Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Seskho »

Jeg gider slet ikke sidde og spekulere i enkeltaktier og hoppe ind og ud af markedet, det har jeg fået alt for meget dårlig nattesøvn og neglebidning ud af :-D Nu investerer jeg stort set kun i fonde som performer stabilt og med godt afkast - måske en 20-30% årligt. Men man går selvfølgelig glip af dem der stryger til himmels på et par måneder. Til gengæld kan man få sig en god opsparing med et pænt årligt afkast, og man undgår de store nedture hvor man mister halvdelen på en uge. For et par år siden var jeg ved at storinvestere i Teva pga. Kåre Schultz, men afventede lige oven på en periode, hvor den faldt lidt. Det er jeg glad for i dag :-P

Apropros stryger til himmels. D. 21. maj nævnte jeg Novavax som en interesant aktie, der udvikler Corona-vaccine. Dengang var den i 50 dollars, i dag er den i 140 - næsten 200% på to måneder. Moderna er steget 40%.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev: fre 17. jul 2020 22:14 Jeg gider slet ikke sidde og spekulere i enkeltaktier og hoppe ind og ud af markedet, det har jeg fået alt for meget dårlig nattesøvn og neglebidning ud af :-D
Seskho skrev: fre 17. jul 2020 22:14Apropros stryger til himmels. D. 21. maj nævnte jeg Novavax som en interesant aktie, der udvikler Corona-vaccine. Dengang var den i 50 dollars, i dag er den i 140 - næsten 200% på to måneder. Moderna er steget 40%.
Ja, så ved du jo selv bedst hvad du går glip af :-D

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

I know :lol: men det er jo gambling på højt niveau. Hvis fase 3 forsøgene fra Novavax flopper ryger den helt i bund

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jo mere baggrunds viden man har om det man investerer i, jo mindre gambling bliver det vel. Eller omvendt, hvis bare man investerer i ting man forstår i dybden, burde man vel også kunne forudse udviklingen, paribus ceteris.

Her burde jeg selv udelukkende investere i ting som tesla eller intel/nvidia.. Men nu er jeg ny i gamet, så jeg starter med småpenge på OBX, og en exit strategi hver gang jeg gør noget. Det får jeg ikke steess eller dårlig nattesøvn af i det hele taget.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Naturligvis handler aktiespekulation om gambling og held (lidt som i resten af livet), men det handler også om at følge med og bruge sin logik og sunde fornuft og forsøge at forudse udviklingen ved hjælp af andet end held og gambling (lidt som i resten af livet)
Det er hele processen, chancen for at score kassen ved et klik på en mus, der fascinerer mig.
En grundregel er dog man som småinvestor ikke bør investere flere penge end man har råd til at miste. Gør man ikke det, kan man sove helt roligt om natten. :)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg har netop brugt 40k på Take Two Interactive. Gamere vil kende dem for at publicere spil fra Rockstar games som Grand Theft Auto og Red Dead Redemption. Yderligere har de også NBA liscensen samt Borderlands serien.
I lyset af de fortsatte corona problemer i USA samt annonceringen af Grand Theft Auto 6 (som ingen ved præcist hvornår kommer) samt PS5, tror jeg det er værd at være med. Måske. Dårlige reviews kan få indflydelse på aktierne (som det skete med det helt horrible NBA2K20). En amerikansk recession og udfaldet af præsidentvalget vil også påvirke aktien negativt. MEN...hvis Corona udvikler sig som i Europa, tror jeg der er penge at tjene. GTA6 kan ikke undgå at blive en succes, men Take Two er ubetinget en aktie hvor en langsigtet gevinst er forventelig.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ikke dårligt :-) Værd at følge med i hype/hate på youtube i så fald. Hvad bruger du af platform til at trade, og hvordan afregner du skat?

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg bruger egentlig bare min netbank - har sydbank - og den virker upåklageligt. Man betaler et gebyr hver gang man køber og sælger, men det er vist tilfældet uanset hvor man handler. For mig giver det mening af have al økonomi samlet et sted, fra RK lån til aktiedepot.
Jeg afregner skat manuelt. Man skal jo betale 27% af de første 55.500 man tjener og 42% af resten. Dem fratrækker jeg manuelt så jeg har dem til rådighed når det årlige skattesmæk kommer. Man kan også gå ind og rette manuelt på årsopgørelsen for at undgå smækket, men jeg synes det er lettere bare at tage det når det kommer. Når man er forberedt er det jo intet problem :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Interessant, det er noget af det samme her, bortset fra jeg har to banker (reelt set 3 hvis man tænker min danske kontoer med). Service niveau og tilbud er forskelligt i de to banker, så derfor jeg har jeg delt day-to-day og langsigtet økonomi op på den måde :)

Vedr. tech aktier:
Der sker _rigtig meget_ på compute (CPU/GPU etc.) fronten i øjeblikket, særligt i forhold til den type compute der skal bruges til AI. Nvidia har jo siddet på dette længe på grund af CUDA, men over de seneste år er der en tendens til at større tech firmaer udvikler deres egen hardware (Google, Facebook, Tesla, Apple). I tillæg er intel meget sulten efter at få en bid af Nvidias andel, specielt på den type compute der hedder "inference" altså ikke selve udvikling af AI/DL, men brugen af det i alt mulig hardware. Et eksempel er Deep Learning Boost på deres 10th gen cpu'er, samt deres neural compute stick.

