Hvad er du ekspert i? .......

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Hvad er du ekspert i? .......

Indlæg af Christoffer I. N. »

Alle er efterhånden eksperter, i nutidens medier.

Ved godt det bliver sådan en natte/tidlig morgen wtf tråd, men alligevel, leg med hvis det er...
Jeg ville vel kalde mig selv "ekspert i elektronisk musik", eller noget i den retning. Selvom der er masser af undergenrer jeg absolut ikke kender godt nok... :-D
Måske er "Ekspert i elektronisk musikproduktion" lidt tættere på sandheden...

Jeg kunne forestille mig @Morten B være "Professor i Techno" :banan:


Opfind din egen ekspert-titel! Kom frisk :-D

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil ikke kalde mig ekspert i noget. Der er masser af kloge folk derude, der ved en milliard gange mere om emnerne end jeg gør. Hvilket gør, at jeg bliver en amatør ved siden af. Jeg har iøvrigt ingen uddannelse, og kan derfor ikke være ekspert i noget somhelst.

Når jeg alligevel melder mig på banen, så er det fordi jeg betragter mig selv som "middelamatør med særinteresse" inden for studier af middelalderbygninger og middelaldermusik. Jeg kan se træk og kendetegn inden for stilen, i kraft af min hobby med at rekonstruere middelalderbygninger, specielt inden for dansk-nordisk arkiktetur for senmiddelalderen (ca. 1300-1530).

Men ekspert, nej.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg er nok troldmand i cocktails så. :drunk:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg er temmelig meget en amatør udi musikøvelse. Til gengæld er jeg ekspert i metadata, hierarkiske strukturer og informationssøgning. Jeg har en kandidatgrad i informations- og biblioteksvidenskab. Jeg vil også betegne mig selv som ekspert i musikformidling og musikhistorie. Var trods alt musikbibliotekar på hvad der engang var DKs næstmest velassorterede musikbibliotek i 9 år (som sidenhen er blevet nedlagt - efter min tid)
Og så ved jeg ret meget om film - og hjemmelavede dressinger :lol:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg er professor i uddød musik. Især Genesis/Pink Floyd genren
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Rejser i norden, samt renovering af gammelt svenske hus,... har proffesoratet nok mest bestået af de sidste 10 år ;-)
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 3. jun 2021 10:15, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Intet som at fodre den indre narcissist... here we go ;-)

Jeg vil kun kalde mig selv ekspert i lydteknik, og at lave noget der lyder af lort om til guld... deraf titlen Audio Alchemist.

Derudover er jeg særdeles vidende om:

· Entreprenørskab og kundeservice, med en lang række services og websites i musikindustrien siden midten af 1990'erne
· Commodore 64/Amiga/retro gaming, som jeg har dyrket hardcore siden begyndelsen af 1980'erne, ikke mindst SID chip musik
· Arcadespil fra 1972 - 1999, som jeg har dyrket fra jeg kunne nå op til møntindkastet
· Tegneserier, primært europæiske, som jeg har for et sekscifret beløb af
· Film - har set og ratet 2.000+ film på IMDb og har en større samling af filmbøger tilbage fra 70'erne
· Vin og vinkælderkonstruktion
· Det engelske sprog
· Konstruktion af logiske argumenter - har ikke tabt en diskussion til dags dato (måske uafgjort en enkelt gang, siger min kone)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

K-Bee skrev: ons 2. jun 2021 11:58 Jeg er temmelig meget en amatør udi musikøvelse. Til gengæld er jeg ekspert i metadata, hierarkiske strukturer og informationssøgning. Jeg har en kandidatgrad i informations- og biblioteksvidenskab. Jeg vil også betegne mig selv som ekspert i musikformidling og musikhistorie. Var trods alt musikbibliotekar på hvad der engang var DKs næstmest velassorterede musikbibliotek i 9 år (som sidenhen er blevet nedlagt - efter min tid)
Og så ved jeg ret meget om film - og hjemmelavede dressinger :lol:
Sejt!

Så er du da lige præcis den ekspert jeg har brug for at til at besvare mit spørgsmål i Branche og Teori om hvordan kontrapunktet udviklede sig siden middelalderen :)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

mediumaevum skrev: ons 2. jun 2021 14:18 Sejt!
Så er du da lige præcis den ekspert jeg har brug for at til at besvare mit spørgsmål i Branche og Teori om hvordan kontrapunktet udviklede sig siden middelalderen :)
Så for satn, KB, nu sidder du sgu i saksen!! :) Der var åbenbart en mening med galskaben, og ret skal være ret, det var ikke Medium Cadmium selv, der startede tråden men en Admin :-D :-D :-D
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nicolai skrev: ons 2. jun 2021 19:05
mediumaevum skrev: ons 2. jun 2021 14:18 Sejt!
Så er du da lige præcis den ekspert jeg har brug for at til at besvare mit spørgsmål i Branche og Teori om hvordan kontrapunktet udviklede sig siden middelalderen :)
Så for satn, KB, nu sidder du sgu i saksen!! :) Der var åbenbart en mening med galskaben, og ret skal være ret, det var ikke Medium Cadmium selv, der startede tråden men en Admin :-D :-D :-D
Sidder i saksen?

