Karriereskift?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Karriereskift?

Indlæg af the19thbear »

Hej folkens. Jeg er ikke super aktiv poster herinde, men læser en del:)

Jeg er havnet i den situation at jeg overvejer et karriereskift.
Jeg vil med det samme sige at hele dette skriv er lidt følsomt mht nuværende arbejdsgivere. Derfor må i meget gerne lade være med at fortælle andre mennesker i min branche om det jeg skriver. På forhånd tak:)

Kort om mig:
38 år. Kone og 2 børn.
Uddannet lydtekniker fra rytmekons i 2011.
Fra 2011 til 2016 arbejdede jeg næsten udelukkende med at lave lyd (lyddesign og komponere) til TV serier og reklamer mm.
Var fastansat et postproduktionssted.
Fik gjort det godt og har lavet ting for Lucasfilm/disney mfl. (under min fastansættelse). Blev 2x Emmy nomineret og vandt en pris for lyddesign (ikke en Emmy dog, men en MASA award).

Jeg var dog generelt ikke tilfreds med lønniveau og en fremtid med at sidde og lave de samme ting resten af mit liv.
Derfor skiftede jeg til computerspilsbranchen (lyddesign og musik+delvis implementering), samtidigt med at jeg oprettede enkeltmandsfirma.
Jeg er nu 2x deltidsansat og laver musik/sfx og implementering til 2 forskellige projekter, samt laver hvad der nu dukker op på sidelinjen i mit enkeltmandsfirma.
Super fint og jeg trives rigtig fint med det jeg laver og generelt elsker jeg mit arbejde og har talent for det.
Der er dog det "men", at jeg er i den situation at min kone har været helt nede at vende psykisk i perioden op til jeg skiftede job i 2017 (hun har fået det meget bedre). Hun er nu i fleksjob men der er ikke udsigt til at hun kommer til at kunne arbejde fuldtid nogensinde.

Rent kreativt elsker jeg mit arbejde, men det er stadigt et kreativt arbejde og derfor lavtlønnet (alt er selvfølgelig relativt). Jeg er ansvarlig for at hive den største luns penge hjem (da min kone ikke kan) og jeg føler mig fanget i mit fag.
Jeg har peaket rent lønmæssigt inden for lyd i computerspilsbranchen i DK og ligger stadig på noget i midt 30k hvad angår løn. Derudover er computerspilsbranchen enormt ustabil, da projekter kommer og går konstant. Det betyder også at spilfirmaer lukker ned konstant og man aldrig ved om man er købt eller solgt, uanset om man er fastansat eller ej.

Det, blandet med en udsigt til at ikke stige i løn noget nævneværdigt resten af mit liv (udover justering for inflation), gør at jeg føler mig fanget i mit fag. Men jobsikkerheden er helt klart den afgørende faktor. Kunne sagtens leve med en løn i midt 30k resten af mit liv, hvis jeg viste at jeg var i en branche med mange arbejdspladser og derved høj jobsikkerhed.

Jeg går derfor og drømmer om at skifte bane, så jeg har udsigt til højere løn, men mere af alt, udsigt til stabilitet mht garanti for arbejde.

I Marts 2020, søgte jeg ind på ITU, på "digital design og interaktive teknologier". Deres kandidatuddannelse (2 år).
Jeg har allerede en bachelor i lydteknik og med den, kombineret med min erhvervserfaring, skrev jeg ansøgning.
Jeg fik at vide, for en uges tid siden at jeg ikke kom ind. Har siden snakket med studievejleder på AAU som har lignende uddannelse og han mente at jeg kunne da prøve at søge ind på ITU igen og også søge ind hos dem, men at chancerne var små.

Jeg er som sagt 38, så der skal ikke mange år på skolebænken til at det begynder at være lidt sent at være ny, i et nyt fag.
Jeg orker heller ikke tanken om at skulle tage en bachelor+kandidat (5 år).
Jeg ville ha det ok med at tage en ny kandidat eller en ny bachelor. (2-3 år).

Jeg er generelt teknisk stærk, både hvad angår software og hardware. Elsker implementeringsdelen, lige så meget som selve "at lave lyd" delen.
Jeg kan ikke programmere i kode, men har brugt mange visuelle værktøjer til programmering (FMOD, Reaktor, max msp etc).
Jeg overvejer at læse til datamatiker, men der skal jeg også bruge noget tid på VUC inden, for at forhøje matematik fra C til B niveau. Ellers kan jeg ikke søge ind som datamatiker, da det kræver matematik B.

Så mit spørgsmål til jer er:
Har i nogle tanker til hvad en person som mig kan gøre? Forslag til uddannelse?
Datamatiker, har jeg fået at vide er en meget kort vej (man behøver egentlig kun bachelor) til en branche med meget lav ledighedsprocent (ifølge uddannelsesZoom, ca 5%).

Jeg er lidt i vildrede og tænkte på om der er andre herinde, som har stået i samme situation som mig og kunne virkelig godt bruge jeres input.
Andre brancher i kan anbefale?
Jeg er som sagt ude efter lav ledighedsprocent og en gennemsnitsløn (når man har været igang et par år), på noget i stil med 40.000kr. Jeg har trods alt 10 års erhvervserfaring og det må også tælle lidt, selvom man så er ny i sit fag.

Kom endelig med jeres input og tanker.
Føler jeg har rendt panden mod en væg her hvor jeg er pt.

Som sagt er det her ret følsomt mht mine nuværende arbejdsgivere. Derfor må i meget gerne lade være med at fortælle andre mennesker i min branche om det jeg skriver.

Tusind tak:)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er i mine øjne en svær situation.
Vi har været i den samme, med omvendt fortegn, altså mig der var syg, mig der skulle omskoles, men min kone der tjente kassen.
Jeg skulle omskoles fra murer, (havde haft enkeltmands virksomhed), til væksthusteknikker.
Det krævede 3 teoretiske semestre af gartneruddannelsen (2 år) + 2 år til teknikker uddannelsen.
Min kone som er pædagog (vi er nu pensioneret) tjente da ca. 40 k om mdr. så det hængte fint sammen.
Jeg var 42 da jeg var færdig med min uddannelse, det så jeg ikke som et problem.

Bortset fra økonomi, er det ikke en hindring at man studerer nogle år midt i livet.
Hvis tiden tillader det kan du jo stadig tjene noget i din egen virksomhed.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det lyder farligt i mine øjne, at hoppe fra noget du godt kan lide til noget andet, det går måske fint nogle år, men du vil nok komme til at savne det igen.

Hvis det er for stramt økonomisk ville jeg også være nervøs for at starte på en uddannelse, der falder indkomsten ofte en del.

Men jeg har respekt for at du ønsker at ændre din situation, spørgsmålet er blot om det kun er kronerne og følelsen af jobsikkerhed der gør det til det bedre?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jobsikkerhed er helt klart noget der vil gære min situation bedre rent følelsesmæssigt. Føler jeg bare er låst fast. Er helt med på at jeg vil savne at lave det jeg laver pt, men vil stadig holde mit enkeltmandsfirma åbent og kunne lave ting derigennem.
Men tak for svar:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har du overvejet at gribe det helt anderledes an?

At fokusere på det du godt kan lide at lave og leve med en lidt ustabilt løn i midt-30k'erne, men til gengæld sælge og flytte i noget billigere på længere ude på landet.

Nedsætte forbruget og fokuseret på natur, afslapning og good vibes resten af livet.

Folk finder på mange undskyldninger for at blive hængende i eller nær en stor by (som Roskilde er, efter dansk standard) og leve tæt på eller over evne i stedet for at skalere ned, skære fra og have mentalt og økonomisk overskud.

Nu lever jeg i dag både på landet (flyttet fra Frederiksberg) og er økonomisk godt kørende, men jeg ville til enhver tid vælge musikken/lyden/jobbet til og de materielle goder fra.

Jeg ville dø langsomt indeni af et "stabilt" job uden kreativitet og med en anden chef end mig selv.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Forstår helt hvad du mener og har tænkt meget i de baner selv.

