Drage Animation

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Drage Animation

Indlæg af mediumaevum »

Er lidt i tvivl om den bør postes i Afterparty eller i AV/Videoredigerings-sektionen.
-

Er igang med at øve mig på at animere mennesker, dyr, væsner - alt levende.

Vil derfor meget gerne have jeres feedback på nedenstående video, som jeg har skjult i tilfælde af rettelser.

Er der noget, der stikker ud, synes I? Er der noget, der kan gøres bedre?

Renderet på en GTX 1080 Ti, ca. 15 min. i Eevee med højresolutions-skygger.


Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Ganske flot animation. Måske lidt meget higlight på dens højre vinge. Den ser næsten våd ud.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Enig med hugo, dit materiale til vingerne er alt for glossy, det ligner plastik. Prøv evt. at benytte dit bump map til at styre glossiness, så det følger strukturen i stedet for. Materialet fremstår også lidt fladt. Jeg ved godt at der ikke er true bump mapping i Evee endnu, men måske du kunne introducere lidt i selve modellen?

Ellers super flot, din rigging ser ud til at være god. En mindre detalje: Når dragen sætter venstre fod ned, der forsvinder den lidt i klippen. Og, hvis du vil oppe din animation endnu mere, så kunne du arbejde lidt med nogle små bounces på specifikke animationspunkter, det vil give et mindre statisk udtryk.
Senest rettet af Morten B man 21. jun 2021 13:28, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Animationen virkede lidt bedre for mig da jeg fjernede lyden, det forvirrede mig at lyd og billede ikke passede sammen, lidt ligesom hvis mundbevægelserne ikke passer i en film.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: man 21. jun 2021 12:10 Animationen virkede lidt bedre for mig da jeg fjernede lyden, det forvirrede mig at lyd og billede ikke passede sammen, lidt ligesom hvis mundbevægelserne ikke passer i en film.
Kan du uddybe lidt mere hvor det går galt? Måske med tidsbestemmelser og forventninger til lyd på de givne tidspunkter?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der mangler mange detaljer i dens hoved og hals, sådanne lyde kommer ikke bare ved at den åbner gabet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: man 21. jun 2021 15:16 Der mangler mange detaljer i dens hoved og hals, sådanne lyde kommer ikke bare ved at den åbner gabet.
Jeg er lidt forvirret. Når du siger der mangler detaljer i hovede og hals - tænker du så på det visuelle, eller det auditive i forhold til gryntelydene?

Har du evt. nogle referencer jeg i såfald kan få inspiration fra?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev: man 21. jun 2021 12:07 Enig med hugo, dit materiale til vingerne er alt for glossy, det ligner plastik. Prøv evt. at benytte dit bump map til at styre glossiness, så det følger strukturen i stedet for. Materialet fremstår også lidt fladt. Jeg ved godt at der ikke er true bump mapping i Evee endnu, men måske du kunne introducere lidt i selve modellen?

Ellers super flot, din rigging ser ud til at være god. En mindre detalje: Når dragen sætter venstre fod ned, der forsvinder den lidt i klippen. Og, hvis du vil oppe din animation endnu mere, så kunne du arbejde lidt med nogle små bounces på specifikke animationspunkter, det vil give et mindre statisk udtryk.
Takker for input. Hvad mener du præcis med "bounces"? Tænker du på mere håndholdte kamerabevægelser?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: man 21. jun 2021 16:45
Hald skrev: man 21. jun 2021 15:16 Der mangler mange detaljer i dens hoved og hals, sådanne lyde kommer ikke bare ved at den åbner gabet.
Jeg er lidt forvirret. Når du siger der mangler detaljer i hovede og hals - tænker du så på det visuelle, eller det auditive i forhold til gryntelydene?

Har du evt. nogle referencer jeg i såfald kan få inspiration fra?
Lydene bestemmer du selv, men animationen skal passe til.

Jeg tænker at der er masser af inspiration til animationer der passer til den slags lyde hvis man ser Jurassic Park eller Game Of Thrones.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: søn 20. jun 2021 23:40 Ganske flot animation. Måske lidt meget higlight på dens højre vinge. Den ser næsten våd ud.
Ja, har lige genset den, vingen ser noget plastikaktig ud. Det skal jeg have ordnet. Underligt at det kun er på den ene side, da det er samme materiale, men lyset kommer selvfølgelig ind fra den vinkel, og rammer lige på.

