Hvor er alle folk?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvor er alle folk?

Indlæg af mediumaevum »

Leder "med lys og lygte" efter et sted at poste mine 3D-ting hvor det er realistisk at folk kommer med feedback.

Nu har jeg kigget på Artstation-blogs. Meget få kommentarer på folks værker.

Så kiggede jeg på CGTalk. Ingen aktivitet det seneste år.

Blenderartists... nok det forum med mest aktivitet, men meget, meget få kommentarer på folks projekter. Mest tekniske diskussioner om "hvordan bruger jeg det og det værktøj".

Polycount er det samme, de er næsten døden nær.

Der var engang et godt sted - CGForum.dk men de forsvandt for et par år siden.
Det var ellers et godt sted, lige indtil de opdaterede/opgraderede forummet, så der kom fejl, og folk forsvandt derfra. Så lukkede de forummet.

Deviantart har et aktivt forum, men du må ikke poste dine egne projekt-tråde eller på anden vis promovere dig selv og dine værker.
Og det hele går op i politik og filosofi, meget lidt kunst.

Jeg troede at corona-lockdowns verden over ville få folk til at flokkes til sådanne fora, men det sker ikke.
Hvorfor?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mange forums føler sig presset af facebook. Det er en skam. Og jeg håber det vender. Facebook er en elendig platform. Man kan lave sine grupper, men man ved at facebook kigger med over skulderen. Og der er slet ikke lagt det arbejde i det som man ofte ser i andre forum. Jer er med i en´ gruppe på Facebook. -Guitarsamleren. og den er ,sådan set, udmærket. Men det er lydmaskinen og Strattalk jeg bruger. Strattalk er et guitarforum. Strattalk er et internationalt forum , men med flest fra USA. Men forvent at det er professionelle, men så lærer man også meget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: tors 15. apr 2021 21:21 Mange forums føler sig presset af facebook. Det er en skam. Og jeg håber det vender. Facebook er en elendig platform. Man kan lave sine grupper, men man ved at facebook kigger med over skulderen. Og der er slet ikke lagt det arbejde i det som man ofte ser i andre forum. Jer er med i en´ gruppe på Facebook. -Guitarsamleren. og den er ,sådan set, udmærket. Men det er lydmaskinen og Strattalk jeg bruger. Strattalk er et guitarforum. Strattalk er et internationalt forum , men med flest fra USA. Men forvent at det er professionelle, men så lærer man også meget.
Facebook er uegnet til brug til feedback og kritik. Du kan ikke så nemt genfinde en tråd. Skrives der en ny kommentar i en tråd, popper den jo ikke på "forsiden", ligesom her.

Læg dertil, at man ikke kan anvende pseudonymer - brugernavne. Man tvinges til at vælge et rigtigt navn (dvs. personnavne), og for mig er det ikke en mulighed at gå under falsk personnavn da det vil så tvivl om ophavsret mv. til mine egne værker.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Start dit eget forum! Der må være en brugerbase derude hvis der før har været et dansk forum.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja i gamle dage brugte man vel 3dmaxer.dk, men den ser ret død ud.

Jeg vil også mene at hvis der er grundlag for at have et forum, men ikke findes et, ja så kan man da oprette det. Men sørg for at have styr på hvor meget plads der er til rådighed, hvis folk poster billeder eller videoer i vildskab kommer det hurtigt til at fylde en del. Alternativt kan de uploade grafik til andre services, og henvise til deres grafik.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: fre 16. apr 2021 09:03 Ja i gamle dage brugte man vel 3dmaxer.dk, men den ser ret død ud.

Jeg vil også mene at hvis der er grundlag for at have et forum, men ikke findes et, ja så kan man da oprette det. Men sørg for at have styr på hvor meget plads der er til rådighed, hvis folk poster billeder eller videoer i vildskab kommer det hurtigt til at fylde en del. Alternativt kan de uploade grafik til andre services, og henvise til deres grafik.
Hvordan opretter man et forum? Er der mulighed for gratis oprettelse, uden domænenavn (dvs. subdomain)?