Vi har kigget meget på huse uden for Roskilde og er begge friluftsmennesker, så det er slet ikke fjernt fra os.
Problemet er at vi skal flytte meget langt ud, hvis vores økonomi skal kunne holde til at jeg i perioder ikke har noget at lave (pga at spilbranchen er så ustabil) og ingen af os har lyst til at flytte rigtig langt væk.
Men tak for tipset:) Vi må se hvad det ender med.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vi flyttede så langt væk man kunne, forstået på den måde, at vi er endt på midtfyn med en kilometer til nærmeste nabo.

Aldrig har jeg set mine naboer så meget 😂

Spiller tennis på landsbyens bane, drikker en øl bagefter med de “gamle” og er med til tyrolerfest i forsamlingshuset. Nu har vi også lavet esport til ungerne. Godt sammenhold og hygge.

Hver dag nyder vi naturen, roen og at vi bor relativt billigt, selvom vi har ekstrem lebensraum.

Venner ser vi sjovt nok ligeså ofte, måske fordi de gider overnatte.

Har fået flere nye gode venner her på øen.

Byen savner jeg aldrig (nu på 6. år) og ellers tager vi bilen til Svendborg eller Odense.

En eller to gange om året tager jeg/vi til KBH, men savner den aldrig.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger bør betragtes som inhabil i denne sammenhæng ;)
Hvor gammel var du, da du havde tjent den første million på musikken? Så er det jo let at anbefale det... hvad hvis du ikke havde råd til mad til dine børn og dig selv, ville du så fortsat satse på musikken?

....overvejer selv at flytte fra KBH i øvrigt. Er begyndt at trippe for vildt over alle de mennesker. Det var så rart på vejene her i corona nedlukningen, men nu stinker det max igen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, jeg tjente min første million som 23-årig, men den forsvandt nærmest samme år.

Man kan ikke hvile på laurbæerne og en enkelt eller selv flere stor succeser er ligegyldige på den lange bane, og derfor også irrelevant at hive frem.

Det kræver en kæmpe, langvarig og ikke mindst vedvarende indsats at klare sig i musik/lydbranchen.

Jeg tjente den første fordi jeg havde brugt adskillige år uden en krone på lommen og med maksimal energi kastede mig over musikken, koste hvad det ville.

Ingen bil, ingen ejendom, ingen forsikringer, intet smart tøj.

Så får man familie, hus, osv. men konceptet er det samme:

Det handler om at sætte næring efter tæring og hele tiden udvikle sig selv og sin forretning, hvis tiderne skifter, som da jeg gradvist skiftede fra musikproduktion til lydbehandling.

Tilpas eller dø, kan man sige.

Rent praktisk/økonomisk, så er der ting man kan gøre undervejs for at gøre det nemmere at satse som selvstændig, fx har jeg købt min bil kontant, tager ingen banklån/forbrugslån, har et minimum af unødige faste udgifter, m.v.

Derudover sørger jeg for altid at have penge i reserve, så jeg kan klare fx en dårlig måned under regeringens lockdown eller lign.

Med en mere skalérbar eller agil økonomi, så er man bedre polstret til dårlige tider.

Jeg ville ikke gøre noget om - og jeg ville hellere leve i et mikroskopisk stråtækt hus på Lars Tyndskids mark, strikke tøj til mine unger, og tage cyklen 20 km til byen end jeg gad at være lønslave med flere materielle goder.

Nu har jeg været så heldig (som man siger i Jylland), at jeg har det hele, men det skal jo ikke afholde mig fra at komme med de råd, som jeg selv har fulgt.
MrBacon skrev: tirs 16. jun 2020 13:24 ....overvejer selv at flytte fra KBH i øvrigt. Er begyndt at trippe for vildt over alle de mennesker. Det var så rart på vejene her i corona nedlukningen, men nu stinker det max igen.
Just do it®

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Vi kører på minimal udgift allerede.
Den bil vi har, har vi fået foræret. Vi har ingen forbrugslån. Vi sparer op og køber brugt og bor i lejlighed etc.

