem selvdisciplin at læse og virkelig sætte sig ind i mediedækning, man er grundlæggende uenig med. Men det er jo ikke nødvendigvis forkert, bare fordi man er uenig. Jeg ved godt, at Berlingske Tidende er ren borgerlig propaganda, der snart er værre end Fox News, men alligevel prøver jeg ind i mellem at læse et par af deres artikler for at forsøge at forstå det liberalistiske Dystopia de gerne vil promovere.

Det er jo derfor, sådan noget Qanon bevægelsen kan få så meget fart. Det er fordi, de har været succesfulde med at skabe et fuldendt verdensbillede baseret på deres egen konspirationsteori. Hvis man har valgt at leve i den bobbel er det sandheden, og alt andet er indoktrinerende løgn.
Jeg tror da pokker at folk vælger deres egne bobler med folk de deler fælles ideologiske standpunkter med, hvis man - som jeg - vælger at gå ind på et forum og vil debattere med folk jeg grundlæggende er uenige med, og skriver et uskyldigt indlæg der bare har et enkelt "pip" af uenighed med den grundlæggende lærdom på det pågældende sted - og man så bliver svinet til.

Jeg er faktisk rimelig træt af at jeg ikke kan få lov til at skrive noget somhelst, uskyldigt som det end måtte være, uden at blive svinet til med personfnidder, stråmandsangreb og deciderede injurierende anklager uanset hvilke sociale medier jeg gør brug af.

Selv Lydmaskinen har udviklet sig sådan, selvom jeg troede det ikke burde være muligt, selvom man ikke engang skriver noget politisk, men f.eks. går ind og debatterer noget så uskyldigt som brancherelateret eller musikkritisk...

Det er ikke antallet af medier der er noget galt med. Det er måden de bruges på, og den manglende lovgivning eller håndhævelse af samme.

(Lydmaskinen.dk håndhæver dog på egen hånd rimeligt godt sådanne situationer).

F.eks. er injurier ulovlige - allerede idag, men jeg tror ikke på hvis jeg meldte en lydmaskinebruger for injurier, at jeg overhovedet får lov at føre en retssag, selvom det står klart og tydeligt for alle og enhver hvad der sker.

Det er i det hele taget den der vilde-vesten-tilstand der hærger på de sociale medier, der skal gøres op med, og indføres demokratisk kontrol med. Med demokratisk kontrol mener jeg at Folketinget bør gå ind i det, og lave lovgivning der sikrer en ordentlig tone i debatterne - og samtidig sikre at de håndhæves.

I de gamle "legacy-medier" blev ethvert injurierende angreb f.eks. i læserbreve, promte reageret på og politianmeldt. Det samme med klart racistiske ytringer o.lign. Den ordenstilstand bør vi vende tilbage til.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: fre 2. jul 2021 19:15 Jeg ville kalde dem, der ikke ser flow-TV og ligesom mig forlanger on-demand på alt indhold, for Fornuftsgenerationen.
Jeg vil kalde modpolen for Fortstokkethedsgenerationen.
Personligt er det også længe siden at jeg droppede flow-tv, men jeg tror at det altid vil være der i et eller andet omfang, men bare lidt ligesom playlister på musiktjenester, selv med alt det indhold i verden, er det ikke altid at sofakartoflen kan tage stilling til hvad man ønsker at se når der bare skal slappes af. Derfor kan TV playlister vise sig at blive det nye "flow-tv"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: tirs 6. jul 2021 16:04 Jeg er faktisk rimelig træt af at jeg ikke kan få lov til at skrive noget somhelst, uskyldigt som det end måtte være, uden at blive svinet til med personfnidder, stråmandsangreb og deciderede injurierende anklager uanset hvilke sociale medier jeg gør brug af.
Hvis det "lugter" alle steder du er, så er det nok dig den er gal med skal du se...😅
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: tirs 6. jul 2021 17:48
mediumaevum skrev: tirs 6. jul 2021 16:04 Jeg er faktisk rimelig træt af at jeg ikke kan få lov til at skrive noget somhelst, uskyldigt som det end måtte være, uden at blive svinet til med personfnidder, stråmandsangreb og deciderede injurierende anklager uanset hvilke sociale medier jeg gør brug af.
Hvis det "lugter" alle steder du er, så er det nok dig den er gal med skal du se...😅
Tjae... lad mig sige det sådan, at alle handicappede, der debatterer på nettet bliver udsat for hadtale. Inkl. Folketingets Kristian Hegaard (R).

Så vi bliver altså angrebet pga. vores (forskellige) handicaps. Men synes du virkelig det er vores skyld?

Rettelse: Lad os få tråden on-topic igen...
Senest rettet af mediumaevum tirs 6. jul 2021 18:58, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Uha

Nu røg tråden vist lidt af sporet, igen...

Suk!

kh

Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Michael Østerz skrev: tirs 6. jul 2021 18:56 Uha

Nu røg tråden vist lidt af sporet, igen...

Suk!

kh

Østerz
Fair nok.

Nyt svar