Forsvarets efterretningstjeneste har givet NSA adgang til rådata fra danskerne (f.eks. internet, tlf, sms oplysninger)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Forsvarets efterretningstjeneste har givet NSA adgang til rådata fra danskerne (f.eks. internet, tlf, sms oplysninger)

Indlæg af MrBacon »

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fe-sk ... de-med-usa
Mere specifikt drejer det yderst hemmelige samarbejde sig om elektronisk indhentning af store mængder rådata fra en kabeladgang, som FE har givet NSA adgang til.

Det erfarer DR Nyheder fra flere af hinanden uafhængige kilder.

Den pågældende type kabler bruges til alle former for digital kommunikation, herunder telefonsamtaler, internet og SMS-beskeder.

Dermed har NSA haft adgang til rådata, der kan have indeholdt danskeres personlige oplysninger og private kommunikation.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-08- ... g-vil-ikke
Da Mette Frederiksen (S) i weekenden gav en dybt fortrolig orientering om skandalesagen i Forsvarets Efterretningstjeneste til Folketingets partiledere, var fire af dem ikke inviteret med.

Det undrer de sig gevaldigt over hos både Enhedslisten, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet, der ikke har fået nogen forklaring fra statsministeren. Og da TV 2 torsdag mødte Mette Frederiksen i Kastrup, afviste hun at fortælle om begrundelsen.
Jeg vil virkelig håbe, at vælgerne straffer Socialdemokratiet for det her. Det er bare overhovedet ikke den måde man samarbejder på.

Det er virkelig grotesk det her!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: tors 27. aug 2020 18:54 https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-08- ... g-vil-ikke
Da Mette Frederiksen (S) i weekenden gav en dybt fortrolig orientering om skandalesagen i Forsvarets Efterretningstjeneste til Folketingets partiledere, var fire af dem ikke inviteret med.

Det undrer de sig gevaldigt over hos både Enhedslisten, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet, der ikke har fået nogen forklaring fra statsministeren. Og da TV 2 torsdag mødte Mette Frederiksen i Kastrup, afviste hun at fortælle om begrundelsen.
Jeg vil virkelig håbe, at vælgerne straffer Socialdemokratiet for det her. Det er bare overhovedet ikke den måde man samarbejder på.

Det er virkelig grotesk det her!
Det er noget som rækker meget langt tilbage. Hvem husker ikke de skandaløse aflytninger af EU´ s statsledere i 2014, under Obama.
Her hørte vi om det, men mon ikke det strækker sig meget længere tilbage? Til før Mette Frederiksen blev født?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: tors 27. aug 2020 22:41
mediumaevum skrev: tors 27. aug 2020 18:54 https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-08- ... g-vil-ikke
Da Mette Frederiksen (S) i weekenden gav en dybt fortrolig orientering om skandalesagen i Forsvarets Efterretningstjeneste til Folketingets partiledere, var fire af dem ikke inviteret med.

Det undrer de sig gevaldigt over hos både Enhedslisten, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet, der ikke har fået nogen forklaring fra statsministeren. Og da TV 2 torsdag mødte Mette Frederiksen i Kastrup, afviste hun at fortælle om begrundelsen.
Jeg vil virkelig håbe, at vælgerne straffer Socialdemokratiet for det her. Det er bare overhovedet ikke den måde man samarbejder på.

Det er virkelig grotesk det her!
Det er noget som rækker meget langt tilbage. Hvem husker ikke de skandaløse aflytninger af EU´ s statsledere i 2014, under Obama.
Her hørte vi om det, men mon ikke det strækker sig meget længere tilbage? Til før Mette Frederiksen blev født?
Der er da et bud her:


JEg husker også en Thorning pressemeddelelse hvor der udtrykkeligt stod at der ikke var foretaget "ulovlig overvågning af fremmedemagter".
Dengang bed jeg mærke i ordet "ulovlig" og tænkte at de sikkert havde fundet en eller anden paragraf, hvor man godt kunne kalde det lovligt. Nu tænker jeg, at det ikke var ulovlig overvågning fra fremmedemagter, men derimod ulovlig overvågning af FE (videregivet til fremmedemagter=USA).
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Lige netop. Det bekræfter jo min påstand.
Det har været et problem under skiftende regeringer, både S og V.
V har måske blot været bedre til at holde lav profil omkring samarbejdet med NSA.
NB, med ulovligt har Thorning nok ment "ikke ulovligt i USA", hvor intet er ulovligt før det bliver opdaget.
Obama ville stække både NSA og CIA´s vinger, men de fortsatte jo ufortrødent deres arbejde. Her kommer Snowden ind i billedet.
Og jeg er stadig sikker på at det det er startet lang tid tidligere, dog uden at jeg kan vide det eller dokumentere det.
Derfor mener jeg ikke at man lige kan udpege een bestem Socialdemokrat, og gi´ vedkommende skylden. Der er rigtig mange indvolveret her.
Claus Hjort F. fik osse travlt med at træde tilbage som formand for FE kommisionen. Fordi han er inhabil? eller vil han ikke være genstand for en undersøgelse?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har vi jo vidst længe/altid foregik i en eller anden udgave.

