Spørgsmål vedr. elektronik

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Spørgsmål vedr. elektronik

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg står med et spørgsmål vedr. elektronik. Jeg tænker, at der måske er nogen her på Lydmaskinen, der har forstand på den slags.

Jeg har en LED-lampe, hvor jeg gerne vil have, at lyset fades langsomt ud i stedet for at gå ud momentant, når spændingen til lampen afbrydes.

Jeg forestiller mig, at jeg skal forbinde en kondensator parallelt over lampen for at løse opgaven. Spørgsmålet er, hvor mange Farad kondensatoren skal være på, for at få lyset til at fade ud over en given tidsperiode?

Her er noget teknisk data på lampen:

20200627_035200_B.jpg
20200627_035200_B.jpg (58.47 KiB) Vist 500 gange

For mit vedkommende skal den køre på 12 V.

Jeg kan ikke måle nogen ohmsk resistans over lampen med mit multimeter. Men når jeg måler på lampen med mit multimeters diode-funktion, så viser multimeteret 1,680 eller 1,620 afhængig af, hvordan jeg vender lampen. Hvad det er udtryk for, ved jeg ikke – måske kilo ohm?

Jeg ønsker, at lyset fader ud over en periode på ca. 20 sekunder, når spændingen til lampen afbrydes.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

LEDere er ikke særlig velegnede til lysdæmpning. De tænder ved en bestemt spænding og slukker når spænding bliver bare en lille smule lavere.

Umiddelbart tænker jeg at den rigtige måde at gøre det på er at sætte en spole i serie med LEDen, men det kræver samtidig, at kredsen skal kortsluttes, når man fjerner spændingen. Normalt afbrydes kredsen når man fjerner spændingen
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev: lør 27. jun 2020 09:27 LEDere er ikke særlig velegnede til lysdæmpning. De tænder ved en bestemt spænding og slukker når spænding bliver bare en lille smule lavere.

...

Aha - så er det måske derfor, jeg ikke kan måle en ohmsk modstand på lampen med mit multimeter... multimeteret giver for lav spænding under målingen... ?

Jeg har faktisk en variabel strømforsyning - det kan være, jeg lige skal prøve at lege lidt med den sammen med lampen og se, hvad lampen gør, efterhånden som spændingen gradvist justeres ned.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis LED er opkoblet med en normal stor overspænding via en formodstand til 5-10 volt, så vil det som udgangspunkt tage en vis tid før lyset forsvinder, og det vil så ske med "et hurtigt ryk", da det jo er knækpunktet i diodekarakteristikken du rider på

IDE:

Opbyg så LED kun lige netop er tændt, når den er on, og dimensioner så til en meget langsom afladning, der jo straks vil sætte ind netop ved knækpunktet, og bevæge sig langsomt ned til den ikke lyser op længere,... det burde i hvert fald pynte på det :)

--------------------------

Alternativt kan intensitet styres ved at forspænde LED med et PWM signal ,.. hvor duty-cycle så gøres gradvis mere fattig

(meterbroer på gamle analogmixere var faktisk tit multiplexet hvor fraværet af flimmer skyldes efterglød i dioden)
Pwm.jpg
Pwm.jpg (35.05 KiB) Vist 465 gange
Muligvis kan man også opnå en god virkning ved at opkoble LED i en konstantstrømsgenerator, hvor konstanten kan varieres, men blot en ide,.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Grundlæggende karakteristik:
IV-curves-all-colours.png
IV-curves-all-colours.png (68.97 KiB) Vist 447 gange
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man har sjældent formodstande til LED til belysning. Man ville simpelthen spiller for meget energi i formodstanden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke læst tråden ordentligt igennem.


Der er jo allerede noget strømstyring på det LED modul der omtales i øverste post, siden der i specs står 10.5 til 32 Volt, 6mA. Derudover er der sikring mod omvendt polaritet.

Jeg tror ikke du vil få noget ud af at proppe en afladnings kondensator på, udover at det måske vil skabe problemer ved tænd sluk grundet hvad der kræves af kondensatoren.

Har du billeder af enheden? Nu der står det er vandtæt, lavet med epoxy osv. er det jo nok tvivlsomt hvor meget man kan se af elektronik.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev: lør 27. jun 2020 20:55 ... Har du billeder af enheden? ...

20200627_214116_B.jpg
20200627_214116_B.jpg (51.62 KiB) Vist 407 gange
20200627_214609_B.jpg
20200627_214609_B.jpg (38.3 KiB) Vist 407 gange
20200627_214829_B.jpg
20200627_214829_B.jpg (50.59 KiB) Vist 407 gange
20200627_215313_B.jpg
20200627_215313_B.jpg (44.15 KiB) Vist 407 gange

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: lør 27. jun 2020 15:18 Grundlæggende karakteristik:

IV-curves-all-colours.png

Gælder disse kurver for enhver LED, eller gælder de for et bestemt fabrikat, en bestemt model... ?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Alle LEDs trækker meget lille strøm ved lav spænding, og så kommer der et knækpunkt, hvor de strømmen stiger voldsomt med spændingen. Men de specifikke spændinger og strømme, der er vist på grafen gælder ikke for alle LEDer.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: lør 27. jun 2020 22:31
DUBTEMPLE skrev: lør 27. jun 2020 15:18 Grundlæggende karakteristik:

IV-curves-all-colours.png

Gælder disse kurver for enhver LED, eller gælder de for et bestemt fabrikat, en bestemt model... ?
For standard gængse typer, ikke enhver,. men alligevel et nyttigt overblik
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev: lør 27. jun 2020 09:27 Umiddelbart tænker jeg at den rigtige måde at gøre det på er at sætte en spole i serie med LEDen, men det kræver samtidig, at kredsen skal kortsluttes, når man fjerner spændingen. Normalt afbrydes kredsen når man fjerner spændingen

Det burde nemt kunne arrangeres i mit tilfælde.

Det er meningen at LED-lampen skal styres (tændes/slukkes) af en omskifterkontakt:
20200627_230049_B.jpg
20200627_230049_B.jpg (24.57 KiB) Vist 395 gange

Hvis jeg forstår dit forslag rigtigt, så skulle en spole kunne forbindes sådan her i kredsen:
20200627_230034_B.jpg
20200627_230034_B.jpg (24.97 KiB) Vist 395 gange

Er det en korrekt udlægning af dit forslag?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det var sådan jeg havde tænkt.

Det afhænger lidt af, hvordan LED-lampen er konstrueret. Hvis der bare sidder en eller flere LEDer i serie, så burde det der virke fint. Men der kunne jo også være anden fikumdik involveret.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mr. Soundman skrev: lør 27. jun 2020 22:31
DUBTEMPLE skrev: lør 27. jun 2020 15:18 Grundlæggende karakteristik:

IV-curves-all-colours.png

Gælder disse kurver for enhver LED, eller gælder de for et bestemt fabrikat, en bestemt model... ?
For almindelige små lysdioder som ikke bruger den vilde mængde strøm, der arbejder man normalt omkring 2-3½V DC.
De kan styres på forskellige måder, som der er nævnt tidligere i tråden. En formodstand på som er beregnet udfra eksempelvis 10mA, 10V spændingsfald over modstanden, og så 2V til dioden.
Køber du hos RS, Mouser, Farnell e.l., så skal du kunne finde et datablad på den specifikke type du køber. Der vil være diagrammer lignende det Dubtemple postede, hvor du kan se sammenhæng mellem spænding og strømforbrug.

Jeg har nogle 1 eller 3W lysdioder, som jeg forsyner med en konstantstrømsgenerator, lavet med LM350 og en modstand til at bestemme strømmen. Princippet er lidt af det samme, udover at man skal være opmærksom på effektforbrug, køling osv.

Alt dette er som jeg skrev tidligere ligegyldigt i dit tilfælde, fordi der må være noget regulering indbygget i dit modul i forvejen, når du kan forsyne det med alt fra "12-30" V..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg kan forstå det er "12V" ,... hvilket ofte er 13.8V ,.. IRL

Der er netop 5 dioder, hvis du kikker på den graf jeg postede kan du se at knækpunkts-spændingen for 5 stk hvide dioder netop vil ramme plet hvis de er opsat i serie, og altså lægges sammen

Databladet nævner også 6mA ,.. hvilket indikerer serieforbindelse ,... ligesom det ulige antal dioder

Altså relativt normale LED, alle i serie, med en ekstra komponent indskudt der "opsuger" ekstra spænding op til 32 volt, hvis den er der
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: lør 27. jun 2020 10:45 Jeg har faktisk en variabel strømforsyning - det kan være, jeg lige skal prøve at lege lidt med den sammen med lampen og se, hvad lampen gør, efterhånden som spændingen gradvist justeres ned.

Hermed gjort. Jeg har fået følgende data - (jeg er ikke lige en haj i Excel):

Karakteristik.JPG
Karakteristik.JPG (94.04 KiB) Vist 350 gange

Derudover har jeg gjort følgende observationer:
Fra 0 til 7,5 volt: Lampen afgiver ingen synlig lys
Fra 7,5 til 10 volt: Lyset fra lampen øges gradvist i intensitet
Fra 10 til 30 volt: Lampen lyser med fuld styrke

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: søn 28. jun 2020 09:18 ... hvis du kikker på den graf jeg postede kan du se at knækpunkts-spændingen for 5 stk hvide dioder netop vil ramme plet hvis de er opsat i serie, og altså lægges sammen
...

Lampen afgiver rødt lys - ikke hvidt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå men tak for de forskellige inputs... tænkte nok, der ville være nogle her på LM med noget forstand på elektronik :)

Nyt svar