Langsigtet har Nvidia haft en rigtig fin trend:
https://finance.yahoo.com/quote/NVDA/?g ... FlJmLTrLyX_

Men spørgsmålet er om nogen af de faktorer ovenfor har indflydelse på længere sigt? Nogen der har nogle meninger?

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg er lidt sur på Nvidia da jeg har haft problemer med upålidelige produkter (bl.a et defekt grafikkort og en Shield Android box som skal genstartes konstant) så de får ikke mine penge :lol:
Al det der compute halløj er volapyk for mig :lol: - jeg er absolut ikke IT mand :lol: , men derfor kan der sagtens være penge i det. Det er jeg slet ikke i tvivl om.


Indtil videre har Take Two Interactive været en god (om end ikke prangende) investering. Disney halter dog lidt, da Corona er tiltagende i nærmest hele verden igen, hvilket kan føre til nedlukninger endnu en gang.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mærkeligt nok har de seneste dages snak, om at udskyde fase 4 samt eventuelt al lukke noget ned igen, ikke haft negativ indflydelse på C25 som har moderate stigninger for tredje dag i træk. Det er godt nok svært at spå om markedet.
USA stagnerer lidt pt. Jeg oplevede en tilbagegang på mine Disney aktier som dog er vendt til et svagt overskud i løbet af natte.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tors 6. aug 2020 10:07 Mærkeligt nok har de seneste dages snak, om at udskyde fase 4 samt eventuelt al lukke noget ned igen, ikke haft negativ indflydelse på C25 som har moderate stigninger for tredje dag i træk. Det er godt nok svært at spå om markedet.
USA stagnerer lidt pt. Jeg oplevede en tilbagegang på mine Disney aktier som dog er vendt til et svagt overskud i løbet af natte.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på markedet som en boble. Der er noget der ikke hænger sammen. Jeg er med på at der er store udsving i hvilke aktier der har klaret sig godt, og hvem der ikke har, så selvom det ser ud til at markedet er kommet sig, er det jo ikke hele vejen rundt.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Nej, der er bestemt mange der slet ikke har klaret det godt. Det er lidt samme situation som boligboblen - den folk siger ikke er der, men er resultat af en naturlig økonomisk progression. Stik mod alle forventninger steg salget af særlig sommerhuse eksplosivt under corona.

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Tesla har, ifølge den amerikanske børs, nu en værdi på mere end 1700 milliarder kroner :roll:


Her er et godt tv-minut om bobler:


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg er medlem af diverse tesla grupper på FB, og her er der meget snak om Teslas aktiekurs (særligt blandt dem som købte til kurs 250 :lol: ). Men personligt ville jeg ikke købe mig ind i den lige nu, da jeg _tror_ den har en lidt for høj pris. Ville nok vente til Elon har sagt et eller andet vandvittigt på Twitter, og den falder lidt igen.

Alternativt, hvis battery day (mod forventning) skuffer, og kursen da daler igen. Elon har jo også direkte prøvet på at tale kursen ned, ved at sige deres mål ikke er høj profit, men høj vækst (hvilket jo betyder masser af investeringer istedet for udbytte). Jeg tror aktiekursen vs. det der faktisk foregår i Tesla er to forskellige ting, som ikke er så stærkt korreleret som de måske burde være.

Vækst er der ellers masser af indikationer på. Tesla vokser særligt i Kina, fordi de nu kan producere onsite på Gigafactory Shanghai. Og så er der kommende forøgelse i produktions-kapacitet (Gigafactory Berlin, samt Austin Texas). Model 3 (folke-teslaen) er også blevet et superhit, og det forventes at SUV-udgaven (model Y) kommer til at blive et endnu større hit når den kommer til Europa (sker når Giga Berlin er klar). Desværre kommer cybertruck ikke til Europa i sin nuværende version alligevel, på grund af størrelsen.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Enig, der foregår noget super hype omkring den, men det er måske også retfærdiggjort. P/E for Tesla taler for sig selv, den er super dyr lige pt. Men hvor er Tesla om 5-10 år? Vi ved at elbil-markedet kommer til at eksplodere de næste 10-20 år i takt med at diesel og benzin-biler bliver udfaset, og hvordan er de andre bilfabrikanter positioneret i det marked i dag? Mig bekendt leverer ingen af de andre samme teknologi og design/æstetik som Tesla i dag. Og vi ved at batteriteknologi, reservedele osv. kun bliver billigere, så det er kun til fordel på kost-siden hos Tesla.

Og så skal man nok også se det i perspektivet med Elon Musk, at han har det med at lidt være en tech-rockstar, som har nogle vilde idéer og visioner, kommer med spøjse udtalelser, nogle gange direkte useriøst, men alligevel formår at overraske og imponere - ikke mindst med SpaceX. Jeg tror godt folk kan lide den entreprenørånd, vilde idéer og entusiasme, som driver alle hans projekter fremad, især når det lykkes for dem. Det er imponerende hvordan han er i gang med at ændre rumfart, som har været mere eller mindre status quo i måske 20-30 år.

Tjek den her test af Starship prototype:





Og her Starhopper, med samme Raptor-motor:



Og i samme ånd, tjek lige Falcon Heavy opsendelse, da de to løfteraketter lander igen.


Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Nej, den høje værdisætning af Tesla kan simpelthen ikke stemme. Den er højere end Toyotas, selvom Tesla sælger under 5% af de biler, som Toyota gør - uden at tjene penge på det.


Det er også sjovt, hvordan Tesla-hypen styrer sproget: Det at lithium-batterier hele tiden bliver billigere og bedre, det kan tales op til "Battery-day", mens en bilfabrik nu hedder "Giga Factory"

Omvendt, er det også farligt, hvis ikke ligefrem dumt at shorte den, som jeg har gjort.

Tesla er vel efterhånden blevet et symbol på de helt store visioner, og drømme om hurtig grøn omstilling. Og sådan noget er jo svært at gøre op i kroner og ører

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Dionysos skrev: lør 8. aug 2020 20:46 Det er også sjovt, hvordan Tesla-hypen styrer sproget: Det at lithium-batterier hele tiden bliver billigere og bedre, det kan tales op til "Battery-day", mens en bilfabrik nu hedder "Giga Factory"
"Giga factory" er rigtigt nok bare en stor frabrik hvor de har så meget vertikal integration de nu kan slippe afsted med. Men jeg vil nok anbefale dig selv at læse lidt op på hvad "battery day" egentlig er - særligt når du har shortet aktien :lol:

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Uanset hvor, umiddelbar banebrydende teknologi der er tale om, er det vist så rigeligt indregnet i den nuværende kurs :-)

Det er også en fejl at tro, at den tyske industri sover i timen. Kender du BASF? De er også på vej med ny kemi, der ændrer spillet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Dionysos skrev: lør 8. aug 2020 21:31 Uanset hvor, umiddelbar banebrydende teknologi der er tale om, er det vist så rigeligt indregnet i den nuværende kurs :-)
Helt enig.

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Hele markedet må være overvurderet lige nu(?)

Det er ca. all time high, mens vi er på vej mod en økonomisk afgrund, samtidig med, at smittetal bare stiger og stiger. Tror vi på en effektiv vaccine, inden USA sidder med en gæld der ligner Italiens?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Dionysos skrev: søn 9. aug 2020 11:21 Hele markedet må være overvurderet lige nu(?)

Det er ca. all time high, mens vi er på vej mod en økonomisk afgrund, samtidig med, at smittetal bare stiger og stiger. Tror vi på en effektiv vaccine, inden USA sidder med en gæld der ligner Italiens?
Jeg har nyligt trukket mig ud af markedet, så må indrømme at jeg ikke følger så meget med lige i øjeblikket.

Hvis en aktie er en andel i fremtiden, og markedet er på vej op, eller bare stabilt over niveauet i Marts, så må det vel være fordi folk ikke forventer der kommer nogen "regning" for den nedgang vi har haft indtil nu. Og jeg tror at netop det spørgsmål er lidt mindre trivielt.

HVIS man for eksempel kan antage at en virksomhed har kunne holde sig i live gennem krisen uden at tage lån - men til den samme kurs. Så betyder det vel, at investorene kollektivt har besluttet sig for at de frivilligt har givet afkald på det afkast de ville have haft, hvis ikke der var krise.

Ud fra den logik og den antagelse kan man konkludere at markedet er kunstigt højt i forhold til en "normal" periode, men også at:
1) Det er muligt at folk vågner op, og der går panik i markedet før vi rammer en normal drift
2) Men rimelig sikkert så vil markedet falde når vi når normal drift, fordi det ikke er rationelt at betale overpris for et normalt niveau af afkast - om det sker som et dyk, eller det sker som en gradvis normalisering skal jeg ikke kunne sige.

Ceteris paribus - men nu er det desværre langt fra så simpelt :lol:

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Der er kun en forklaring på at markedet er så højt som det er, og det er at den amerikanske centralbank trykker penge som aldrig før.

https://www.livemint.com/industry/banki ... 03528.html

https://theconversation.com/how-the-fed ... ney-140305

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har I købt Spotify aktier?


Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Dionysos skrev: søn 9. aug 2020 11:21 Hele markedet må være overvurderet lige nu(?)

Det er ca. all time high, mens vi er på vej mod en økonomisk afgrund, samtidig med, at smittetal bare stiger og stiger. Tror vi på en effektiv vaccine, inden USA sidder med en gæld der ligner Italiens?
USA har overhalet Italien for mange år siden.

Italiens gæld er omregnet ca. 40.000 kr. pr indbygger
USA´s gæld er omregnet ca. 700.000 kr. pr indbygger

De er bare mere "trustworthy" i verdensbanken, og i Kina som de skylder en stor del via statsobligationer.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar