Influenza vaccine: ja/nej?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Din arbejdsplads sponsorerer en influenza vaccine (ikke COVID-19), tager du imod?

Ja
6
46%
Nej, fordi (uddyb meget gerne)..
7
54%
 
Afgivne stemmer: 13
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Influenza vaccine: ja/nej?

Indlæg af Mike-air »

Hvert år ved den her tid bliver vi tilbudt influenza vaccine på min arbejdsplads - indtil nu har jeg ikke taget imod, fordi jeg ved alt for lidt om det og eventuelle konsekvenser. Men nu bliver jeg sku næsten i tvivl om jeg måske burde gøre det.

Nogen af jer som plejer at tage en sådan vaccine? Nogen som er skeptiske? Hvorfor, hvorfor ikke?

Og for lige at sidetracke diskussionen allerede nu:
Når der kommer en COVID vaccination, hvad bliver dit svar så?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har svaret Nej til poll'en. Jeg er vist aldrig blevet influenza vaccineret, det skulle da lige være for 20 år eller mere siden, men så husker jeg det ikke.
Mike-air skrev: søn 30. aug 2020 21:12 Og for lige at sidetracke diskussionen allerede nu:
Når der kommer en COVID vaccination, hvad bliver dit svar så?
Hvis der kommer en dansk covid-19 vaccine, så tager jeg med stor sandsynlighed imod den.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nej, samme grund som dig, samt en generel skepsis over for såkaldt "sagkundskab", herunder den lægelige,..

Tit "piller" man i noget man ikke har styr på, og ikke kan gennemskue i yderste konsekvens

Både vacciner og symptom-behandling kan i den grad tænkes at være forbundet med både falsk tryghed og bivirkninger, evt ting der først viser sig om mange år

Medicinering kan også tage form af skjult experiment, kontrol, eller manipulation med såvel mindre grupper, som store masser, det er vist set før ?

Jeg er ikke sikker på jeg ville tage en Covid vaccination heller
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Det er næsten umuligt at være kreativ/lave musik når man har influenza.

Tager normalt imod influenzavaccine pga. udover at få det meget skidt med at blive syg, som alle andre, har jeg det mindst lige så slemt ved at min daglidag bliver markant ændret næsten fra den ene dag til den anden. Kan slet ikke være i det + det faktum at jeg ikke kan have når min krop reagerer på en måde den ikke plejer.

Jeg har det bedst med regelmæssighed og forudsigelighed.

Men denne gang er jeg ikke så sikker på jeg tør få en influenzavaccine pga. corona-smitterisiko i venteværelset.

Hvad ang. coronavaccine, er jeg alvorligt bange for bivirkningerne.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nej, jeg er bestemt ikke gammel nok endnu til det, og jeg har ikke nogle underliggende lidelser som gør en influenza værre.
Min kone har fået den i mange år, da hun har astma.
Der er ingen grund til at yngre mennesker får den. Kun ældre (+70) eller folk med andre lidelser der kan forværre en flu.

Vil tage imod Covid-19 vac med kyshånd netop da min kone er i risikogruppe.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: søn 30. aug 2020 21:20

Hvis der kommer en dansk covid-19 vaccine, så tager jeg med stor sandsynlighed imod den.
Putin har en som "hans datter har testet".
Den stoler du vel på :lol:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev: søn 30. aug 2020 21:12Nogen af jer som plejer at tage en sådan vaccine? Nogen som er skeptiske? Hvorfor, hvorfor ikke?
Fik gratis influenzavaccination igennem mange år på min arbejdsplads. Bliver næsten altid influenza syg et par gange om året, men mens jeg fik vaccinen slap jeg for det i den periode, hvilket var befriende.
Jeg ved ikke hvad man skulle være skeptisk over for? Det er en vaccine, den virker (på de mest almindelige influenza versioner der er i omløb).
Jeg var glad :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg har heller ikke taget imod vaccinen, men det er nu ikke fordi jeg er vaccineskeptisk - de giver god mening, hvis man er i en risikogruppe eller hvis man forsøger at udrydde en alvorlig sygdom helt.

Skepsisen mod vaccinen er igen og igen blevet overbevisende tilbagevist med data. Det betyder ikke at der ikke er en risiko ved vaccinen. Det betyder at den risiko der er ved vaccinen er langt, langt mindre end konsekvenserne af at der ingen vaccine var.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Vigtigt lige at indskyde jeg ikke er anti-waxxer, bare uvidende.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg ville tage imod vaccinen, men jeg ville først se hvordan den har virket på andre. Det ville ikke være nok hvis myndighederne sagde at nu har vi en vaccine som er uden risiko. Den skal have været i brug i nogen tid , før jeg turde. Læger kan af og til virke lidt naive i forhold til medicinalbranchen .

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, fordi lige netop influenzavacciner typisk er bagud eller fejlskudt og derfor ineffektive mod den nuværende influenzastreng.

