Rettigheder i krisesituationer

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Rettigheder i krisesituationer

Indlæg af Hugo »

For ikke at afspore Corona tråden, vil jeg oprette en ny, da jeg har set stor interesse og forskellig holdning til hvilke rettigheder man har i en krisesituation.
Nu er krisen ikke så stor som f. eks 2. verdenskrig, hvor vi osse måtte gi´ afkald på en del.
Man hvad er vigtigst?
Hensynet til de mange, eller hensynet til meget få personers rettigheder, hvis de ikke er i stand til at forvalte de forpligtigelser som følger med?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

I en krisesituation, og ellers, er svaret de mange.

Men det der kritiseres her, er muligheden for at bruge lovgivningen til andet end denne enkektstående krise.

Muligheden.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Loven ophører jo til oktober.
Er der stadig krise skal den forlænges.
Hvad er problemet?
Jeg føler mig stadig helt tryg. Jeg forstår ikke ytringer som "velkommen til DDR"
De må være for unge til at ha´ oplevet de tider.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis den automatisk ophører til oktober så er det jo fint.

Så har jeg intet at brokke mig over, andet end at jeg ikke kan lide at det er nødvendigt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-03- ... e-taget-ud

Ser ud til at den gælder til 1. marts 2021

Som de skriver er den "ikke god, men nødvendig"

Man må stole på at dem der sidder med stort ansvar handler bedst muligt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det gør jeg ikke, altså stoler på politikerne.

Men godt at se, at:

- Paragraffen om at politiet måtte bryde ind i private hjem uden kendelse blevet fjernet

- Der tilsyneladende er sat en sunset clause på. Jeg siger tilsyneladende fordi jeg gætter på, at der laves en kattelem.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Selvom jeg har mine forbehold over for lovgivning som i princippet indfører metoder som var det en "bananrepublik", er jeg pt. mere bekymret for suspenderingen af patientrettigheder på ikke-corona-relaterede sygdomme.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:Selvom jeg har mine forbehold over for lovgivning som i princippet indfører metoder som var det en "bananrepublik", er jeg pt. mere bekymret for suspenderingen af patientrettigheder på ikke-corona-relaterede sygdomme.
Nu har du ikke uddybet, men vil det sige at du mener at vi skulle fortsætte med (undskyld) mindre vigtige knæoperationer, omend dårlige knæ er smertefulde, og så lade sygehusvæsnet presse af intensive Coronapatienter.
Eller endnu værre lade Coronapatienter/Influenzapatienter dø?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
mediumaevum skrev:Selvom jeg har mine forbehold over for lovgivning som i princippet indfører metoder som var det en "bananrepublik", er jeg pt. mere bekymret for suspenderingen af patientrettigheder på ikke-corona-relaterede sygdomme.
Nu har du ikke uddybet, men vil det sige at du mener at vi skulle fortsætte med (undskyld) mindre vigtige knæoperationer, omend dårlige knæ er smertefulde, og så lade sygehusvæsnet presse af intensive Coronapatienter.
Eller endnu værre lade Coronapatienter/Influenzapatienter dø?
Nej, overhovedet ikke. Jeg mener, at man burde have vist rettidig omhu, og have lyttet til eksperternes råd om at nedlukke grænser, flyafgange mv. da virussen stadig kunne inddæmmes. Så havde der været ressourcer til f.eks. knæoperationer.

Nedenstående i citat beklager jeg, se disclaimer nederst i denne kommentar:
Men kunne da vælge at sige, at folk der valgte at rejse til coronaramte områder trods advarsler, burde miste patientrettigheder, i tilfælde af smitte. De ville i så fald kun blive tvangsisoleret, men ikke nødvendigvis have ret til behandling. De kan få behandling, men kun hvis der er ressourcer til overs.

Det er deres skyld, at vi som samfund lider nu!

Men det er jo for sent at gøre noget nu. Nu ved ingen, hvem der er skyldig/uskyldigt smittet.
Jeg vil gerne undskylde for at falde for 'vred-pøbel-retorik' da jeg anklagede (visse) udlandssmittede danskere for at være skyld i samfundskrisen.

Det burde jeg vel holde mig for god til, og undgå så vidt muligt... :oops:
Senest rettet af mediumaevum fre 13. mar 2020 22:50, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
Hugo skrev:
mediumaevum skrev:Selvom jeg har mine forbehold over for lovgivning som i princippet indfører metoder som var det en "bananrepublik", er jeg pt. mere bekymret for suspenderingen af patientrettigheder på ikke-corona-relaterede sygdomme.
Nu har du ikke uddybet, men vil det sige at du mener at vi skulle fortsætte med (undskyld) mindre vigtige knæoperationer, omend dårlige knæ er smertefulde, og så lade sygehusvæsnet presse af intensive Coronapatienter.
Eller endnu værre lade Coronapatienter/Influenzapatienter dø?
Nej, overhovedet ikke. Jeg mener, at man burde have vist rettidig omhu, og have lyttet til eksperternes råd om at nedlukke grænser, flyafgange mv. da virussen stadig kunne inddæmmes. Så havde der været ressourcer til f.eks. knæoperationer.

Men kunne da vælge at sige, at folk der valgte at rejse til coronaramte områder trods advarsler, burde miste patientrettigheder, i tilfælde af smitte. De ville i så fald kun blive tvangsisoleret, men ikke nødvendigvis have ret til behandling. De kan få behandling, men kun hvis der er ressourcer til overs.

Det er deres skyld, at vi som samfund lider nu!
Det er så desværre for sent nu.
Hvad jeg derimod ikke forstår, iflg. seneste opdatering, er at de ca. 150.000 danskere som befinder sig i udlandet kan komme ind trods lukkede grænser.
Enten lukker vi, eller osse lukker vi ikke. De vidste jo at risikoen var der, for at få et meget langt ophold i udlandet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
mediumaevum skrev:
Hugo skrev:
Nu har du ikke uddybet, men vil det sige at du mener at vi skulle fortsætte med (undskyld) mindre vigtige knæoperationer, omend dårlige knæ er smertefulde, og så lade sygehusvæsnet presse af intensive Coronapatienter.
Eller endnu værre lade Coronapatienter/Influenzapatienter dø?
Nej, overhovedet ikke. Jeg mener, at man burde have vist rettidig omhu, og have lyttet til eksperternes råd om at nedlukke grænser, flyafgange mv. da virussen stadig kunne inddæmmes. Så havde der været ressourcer til f.eks. knæoperationer.

Men kunne da vælge at sige, at folk der valgte at rejse til coronaramte områder trods advarsler, burde miste patientrettigheder, i tilfælde af smitte. De ville i så fald kun blive tvangsisoleret, men ikke nødvendigvis have ret til behandling. De kan få behandling, men kun hvis der er ressourcer til overs.

Det er deres skyld, at vi som samfund lider nu!
Det er så desværre for sent nu.
Hvad jeg derimod ikke forstår, iflg. seneste opdatering, er at de ca. 150.000 danskere som befinder sig i udlandet kan komme ind trods lukkede grænser.
Enten lukker vi, eller osse lukker vi ikke. De vidste jo at risikoen var der, for at få et meget langt ophold i udlandet.
Helt enig, det er for sent, hvilket jeg nåede at tilføje før dit svar.

Vi ved jo ikke længere hvem der er skyldig/uskyldigt smittet længere.

Men såfremt verden overlever det her, så burde hele verden tage ved lære at situationen. Men erfaringer viser, at det gør mennesker ikke. Mennesker gentager med vilje historiens gang, fordi de synes det er sjovt at skide højt og flot på samfundet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
Hugo skrev:
mediumaevum skrev:
Nej, overhovedet ikke. Jeg mener, at man burde have vist rettidig omhu, og have lyttet til eksperternes råd om at nedlukke grænser, flyafgange mv. da virussen stadig kunne inddæmmes. Så havde der været ressourcer til f.eks. knæoperationer.

Men kunne da vælge at sige, at folk der valgte at rejse til coronaramte områder trods advarsler, burde miste patientrettigheder, i tilfælde af smitte. De ville i så fald kun blive tvangsisoleret, men ikke nødvendigvis have ret til behandling. De kan få behandling, men kun hvis der er ressourcer til overs.

Det er deres skyld, at vi som samfund lider nu!
Det er så desværre for sent nu.
Hvad jeg derimod ikke forstår, iflg. seneste opdatering, er at de ca. 150.000 danskere som befinder sig i udlandet kan komme ind trods lukkede grænser.
Enten lukker vi, eller osse lukker vi ikke. De vidste jo at risikoen var der, for at få et meget langt ophold i udlandet.
Helt enig, det er for sent, hvilket jeg nåede at tilføje før dit svar.

Vi ved jo ikke længere hvem der er skyldig/uskyldigt smittet længere.

Men såfremt verden overlever det her, så burde hele verden tage ved lære at situationen. Men erfaringer viser, at det gør mennesker ikke. Mennesker gentager med vilje historiens gang, fordi de synes det er sjovt at skide højt og flot på samfundet.
Hvis du læser den rapport som @smittefar lagde i Coronatråden:

... d3d9cd99ca

så kan man udlede, blandt mange ting, at kineserne har lært af Sars epidemien. De har virkeligt klaret denne her rigtigt flot.
Men det har været på bekosting af rettigheder som vi her i EU ser for givet.
De har virkeligt gået hårdt til værks i Kina.
Problemet er, med vores "blødsødenhed" her i starten om det så kan blive endnu værre længere henne i forløbet med at indrage rettigheder, hvis vi ikke lykkes med at inddæmme virusset.
Vi snakker allerede om millitær ved vores grænser. Vi har ikke hørt deres beføjelser endnu.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
mediumaevum skrev:
Hugo skrev:
Det er så desværre for sent nu.
Hvad jeg derimod ikke forstår, iflg. seneste opdatering, er at de ca. 150.000 danskere som befinder sig i udlandet kan komme ind trods lukkede grænser.
Enten lukker vi, eller osse lukker vi ikke. De vidste jo at risikoen var der, for at få et meget langt ophold i udlandet.
Helt enig, det er for sent, hvilket jeg nåede at tilføje før dit svar.

Vi ved jo ikke længere hvem der er skyldig/uskyldigt smittet længere.

Men såfremt verden overlever det her, så burde hele verden tage ved lære at situationen. Men erfaringer viser, at det gør mennesker ikke. Mennesker gentager med vilje historiens gang, fordi de synes det er sjovt at skide højt og flot på samfundet.
Hvis du læser den rapport som @smittefar lagde i Coronatråden:

... d3d9cd99ca

så kan man udlede, blandt mange ting, at kineserne har lært af Sars epidemien. De har virkeligt klaret denne her rigtigt flot.
Men det har været på bekosting af rettigheder som vi her i EU ser for givet.
De har virkeligt gået hårdt til værks i Kina.
Problemet er, med vores "blødsødenhed" her i starten om det så kan blive endnu værre længere henne i forløbet med at indrage rettigheder, hvis vi ikke lykkes med at inddæmme virusset.
Vi snakker allerede om millitær ved vores grænser. Vi har ikke hørt deres beføjelser endnu.
Kina har til alle tider været et diktatur og kineserne har aldrig nogensinde i historien kendt til borgerrettigheder, så intet nyt dér. Det har kun hjulpet dem i kampen mod virusset, i og med at regeringen ikke skulle spørge nogen om lov til at lave vidtgående tiltag i første hug.

Nu er der jo ingen grund til at have en enevældig enehersker i et land, for at bekæmpe virus. Men mit forslag vil være nu - som det altid i hele mit liv har været, siden jeg som meget ung fik interesse for politik:

Lad eksperterne bestemme hvad der skal ske med vores samfund. Eksperter er universitetsuddannede. Jeg håber, at hvis vi overlever det her, så ændres vores samfund på sigt til, at universitetsuddannede får vetoret på alle vigtige beslutninger her i landet.

For demokratiet og almindelige borgerrettigheder har i dén grad kun været benspænd for den rettidige omhu over for coronavirus.

Og nej, jeg går ikke ind for diktatur. Jeg mener bare, alt med måde. Det gælder også for demokrati og borgerrettigheder.
Senest rettet af mediumaevum fre 13. mar 2020 22:24, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev:Vi snakker allerede om millitær ved vores grænser. Vi har ikke hørt deres beføjelser endnu.
Typisk vil det være bevogtning, og at assistere politiet hvis de ikke har mandskab nok til praktiske opgaver. Det kommer formentlig til at se ud som kruså, bare med forsvarets folk i stedet for hjemmeværnet. Måske de vil indsætte nogle patruler langs grænsen for at være sikker på folk ikke bare løber over de utallige marker hvor der ikke er hegn :-P

Generelt er forsvarets opgave at støtte politiet i krisesituationer med bevogtning, afsøgning m.m. Men reelt politiarbejde kan kun MP'erne udføre, og det er i en ret begrænset form. Derfor er der ikke stor grund til at give dem andre beføjelser end hvad man ellers har i andet samarbejde med politiet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:
Hugo skrev:Vi snakker allerede om millitær ved vores grænser. Vi har ikke hørt deres beføjelser endnu.
Typisk vil det være bevogtning, og at assistere politiet hvis de ikke har mandskab nok til praktiske opgaver. Det kommer formentlig til at se ud som kruså, bare med forsvarets folk i stedet for hjemmeværnet. Måske de vil indsætte nogle patruler langs grænsen for at være sikker på folk ikke bare løber over de utallige marker hvor der ikke er hegn :-P

Generelt er forsvarets opgave at støtte politiet i krisesituationer med bevogtning, afsøgning m.m. Men reelt politiarbejde kan kun MP'erne udføre, og det er i en ret begrænset form. Derfor er der ikke stor grund til at give dem andre beføjelser end hvad man ellers har i andet samarbejde med politiet.
Undskyld, jeg griner lidt nu, men er det ikke lidt tragikomisk at vi lige har brændt 76 mill. af til DF´ s vildsvinehegn, for ikke at "lægge landbruget ned"
Nu bliver alle brancher lagt ned :oops:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
Hugo skrev:
mediumaevum skrev:
Helt enig, det er for sent, hvilket jeg nåede at tilføje før dit svar.

Vi ved jo ikke længere hvem der er skyldig/uskyldigt smittet længere.

Men såfremt verden overlever det her, så burde hele verden tage ved lære at situationen. Men erfaringer viser, at det gør mennesker ikke. Mennesker gentager med vilje historiens gang, fordi de synes det er sjovt at skide højt og flot på samfundet.
Hvis du læser den rapport som @smittefar lagde i Coronatråden:

... d3d9cd99ca

så kan man udlede, blandt mange ting, at kineserne har lært af Sars epidemien. De har virkeligt klaret denne her rigtigt flot.
Men det har været på bekosting af rettigheder som vi her i EU ser for givet.
De har virkeligt gået hårdt til værks i Kina.
Problemet er, med vores "blødsødenhed" her i starten om det så kan blive endnu værre længere henne i forløbet med at indrage rettigheder, hvis vi ikke lykkes med at inddæmme virusset.
Vi snakker allerede om millitær ved vores grænser. Vi har ikke hørt deres beføjelser endnu.
Kina har til alle tider været et diktatur og kineserne har aldrig nogensinde i historien kendt til borgerrettigheder, så intet nyt dér. Det har kun hjulpet dem i kampen mod virusset, i og med at regeringen ikke skulle spørge nogen om lov til at lave vidtgående tiltag i første hug.

Nu er der jo ingen grund til at have en enevældig enehersker i et land, for at bekæmpe virus. Men mit forslag vil være nu - som det altid i hele mit liv har været, siden jeg som meget ung fik interesse for politik:

Lad eksperterne bestemme hvad der skal ske med vores samfund. Eksperter er universitetsuddannede. Jeg håber, at hvis vi overlever det her, så ændres vores samfund på sigt til, at universitetsuddannede får vetoret på alle vigtige beslutninger her i landet.

For demokratiet og almindelige borgerrettigheder har i dén grad kun været benspænd for den rettidige omhu over for coronavirus.

Og nej, jeg går ikke ind for diktatur. Jeg mener bare, alt med måde. Det gælder også for demokrati og borgerrettigheder.
Selvfølgelig går jeg heller ikke ind for diktatur, men lige her i Kina, med Coronatilfældet havde det en fordel.
Jeg går heller ikke ind for at lade mig styre udelukkende af universitetsuddannede.
Folk fra erhverslivet, både fra ledelse og praktisk arbejde, kan osse komme med input til hvordan et land ledes.
Under kriser må vi jo så trække på dem som har erfaring i det.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev:
Mike-air skrev:
Hugo skrev:Vi snakker allerede om millitær ved vores grænser. Vi har ikke hørt deres beføjelser endnu.
Typisk vil det være bevogtning, og at assistere politiet hvis de ikke har mandskab nok til praktiske opgaver. Det kommer formentlig til at se ud som kruså, bare med forsvarets folk i stedet for hjemmeværnet. Måske de vil indsætte nogle patruler langs grænsen for at være sikker på folk ikke bare løber over de utallige marker hvor der ikke er hegn :-P

Generelt er forsvarets opgave at støtte politiet i krisesituationer med bevogtning, afsøgning m.m. Men reelt politiarbejde kan kun MP'erne udføre, og det er i en ret begrænset form. Derfor er der ikke stor grund til at give dem andre beføjelser end hvad man ellers har i andet samarbejde med politiet.
Undskyld, jeg griner lidt nu, men er det ikke lidt tragikomisk at vi lige har brændt 76 mill. af til DF´ s vildsvinehegn, for ikke at "lægge landbruget ned"
Nu bliver alle brancher lagt ned :oops:
Jo det er da godt nok :-P Det samme gælder "grænsekontrollen".

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: Selvfølgelig går jeg heller ikke ind for diktatur, men lige her i Kina, med Coronatilfældet havde det en fordel.
Jeg går heller ikke ind for at lade mig styre udelukkende af universitetsuddannede.
Folk fra erhverslivet, både fra ledelse og praktisk arbejde, kan osse komme med input til hvordan et land ledes.
Under kriser må vi jo så trække på dem som har erfaring i det.
Off-topic, så ville jeg lige benytte lejligheden til at undskylde for at falde for 'vred-pøbel-retorik' da jeg anklagede (visse) udlandssmittede danskere for at være skyld i samfundskrisen.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 14#p707114

Det burde jeg vel holde mig for god til, og undgå så vidt muligt... :oops:

Retter med det samme, og indsætter en disclaimer.

Nyt svar