Echelon-programmet har jo eksisteret siden begyndelsen af 70'erne og Danmark har været involveret, med samtlige regeringers samtykke og hemmeligholdelse.

Og efter denne “skandale” bliver alt som før igen.

Endnu en grund til befolkningens magtesløshed og retfærdiggørelsen af politikerleden.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tors 27. aug 2020 22:41
mediumaevum skrev: tors 27. aug 2020 18:54 https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-08- ... g-vil-ikke
Da Mette Frederiksen (S) i weekenden gav en dybt fortrolig orientering om skandalesagen i Forsvarets Efterretningstjeneste til Folketingets partiledere, var fire af dem ikke inviteret med.

Det undrer de sig gevaldigt over hos både Enhedslisten, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet, der ikke har fået nogen forklaring fra statsministeren. Og da TV 2 torsdag mødte Mette Frederiksen i Kastrup, afviste hun at fortælle om begrundelsen.
Jeg vil virkelig håbe, at vælgerne straffer Socialdemokratiet for det her. Det er bare overhovedet ikke den måde man samarbejder på.

Det er virkelig grotesk det her!
Det er noget som rækker meget langt tilbage. Hvem husker ikke de skandaløse aflytninger af EU´ s statsledere i 2014, under Obama.
Her hørte vi om det, men mon ikke det strækker sig meget længere tilbage? Til før Mette Frederiksen blev født?
Jeg tænker nu mere på det faktum, at 4 partier ikke var indkaldt til orienteringsmøde om situationen.
Hvorfor udelukke de fire partier? Det vedrører jo hele Folketinget!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: fre 28. aug 2020 12:08
Hugo skrev: tors 27. aug 2020 22:41
mediumaevum skrev: tors 27. aug 2020 18:54 https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-08- ... g-vil-ikke



Jeg vil virkelig håbe, at vælgerne straffer Socialdemokratiet for det her. Det er bare overhovedet ikke den måde man samarbejder på.

Det er virkelig grotesk det her!
Det er noget som rækker meget langt tilbage. Hvem husker ikke de skandaløse aflytninger af EU´ s statsledere i 2014, under Obama.
Her hørte vi om det, men mon ikke det strækker sig meget længere tilbage? Til før Mette Frederiksen blev født?
Jeg tænker nu mere på det faktum, at 4 partier ikke var indkaldt til orienteringsmøde om situationen.
Hvorfor udelukke de fire partier? Det vedrører jo hele Folketinget!
Jeg kan ikke svare på hvorfor de 4 ikke skal med.
Ny Borgelige er der ingen der vil lege, de er edderkoppen i soveposen.
Alternativet ved man ikke rigtigt noget om. De har en forkvinde som ikke er valgt til folketinget.
Aliancen, ja de er ubetydelige. Dem er der heller ingen der gider.
Det eneste man kan undre sig over er Enhedslisten, som dog trods alt er parlamentarisk grundlag.

Demokrati betyder vel heller ikke at det vedrører hele folketinget. Det er vel det man bruger samråd til, når resten af folketinget føler at der er noget der bliver tilbageholdt.
Og nu er det jo et hemmeligt møde med de implicerede parter, der kan man vel ikke inviterer hvem som helst.

Det er blot et bud, jeg ved ikke noget om hvordan det fungerer, kun hvad jeg lærer hos Besserwisserne, og især Hans Engel.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det minder mig om da det blev afsløret at NSA aflyttede mange europæiske toppolitikeres mobiltelefoner. Angela Merkel blev stiktosset... mens Helle Thorning-Schmidt nærmest bare trak på skuldrene.

Tyskerne er vist ikke helt lige så meget i lommen på amerikanerne som vi er.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev: lør 29. aug 2020 19:20 Det minder mig om da det blev afsløret at NSA aflyttede mange europæiske toppolitikeres mobiltelefoner. Angela Merkel blev stiktosset... mens Helle Thorning-Schmidt nærmest bare trak på skuldrene.

Tyskerne er vist ikke helt lige så meget i lommen på amerikanerne som vi er.
Jeg har ikke opfattelsen at, netop socialdemokrater er skurkene. Men danske socialdemokrater har , så længe jeg kan huske, haft et andet forhold til demokrati. De bryder sig ikke så meget om at statskontrol begrænses . Der har altid været en tendens til mere statskontrol.
Da corona brød ud var der socialdemokratiske forslag om at afskaffe dommerkendelser for at trænge ind i private hjem. Selvom , kun, de aller sygeste, på dette tidspunkt kunne få behandling.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det troede jeg også engang. Men overvågning er populært på begge fløje i disse tider.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/stats ... -i-danmark
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar