Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Holger »

Ah, yes.

Southern Copper Corp, så indirekte om man vil.

Ok forretning.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: ons 14. apr 2021 07:03 Ah, yes.

Southern Copper Corp, så indirekte om man vil.

Ok forretning.
Takker, er nået frem til det samme :thumbup:

Køber nok 50/50 af denne ,... samt:

https://www.aurubis.com/en
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: ons 14. apr 2021 06:31 Saxo og Nordnet, samt bankerne, inberetter modsat f.eks eToro til skat, (også udenlandske aktier),.. dog kun fra hovedbørserne hvilket nok er det som Medium har forsømt at sætte sig ind i når han fremstiller det som et problem.

Her er, hvad Nordnet skriver om indberetning til skat:

Nordnet Skat 2021-04-14.JPG
Nordnet Skat 2021-04-14.JPG (90.06 KiB) Vist 676 gange

Dette læser jeg som, at uanset hvad man køber/sælger af aktier igennem Nordnet, så skulle det ikke være nødvendigt at gøre andet end at kontrollere, at det som automatisk er blevet indberettet er korrekt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg referere blot hvad jeg hører på grupperne, måske er det alm sjusk og slinger, som du Jo allerede har oplevet i fuldt mål

Pointen var, check alt, og hav check på alt, især hvis der handles på de mindre børser
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev: tirs 13. apr 2021 17:14 Jeg vil gerne lige advare imod at købe udenlandske aktier.

Jeg har i mange år haft SCA (svenske toiletpapirs-aktier), men solgte dem for noget tid siden.

Nu har jeg bøvlet med skattestyrelsen pga. manglende indberetninger (fra bankens side af) omkring køb, salg, gevinst og tab - og ikke mindste dato og tidspunkt. Det har taget en krig at få fat i de oplysninger fra banken, så derfor er jeg helt stoppet med at have udenlandske aktier. Alle udenlandske værdipapirer står nu i danske investeringsforeninger.

Gid bankvæsnet og skattestyrelsen gad tage sig sammen, og reelt samarbejde om at dele oplysninger, så almindelige borgere ikke skal bøvle med det bagefter!
Den havde jeg ikke set komme.- At du investerer i aktier. :)
Men jeg ønsker, oprigtigt, at du få held med det.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg har nu heller aldrig oplevet skatteproblemer mht til salg/udbytte af udenlandske aktier. Har pt. Amerikanske, norske og tyske. SÅ længe man har råd til at betale skattesmækket, that is :lol:

Kobber....hmmm....jeg har faktisk aldrig kigget på råstoffer. Who knows :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har lige købt 150 Glencore aktier som en lille start ud i metaller

EDIT: Et frimærke med Aurubis nu tilføjet

SCCO ,... senere
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: ons 14. apr 2021 13:19 Den havde jeg ikke set komme.- At du investerer i aktier. :)
Men jeg ønsker, oprigtigt, at du få held med det.
Tak :)

Man bliver jo nødt til at have lidt indkomst, i denne verden. Især når verden er bygget på pengeøkonomi.

Jeg betragter dog ikke mig selv som hverken spekulant eller kapitalist.
(Bare for at komme dem i forkøbet der siger man er det, hvis man investere sine penge).

Betragter mig selv som (relativt) fattig.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jubiiiiiii! :-D Nu er jeg endelig kommet samlet set i plus, siden jeg begyndte med aktier i slutningen af februar... :banan: 8-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: fre 16. apr 2021 11:49 Jubiiiiiii! :-D Nu er jeg endelig kommet samlet set i plus, siden jeg begyndte med aktier i slutningen af februar... :banan: 8-)
Mit afkast (siden 1/1) har svinget mellem -5% og +17%. Lige nu , ligger jeg på 7%. Medmindre man har gode nerver, så skal man lægge en (god) plan, holde sig til den og tror på det, fremfor at kigge på tingene fra dag til dag. I starten fulgte jeg med hele tiden, men lige nu kigger jeg et par gange om ugen - nå ja, og så altså lige når der kommer et nyt indlæg i tråden her :)
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mr. Soundman skrev: fre 16. apr 2021 11:49 Jubiiiiiii! :-D Nu er jeg endelig kommet samlet set i plus, siden jeg begyndte med aktier i slutningen af februar... :banan: 8-)
Det er en ret go' fornemmelse, ikke sandt? 8-) :-D
Kunstnen er så at holde plusset :lol:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg undrer mig:

