Er de fleste lyttere og anmeldere konservative?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Er de fleste lyttere og anmeldere konservative?

Indlæg af mediumaevum »

Hvis du inden for samme genre (som du kan lide) bliver henvist til én af to musikere - hvoraf den ene "kender" du godt i forvejen (dvs. har lyttet til tidligere musik fra samme musiker), den anden er mere eller mindre ukendt for dig - og de begge laver musik du synes er lige godt - men du kan kun placere én stemme/på ét af numrene, hvilken skal det så være?

Hvis du svarer førstnævnte er du konservativ.

Mindes engang at have læst et sted, at de fleste lyttere og anmeldere er konservative. De vil kun lytte til musikere de kender i forvejen.

Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vigtigt at det er "den rigtige" musiker. Det må da være indholdet der tæller?

Jeg kan se det inde på VI-Control forummet og alle andre internationale musikfora. Musikere der i forvejen er kendte derinde får masser af kommentarer, mens det store flertal af andre musikere stort set ikke får én eneste kommentar. Det er ikke fordi de har lyttet til det (og dermed konkluderer at stykket ikke er deres musiksmag), for view-count står lige under 30 efter en uges tid for flere af dem.

Samme tendens kan jeg se på Lydmaskinen.

Spørgsmålet er, om man ikke burde være lidt mere åben? Selvfølgelig er der genrer man går uden om. Det gør jeg selv, men det handler ikke om musikere eller personer - det handler om indholdet og genren der bare ikke er til min side.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Glem de sociologiske spekulationer omkring hvorfor du ikke er der hvor du mener du bør være ved at søge nogle svar som ikke handler om kvaliteten af dit content.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten Bjørn skrev: tors 13. maj 2021 09:51 Glem de sociologiske spekulationer omkring hvorfor du ikke er der hvor du mener du bør være ved at søge nogle svar som ikke handler om kvaliteten af dit content.
Den skal jeg lige have "skåret ud i pap". Hvad mener du mere præcist?

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

At du skal lade være med at fokusere på hvordan din musik klarer sig i verden omkring nogle ting du ikke kan gøre noget ved og gå tilbage til indholdet, skabelsen og genskabelsen af din musik.

Resten omkring hvorvidt nogen bør tænke og gøre dit og dat bliver blot en diskussion som ikke gøre nogen klogere eller ændrer noget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten Bjørn skrev: tors 13. maj 2021 10:14 At du skal lade være med at fokusere på hvordan din musik klarer sig i verden omkring nogle ting du ikke kan gøre noget ved og gå tilbage til indholdet, skabelsen og genskabelsen af din musik.

Resten omkring hvorvidt nogen bør tænke og gøre dit og dat bliver blot en diskussion som ikke gøre nogen klogere eller ændrer noget.
Ok, tak for forklaringen :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tænkte det samme som Morten, så lad mig forklare hvordan jeg opfatter det:

Det virker som om du oftest leder efter andre forklaringer på hvorfor dit indhold ikke får nok positiv opmærksomhed, end selve indholdets kvalitet og kvaliteten af din præsentation.

Forklaringen er for stort set alle skabere - her er du ikke unik - at selve indholdet er for dårligt, uinteressant, kedeligt, m.v. - ikke at almindelige brugere eller anmeldere er konservative.

Sandsynligheden for at du er et ignoreret eller misforstået geni er meget lille. Det er nok nærmere dit indhold der er for lav kvalitet eller uinteressant.

Det er fint, at du er aktiv på forummet her, men der er en ærgelig ensartethed i typen af dine indlæg, hvor du nu gennem flere år løbende synes at fokuserer på alt andet end alene at skabe bedre, mere interessant musik og video.

Det kan godt virke på andre, som en slags offermentalitet, hvor du ikke vil tage ansvar for den egentlige grund til at dit indhold ikke får nok positiv opmærksomhed.

Jeg garanterer dig for, at ingen virkelige succesfulde skabere nogensinde har gået op i de ting du spørger om her. I stedet har de brugt al deres tid på at blive bedre skabere.

Så hvis du brugte den samme energi på faktisk at forbedre dit indhold og præsentation, som du i stedet bruger på at spekulere over og søge bekræftelse på andre forklaringer, så tror jeg du ville komme videre.

Det kan måske virke kontant skrevet, men ikke desto mindre er det et godt råd: drop spekulationerne og brug al din tid på at skabe. Kun sådan kan du forbedre din evner og responsen på dine ting.

Det ville også være mere interesssant for os andre på begge fronter ;-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg mener der foreligger en stor misforståelse her.
Jeg har aldrig haft intentioner om at fremstå som et "overset geni" - eller geni i det hele taget.

Men jeg er ofte blevet beskyldt for det, og jeg aner ikke hvorfor - for som sagt er der aldrig min intention.
Det virker som om "folk" lægger mere i mine udtalelser, end hvad jeg egentlig har skrevet og ment.

Jeg skriver her på forummet netop for at forbedre mine værker, men det er lidt svært hvis ikke man har en "rettesnor" i form af kommentarer aka konstruktiv kritik.

Men anyways, så var trådstart ikke kun et oplæg omkring mine værker, men en generel observation over længere tid hvor jeg bare kunne se 0 kommentarer på bruger1's værker, og 20 views, 0 kommentarer på bruger2's værker, 25 views osv.
Senest rettet af mediumaevum tors 13. maj 2021 10:34, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg tror du skal læse vores indlæg igen.

Mange gange.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten Bjørn skrev: tors 13. maj 2021 10:33 Jeg tror du skal læse vores indlæg igen.

Mange gange.
Sorry. Havde lige overset sidste del af @Holger's indlæg.

Forstår det nu :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Spot on @Holger

Jeg kan da også nogle gange undrer mig over ting der bliver spillet i radioen og tænker, "Pffff!! det kunne jeg gøre bedre!" Men sjovt nok udfører jeg det ikke, for hvis jeg havde lavet noget der var bedre var chancen for samme opmærksomhed større.

Handling tæller over ord, og man skal nogle gange handle meget før det bliver bemærket.

Masser af bands udgiver flere selvbetalte albums før markedet opdager dem. Og efter nogle år er de måske pinlige over deres tidlige ting, og de var nok ikke nået deres stil og niveau hvis ikke de var startet og skulle igennem den process... Men der er ingen der når i mål hvis de skal sige "er vi der ikke snart" for hvert skridt de tager.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

En stor del af min indkomst kommer af at lytte til musik. Enten som A&R eller til mine DJ sets (hænger ofte sammen). Jeg får langt mere musik tilsendt end jeg har mulighed for at høre. Så jeg er klart "skyldig" i først at tjekke musik fra folk jeg kender (og ved at sandsynligheden for god kvalitet er høj), og så kommer navne jeg ikke kender (desværre) i anden række. Kald mig gerne konservativ :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nyd det for dig selv. Prøv at få et afslappet forhold til det. Jeg tror ikke på at man bliver en stjerne på YT, hvis man ikke osse kommer ud og giver koncerter.
Jeg nyder selv min egen musik, den er for mig selv, men jeg har ikke drømme om at blive stjerne. De eneste som kommenterer min musik på SC er spammerne, så jeg plejer for sjov at prale med at jeg får masser at tilbud fra USA. Det er leg og tidsfordriv for mig.
Det kunne du osse gøre det til, så kunne du måske slippe fri af den spændetrøje som hedder "hvorfor får jeg ikke følgere".
Jeg vil gi´ Holger ret. Nogle gange mangler din musik lidt dramatik, her kan du arbejde meget mere, istedet for at tænke over hvad der er galt med publikum.
Glem publikum. Find nogle gode komponister som kan inspirere. Det har jeg sel gjort. Men der er en lang sej vej :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

KristianNielsen skrev: tors 13. maj 2021 13:32 En stor del af min indkomst kommer af at lytte til musik. Enten som A&R eller til mine DJ sets (hænger ofte sammen). Jeg får langt mere musik tilsendt end jeg har mulighed for at høre. Så jeg er klart "skyldig" i først at tjekke musik fra folk jeg kender (og ved at sandsynligheden for god kvalitet er høj), og så kommer navne jeg ikke kender (desværre) i anden række. Kald mig gerne konservativ :)
Tak. Din kommentar viser, at du indtil videre er den første til at forstå hvad mit oplæg drejer sig om.

Hvis man ved at kvaliteten i forvejen er god, burde man så ikke fokusere mere på de andre, så de også har mulighed for udvikling?
Synes du ikke det vil være mest fair at alle har ret til lige muligheder for at klatre op ad rangstigen, og at det således ikke skal være personlig baggrund eller sociale arv, men alene ens kvalifikationer og udviklingspotentiale der tæller?
Senest rettet af mediumaevum tors 13. maj 2021 14:06, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvis man arbejder som A&R så er ens job at skaffe produkter der kan sælges. Det er en butik, ikke et social kontor.

Det er da mega nederen at alle ikke kan blive hørt lige meget, specielt for dem der ikke bliver hørt, men sådan er verden nu en gang skruet sammen. Tough luck, suck it up and get on with your life.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev: tors 13. maj 2021 14:05 Hvis man arbejder som A&R så er ens job at skaffe produkter der kan sælges. Det er en butik, ikke et social kontor.

Det er da mega nederen at alle ikke kan blive hørt lige meget, specielt for dem der ikke bliver hørt, men sådan er verden nu en gang skruet sammen. Tough luck, suck it up and get on with your life.
Lige præcis dér ligger problemet:

Det hele skal bare handle om at sælge varer og øge sin egen kapital, og så er man ellers ligeglad med om andre kan komme til fadet...

Det her er svaret:

https://da.wikipedia.org/wiki/Social%C3 ... virksomhed
En socialøkonomisk virksomhed er en virksomhed, der på én gang tjener penge på almindelige markedsvilkår og skaber positiv social forandring for samfundet. Nogle socialøkonomiske virksomheder bruger overskuddet til at skabe beskæftigelse for udsatte, mens andre finder svar på udfordringer indenfor miljø og sundhed.

Socialøkonomiske virksomheder opererer i krydsfeltet mellem den offentlige sektor, den private sektor og civilsamfundet. Socialøkonomiske virksomheder adskiller sig på den ene side fra andre private virksomheder ved, at deres primære formål og drivkraft er at skabe positiv social forandring. På den anden side adskiller de sig fra eksempelvis frivillige organisationer, fordi de primært anvender forretningsmæssige metoder til at opnå denne forandring.
Det burde også udbredes til musikbranchen.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

mediumaevum skrev: tors 13. maj 2021 13:52 Hvis man ved at kvaliteten i forvejen er god, burde man så ikke fokusere mere på de andre, så de også har mulighed for udvikling?
Nej, for mit formål er enten at skulle signe eller spille musikken - derfor ignorerer jeg ikke dét, som jeg ved med al sandsynlighed er af høj kvalitet.
mediumaevum skrev: tors 13. maj 2021 13:52Synes du ikke det vil være mest fair at alle har ret til lige muligheder for at klatre op ad rangstigen, og at det således ikke skal være personlig baggrund eller sociale arv, men alene ens kvalifikationer og udviklingspotentiale der tæller?
Jeg lytter aldrig til musik ud fra en kunstners personlige baggrund eller sociale arv - udelukkende på kvalifikation. Mig bekendt er alle de som jeg har signet startet fra 0, og haft samme udgangspunkt/skulle klatre "op ad ranglisten", lige som alle andre.
Senest rettet af KristianNielsen tors 13. maj 2021 14:22, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Så nu gik du alligevel ud af den tangent som handler om noget du ikke kan gøre noget ved frem for at arbejde med kvaliteten af dit eget produkt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

KristianNielsen skrev: tors 13. maj 2021 14:20
mediumaevum skrev: tors 13. maj 2021 13:52 Hvis man ved at kvaliteten i forvejen er god, burde man så ikke fokusere mere på de andre, så de også har mulighed for udvikling?
Nej, for mit formål er enten at skulle signe eller spille musikken - derfor ignorerer jeg ikke det, som jeg ved med al sandsynlighed er af høj kvalitet.
mediumaevum skrev: tors 13. maj 2021 13:52Synes du ikke det vil være mest fair at alle har ret til lige muligheder for at klatre op ad rangstigen, og at det således ikke skal være personlig baggrund eller sociale arv, men alene ens kvalifikationer og udviklingspotentiale der tæller?
Jeg lytter aldrig til musik ud fra en kunstners personlige baggrund eller sociale arv - udelukkende på kvalifikation. Mig bekendt er alle de som jeg har signet startet fra 0, og haft samme udgangspunkt/skulle klatre "op ad ranglisten", lige som alle andre.
Ok, tak for svar. Det giver mening.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten Bjørn skrev: tors 13. maj 2021 14:22 Så nu gik du alligevel ud af den tangent som handler om noget du ikke kan gøre noget ved frem for at arbejde med kvaliteten af dit eget produkt.
Jeg har forklaret, at det ikke handler om mine "produkter". Jeg mener altså, at du har misforstået mit oplæg.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

mediumaevum skrev: tors 13. maj 2021 14:08
Morten B skrev: tors 13. maj 2021 14:05 Hvis man arbejder som A&R så er ens job at skaffe produkter der kan sælges. Det er en butik, ikke et social kontor.

Det er da mega nederen at alle ikke kan blive hørt lige meget, specielt for dem der ikke bliver hørt, men sådan er verden nu en gang skruet sammen. Tough luck, suck it up and get on with your life.
Lige præcis dér ligger problemet:

Det hele skal bare handle om at sælge varer og øge sin egen kapital, og så er man ellers ligeglad med om andre kan komme til fadet...

Det her er svaret:

https://da.wikipedia.org/wiki/Social%C3 ... virksomhed
En socialøkonomisk virksomhed er en virksomhed, der på én gang tjener penge på almindelige markedsvilkår og skaber positiv social forandring for samfundet. Nogle socialøkonomiske virksomheder bruger overskuddet til at skabe beskæftigelse for udsatte, mens andre finder svar på udfordringer indenfor miljø og sundhed.

Socialøkonomiske virksomheder opererer i krydsfeltet mellem den offentlige sektor, den private sektor og civilsamfundet. Socialøkonomiske virksomheder adskiller sig på den ene side fra andre private virksomheder ved, at deres primære formål og drivkraft er at skabe positiv social forandring. På den anden side adskiller de sig fra eksempelvis frivillige organisationer, fordi de primært anvender forretningsmæssige metoder til at opnå denne forandring.
Det burde også udbredes til musikbranchen.
Der findes masser af tiltag som er sat i verden, for at skabe mere lige muligheder for alle. Blandt andet findes der masser af socialøkonomiske virksomheder rundt omkring...

De færreste af dem overlever alene på det produkt de sælger alene. Langt de fleste af dem får økonomisk kompensation i et eller andet omfang fra staten, mod at skabe et tilbud som kan rumme en gruppe af udsatte borgere. Et tilbud, hvor brugerne får et arbejde og derigennem udvikler sig og ejerne af virksomheden giver løn ud til sig selv..

Et godt eksempel på det er ‘Råt og godt’ i Aalborg. De gør et kæmpe arbejde for unge mennesker og miljøet.

Hvor meget vi end forsøger at balancere goderne ud til alle, så er der forskel på hvilke muligheder man har i livet. Det betyder ikke, at ikke alle har mulighed for at nå stjernerne - men vejen derhen, vil aldrig være den samme for to forskellige mennesker. 🤙🏼🤙🏼

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har ikke misforstået dit indlæg. Derimod bypasser du mit og Holgers indlæg og kører afsted ud ad en tangent som ikke fører til noget og ej heller gør nogen klogere.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det handler om dine produkter i den grad du ikke vil gøre noget ved dem og søger andre forklaringer på hvorfor du ikke er der hvor du gerne vil være.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

marco skrev: tors 13. maj 2021 14:36 Der findes masser af tiltag som er sat i verden, for at skabe mere lige muligheder for alle. Blandt andet findes der masser af socialøkonomiske virksomheder rundt omkring...

De færreste af dem overlever alene på det produkt de sælger alene. Langt de fleste af dem får økonomisk kompensation i et eller andet omfang fra staten, mod at skabe et tilbud som kan rumme en gruppe af udsatte borgere. Et tilbud, hvor brugerne får et arbejde og derigennem udvikler sig og ejerne af virksomheden giver løn ud til sig selv..

Hvor meget vi end forsøger at balancere goderne ud til alle, så er der forskel på hvilke muligheder man har i livet. Det betyder ikke, at ikke alle har mulighed for at nå stjernerne - men vejen derhen, vil aldrig være den samme for to forskellige mennesker. 🤙🏼🤙🏼
Det kan du selvfølgelig have ret i.

Men hvis vi har den grundantagelse at langt de fleste mennesker er "konservative" i deres valg af produkter - ikke kun forstået som at de vælger dét de kender (det gør vi jo alle i et eller andet omfang, intet problem her), men måske også er en smule fordomsfulde og tror at socialøkonomiske produkter af natur er af "ringere" kvalitet, uden først at have vurderet dem individuelt, så er det godt nok også opad bakke for socialøkonomiske virksomheder at leve på rene markedsvilkår alene, uden økonomisk kompensation.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten Bjørn skrev: tors 13. maj 2021 14:42 Det handler om dine produkter i den grad du ikke vil gøre noget ved dem og søger andre forklaringer på hvorfor du ikke er der hvor du gerne vil være.
Jeg vil gerne bede om at denne tråd holdes ikke-personlig, for jeg har ingen intentioner om at dreje denne tråd over på personspørgsmål, og dermed heller ikke min person.

Jeg vil derfor gerne bede dig om at lade være med at dreje denne tråd over på mig/min person/mine forhold, for det er at afspore tråden.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Altså hvad er der i det du skriver om A&R som Kristian ikke skal tage personligt, hvis han gad?

Det er ikke mig der er personlig. Du glider af på pointerne ved at føre samtalen over på kommunikationsformen.

Nyt svar