Hjælp - identificer låsekasse fra 70'erne

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Hjælp - identificer låsekasse fra 70'erne

Indlæg af Morten B »

Hey,

vi bor i et dejligt 70'er hus med dertilhørende små-skavanker. Jeg har i noget tid nu prøvet at finde frem til erstatninger for låsekasser til vores inderdøre.

Mærket der sidder i hedder Fionia. Selve låsekassen måler 75x80mm. Den skinne der sidder yderst (Har sikkert et fancy navn) måler 125mm. Hul til håndtag er vertikalt centreret. Dørene er 35mm tykke.

Er der nogen her der kan lede mig i den rigtige retning? Er ved at opgive på egen hånd :) Tak!

Billede

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Måske har Genbyg eller andre ophuggere nogen liggende, men de er vel lige så slidte som dem I har.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Håndtagets aksel sidder lige ud for fallen ,.. hvilket er specielt

Måske kan denne bruges i modded udgave:

https://dk.rs-online.com/web/p/dorlase/ ... 0876245127
/Dub


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev: tirs 18. maj 2021 20:14 Håndtagets aksel sidder lige ud for fallen ,.. hvilket er specielt

Måske kan denne bruges i modded udgave:

https://dk.rs-online.com/web/p/dorlase/ ... 0876245127
Ja, har også haft virkelig svært ved at finde bare noget der minder om et match. Tak for link, men den passer desværre ikke i.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, her var faktisk noget! Mest spændende er navnet, "Rex 88 " - det har ledt mig nogle nye veje. Alternativt kan jeg prøve at skrive til sælger om han skifter fjedre i låsekasser, det lyder lidt til at det er noget han roder med, det er nemlig fjedrene der er blevet slappe i de mest brugte døre i huset.

Tak for input begge to!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja annoncen lyder som om han kender til renovering af den type låse.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måske Kan man bare spænde alle fjedrene op igen ?

Eller lade en låsesmed el.l. om nogle erstatningsfjedre som du selv nævner

Alternatvet er jo en lettere ombygning af alle døre til helt nye kasser
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det er jo det! Vi overvejer selvfølgelig også nye døre, men da de er 35mm tykke skal der nye karme til. Og der er 12 døre i huset der så skal skiftes. Minimum 8 i hvert fald, hvis det skal hænge sammen. Det løber hurtigt op 🙂

Nyt svar