Hvorfor svinger råstoffer så meget i pris? Gulv, sølv mv. er der kun en vis mængde af i verden/universet. Metallerne bliver dannet inde i stjernerne, du kan ikke skabe det kunstigt. Al logisk ræsonnement burde derfor sige, at det sætte sine penge i råstoffer burde medføre stabilt stigende priser, efterhånden som der bliver mangel på råstofferne. Men det omvendte er tilfældet. Det er ren gambling. Hvorfor?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg undrer mig:

Hvorfor svinger råstoffer så meget i pris? Gulv, sølv mv. er der kun en vis mængde af i verden/universet. Metallerne bliver dannet inde i stjernerne, du kan ikke skabe det kunstigt. Al logisk ræsonnement burde derfor sige, at det sætte sine penge i råstoffer burde medføre stabilt stigende priser, efterhånden som der bliver mangel på råstofferne. Men det omvendte er tilfældet. Det er ren gambling. Hvorfor?
Det er mikroøkonomi. Der er også variabler. Er markedet mættet, udbud-efterspørgsel. Produktionens effektivitet. Osv.

Mhst. Aktier sagde John Maynard Keynes. At handle aktier handler om at tro på det andre tror. F.eks. kunne tulipaner stige absurd meget. Fordi folk havde en urealistisk tro på dem. Og opkøbte dem selvom de visnede. På samme måde med aktier. Der er andre mekanismer som er afgørende.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: fre 16. apr 2021 13:27 Jeg undrer mig:

Hvorfor svinger råstoffer så meget i pris? Gulv, sølv mv. er der kun en vis mængde af i verden/universet. Metallerne bliver dannet inde i stjernerne, du kan ikke skabe det kunstigt. Al logisk ræsonnement burde derfor sige, at det sætte sine penge i råstoffer burde medføre stabilt stigende priser, efterhånden som der bliver mangel på råstofferne. Men det omvendte er tilfældet. Det er ren gambling. Hvorfor?
Fordi man ikke kun handler Råstoffernes nytteværdi. Selv med nytteværdien, ville priserne svinge med efterspørgsel, kvalitet og hvor meget der er til rådighed (klar til brug). Der er også forskel på prisen for indvinding alt efter hvor besværligt det er at komme til.

...men oveni i det kommer nu et behov for at placere sine penge på bedst mulig måde.

Når vi - som nu - lever i en tid med lav rente og inflation, så er der ikke meget afkast på en bankkonto. Hele markedet for startup-investeringer er også overbelastet. Det er ikke nemt at finde gode investeringsmuligheder med sikre afkast. I første omgang vil pengene så søge hen på aktiemarkedet, hvor evt. vækst ikke bliver udhulet af inflation.

Det der så er sket på det seneste er at renten faktisk er steget fra meget lav til lav, og det har - sammen med uregelmæssigheder som Teslas stigninger og Gamestop-aktiens hop - medført at nogle aktieinvestorer er blevet nervøse og har kigget efter andre muligheder for at placere deres penge. Det betyder øget pres på råstofferne og stigende priser - uanset om behovet og den reelle efterspørgsel er den samme som den var i går.

(Det er meget kort, og populært fortalt. Der er nok skåret et hjørne eller to i fortællingen).
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Pastorius skrev: fre 16. apr 2021 14:22
mediumaevum skrev: fre 16. apr 2021 13:27 Jeg undrer mig:

Hvorfor svinger råstoffer så meget i pris? Gulv, sølv mv. er der kun en vis mængde af i verden/universet. Metallerne bliver dannet inde i stjernerne, du kan ikke skabe det kunstigt. Al logisk ræsonnement burde derfor sige, at det sætte sine penge i råstoffer burde medføre stabilt stigende priser, efterhånden som der bliver mangel på råstofferne. Men det omvendte er tilfældet. Det er ren gambling. Hvorfor?
Fordi man ikke kun handler Råstoffernes nytteværdi. Selv med nytteværdien, ville priserne svinge med efterspørgsel, kvalitet og hvor meget der er til rådighed (klar til brug). Der er også forskel på prisen for indvinding alt efter hvor besværligt det er at komme til.