Der er intet farligt ved det, udover de risici der altid er ved vacciner, så hvis man er sart/i risiko, så er det bare at sige ja tak, men man skal lige læse statistikkerne korrekt:

Den 50% reduktion som influenzavaccinen udgør i tilfælde er altså fra 2% til 1% procentpoint absolut set. Altså virker influenzavacciner typisk kun på en brøkdel af befolkningen, fordi den reelle “vilde” sygdomsstreng ikke matcher den streng vaccinen er bygget på det år.

Nogle år er man heldigere, men nogle år er det endnu mere ved siden af. Hvis man får et skud og ikke bliver syg, så er det altså mere sandsynligt , at man blot er gået fri fordi man har passet på/været heldig, end man har haft effekt af en influenzavaccine.

I Danmark ved man generelt godt dette (det ved man også i USA, men der er nogle økonomiske interesser på spil, selv i CDC), derfor tilbyder man også normalt kun influenzavaccine til gamle og andre i risikozonen, velvidende at det mere er en sutteklud end en egentlig bred beskyttelse.

Jeg troede faktisk det var almen viden, men det er måske fordi størstedelen af mine venner er læger.

Mht. spørgsmål 2: Jeg tvivler på deres nogensinde kommer en effektiv C19 vaccine af samme grund. Det er vist kun de mest optimistiske læger eller dem med en politisk eller økonomisk interesse, der sælger den håbefulde historie.

I Danmark er nogle og 80% smittet med en særegen C19 streng, og ligeledes vil det kræve en lang række forskellige vacciner verden over. Pga. rejser og nye smittekæder, så vil det være svært at systematisere vaccinerne effektivt i praksis.

Der kommer derfor aldrig (med nuværende teknologi) en egentlig bred C19 vaccine, men vi kommer til at leve med C19 i en eller anden form fremover.

Hvis alt går vel, så er C19 udvandet til en harmløs forkølelse om 100 år, ligesom den ca. hundrede år gamle Corona-epidemi man tidligere troede var en dødelig influenza-epidemi, og som en norsk forsker lige har påvist faktisk i stedet var en farlig Coronavirus, som vi i dag kender som en mild forkølelse.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg har vist aldrig fået influenza-vaccine. Jeg er en gang i mellem syg, dog sjældent. Og endnu sjældnere rigtig slemt. Seneste rigtig slemt var i april 2018
(i Thailand, og det var ikke influenza. De kunne ikke finde ud af hvad det var. Blod og urin sagde, jeg var rask. Så hospitalslægerne sendte mig hjem uden andet råd end "Don't do drugs" hvilket jeg ikke havde gjort, men det troede de ikke på. Jeg var bare en skide farang, og faranger tager drugs. Har aldrig nogensinde været så alvorligt syg. Intet hjalp, før jeg tilsidst gav op og fløj til Europa før tid. Tre uger i Italiens bjergluft med streng personlig disciplin gjorde mig rask).

Jeg har tidligere hørt om de %-statistikker, Holger omtaler.
Altså at flu-vax har en meget lav effektiv grad af beskyttelse.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

En anden ting –– jeg læste om et sammenfald: at et ret stort antal amerikanske soldater (som har tvunget flu-vax) havde klar over-procent af covid19-smittede. Sammenlignet med andre militærpersonale/ andre typer indkaldte. Som var samme aldersgrupper o.s.v. Men som ikke havde tvunget flu-vax.

Så influenza-vaccine gjorde tilsyneladende de vaccinerede *mere* modtagelige for covid-19.
Jeg fulgte ikke op på det.

___________

Min mening, dannet mest ud fra alle mulige forskellige kilder læst i de seneste seks mdr:
Der kommer ikke en Frelser Vaccine mod covid19.
Det er ikke sådan, den virus fungerer.
Eller, de virusser. For den muterer. Ligesom alle andre corona-virusser.

Men jeg kan blive bedre til at tage mig godt af mit immunforsvar. Sådan generelt. Har oppet mig meget siden marts. Mere opmærksom på min daglige somatiske tilstand. De små tegn. Blevet mærkbart bedre og mere ansvarlig, så jeg hurtigere hiver roret i en retning, der kan få skuden i balance, når der er noget.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: man 31. aug 2020 01:20 En anden ting –– jeg læste om et sammenfald: at et ret stort antal amerikanske soldater (som har tvunget flu-vax) havde klar over-procent af covid19-smittede. Sammenlignet med andre militærpersonale/ andre typer indkaldte. Som var samme aldersgrupper o.s.v. Men som ikke havde tvunget flu-vax.

Så influenza-vaccine gjorde tilsyneladende de vaccinerede *mere* modtagelige for covid-19.
Jeg fulgte ikke op på det.

___________

Min mening, dannet mest ud fra alle mulige forskellige kilder læst i de seneste seks mdr:
Der kommer ikke en Frelser Vaccine mod covid19.
Det er ikke sådan, den virus fungerer.
Eller, de virusser. For den muterer. Ligesom alle andre corona-virusser.