Hm... skal nok lige have gentænkt hvordan jeg ordner dén del, når jeg er igang med at lave en ny animation.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hvad tænker I om dette billede? Er det tæt på filmkvalitet for animation?

Det tog blot 3 sek. at rendere i Eevee på en GTX 1080 Ti. Inkl. efterbehandling (colorgrading, let dis mv.)
Dragon Hunt.jpg
Dragon Hunt.jpg (439.24 KiB) Vist 614 gange

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: tors 24. jun 2021 23:32 Hvad tænker I om dette billede? Er det tæt på filmkvalitet for animation?

Det tog blot 3 sek. at rendere i Eevee på en GTX 1080 Ti. Inkl. efterbehandling (colorgrading, let dis mv.)

Dragon Hunt.jpg
Jeg har spillet mange spil:
Dungeons`n Dragons, Baldurs Gate 1-2-3, Icewind Dale 1-2-3, Elder scrolls, Oblivion, Fall Out og Assassins Creed, og jeg har osse moddet til nogle af dem.

Kvaliteten på dit billede minder mest af alt om et af disse spil. Du har mange detaljer i, netop som man bruger(brugte) i spil. Jeg har ikke spillet længe, så jeg kender ikke til detaljerne i nutidens spil.
Et ved jeg dog, at det er for mange detaljer til tegnefilm.

Da Walter Disney lavede den første Snevide, eller osse var det Askepot, var den afsindig flot og detaljeret.
Han fik meget kritik for det af sin kassemester, fordi han brugte stort set alle sine penge på den.
Til gengæld blev den en rimelig god succes.

Succesen stod dog ikke mål med anstrengelser og udgifter, og nogle tegnere viste ham hvordan man kunne lave simple tegninger som var billige, og hurtige at lave. Blot ansigter og gestikuleren var på plads, ville det virke.
F. eks. er en løve gullig/orange med mørk manke, og et par totter i manken. Ingen synlinge hår. Det tager simpelt hen for lang tid.

M. hensyn til dit billede, så er det flot i stort format. Stadig lidt "plastik" over det. Det ligger nok i highligt indstilling.
Meget flot og meget detaljeret. Det bliver nok et stort arb. til film :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: fre 25. jun 2021 00:25
mediumaevum skrev: tors 24. jun 2021 23:32 Hvad tænker I om dette billede? Er det tæt på filmkvalitet for animation?

Det tog blot 3 sek. at rendere i Eevee på en GTX 1080 Ti. Inkl. efterbehandling (colorgrading, let dis mv.)

Dragon Hunt.jpg
Jeg har spillet mange spil:
Dungeons`n Dragons, Baldurs Gate 1-2-3, Icewind Dale 1-2-3, Elder scrolls, Oblivion, Fall Out og Assassins Creed, og jeg har osse moddet til nogle af dem.

Kvaliteten på dit billede minder mest af alt om et af disse spil. Du har mange detaljer i, netop som man bruger(brugte) i spil. Jeg har ikke spillet længe, så jeg kender ikke til detaljerne i nutidens spil.
Et ved jeg dog, at det er for mange detaljer til tegnefilm.

Da Walter Disney lavede den første Snevide, eller osse var det Askepot, var den afsindig flot og detaljeret.
Han fik meget kritik for det af sin kassemester, fordi han brugte stort set alle sine penge på den.
Til gengæld blev den en rimelig god succes.

Succesen stod dog ikke mål med anstrengelser og udgifter, og nogle tegnere viste ham hvordan man kunne lave simple tegninger som var billige, og hurtige at lave. Blot ansigter og gestikuleren var på plads, ville det virke.
F. eks. er en løve gullig/orange med mørk manke, og et par totter i manken. Ingen synlinge hår. Det tager simpelt hen for lang tid.

M. hensyn til dit billede, så er det flot i stort format. Stadig lidt "plastik" over det. Det ligger nok i highligt indstilling.
Meget flot og meget detaljeret. Det bliver nok et stort arb. til film :)
Men er der ikke forskel på animation? Jeg mener, mellem traditionel 2D-animation som fungerer bedst når det er simpelt, mens 3D-animation skal have flere detaljer?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: fre 25. jun 2021 12:10
Hugo skrev: fre 25. jun 2021 00:25
mediumaevum skrev: tors 24. jun 2021 23:32 Hvad tænker I om dette billede? Er det tæt på filmkvalitet for animation?