Omvendt tænker jeg også, at jeg nok ikke har overskud til at moderere og administrere et forum. Men hvis jeg kan få hjælp er det nok en anden sag. Så skal jeg bare uddelegere adminopgaver på 2-3 personer og moderation på 4-5 stk.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Du kan lave et gratis forum via phpBB https://www.phpbb.com/
Jeg gjorde det for en ti år siden, og det var ret nemt. Lukkede det dog igen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

K-Bee skrev: fre 16. apr 2021 12:27 Du kan lave et gratis forum via phpBB https://www.phpbb.com/
Jeg gjorde det for en ti år siden, og det var ret nemt. Lukkede det dog igen.
Jeg var lige inde på siden. Der er ingen steder, hvor man kan oprette et forum. Kun download af phpBB-softwaren, hvis du allerede har en hosting-service eller laver din egen server.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg kan se, at man kan oprette sit eget forum på https://danskforum.net med subdomain.

Det er gratis, men jeg er usikker på hvor "sikker" siden er. Kan ikke finde noget på trustpilot eller andre anmeldelser af danskforum.net.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du skal nok også overveje om du kun vi ramme danmark eller lave det internationalt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: fre 16. apr 2021 13:13 Du skal nok også overveje om du kun vi ramme danmark eller lave det internationalt.
Jeg tror faktisk at det kun bør være dansk - uden jeg ved for meget om det, men min erfaring siger mig at de "små steder" klarer sig bedre og har en mere engageret brugerskare end de store steder. Store, internationale steder har det med at drukne i Works-In-Progress-tråde, færdige projekter/promoveringer/efterspørgsel på feedback mv. at folk der kommer ind på siderne sjældent giver feedback medmindre det er et projekt de synes stikker MEGET ud.

Jeg kan f.eks. se det på Blenderartists-forum'et: I gamle dage var det nemt at få feedback. Der var heller ikke så mange brugere. Idag kæmper alle for at blive hørt, hvormed ingen bliver hørt.

Men jeg er åben over for andre fortolkningsmuligheder. Jeg ved ikke om min antagelse er korrekt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Et par strøtanker.

- Gratis har også en pris - der er en grund til at @Holger fx sætter egen hosting op for at drive bla Lydmaskinen.
- De fleste fora jeg kender er stille og roligt smuttet over på Facebook - der findes altså ret velfungerende facebook-grupper, alle deres mangler ufortalt. Personlig savner jeg stadig den tid hvor nyhedsgrupperne var aktive. De fungerede fremragende, og jeg har aldrig oplevet andre steder hvor det var så nemt at styre sit informationflow så det blev relevant og præcist som usenet, med en god nyhedslæser. De findes stadig, men fungerer skidt når der næsten ikke er trafik længere.
- En forudsætning for succes er at der findes en base af meget kompetente folk, som bidrager med deres viden. Det er grunden til lydmaskinens succes. Jeg har egentlig et begrænset behov for hjælp til produktion på det niveau, men er blevet afhængig af miljøet som er præget af kompetence, hjælpsomhed og dyb viden. Det er vildt interessant og frugtbart.

Det sidste er det vigtigste. Der er igen grund til at starte et forum op, hvis ikke du har tilkendegivelser fra kompetente folk, der er villige til at dele ud af deres viden og at deltage aktivt. Uden dem er ideen dødfødt.

Jeg ville starte med at prøve at skabe miljøet her på siden i AV-forummet, og bliver det (for stor) en succes, kunne man overveje at skille den del ud. Hvis du ikke kan lokke relevante folk herind, så kommer de nok heller ikke på et helt nyoprettet forum oprettet på en gratis service og med alle de fejl og mangler der følger med at starte noget op man ikke i forvejen har en dyb indsigt i.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Pastorius skrev: fre 16. apr 2021 14:35 Jeg ville starte med at prøve at skabe miljøet her på siden i AV-forummet, og bliver det (for stor) en succes, kunne man overveje at skille den del ud. Hvis du ikke kan lokke relevante folk herind, så kommer de nok heller ikke på et helt nyoprettet forum oprettet på en gratis service og med alle de fejl og mangler der følger med at starte noget op man ikke i forvejen har en dyb indsigt i.
Takker, det vil jeg i første omgang vælge at forsøge. Altid bedre at bruge og forbedre det bestående, fremfor at opfinde den dybe tallerken to gange.

Nyt svar