Men altså:
Tror det bliver datamatiker. Jo mere jeg lugter til det, desto mere virker det som noget for mig.
Hvis jeg kan kombinere det med min lydbaggrund og uddannelse kan det være jeg kan lande et sjovt sted. Og jeg vil aldrig give slip på lyden. Vil stadig beholde min enkeltmandsvirksomhed og har et ret imponerende cv, så jeg burde kunne finde sjove opgaver her og der.
Men jeg er bare et sted i mit liv, hvor jeg er træt af at skulle ud og finde arbejde ofte og bekymre mig over min økonomi og fremtid. Jeg kan ikke fortsætte sådan her for evigt.

Men tak for input:)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

At flytte på landet har jo netop ikke noget at gøre med hvor mange millioner man har på kontoen, tvært imod.

Er selv flyttet på landet for nogle år siden og kører ikke nær så solid en forretning som Holger. Hvad jeg dog tydeligt kan se er at alle de af vores venner der absolut vil blive hængende i f.eks. Aarhus, specielt når der kommer børn, hus, bil osv. på menuen, de sidder altså fast i en presset hverdag.

Min kone tjener godt, og vi kunne have købt et næsten dobbelt så dyrt hus hvis vi ville, men vi vægter naturen og friheden højere. Det giver nogle helt andre muligheder for at jonglere med livet, i stedet for at være spændt op i et net af ansvar.

Ved siden af musikken arbejder jeg f.eks. som handicaphjælper. Da jeg ikke er tvunget til at ligge på 20k+ udbetaling hver måned kan jeg flexe når jeg har behov for det. For tiden har jeg behov for at rette en masse energi i at starte et nyt firma op, og der skærer jeg bare ned på arbejde og lever lidt mere sparsomt.

I det hele taget vil jeg absolut foreslå at sprede sin indtjening lidt ud, specielt hvis man arbejder i spil eller musik branchen hvor stabiliteten ikke altid er til stede. Et lille side job på 6-8.000,- kr kan gøre en stor forskel og behøver ikke stjæle så meget tid. Det kan oven i købet tilføje noget dynamik og inspiration.

Som Holger også nævner, så ser vi faktisk vores venner næsten lige så meget som før. Forskellen er bare at vi nu har plads til (mange) overnattende gæster, samt en større bar med godt PA i kælderen og ingen klagende naboer. Det gør festerne sjovere, og mange af vores venner opfordrer nu decideret til samvær hos os.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev: tirs 16. jun 2020 14:15
MrBacon skrev: tirs 16. jun 2020 13:24 ....overvejer selv at flytte fra KBH i øvrigt. Er begyndt at trippe for vildt over alle de mennesker. Det var så rart på vejene her i corona nedlukningen, men nu stinker det max igen.
Just do it®
Well, mangler lige udbetalingen til et hus først - men har kig på byen, jeg gerne vil flytte til osv. I samme ombæring så råb lige højt, hvis du kender nogen, der vil købe et beat for 150k ;)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

the19thbear skrev: søn 14. jun 2020 23:58I Marts 2020, søgte jeg ind på ITU, på "digital design og interaktive teknologier". Deres kandidatuddannelse (2 år).
Er du interesseret i digital design siden valget faldt på den uddannelse? Hvis du synes det er spændende kunne du overveje at arbejde i, eller for, et marketing eller kreativt bureau, som laver digitale løsninger (apps, interfaces, web osv. Jeg har selv arbejdet med digital design, i vel snart 15 år, og der er mange muligheder her, og hvis du kommer ind hos et af de større bureauer, så er lønniveauet ok højt - altså hvis du er dygtig. Især i større marketingbureauer kan du godt arbejde freelance for 600-1000,- kr i timen (igen - hvis du er god.) Du kan også være heldig at få brug for dine kompetencer inden for lyd. I den branche er uddannelse ikke voldsomt vigtigt. Det er mere vigtigt at du har et godt og imponerende portfolio, men det tænker måske ikke du har eftersom du mest har arbejdet med lyd, men hvis du har flair, interessen og arbejdsomhed kan du godt stykke nogle selvlavede cases sammen, hvor du kan vise hvad du kan.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg valgte det fordi det virkede til at være en god balance mellem noget kreativt og sikkert. Og synes generelt det virkede spændende.
Men jeg har jo ingen erfaring og det lader ikke til at være så let for mig at komme ind med min uddannelsesmæssige baggrund. Så derfor har jeg skrottet den plan lidt. Ville stadig gerne, da jeg selv har en bekendt der arbejder inde for det og ville kunne hjælpe mig i gang, men det lader til ikke at være en let vej desværre, pga at det bliver svært for mig at komme ind.

Der jeg kan se at jeg overlapper er mht lyddesign, implementering og brugeroplevelse.

At kommunikere det rigtige til en slutbruger på et givent tidspunkt, er noget jeg helt klart har erfaring med, fra computerspil, TV etc.
Min verden har jo så bare været lyd (og teknik i form af implementering). Ikke direkte det samme brede som “digital design og interaktive teknologier”. Men det lugter stadig af det samme og tror jeg kunne tage mange af de samme erfaringer med fra det ene sted til det andet.

Hvordan ville du mene min vej skulle gå fra hvor jeg er nu til et bureau?
Tak for svar:)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Holger har fat i noget. Under min omskoling var vi samtidig osse trætte af at bo midt i KBH.
Vi købte et hus langt langt syd for Køge. Det var ikke et håndværkertilbud, det var absolut beboeligt.
270 m2 for 450.000 med 5000 m2 grund, og det er blevet forbedret gennem årene når der var tid (læs kr). Det har vi aldrig fortrudt. Har nu boet her i 30 år.
Priserne svinger nu fra 1.5 M til 3 M afhængig af størrelse og stand.
Vi har ikke oplevet stress siden, undtagen når vi er tvunget til at komme til KBH.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

the19thbear skrev: tirs 16. jun 2020 17:30Hvordan ville du mene min vej skulle gå fra hvor jeg er nu til et bureau?
Find ud om der er noget, inden for det grafiske, som du synes er sjovere end andet, og fokuser på det. F.eks. webdesign? Mobil/tablet app design? Eller grafisk design ala plakater, logoer, brochurer? Prøv nogle programmer som f.eks. Sketch eller Figma, hvis du ønsker at lave design til skærme, eller Photoshop/Illustrator/Indesign hvis du synes design til print er det fede. Når du kan det, så lav et website som præsentere dine skills. Send ansøgninger rundt, bliv en del af design grupper på facebook (f.eks.Danske Grafikere & Webudviklere. Der er en del forespørgsler.), ret din linkedin med dine nye kompetencer. Jeg oplever også at der er ret stor efterspørgsel på html5 bannere. Det er ikke noget som jeg personligt synes er så sjovt, men jeg har et klart indtryk af at hvis du kan lave fede html5 bannere, så har du ret gode chancer for at få freelance opgaver hos bureauer. Mht. websites så findes der jo flere template løsninger, som du sikker kender, som f.eks. wix, squarespace eller wordpress. Selvom det er ret nemt at lave sites med disse værktøjer, så er der mange som enten ikke kan finde ud af det, eller bare gider, så du kan også fokusere på blive god til disse.

Det korte af det lange er, at det er vigtigt at kunne vise nogle eksempler på hvad du kan. Det kunne også være en ide at starte i det små, og lave freelance for mindre kunder, eller startups. Her er der er mindre penge end de store bureauer, men så får du erfaring og opgaver til at lægge på portfolio, og det kan være at du vil blive anbefalet til andre. Kig f.eks. på Thehub.io Der er en del startups som ofte søger nogle grafikere. Igen, så har de nok ikke så mange penge, men det er en måde at komme igang på, og få genereret noget til dit portfolio og derefter kan du få adgang til flere og større opgaver.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tusind tak for udførligt svar:)

Nyt svar