Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: lør 22. aug 2020 20:50 Har I købt Spotify aktier?

Nope, handler kun i Norge. Men men det er da dejligt at spotify bliver mere værd - så kan de jo passende betale deres kunstnere lidt mere :-D :roll:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Faldt lige over dette her https://www.euroinvestor.dk/finanskomme ... ronakrisen
Om at aktiemarkedet er tilbage på stort set samme niveau som før krisen, og ikke mindst hvorfor.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Så kører vi igen. Vi har naturligvis mistet nogle poster, men parolen er som før. Aktiesnak - og helst uden at blande for meget politik ind i det, med mindre det absolut ikke kan undgås :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: man 12. apr 2021 10:33 Så kører vi igen. Vi har naturligvis mistet nogle poster, men parolen er som før. Aktiesnak - og helst uden at blande for meget politik ind i det, med mindre det absolut ikke kan undgås :-)
Jep - jeg har holdt fast i den samme portefølje uden ændringer den seneste tid. Han været nede i -5% men er nu tilbage i +4%. Jeg er prinipeilt mest til at gå imod hvad den generelle tendens i markedet er. Den seneste tid har de fleste snakket om at markedet skal ned og renten op - jeg tror ikke helt på det. Jeg har svært ved at se hvem (af dem der nu har magten) der skulle have gavn af en højere rente. Staterne har alle forgældet sig under Corona, så de vil gøre meget for at holde renten nede. Boligpriserne stikker igen af, og de vil også lide af en højere rente (og dermed økonomien generelt - særligt i kombination med arbejdsløshed). Hvis det ender med inflation og renter stikker af, kan det gå helt galt og blive fuldstændig uoverskueligt, men det er svært at indrette sin privatøkonomi efter den slags. Her nøjes med jeg at have fastforrentede boliglån, så ved jeg at jeg at jeg ikke behøver at gå fra hus og hjem, næsten uanset hvad der sker.

Så min plan er stadig at arbejde henimod en stabil portefølje af 5-7 aktier nogenlunde ligeligt fordelt og udvalgt på baggrunden af hvor jeg tror verden kommer til at gå hen, og så ellers glemme alt om dem, indtil jeg har brug for pengene.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Ja, som Warren Buffet sagde: Inflation er enhver investors mareridt, så det er klart at investorerne holder vejret til vi ved hvad der kommer til at ske. Af samme grund står c25 lidt i stampe. Hvad der går op den ene dag taber det tilsvarende dagen efter. Siden Lydmaskinens nedbrud har jeg købt lidt Vestas (som nu ikke har givet det store) men ellers er min portefølje som den har været de sidste par måneder. Jeg har ikke helt styr på min procentvise indtjening for 2021, men lidt er det da blevet til. Dog ikke nær så meget som sidste år på samme tid, og det på trods af at min portefølje er en del større nu end den var der.

Boligmarkedet er crazy!! Specielt ejerlejlighederne i København. Jeg købte en 3V i 2011 med 50% i udbetaling som siden dengang har mere end fordoblet sin værdi, og lige nu bliver tilsvarende i ejendommen solgt på en uge på trods af prisen! Syg udvikling, men for mig har ejendom vist sig at være den bedste investering nogensinde....hvis det vel at mærke holder. En eventuelt kommende inflation vil nemlig også få en relativt stor indflydelse på både boligpriser og RK lånenes renter.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Var oppe med +15% siden jeg købte stort ind i december, men er faldet til 13% i løbet af i går. Det er nu stadig fint.

Ja, fast ejendom i (stor)byerne er og bliver en god forretning. Her på landet er der sgutte meget at hente, men ned er det ikke gået.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: man 12. apr 2021 17:54 Ja, som Warren Buffet sagde: Inflation er enhver investors mareridt, så det er klart at investorerne holder vejret til vi ved hvad der kommer til at ske. Af samme grund står c25 lidt i stampe. Hvad der går op den ene dag taber det tilsvarende dagen efter. Siden Lydmaskinens nedbrud har jeg købt lidt Vestas (som nu ikke har givet det store) men ellers er min portefølje som den har været de sidste par måneder. Jeg har ikke helt styr på min procentvise indtjening for 2021, men lidt er det da blevet til. Dog ikke nær så meget som sidste år på samme tid, og det på trods af at min portefølje er en del større nu end den var der.

Boligmarkedet er crazy!! Specielt ejerlejlighederne i København. Jeg købte en 3V i 2011 med 50% i udbetaling som siden dengang har mere end fordoblet sin værdi, og lige nu bliver tilsvarende i ejendommen solgt på en uge på trods af prisen! Syg udvikling, men for mig har ejendom vist sig at være den bedste investering nogensinde....hvis det vel at mærke holder. En eventuelt kommende inflation vil nemlig også få en relativt stor indflydelse på både boligpriser og RK lånenes renter.
Ja, da vi kom til øen omkring årtusindeskiftet, valgte vi at bosætte os i Sorø - gad vide hvor mange millioner det har kostet os :)
--
Robert

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Vi ser en tid med såkaldte K opsving. Dvs. at aktier kan stige, eller holde pusten, men mikroøkonomi og virksomheder uden polstring af finansielle aktiver mister værdi.