Du får det til at lyde som om det er noget negativt der sker?

Er der noget jeg ikke har fanget eller...?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Slettet/flyttet. Jeg flytter lige en rant til Backstage, hvor den rettelig hører til.
Edit: Jeg lader det fare...
Senest rettet af mediumaevum ons 2. jun 2021 21:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Nej nej, ikke negativ. I så fald med et stort glimt i øjet. Det var bare sådan lidt: “Hvis du selv mener du er så god, så skal du lige hjælpe mig med noget pisse svært” :)

Personligt aner jeg ikke en dyt om kontrapunkter....

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej det var heller ikke rigtig et ord jeg havde hørt om før, men det er blevet lidt et buzz-word blandt nogle herinde, jeg tror også jeg vil smide det ind i mine sætninger fremover, bare for at lyde smart.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Ham her vidste ALT om kontrapunkt(er) og var en festlig fætter

https://www.google.com/search?q=sten+br ... JPP54,st:0

R.I.P Maestro Broman
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nicolai skrev: ons 2. jun 2021 21:13 Nej nej, ikke negativ. I så fald med et stort glimt i øjet. Det var bare sådan lidt: “Hvis du selv mener du er så god, så skal du lige hjælpe mig med noget pisse svært” :)

Personligt aner jeg ikke en dyt om kontrapunkter....

Kh
Nicolai
Ok, det var ikke for at være hård ved k-bee, på nogen måde. Det var faktisk ment som en kompliment til ham, og ikke mindst en opfordring til at han meget, meget gerne må bidrage i min tråd i Branche-forummet, for jeg kunne virkelig godt bruge hans hjælp.

Jeg har dog fundet ud af hvad min ekspertevne er... Jeg er super-ekspert i Kluntede Formuleringer. Jeg vil faktisk sige, at jeg er blandt verdens førende inden for feltet!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: ons 2. jun 2021 21:17 Nej det var heller ikke rigtig et ord jeg havde hørt om før, men det er blevet lidt et buzz-word blandt nogle herinde, jeg tror også jeg vil smide det ind i mine sætninger fremover, bare for at lyde smart.
Det er ikke et buzz-word man kan bruge for at lyde smart.

Kontrapunkt er ret ligetil. Kontra betyder "modsat" eller "imod". Hvis du har en melodi, så kan du lægge en andenstemme (en anden melodi) som spilles samtidig med eller lidt forskudt af den oprindelige melodi. Du kan f.eks. have en melodi der siger "dit, dat og dut" og kontrapunktet svarer kort efter "dut, dat og dit".

Der er et hav af forskellige "regler" for kontrapunkt, afhængig af stilen og tiden.

Mit spørgsmål i Brancheforummet er mere på historikken, og om man har brugt kontrapunkt i folkemusikken i f.eks. 1300-årene.
Med K-Bee's viden inden for feltet kunne det blive en interessant vidensdeling.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

mediumaevum skrev: ons 2. jun 2021 14:18
K-Bee skrev: ons 2. jun 2021 11:58 Jeg er temmelig meget en amatør udi musikøvelse. Til gengæld er jeg ekspert i metadata, hierarkiske strukturer og informationssøgning. Jeg har en kandidatgrad i informations- og biblioteksvidenskab. Jeg vil også betegne mig selv som ekspert i musikformidling og musikhistorie. Var trods alt musikbibliotekar på hvad der engang var DKs næstmest velassorterede musikbibliotek i 9 år (som sidenhen er blevet nedlagt - efter min tid)
Og så ved jeg ret meget om film - og hjemmelavede dressinger :lol:
Sejt!

Så er du da lige præcis den ekspert jeg har brug for at til at besvare mit spørgsmål i Branche og Teori om hvordan kontrapunktet udviklede sig siden middelalderen :)
Ha ha!! Jeg er ikke middelalderekspert....der må jeg skuffe dig, Jeg kender ikke meget til kontrapunkt, de basale ting som du jo også ved :-D - også kan jeg høre det når det optræder! Jeg troede faktisk at kontrapunkt først dukkede op i barokken. Det er vist godt jeg ikke er musikbibliotekar mere. Min force ligger nok indenfor den afro-amerikanske musikhistorie (jazz, funk, soul osv) - der er jeg den ultimative irriterende name dropper :lol:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: ons 2. jun 2021 13:38 Derudover er jeg særdeles vidende om:

...
· Commodore 64/Amiga/retro gaming, som jeg har dyrket hardcore siden begyndelsen af 1980'erne, ikke mindst SID chip musik
...

Bruger du stadig din Amiga?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg er nok mest generalist - men forsøger at være det på så højt et niveau som muligt. Hvis jeg skal nævne noget i mit job hvor jeg skiller mig ud, så er det evnen til at holde hovedet koldt, når tingene brænder på og alle IT-systemer står af.

Når det sker, betyder det at hele forretningen står stille, alt afhængig af mine arbejdspladser, kan det betyder at netbank er utilgængelig, forsikringspolicer ikke kan udstedes, diverse betalingskort ikke virker eller handelsplatformen står stille (Det sidste er klart det der giver mest røg).

Min rolle har tit været den koordinerende faktor. Altså ham der sørger for de forskellige teknikere taler sammen (og samtidig har tid til at arbejde) får samlet trådene, sørger for fremdrift (teknikere har ofte en tendens til at synes det er helt vildt spændende og undersøge en hel masse når tingene vælter, fremfor bare at for skidtet igang igen) og sørger for at topledelsen er opdateret på status (og ellers få dem til at blande sig udenom).

Oftest er den type nedbrud et sammenfald af flere fejl og uheldige omstændigheder, så det er rigtig tit et sprøgsmål om at få de rigtige folk til at tale sammen, og indse at de har en rolle i fejlfindingen, selvom det ikke er deres systemer der fejler direkte (Hen kigger jeg dybt i øjenene på netværksfolkene :) )

....en anden mulighed er selvfølgelig at jeg har været heldig at omgive mig med superkompetente folk, der får mig til at fremstå i et strålende lys, men det er vel også en slags evne :)
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev: fre 4. jun 2021 02:51
Holger skrev: ons 2. jun 2021 13:38 Derudover er jeg særdeles vidende om:

...
· Commodore 64/Amiga/retro gaming, som jeg har dyrket hardcore siden begyndelsen af 1980'erne, ikke mindst SID chip musik
...

Bruger du stadig din Amiga?
Ja det hænder :-) Børnene spiller også på den i ny og næ.

Både Amiga og C64, SNES og arkademaskine står altid klar, hvilket er vigtigt, hvis man skal få det brugt.

Jeg er med i to klubber, den ene på Sydfyn, hvor vi mødes en gang om året og holder Commodore-party i to-tre dage i træk i et telt. Så står den på øl, grill, demoer, spil og høj SID-chip musik. Der er nogle hardcore sceners og modders med fra DK, SE og DE, så et godt sted at udveksle info og fixe udstyr. Ikke en helt åben fest, men er sikker på der kan smugles en ny med.

Den anden er på Østerbro og er en gang om året, hvor vi (nogle medlemmer overlapper med anarkistgruppen på Sydfyn) mødes i en kælder og primært spiller og hygger fra morgen til aften. Sensible Soccer, SuperCars, m.v. og gerne prøver at gennemføre et eller andet C64 spil. Det er et i princippet åbent arrangement, hvor man bare betaler et symbolsk beløb for slik og drikke.

Det er en voldsom hyggelig aktivitet. @AnotherDan var vist forbi Østerbro et år, så vidt jeg husker?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Pastorius skrev: fre 4. jun 2021 08:24 Jeg er nok mest generalist - men forsøger at være det på så højt et niveau som muligt. Hvis jeg skal nævne noget i mit job hvor jeg skiller mig ud, så er det evnen til at holde hovedet koldt, når tingene brænder på og alle IT-systemer står af.

Når det sker, betyder det at hele forretningen står stille, alt afhængig af mine arbejdspladser, kan det betyder at netbank er utilgængelig, forsikringspolicer ikke kan udstedes, diverse betalingskort ikke virker eller handelsplatformen står stille (Det sidste er klart det der giver mest røg).

Min rolle har tit været den koordinerende faktor. Altså ham der sørger for de forskellige teknikere taler sammen (og samtidig har tid til at arbejde) får samlet trådene, sørger for fremdrift (teknikere har ofte en tendens til at synes det er helt vildt spændende og undersøge en hel masse når tingene vælter, fremfor bare at for skidtet igang igen) og sørger for at topledelsen er opdateret på status (og ellers få dem til at blande sig udenom).

Oftest er den type nedbrud et sammenfald af flere fejl og uheldige omstændigheder, så det er rigtig tit et sprøgsmål om at få de rigtige folk til at tale sammen, og indse at de har en rolle i fejlfindingen, selvom det ikke er deres systemer der fejler direkte (Hen kigger jeg dybt i øjenene på netværksfolkene :) )

....en anden mulighed er selvfølgelig at jeg har været heldig at omgive mig med superkompetente folk, der får mig til at fremstå i et strålende lys, men det er vel også en slags evne :)
Jeg opfatter mig selv lidt som i samme båd.

Jeg har faktisk brugt en del tid på at tænke over det her emne; hvad er jeg egentlig ekspert i? Det er desværre ikke rigtig noget musikrelateret, det skulle da lige være, at jeg har en meget god forståelse for alle de audiotekniske aspekter (men kun på den tekniske ikke specielt kreativt).

Jeg er nemlig også i høj grad generalist. Men hvis jeg skal udpege nogen emner, så må det være systemtænkning, dvs. at forstå hvordan alle enkeltelementer i en maskine eller proces spiller sammen - Det gør mig også hypereffektiv, når det kommer til fejlsøgning og problemløsning. Jeg tror også, jeg kan danse cirkler rundt om de fleste mennesker, når det kommer til emner som klassisk elektromagnetisme og ikke-turbulent væskedynamik. Talforståelse og analyse (mest knyttet til processer eller eksperimenter) scorer vist også højt. Men ellers så er jeg nok mest sådan en, der kan lidt af det hele - Jeg står i spidsen for en maskine, hvor jeg både har skrevet softwaren til brugerinterface og elektronisk styring, jeg har designet elektronikken samt står på mål for den mekaniske konstruktion og virkemåde. Jeg er helt sikkert ikke verdensmester i hverken elektronik, software, mekanisk produktion eller maskindesign, men min ekspertise er at bevæge mig i midten af alle disse elementer og få dem til at spille sammen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nok også min indfaldsvinkel, har man ikke noget alt omfattende naturtallent, eller ekspert-område, prøver man istedet at kombinere hvad man har, hvad man kan, og hvor man bevæger sig hen,... hvis man gider

Hvad man gider, og
dagligt prioriterer, handler blandt andet om at bilve påskønnet, ikke bare med varme ord, og varm luft, men også med kolde kontanter

Det bedste ekspert-område er nok at kunne forstå og håndtere selve livet ,... :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg vil nu sige jeg er ret god til mandril-referencer. KA DU SÅ FORSTÅ DET MARIANNE!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Når vi nu taler om at være "ekspert" i noget, hvad menes der så helt konkret?

For mig er en ekspert en person der har en universitetsgrad, f.eks. en professor. En professor er en ekspert. End of story.

Alle andre, der ikke har den titel i hvad end de nu kalder sig eksperter i, har misforstået konceptet "ekspert", og er højst amatører der dyrker en hobby for sjov og tidsfordriv.

Man kan vide meget om noget, og have en dyb interesse for et eller andet felt. Men det gør dig ikke til ekspert af den grund. Der kræves en uddannelse.

(Indlæg tilrettet, for mange ord til for lidt indhold, vægtfordelingen skulle gerne være normaliseret nu).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev: lør 5. jun 2021 17:36 Når vi nu taler om at være "ekspert" i noget, hvad menes der så helt konkret?
...
Man kan vide meget om noget, og have en dyb interesse for et eller andet felt. Men det gør dig ikke til ekspert af den grund. Der kræves en uddannelse.
...
Det var jo lidt af motivationen for at lave tråden, omend jeg havde en "sjovere/mere useriøs" klokken 5 om morgenen l0lz tilgang til emnet. :)

Men hvad kvalificerer sig som en uddannelse, når vi taler eksempelvis sport?
Nu ser jeg en masse cykling på tv2. Chris Anker og Rolf Sørensen bruges som eksperter. De har begge haft professionelle karrierer på over 10 år, og følger stadig med i sportens udvikling i alle aspekter. Men ingen almindelig uddannelse indenfor området. det er jo sådan set bare "erhvervserfaring".


Det er vel lidt som ingeniør. Det er heller ikke en beskyttet titel. Salgsingeniør, jamen juhu. Så du er ikke bare sælger?


Og så er jeg da glad og overrasket over at nogle kunne bruge sådan et gøgler-emne til god reflektion. Det var ikke meningen. :-D
Jeg har tænkt videre over min egen ekspert-titel, og er kommet på at "ekspert i eksperimentel elektronisk lyddesign" er mere passende.

:banan:

Nyt svar