Men jeg kan blive bedre til at tage mig godt af mit immunforsvar. Sådan generelt. Har oppet mig meget siden marts. Mere opmærksom på min daglige somatiske tilstand. De små tegn. Blevet mærkbart bedre og mere ansvarlig, så jeg hurtigere hiver roret i en retning, der kan få skuden i balance, når der er noget.
Det var også et studie der sagde at de lande (heriblandt) vaccinerede alle mod etellerandet (MPV?) klarede sig bedre gennem Corona ift antal døde.

Pas på med at konkludere noget ud fra løsrevne begivenheder og studier - og da særligt personlige erfaringer (det kan være gode nok - for dig). Der er en grund til at der laves lange, dyre videnskablige undersøgelser.
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvis alt går vel, så er C19 udvandet til en harmløs forkølelse om 100 år
Det går da langt hurtigere. I Indonesien har man konstateret en corona variant. Som er mere smitsom, men en del mindre skadelig og dødelig. Jeg tror det går langt hurtigere. Et par år. Så er den muligvis som en mild influenza.

Man kan, for øvrigt ofte, føle sig syg efter en influenza vaccine. Jeg ser influenza vaccine som noget man giver ældre og folk med svagt helbred. Jeg lader mig , endnu, ikke vaccinere mod influenza. Selvom jeg kan få vaccinen gratis.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alle slags vacciner kan give problemer. Jeg har selv været syg efter en vaccine og en skolekammerat døde utroligt uheldigt efter en vaccine, som bare 18 årig. Det sker hvert år at nogle reagerer uforudsigeligt.

Heldigvis hører det normalt til småtingsafdelingen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kimex skrev: man 31. aug 2020 08:14
Hvis alt går vel, så er C19 udvandet til en harmløs forkølelse om 100 år
Det går da langt hurtigere. I Indonesien har man konstateret en corona variant. Som er mere smitsom, men en del mindre skadelig og dødelig. Jeg tror det går langt hurtigere. Et par år. Så er den muligvis som en mild influenza.

Man kan, for øvrigt ofte, føle sig syg efter en influenza vaccine. Jeg ser influenza vaccine som noget man giver ældre og folk med svagt helbred. Jeg lader mig , endnu, ikke vaccinere mod influenza. Selvom jeg kan få vaccinen gratis.
Glæder mig at se dobblet så mange pt trods alt har stemt NEJ ,.. trods visse ukritiske jubel-posetive ytringer til fordel for vaccine her i tråden

Der var for et par dage siden nogle skriverier om at Covid-19 realistisk set nok ville kunne plage os til omkring 2024 ,.. kan ikke lige finde linket


I virkeligheden handler det ikke så meget om Covid-19, men om hvordan vi takler tingene generelt, tror der vil komme en tiltagende række af nye vira inden for de næste 100 år grundet befolknings-væksten samt rejse-aktiviteten, herunder sikkert også noget der er værrer end Covid-19, så vi skal simpelt hen lære at leve med det, uden at lukke samfundet ned,... ellers vil vi komme tl at lide endu mere af de sekundære følger når økonomi og struktur bryder sammen. Min mor kan f.eks. allerede mærke at personale og resourcer er forsvundet i cancer-behandlingen. Det kører på pumperne. En kammarat har lige sagt farvel til 84 mekaniker-kolleger hos SAS ,... Det bliver ikke som før, og stikker dybere end finanskrisen i 2008 hvis følger ellers først lige er nogenlunde overstået
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev: man 31. aug 2020 08:37trods visse ukritiske jubel-posetive ytringer til fordel for vaccine her i tråden
Så, når man har et andet standpunkt, så er man automatisk ukritisk?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

benjisan skrev: man 31. aug 2020 09:20
DUBTEMPLE skrev: man 31. aug 2020 08:37trods visse ukritiske jubel-posetive ytringer til fordel for vaccine her i tråden
Så, når man har et andet standpunkt, så er man automatisk ukritisk?
Det kan vel heller ikke principielt udelukkes at man er det ? :)
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nej, men det kan principielt heller ikke udelukkes at man er tysk bager fra Rostock, men det giver bare ingen mening.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

benjisan skrev: man 31. aug 2020 09:20
DUBTEMPLE skrev: man 31. aug 2020 08:37trods visse ukritiske jubel-posetive ytringer til fordel for vaccine her i tråden
Så, når man har et andet standpunkt, så er man automatisk ukritisk?
Ja, den slags er sjældent tegn på at man vil indgå i debat om noget, men snarere bare banke sin egen holdning igennem.

Det er heller ikke ligefrem fordrende for stemningen på et online forum.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Præcis.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lige over ,.. og go dag til jer to :-)
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev: man 31. aug 2020 10:27 Lige over
Det er kun dig der lægger forudindtagede holdninger for dagen her :)

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Min egen arbejdsplads tilbød i sidste sæson, og jeg tænkte hvorfor ikke?

Er med på at det ikke er sikkert vaccinen rammer rigtigt, men eftersom jeg plejer at blive ramt af influenza næsten hver vinter, ville gerne tage risikoen for evt bivirkninger. Om det var vaccinen eller tilfældet der gjorde, at jeg ikke blev syg ved jeg af gode grunde ikke, men hvis jeg blev tilbudt det igen ville jeg tage imod tilbuddet.

Nyt svar