Danmark anerkender ikke folkedrab... wtf?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Danmark anerkender ikke folkedrab... wtf?

Indlæg af mediumaevum »

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-04-2 ... -folkedrab

1.5 mio. armeniere blev under 1. verdenskrig deporteret og henrettet af Osmannerriget (nu Tyrkiet). USA anerkender folkedrabet og det samme gør samtlige eksperter og historikere og mange EU-lande. Men Danmark nægter at anerkende folkedrabet, og står dermed på linje med Tyrkiet.

Skammeligt. Vi bør udskifte politikerne, så vi kan få ryddet ud i dem, der ikke anerkender facts og folkedrab!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: lør 24. apr 2021 20:20 https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-04-2 ... -folkedrab

1.5 mio. armeniere blev under 1. verdenskrig deporteret og henrettet af Osmannerriget (nu Tyrkiet). USA anerkender folkedrabet og det samme gør samtlige eksperter og historikere og mange EU-lande. Men Danmark nægter at anerkende folkedrabet, og står dermed på linje med Tyrkiet.

Skammeligt. Vi bør udskifte politikerne, så vi kan få ryddet ud i dem, der ikke anerkender facts og folkedrab!
Enig

Det er jo noget alle ved, tvangs-islamisering og masse-drab af kristne, hvilket også sker mange steder i dag

Flovt, men de blinde øje vendes jo også til i nutiden, mellemøsten såvel som afrika

Tænker at vi også fik billedet af balkan-krigen fordrejet i medierne, med serberne ensidigt fremstillet som agressorer

Muligvis de bare var på "forkant", fordi de ellers ville ende som Armenerne

Mod den slags findes der ikke altid en "pæn løsning"

Skandale også, at Tyrkiet er med i Nato, (endu),..


https://da.wikipedia.org/wiki/Det_armenske_folkedrab

https://www.bibelselskabet.dk/historien ... e-forfulgt
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: søn 25. apr 2021 08:38
mediumaevum skrev: lør 24. apr 2021 20:20 https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-04-2 ... -folkedrab

1.5 mio. armeniere blev under 1. verdenskrig deporteret og henrettet af Osmannerriget (nu Tyrkiet). USA anerkender folkedrabet og det samme gør samtlige eksperter og historikere og mange EU-lande. Men Danmark nægter at anerkende folkedrabet, og står dermed på linje med Tyrkiet.

Skammeligt. Vi bør udskifte politikerne, så vi kan få ryddet ud i dem, der ikke anerkender facts og folkedrab!
Enig

Det er jo noget alle ved, tvangs-islamisering og masse-drab af kristne, hvilket også sker mange steder i dag

Flovt, men de blinde øje vendes jo også til i nutiden, mellemøsten såvel som afrika

Tænker at vi også fik billedet af balkan-krigen fordrejet i medierne, med serberne ensidigt fremstillet som agressorer

Muligvis de bare var på "forkant", fordi de ellers ville ende som Armenerne

Mod den slags findes der ikke altid en "pæn løsning"

Skandale også, at Tyrkiet er med i Nato, (endu),..


https://da.wikipedia.org/wiki/Det_armenske_folkedrab

https://www.bibelselskabet.dk/historien ... e-forfulgt
Jeg er dybt uenig i din betragtning om at medierne ensidigt fordrejede krigen på Balkan med serbernes massakre/folkedrab.
Det foregik vitterligt, og det er en forbrydelse mod menneskeheden uanset hvilket folkeslag det går ud over.

Der foregår desværre folkedrab på alle. Kristne, muslimer, jøder osv. De er alle lige forfærdelige, og derfor skal alle lande anerkende at det sker, uanset om folkedrabene er begået imod kristne, jøder eller muslimer (eller andre).

Jeg tror at grunden til at Danmark ikke anerkender det, er det samme som med Tibetsagen og flere andre skandaler i dansk retspolitisk historie: Diplomati.

Men jeg mener, at diplomatiet har slået fejl når man ikke anerkender et folkedrab, når der reelt er begået et folkedrab.
Så skal man ikke føje sig for det land, som har begået den forfærdelige forbrydelse, men cutte al diplomati og samarbejde med landet - indtil det land, som begik folkedrabet også selv anerkender det, undskylder - på vegne af hele nationen, og sørger for en form for erstatning til de efterladte.

Ligesom Tyskland gjorde efter 2. verdenskrig. Nu ved jeg ikke hvor meget eller om de betalte erstatning til de efterladte, men hele det tyske samfundet blev ihvertfald reformeret.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hey, jeg benægter ikke hvad Serberne gjorde, jeg sige bare de for entydigt blev fremstillet som skurkene i det spil.

De var selv under pres, og under fare for forfølgelse selv,.. historiens gang blev så at de slog først

Historien og hadet i det område er æld-gammel og legandarisk, noget vi vanskeligt kan sætte os ind i udefra.

Man er som et minimum nød til at gå tilbage til Tito der holdt sit land i et jerngreb uden slinger, (af samme grund).

Alle græd da han døde, ALLE parter, for de vidste at nu hvor røvhullet var væk ville den interne udrensning starte

Jeg mener stadig at fokus skulle have været langt mere nuanceret

Jeg vil lade den ligge der
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

@DUBTEMPLE - Tak for forklaringen. Jeg må have misforstået din kommentar. Det beklager jeg.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Den her er lidt personlig for mig - jeg er halvt armener.

Min morfar gemte sig som 5-6 årig i et skab, da de tyrkiske soldater kom for at hente hans far. Moderen prøvede at lægge sig imellem, og så blev hun, og morfars lillesøster dræbt. Franskmænd hjalp ham til Paris, i lighed med rigtig mange andre armenere. Frankrig anerkendte det som folkemord i 2001.

Ift snakken om muslimer og kristne, så er det vigtigt for mig, at det er Erdogan der skal presses. Ikke tyrkere eller muslimer generelt. Der er masser af historier om tyrkere, der hjalp armenere med at skjule sig og flygte. Inden folkedrabet var der masser af år, hvor armenere som gruppe, blev dæmoniseret og gjort til andenrangs borgere - nøjagtig som det skete for et andet folkefærd i Europa 20 år senere, og som man måske skan se spirerne til endnu engang.

Det er den lektie vi skal lære og det er grunden til at folkedrabet skal anerkendes, så vi ikke gentager den fejl.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

@Pastorius - Tak for deling.

Her er en artikel tilbage i 2017 hvor Enhedslisten og Alternativet forsøgte at få staten til at anerkende folkemordet - men forgæves. For resten af folketinget nægtede.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -folkedrab
Et stort flertal i Folketinget slog i går fast, at Danmark ikke officielt anerkender armensk folkedrab. ”Folketinget fastholder dermed sin parlamentariske tradition for ikke at udstede domme over historiske begivenheder,” lyder det
Men jeg går da ud fra, at Danmark anerkender Hitlers folkedrab på jøderne under 2. verdenskrig... hvorfor er det noget andet når Tyrkiet begår folkedrab, sammenlignet med nazityskland?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: søn 25. apr 2021 21:39 @Pastorius - Tak for deling.

Her er en artikel tilbage i 2017 hvor Enhedslisten og Alternativet forsøgte at få staten til at anerkende folkemordet - men forgæves. For resten af folketinget nægtede.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -folkedrab
Et stort flertal i Folketinget slog i går fast, at Danmark ikke officielt anerkender armensk folkedrab. ”Folketinget fastholder dermed sin parlamentariske tradition for ikke at udstede domme over historiske begivenheder,” lyder det
Men jeg går da ud fra, at Danmark anerkender Hitlers folkedrab på jøderne under 2. verdenskrig... hvorfor er det noget andet når Tyrkiet begår folkedrab, sammenlignet med nazityskland?
Den historie er den sædvanlige. Inden Biden var der også flere amerikanske præsidentkandidater der sagde de ville arbejde for at anerkende folkemordet, men efterfølgende kom med samme undskyldning. Skal man være kynisk er Biden motiv nok også nærmere end at han vil fortælle Erdogan hvem der bestemmer og presse ham til at lægge afstand til russerne.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg _hader_ realpolitik... Realpolitik betyder nemlig, at man føjer sig for andre nationer, selvom al etik, moral og ens egen samvittighed siger at man bør gøre noget andet. Alt sammen for at få materielle værdier. Men hvad er de materielle værdier værd, hvis man ikke har friheden til at stå inde for sin egen samvittighed?

Folk der stemmer Socialdemokratisk eller på de borgerlige, ja, faktisk alt andet end Enhedslisten og Alternativet, sælger deres samvittighed (hvis de har nogen), til højest bydende...!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: søn 25. apr 2021 20:50 @DUBTEMPLE - Tak for forklaringen. Jeg må have misforstået din kommentar. Det beklager jeg.
No problem, man kan virkelig tale forbi hinanden på nettet, og skulle man være uenig så fred med det også :)
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: søn 25. apr 2021 21:57 Jeg _hader_ realpolitik... Realpolitik betyder nemlig, at man føjer sig for andre nationer, selvom al etik, moral og ens egen samvittighed siger at man bør gøre noget andet. Alt sammen for at få materielle værdier. Men hvad er de materielle værdier værd, hvis man ikke har friheden til at stå inde for sin egen samvittighed?

Folk der stemmer Socialdemokratisk eller på de borgerlige, ja, faktisk alt andet end Enhedslisten og Alternativet, sælger deres samvittighed (hvis de har nogen), til højest bydende...!
Der er bare mange svære valg, når man rent faktisk har magten. Intet er sort/hvidt og alt har konsekvenser. Så kan man sidde med sin rene samvittighed ude på sidelinjen og pudse sin glorie.
--
Robert

Nyt svar