...men oveni i det kommer nu et behov for at placere sine penge på bedst mulig måde.

Når vi - som nu - lever i en tid med lav rente og inflation, så er der ikke meget afkast på en bankkonto. Hele markedet for startup-investeringer er også overbelastet. Det er ikke nemt at finde gode investeringsmuligheder med sikre afkast. I første omgang vil pengene så søge hen på aktiemarkedet, hvor evt. vækst ikke bliver udhulet af inflation.

Det der så er sket på det seneste er at renten faktisk er steget fra meget lav til lav, og det har - sammen med uregelmæssigheder som Teslas stigninger og Gamestop-aktiens hop - medført at nogle aktieinvestorer er blevet nervøse og har kigget efter andre muligheder for at placere deres penge. Det betyder øget pres på råstofferne og stigende priser - uanset om behovet og den reelle efterspørgsel er den samme som den var i går.

(Det er meget kort, og populært fortalt. Der er nok skåret et hjørne eller to i fortællingen).
Tak for forklaringen, det giver god mening.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

K-Bee skrev: fre 16. apr 2021 12:29
Mr. Soundman skrev: fre 16. apr 2021 11:49 Jubiiiiiii! :-D Nu er jeg endelig kommet samlet set i plus, siden jeg begyndte med aktier i slutningen af februar... :banan: 8-)
Det er en ret go' fornemmelse, ikke sandt? 8-) :-D

Ja det er dejligt :) Jeg skal da indrømme, at jeg har haft et par dage ind imellem, hvor jeg har siddet og revet mig selv i håret foran skærmen... :lol:

K-Bee skrev: fre 16. apr 2021 12:29 Kunstnen er så at holde plusset :lol:

Ja - jeg håber, jeg kan finde ud af det 8-)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Pastorius skrev: fre 16. apr 2021 12:16
Mr. Soundman skrev: fre 16. apr 2021 11:49 Jubiiiiiii! :-D Nu er jeg endelig kommet samlet set i plus, siden jeg begyndte med aktier i slutningen af februar... :banan: 8-)
Mit afkast (siden 1/1) har svinget mellem -5% og +17%. Lige nu , ligger jeg på 7%. Medmindre man har gode nerver, så skal man lægge en (god) plan, holde sig til den og tror på det, fremfor at kigge på tingene fra dag til dag. I starten fulgte jeg med hele tiden, men lige nu kigger jeg et par gange om ugen - nå ja, og så altså lige når der kommer et nyt indlæg i tråden her :)

Jeg render stadig mange gange til skærmen... :lol:


Jeg undrer mig for øvrigt lidt over, hvordan Nordnet regner den samlede udvikling ud på min konto. I dag har de f.eks. skrevet, at jeg samlet set var i minus 0,96% = plus 1.576 kr. :?

2021-04-16 D.JPG
2021-04-16 D.JPG (27.33 KiB) Vist 551 gange

Men altså jeg kan se, at summen af mine penge på Nordnet-kontoen samt den aktuelle værdi af alle mine aktier nu ligger 1.576 kr. højere end, hvad jeg i alt har sat ind på kontoen af penge. Så det kan jo ikke blive til et samlet minus... Der er et overskud på 1.576 kr. Jeg ved ikke, hvordan de regner det ud :? Måske har det noget at gøre med, at jeg løbende har sat penge ind på kontoen, hvor der så sker et eller andet i forhold til deres måde at regne den %-vise udvikling ud på...?

Og nej - minus 0,96% svarer ikke til, hvad jeg ville skulle slippe i kurtage, hvis jeg valgte at sælge alt lige nu. Så det kan ikke være det, der gør det.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Pastorius skrev: fre 16. apr 2021 12:16 Mit afkast (siden 1/1) har svinget mellem -5% og +17%. Lige nu , ligger jeg på 7%. Medmindre man har gode nerver, så skal man lægge en (god) plan, holde sig til den og tror på det, fremfor at kigge på tingene fra dag til dag. I starten fulgte jeg med hele tiden, men lige nu kigger jeg et par gange om ugen - nå ja, og så altså lige når der kommer et nyt indlæg i tråden her :)

Jeg har valgt at køre med stor spredning - forskellige sektorer, forskellige brancher, forskellige selskaber og forskellige lande... dels for at begrænse risici men også for at skåne mine nerver for store pludselige udsving :)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: fre 16. apr 2021 17:36
Pastorius skrev: fre 16. apr 2021 12:16 Mit afkast (siden 1/1) har svinget mellem -5% og +17%. Lige nu , ligger jeg på 7%. Medmindre man har gode nerver, så skal man lægge en (god) plan, holde sig til den og tror på det, fremfor at kigge på tingene fra dag til dag. I starten fulgte jeg med hele tiden, men lige nu kigger jeg et par gange om ugen - nå ja, og så altså lige når der kommer et nyt indlæg i tråden her :)

Jeg har valgt at køre med stor spredning - forskellige sektorer, forskellige brancher, forskellige selskaber og forskellige lande... dels for at begrænse risici men også for at skåne mine nerver for store pludselige udsving :)
Jeg har valgt at gå all-in på nogle få selskaber som jeg tror på, men er lige smal nok. Din metode er den gængse, og meste sikre, min er den der har størt potentiale for store gevinster - og tab ;)

Det har så været lidt (for) nervepirrende indtil der kom kunstigt åndedræt til aktiemarkedet igen.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der har været en god stemning på mine positioner de seneste dage

Er nu i mål med metal

(undtagen uran som der ikke har været tid til at læse op omkring)

Købte kun en lille slat SCCO da jeg syntes den stak lidt af i går
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: fre 16. apr 2021 17:36 Jeg har valgt at køre med stor spredning - forskellige sektorer, forskellige brancher, forskellige selskaber og forskellige lande... dels for at begrænse risici men også for at skåne mine nerver for store pludselige udsving :)
Pastorius skrev: fre 16. apr 2021 18:52 Jeg har valgt at gå all-in på nogle få selskaber som jeg tror på, men er lige smal nok. Din metode er den gængse, og meste sikre, min er den der har størt potentiale for store gevinster - og tab ;)

Det har så været lidt (for) nervepirrende indtil der kom kunstigt åndedræt til aktiemarkedet igen.

Lige nu har jeg 20 forskellige... og så er der en håndfuld yderligere, som jeg regner med skal indsluses, efterhånden som der opstår god timing for køb af dem. Så jeg regner for øjeblikket med, at jeg efterhånden skal komme op og rode med omkring 30 forskellige.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Endu en syg oplevelse med Nordnet på en af fb-grupperne ;-)
Screenshot_20210420-141644.png
Screenshot_20210420-141644.png (250.72 KiB) Vist 462 gange
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: tirs 20. apr 2021 14:20 Endu en syg oplevelse med Nordnet på en af fb-grupperne ;-)
Har de svaret?
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: tirs 20. apr 2021 14:20 Endu en syg oplevelse med Nordnet på en af fb-grupperne ;-)

Screenshot_20210420-141644.png

Aha - det ligner det samme, som jeg har oplevet 3 gange nu.

Som sagt skrev jeg til Nordent dengang. Jeg har netop i dag fået svar fra dem. De skriver følgende:
Hvis alt så ud som det skulle, så skal du ikke lægge noget i det. I ny og næ, har vores systemer lidt problemer og så kan det se ud som om du har enten en kæmpe gevinst eller tab, som det gjorde for dig. Dette sker hvis vi mangler nogle informationer fra fx. USA, eller hvis der sker en selskabshændelse i en virksomhed du har investeret i etc.

Nyt svar