Smith´ forklaring var noget i stil med dette. På hans æbler og pærer facon. - Hvis en´´ sælger æbler og æbleprodukter og æblehøsten et år er dårlig. Så køber man pærer fra nabobyen, som tjener på det. Men yder æblebyen offentlige tilskud til æbleavleren . Så kan pæreavleren i nabobyen, måske, udkonkurreres . Og dermed blive en sund pære handel udkonkurreret . Og sådan kan det fortsætte fra det ene produkt til det andet. Og dermed falder varer, og firmaers værdi i forhold til, overvurderede, penge. Smith kaldte det pseudopenge.
Nu kan vi skifte ordet penge ud med aktier .
Det jeg vil sige. Er at, på kort sigt, med disse K-opsving. Ville jeg investerer kortsigtet i virksomheder, der , i højere grad er baseret på finansiel polstring, end i virksomheder der , i højere grad er baseret på mikroøkonomi.- Amazon, HM, fødevare ol. Det bliver spændende at se hvordan regeringen takler den truende inflation. Vil man beskytte den finansielle sektor eller beskytte erhvervene. Der er et naturligt modsætningsforhold mellem de to økonomier.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Desangående, så tænker jeg at investere mere i value-aktier. Har allerede købt kobber, men tænker flere råstoffer.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Holger skrev: man 12. apr 2021 21:24 Desangående, så tænker jeg at investere mere i value-aktier. Har allerede købt kobber, men tænker flere råstoffer.
Det lyder som en god ide, nu hvor der rasles med sablerne til en handelskrig. Kina sidder på råstoffer til elektronik, el-biler og mange våben systemer. Mere end 90 % Og de vil utvivlsomt bruge som pres på de vestlige lande.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Også lidt spændende, hvis det er det rigtige ord, hvad der sker med Ukraine lige nu :-/

Har investeret i Sydamerikansk kobber, sprang Kina over.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: man 12. apr 2021 22:53 Også lidt spændende, hvis det er det rigtige ord, hvad der sker med Ukraine lige nu :-/

Uden at have fulgt så meget med i det.... Jeg synes det minder lidt om scenariet fra sidst, hvor Putin lige skulle have en bid af Ukraine :? Hvad skal han ellers med alle de soldater ved grænsen - angiveligt "for at beskytte russiske statsborgere inde i Ukraine"... øøhhhh.... det minder da rigtig meget om et træk, man har set før :roll:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Apropos slyngelstater, så overvejer jeg at investere i byggefirmaer, der opfører arresthuse i Hviderusland... jeg ser et stort vækstpotentiale der... og lidt i knippel- og håndjernsproduktion... :lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fik sneget mig nogenlunde helskindet ud af mit ARK-basserede tech-halløj

Er lige nu mest i kontant men har over de sidst par måneder genopbygget med nye spillere, og allerede godt afkast

Undtagen Emerging Markets ,.. der ellers skulle være det helt store hit i hele 2021 :luny:


porte.JPG
porte.JPG (59.41 KiB) Vist 570 gange

Holger skrev: man 12. apr 2021 22:53
Har investeret i Sydamerikansk kobber, sprang Kina over.

Er det via Southern Copper Corp ? eller hvad ?
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE> Hvad er det for en handelsplatform, du bruger dér...?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: man 12. apr 2021 23:27 DUBTEMPLE> Hvad er det for en handelsplatform, du bruger dér...?
Saxo Trader Go som platform i det daglige og al normal handel på ASK

Samt Yahoo til real-time kurser og ydeligere info og news


saxo trader go.JPG
saxo trader go.JPG (226.9 KiB) Vist 556 gange

yahoo.JPG
yahoo.JPG (176.84 KiB) Vist 556 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg havde forresten en totalt skræmmende oplevelse i sidste uge inde på Nordnet... En morgen stod jeg op og så til min forskrækkelse, at "Udvikling i dag" på min samlede egenkapital var på minus ca. 20% :shock: Der var dog ingen andre tal der antydede, at der skulle være forsvundet 20% af mine samlede værdier i løbet af natten... :? Så gik der ca. en times tid - så stod der ikke længere, at jeg havde haft tab den dag :?

Så gik der 2 dage... så skete det samme en gang til om morgenen, da jeg tjekkede kontoen kl. ca. kvart i 07... Der stod, at "Udvikling idag" på min samlede egenkapital var på ca. minus 18%... :shock: ...og så på slaget 07:00, så var det væk igen... :?

Jeg skrev selvfølgelig til Nordnet og spurgte, hvad jeg skulle lægge i det der, men det har de ikke svaret på :? Jeg forestiller mig noget midlertidig kuk i tingene ifm. med softwareopdateringer hos Nordnet måske...??

Jeg kan godt love jer for, mit hjerte hoppede lige 4 slag over, første gang jeg oplevede det! :puke: Anden gang tog jeg det så lidt mere cool.

Har I andre oplevet noget lignende?

For øvrigt dårligt at Nordnet ikke reagerer på en henvendelse i sådan en situation, ikke? Det er jo ikke ligefrem sjovt at vågne op til sådan en joke :roll:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil gerne lige advare imod at købe udenlandske aktier.

Jeg har i mange år haft SCA (svenske toiletpapirs-aktier), men solgte dem for noget tid siden.

Nu har jeg bøvlet med skattestyrelsen pga. manglende indberetninger (fra bankens side af) omkring køb, salg, gevinst og tab - og ikke mindste dato og tidspunkt. Det har taget en krig at få fat i de oplysninger fra banken, så derfor er jeg helt stoppet med at have udenlandske aktier. Alle udenlandske værdipapirer står nu i danske investeringsforeninger.

Gid bankvæsnet og skattestyrelsen gad tage sig sammen, og reelt samarbejde om at dele oplysninger, så almindelige borgere ikke skal bøvle med det bagefter!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum> Hvilken handelsplatform brugte du?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: tirs 13. apr 2021 19:09 mediumaevum> Hvilken handelsplatform brugte du?
Spørgsmål ikke forstået.
Hvad mener du med "handelsplatform"? Jeg købte dem selvfølgelige gennem netbanken... Hvad ellers?
(Danske Bank).

Og jeg må iøvrigt sige, at Skat's hjemmeside er ualmindelig ugennemskuelig. Det er ikke til at finde hovede og hale i hvad de mener de mangler af oplysninger, og ikke mindst hvor de mener man kan finde de oplysninger, de mener de mangler.

Jeg troede faktisk at al nethandel - aktier inkl. - var noget banken var forpligtet til at indberette alt om, så man som menigmand ikke står i lort til halsen når skattevæsnet synes de mangler oplysninger.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tirs 13. apr 2021 20:19
Mr. Soundman skrev: tirs 13. apr 2021 19:09 mediumaevum> Hvilken handelsplatform brugte du?
Spørgsmål ikke forstået.
Hvad mener du med "handelsplatform"?
Jamen der mener jeg bare, "hvad du bruger til at lave aktiehandlerne".

mediumaevum skrev: tirs 13. apr 2021 20:19 Jeg købte dem selvfølgelige gennem netbanken... Hvad ellers?
(Danske Bank).
Der er mange der bruger f.eks. Nordnet, SaxoInvestor, eToro eller lign. for aktiehandel. Her er nogle links vedr. handelsplatforme:

https://www.invested.dk/investering/handelsplatforme

https://www.daytrader.dk/category/vaelg ... splatform/

https://mininvestering.dk/aktie-platform/

https://valutahandelblogg.com/da/bedste ... m-danmark/

Selv bruger jeg Nordnet som handelsplatform til aktiehandel, men jeg overvejer evt. at prøve en af de andre.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: man 12. apr 2021 23:39
Mr. Soundman skrev: man 12. apr 2021 23:27 DUBTEMPLE> Hvad er det for en handelsplatform, du bruger dér...?
Saxo Trader Go som platform i det daglige og al normal handel på ASK

Er Saxo Trader Go noget, man er nødt til at downloade og installere for at kunne bruge, eller kan man bare logge ind på et web?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: ons 14. apr 2021 00:55
DUBTEMPLE skrev: man 12. apr 2021 23:39
Mr. Soundman skrev: man 12. apr 2021 23:27 DUBTEMPLE> Hvad er det for en handelsplatform, du bruger dér...?
Saxo Trader Go som platform i det daglige og al normal handel på ASK

Er Saxo Trader Go noget, man er nødt til at downloade og installere for at kunne bruge, eller kan man bare logge ind på et web?
Det er Online

Btw. Masser af bøvl med Nordnet her, og dårlig support, men Saxo er bestemt heller ikke perfekt,.. blot billigere til det meste.

Rækker for vidt at beskrive her, men nyhedsgrupperne er fyldt med eksempler mage til f.eks. dine problemer, hvis du ønsker at dykke dybere end det.

Men banker er dyre, og heller ikke uden problemer.

Saxo og Nordnet, samt bankerne, inberetter modsat f.eks eToro til skat, (også udenlandske aktier),.. dog kun fra hovedbørserne hvilket nok er det som Medium har forsømt at sætte sig ind i når han fremstiller det som et problem.
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 14. apr 2021 07:18, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

@Holger

Prøver lige igen 🙂

Hvordan præcis investerede du i kobber ?
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Btw Skal ud over kobber have positioneret mig lidt i Uran på den længere bane
/Dub

Nyt svar