Det tog blot 3 sek. at rendere i Eevee på en GTX 1080 Ti. Inkl. efterbehandling (colorgrading, let dis mv.)

Dragon Hunt.jpg
Jeg har spillet mange spil:
Dungeons`n Dragons, Baldurs Gate 1-2-3, Icewind Dale 1-2-3, Elder scrolls, Oblivion, Fall Out og Assassins Creed, og jeg har osse moddet til nogle af dem.

Kvaliteten på dit billede minder mest af alt om et af disse spil. Du har mange detaljer i, netop som man bruger(brugte) i spil. Jeg har ikke spillet længe, så jeg kender ikke til detaljerne i nutidens spil.
Et ved jeg dog, at det er for mange detaljer til tegnefilm.

Da Walter Disney lavede den første Snevide, eller osse var det Askepot, var den afsindig flot og detaljeret.
Han fik meget kritik for det af sin kassemester, fordi han brugte stort set alle sine penge på den.
Til gengæld blev den en rimelig god succes.

Succesen stod dog ikke mål med anstrengelser og udgifter, og nogle tegnere viste ham hvordan man kunne lave simple tegninger som var billige, og hurtige at lave. Blot ansigter og gestikuleren var på plads, ville det virke.
F. eks. er en løve gullig/orange med mørk manke, og et par totter i manken. Ingen synlinge hår. Det tager simpelt hen for lang tid.

M. hensyn til dit billede, så er det flot i stort format. Stadig lidt "plastik" over det. Det ligger nok i highligt indstilling.
Meget flot og meget detaljeret. Det bliver nok et stort arb. til film :)
Men er der ikke forskel på animation? Jeg mener, mellem traditionel 2D-animation som fungerer bedst når det er simpelt, mens 3D-animation skal have flere detaljer?
Der er rigtig mange detaljer i nogle af de spil jeg nævner. De første fra Baldur frem til Elder Scrolls er 2D, resten er 3D, og pænt detaljeret.
Men jeg tror ikke man kan sammenligne 1:1 med film.

Er det en 3D film du vil lave? Skal vi bruge 3D briller for at se den? Eller vil du blot bruge detaljer som i 3D?
Prøv at skimme nogle af Disneys animerede film. De er nok de bedste til den slags. Læg mærke til detaljerne, hvor enkle de er.

Blot et forslag :)

EDIT:
Det er ikke fordi jeg synes at det er grimt i 3D, jeg nævner det blot fordi, at det er et sted hvor du kan forkorte arbejds processen.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: lør 26. jun 2021 15:49 Der er rigtig mange detaljer i nogle af de spil jeg nævner. De første fra Baldur frem til Elder Scrolls er 2D, resten er 3D, og pænt detaljeret.
Men jeg tror ikke man kan sammenligne 1:1 med film.

Er det en 3D film du vil lave? Skal vi bruge 3D briller for at se den? Eller vil du blot bruge detaljer som i 3D?
Prøv at skimme nogle af Disneys animerede film. De er nok de bedste til den slags. Læg mærke til detaljerne, hvor enkle de er.

Blot et forslag :)

EDIT:
Det er ikke fordi jeg synes at det er grimt i 3D, jeg nævner det blot fordi, at det er et sted hvor du kan forkorte arbejds processen.
Når jeg siger "3D" henviser jeg ikke til 3D-briller, men til det der hedder CGI - Computer Generated Images, hvilket både kan være 2D (traditionel animation - Disney's Poccahontas, Askepot mfl.) eller 3D (some f.eks. Ice Age, Shrek mfl.)
Hugo skrev:Prøv at skimme nogle af Disneys animerede film. De er nok de bedste til den slags. Læg mærke til detaljerne, hvor enkle de er.
Billede
Jeg synes da ikke Løvernes Konge er særlig "enkel".

Prøv at lægge mærke til den næsten fotorealistiske rendering.


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

@Hugo Altså, nu skal du jo ikke tro at fordi det er en animationsfilm, at man tegner det. Man modellerer på computeren, laver modeller, rigger dem så de kan bevæges.

Moderne animation dvs. siden slut 90'erne går ud på netop IKKE at tegne/male. Det går ud på at bygge en scene op, digitalt. Men ligesom en rigtig scene, med lyssætning til skygger (computeren beregner selv skyggerne afhængig af hvordan du stiller "solen").

Du genbruger faktisk alt i 3D-animation. En figur bygges op, den tegnes ikke. Så kan du vise den samme figur fra forskellige vinkler.

Det er ligesom dukkeanimation, bare hvor alle figurerne og alt i scenen er 100 % digitalt.

Som du kan se på videoen herover, er alt - vandet, græsset, træerne, dyrene - ALT i filmen er 100 % digitalt. Der er ikke så meget som skyggen af et rigtig dyr, et rigtigt træ, et rigtigt græsstrå osv. - hvis det gøres ordentligt.

Nogle "snyder" så lidt. Det kan f-eks. gøres ved at tage et foto af f.eks. et græsstrå helt tæt på, og sætte det billede ind på 3D-modellen af græsstrået, udelukkende for at farvelægge det. Men det er stadig ikke et rigtigt græsstrå, det er stadig 100 % digitalt, uanset textureringsmetoden.

Måske har de givet rigtige løver en motioncapture-dragt på, og fanget dens bevægelsesmønster. Men de har ikke været ude i savannen og optage noget somhelst af det du ser på videoen.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »



Jeg ved godt at man ikke sidder med trækuls blyant og pergament papir som i 1930´erne.
Som vist på linket er der mange måder at lave animationer på.
Dem som du fandt frem med mange detaljer er da helt klart de flotteste. Jeg tør slet ikke tænke på den tid det må ta´ dels at bygge det op, især at rendere det.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: lør 26. jun 2021 19:12 Dem som du fandt frem med mange detaljer er da helt klart de flotteste. Jeg tør slet ikke tænke på den tid det må ta´ dels at bygge det op, især at rendere det.
En løve, som den der vises i Disney's nyeste version af Løvernes Konge fra 2019, kan skabes på en eftermiddag, hvis du er dygtig. Med rigging, kan den færdiggøres i løbet af aftenen. Farvelægningen tager højst en times tid.

Husk på, at selvom det er et 3D-objekt der skal vises fra forskellige vinkler, kan du sætte mirroring til, så enhver ændring du laver på den ene side, automatisk spejles til den anden. Skal du lave unikke ændringer kun for den ene halvdel af løven, slår du bare auto-mirror fra midlertidigt. Husk at slå den til igen, når du er færdig med at lave unikke ændringer ;)

Tid: Ca. 1 museklik (2 sek.).

Landskabet er ret enkelt, det består af partikelsystemer til hhv. græs, sten og klipper, der places dér hvor man nu synes de skal places.

Klipperne er somregel fotoscannede, dvs. du tager et foto af en klippe fra forskellige vinkler, og importerer i et fotoscanningsprogram. Eller - du kan købe en klippe eller et helt bjerg for ca. 200 kr. med 8K textures, f.eks. på poliigon.com, eller andre steder.

Det tager ca. 10 min. at sætte landskabet op.

Græssets bevægelser pga. vind, kan simuleres med fysiksimulatorer. Det kan gøres i helt almindelige freeware-applikation - eksempelvis Blender.

Du sætter en "virtuel blæser", og dens retning, styrke og indstiller turbulens. Så fortæller du programmet hvilket græs, der skal påvirkes af den, og vupti - så har du græs der svejer i vinden.

Den helt svære manøvre bliver at lave bevægelserne på dyrene. Det kan somsagt gøres med motioncapture.
Adobe har allerede gjort forarbejdet for mange. Gå til Mixamo.com og importér bevægelserne til din model/rig. De har et helt katalog af menneske- og dyrebevægelser, optaget med Motion Capture.

Jeg er dog sikker på at Disney selv har et katalog liggende, af alt fra textures til fotoscannede klipper, bjerge mv. samt dyrebevægelser, allerede mange år inden de overhovedet skriver manuskriptet til filmen.

Rendering tager ikke lang tid når det er Disney. De køber sig til renderfarms, dvs. 10.000 servere der arbejder på samme projekt. Hver med de nyeste high-tech GPU'er (glem alt om RTX 3090, dem Disney har er ca. 100 gange kraftigere... og koster ca. 200.000 kr./stykket).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Lige et nyt billede til dragejagten:
Epic Landscape.jpg
Epic Landscape.jpg (207 KiB) Vist 541 gange

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Flot. En lille bitte bitte smule plastik på hans hjelm, ellers meget meget flot :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar