Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Mike-air »

the songcabinet skrev:Man må sige at den aktuelle krise er et rigtigt godt tidspunkt at holde godt øje med aktiemarkedet, og måske bruge lidt ekstra på opkøb af selskaber der er faldet pga psykologiske faktorer, men som i virkeligheden er ganske solide. Risikoen signer at man ikke skal bruge huspengene på det, men hvis der er noget til overs som ellers bare er passiver, så kan det være nu man rykker.
Jeg har 50K jeg kan tåle at miste. Men jeg har aldrig handlet aktier før. Bare spillet aktiespil.

Hvad havde du gjort? Jeg ville egentlig helst investere i noget jeg forstår; Tech-aktier... Men netop de er vel uberørt af krisen.

Edit:

Norwegian kunne man måske se på- den norske regering kommer med stor sandsynlighed til at pumpe penge i dem så de kan overleve over krisen. Spørgsmålet er vel hvornår man så rammer bunden :-P
Norwegian.PNG
Senest rettet af Mike-air tors 12. mar 2020 12:27, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Tech og medicinal burde være ganske uberørt, såfremt der ikke opstår flaskehalse i deres supply chain.

Danske DSV har også fået gevaldige stryg, men har en bundsolid forretning.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Burde medicinal ikke gå op, baseret på øgede investeringer på området?

Jeg tror faktisk Norwegian er et godt bud for mig, fordi jeg har en masse relevant info lige ved hånden. Jeg forestiller mig den mest er styret af oliepriser og rejselyst/stabilitet. Den Norske regering har varslet "ingribende tiltag" i aften (sikkert samme som DK igår), så god chance for at det vil få Norwegian til at falde yderligere..

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the songcabinet skrev:Man må sige at den aktuelle krise er et rigtigt godt tidspunkt at holde godt øje med aktiemarkedet, og måske bruge lidt ekstra på opkøb af selskaber der er faldet pga psykologiske faktorer, men som i virkeligheden er ganske solide. Risikoen signer at man ikke skal bruge huspengene på det, men hvis der er noget til overs som ellers bare er passiver, så kan det være nu man rykker.
Man skal bare huske på, at udbyttet vil være dét lavere, om så aktierne steg kraftigt efter pandemien er ovre, pga. tabt indtjening i det år, hvor pandemien rasede.

Så der vil som minimum gå 2 årsregnskaber før du vil kunne mærke effekten på dit aktiekøb, da udbyttet afhænger af virksomhedens regnskab, og intet andet.

Siger jeg, uden at have ret meget forstand på tingene... kan være jeg tager grueligt fejl.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Hæderlige stigninger i C25 i dag. Måske fordi regeringen nu vil afhjælpe det økonomiske underskud mange firmaer får pga Coronavirussen. Jeg tror dog det bliver en midlertidig saltvandsindsprøjtning da vi endnu ikke kan udregne effekten af at Danmark er lukket ned i to uger. Ikke bare det offentlige men i høj grad også mange erhvervsdrivende.
Jeg valgte at fordoble min beholdning af Maersk aktier. De stiger igen i dag, og da vi har haft en let stagnering af smitteantallet det seneste døgn sammenlagt med Trumps lovede støtte til det amerikanske marked, så tror jeg på at der kommer gang i Maersk igen. Har også opkøbt FL Schmidt - en cementvirksomhed som jeg tror ligger lidt uden for nummer i det hele. Ganske vist er aktien faldet, men det tror jeg ikke indikerer så meget i det lange løb.
Det er hvad jeg har gjort de seneste dage. Det er ikke et råd til andre om at gøre noget lignende. Det er udelukkende baseret på min fornemmelse, og jeg har bestemt taget fejl før.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev:Hæderlige stigninger i C25 i dag. Måske fordi regeringen nu vil afhjælpe det økonomiske underskud mange firmaer får pga Coronavirussen. Jeg tror dog det bliver en midlertidig saltvandsindsprøjtning da vi endnu ikke kan udregne effekten af at Danmark er lukket ned i to uger. Ikke bare det offentlige men i høj grad også mange erhvervsdrivende.
Jeg valgte at fordoble min beholdning af Maersk aktier. De stiger igen i dag, og da vi har haft en let stagnering af smitteantallet det seneste døgn sammenlagt med Trumps lovede støtte til det amerikanske marked, så tror jeg på at der kommer gang i Maersk igen. Har også opkøbt FL Schmidt - en cementvirksomhed som jeg tror ligger lidt uden for nummer i det hele. Ganske vist er aktien faldet, men det tror jeg ikke indikerer så meget i det lange løb.
Det er hvad jeg har gjort de seneste dage. Det er ikke et råd til andre om at gøre noget lignende. Det er udelukkende baseret på min fornemmelse, og jeg har bestemt taget fejl før.
Kan sagtens følge dine ræsonementer, personligt ved jeg bare ikke nok om de forskellige virksomheder og mekanismerne for hvordan deres forretning fungerer, så pt. sidder jeg på hegnet og venter på Norwegian, SAS og DNB (Den største bank i Norge) rammer bunden.

Hvis jeg skulle købe mig ind i det danske marked ville jeg nok ikke slå til endnu, særligt fordi vi ikke har set toppen af den epidemi som (jeg tror) bare bliver større de næste par uger i Europa. Ser man på udviklingen i Kina ligner det nærmest en højreskæv normalfordeling.

Så HVIS man er heldig kan man måske estimere sig frem til hvor længe det vil vare fordi der er så klare trends i tallene til og fra toppen. Antagelsen er super naiv, men tallene ser ud til at understøtte det :-P

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev:Kan sagtens følge dine ræsonementer, personligt ved jeg bare ikke nok om de forskellige virksomheder og mekanismerne for hvordan deres forretning fungerer, så pt. sidder jeg på hegnet og venter på Norwegian, SAS og DNB (Den største bank i Norge) rammer bunden.
Jeg har også luret på Norwegian/Sas men der skal tegn på bedring i Corona før jeg tager en beslutning. Jeg tror kunsten er at sidde klar på knappen i det rigtige øjeblik. Og det øjeblik antager jeg er lige når de begynder at stige på baggrund af en forbedring af coronas situation. Det er meget svært at sige hvornår en aktie når bunden, for når man så tror det og køber, så gjorde den det alligevel ikke. Det var det jeg oplevede med Maersk forleden. Jeg købte til kurs 6,500 (ca) fordi jeg tænkte: "Nu kan den sgu da ikke nå længere ned - den har jo været på 10.500 for et par måneder siden" - men det kunne den så.
Men ingen tvivl om at dr med SAS kan tjenes store penge. Aktien har en evne til at kunne fordoble sig ind i mellem, så hvis man har is i maven og tror på en snarlig bedring af Corona, kunne den være en mulighed. Men jeg ville nok ikke smide en million kr i den :lol:

Aktier handler mindst lige så meget om hurtige reflekser med musen som kloge investeringer :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hæhæ, sandt!

Hvis man glemmer konteksten, og ser kortsigtet på de tre aktier jeg havde i tanken kunne man fristes til at tro at det er ved at være tid:
CBCB872B-7E5C-4ADE-8BDF-D2C76135FA57.jpeg
Men nej, jeg tror jeg venter lidt.. Og så tager jeg gevinsten om et 6-9 måneder, hvis vi er ude af krisen der.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Her er en lille artikel om aktiemarkedets reaktion på tidligere pandemier, senest i 2009

https://www.forbes.com/sites/mikepatton ... b63173448d

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev:Hæhæ, sandt!

Hvis man glemmer konteksten, og ser kortsigtet på de tre aktier jeg havde i tanken kunne man fristes til at tro at det er ved at være tid:
CBCB872B-7E5C-4ADE-8BDF-D2C76135FA57.jpeg
Men nej, jeg tror jeg venter lidt.. Og så tager jeg gevinsten om et 6-9 måneder, hvis vi er ude af krisen der.
Ja, jeg tror heller ikke det er tid endnu. Ekstreme stigninger i dag (op over 10% for nogle), men det er en naturlig reaktion på regeringens tiltag. Markedet vil blive stabiliseret i løbet af de næste dage.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev:
Mike-air skrev:Hæhæ, sandt!

Hvis man glemmer konteksten, og ser kortsigtet på de tre aktier jeg havde i tanken kunne man fristes til at tro at det er ved at være tid:
CBCB872B-7E5C-4ADE-8BDF-D2C76135FA57.jpeg
Men nej, jeg tror jeg venter lidt.. Og så tager jeg gevinsten om et 6-9 måneder, hvis vi er ude af krisen der.
Ja, jeg tror heller ikke det er tid endnu. Ekstreme stigninger i dag (op over 10% for nogle), men det er en naturlig reaktion på regeringens tiltag. Markedet vil blive stabiliseret i løbet af de næste dage.
Ja, og så er der impact fra smitte-spredningen, som vil være en eksponentiel kurve over de næste uger.
Mit gæt er at det kan kvæle den sidste smule efterspørgsel på ting kører på lavt blus lige pt.

Min phd-supervisor har denne lettere mørke prognose for fremtiden ( :-D ):
As public life in Europe grinds to a halt and business goes into lockdown, we quarantined ones have much time to play Dr Doom. I hazard a first guess at what life will be like after this is over:

• We will see an unprecedented Schumpeterian cleansing, not only of the zombies-that-are but also the zombies-to-be. No more trade fairs, no more meet-ups, no more pitching events. Prospects to find new customers: very thin indeed.
• A whole generation of startups and small businesses will be wiped out. Almost nobody has the liquidity to survive six months of lockdown, and no government has enough €€€ in the petty cash box to bail out all businesses in their country.
• There will no longer be a service sector as we know it. Digital channels will prosper, the rest will file for bankruptcy before this is over. Your hairdresser’s new business model is home visits in hazmat suit and gas mask.
• The lockdown will last longer than we think. Epidemiologists think six months, end of the pandemic coinciding with the onset of the next “regular” flu season. Rapid differential diagnosis? Right.
• Six months of remote work will catapult us into a fully digitalised society. And I am sure we will cope: necessity is the mother of innovation. Workplace routines will have changed. One just has to hope that nobody brings back the endless Monday morning update meeting.

I challenge (navn fjernet) to become my fellow doomsday prophet and pick up hat and baton next.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg mener det var Keynes som sagde. -Aktiehandel er om at tro det man tror andre vil tro.-
Måske derfor, findes der et begreb i i den økonomiske sektor som kaldes "Short Selling" Man har en investering som man ved vil tabe i værdi eller har tabt sin værdi. Man taler den op. F.eks. via medier eller politik. Lykkedes det, kan man sælge aktien over dens reelle værdi. Og når den falder. Kunne man måske købe den tilbage billigt.

Ville en politikker som har store investeringer i en branche eller selskab føre en politik som taler sine investeringer ned ?

Måske man skulle prøve at lure, hvad politikkere har investeret i.

F.eks. Golfkrigen. Da den indledes falder olieaktierne og dollaren rasler ned. GW Bush havde store interesser i oliebranchen.

Mon ikke mange hentede sig en god gevinst der´. Og havde forudset at olie aktien og dollaren, ville falde og stige igen.

Bemærk hvor politikkernes ligtårne sidder. Nu hvor vi er nødt til at give erhvervslivet tilskud pga. corona. Kunne man måske lure hvor politikkere har deres pensionsopsparinger og se hvilke brancher det pågældende pensionsselskab investerer i.
Måske vil disse brancher bliver tilgodeset i hjælpepakker. Og der vil være en forudsigelig stigning af deres værdi.

Man kunne skrive en mail til vores finansminister. -Jeg er enlig mor med 2 børn og hårdtarbejdende sygeplejerske. Jeg bekymrer mig om mine børns fremtid. Hvilket pensionsselskab skal jeg vælge ? Jeg har faktisk selv overvejet at skrive det til ham. :-D

Naa. Han ville nok ikke hoppe på den.

Denne tråd handler jo ikke om holdninger, men aktieråd. og økonomi handler ikke kun om at forstå de komplicerede markedsmekanismer. Man kan søge på datterselskaber, holdingselskaber, omvendt fusion eller direkte omvendt-omvendt fusion. og der popper op med tilbud fra advokater og revisorer som tilbyder at vejlede.
Det er sådan set ikke så vigtigt at vide noget om. Man kan betale en revisor for det. og de fleste gør ikke klogt i selv at forsøge at overskue det.

Økonomi handler om psykologi, adfærd, filosofi, ideologi, fremtidsforskning, økologi og meget andet.

jeg kan forestille mig at der findes investorer, som selv skaber deres deres økonomiske, investerings succes.

Det er en aktieråd-tråd. Og jeg er ikke den som dømmer folk. Alene min , ofte, kyniske opfattelse af mennesker, som fremgår at flere af mine indlæg. Kan fortælle at jeg ikke er et helt igennem godt menneske. Tyv tror hver mand stjæler.

Faktisk stoler jeg ikke på mennesker som fremstår som gode og moralsk uantastelige mennesker. :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jah, jeg tror ikke bunden er nået endnu, og vil vente nogle uger. Et worst case scenario er at usa kan blive ramt af op til 50.000.000 indlæggelser af corona, så jeg tror at markederne vil falde endnu et kvantespring når pandemien for alvor går op for UK og USA.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the songcabinet skrev:Jah, jeg tror ikke bunden er nået endnu, og vil vente nogle uger. Et worst case scenario er at usa kan blive ramt af op til 50.000.000 indlæggelser af corona, så jeg tror at markederne vil falde endnu et kvantespring når pandemien for alvor går op for UK og USA.
f*ck, altså.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

the songcabinet skrev:Jah, jeg tror ikke bunden er nået endnu, og vil vente nogle uger. Et worst case scenario er at usa kan blive ramt af op til 50.000.000 indlæggelser af corona, så jeg tror at markederne vil falde endnu et kvantespring når pandemien for alvor går op for UK og USA.
Det tal lyder ret højt? Ud fra Sundhedsstyrelsens skøn vil 10% i DK blive smittet og 10-15% af dem vil kræve behandling/indlæggelse. USA har knap 330 mio indbyggere, så det giver i omegnen 3-5 mio indlæggelser. Selvfølgelig kan smitteprocenten være højere

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev:
the songcabinet skrev:Jah, jeg tror ikke bunden er nået endnu, og vil vente nogle uger. Et worst case scenario er at usa kan blive ramt af op til 50.000.000 indlæggelser af corona, så jeg tror at markederne vil falde endnu et kvantespring når pandemien for alvor går op for UK og USA.
Det tal lyder ret højt? Ud fra Sundhedsstyrelsens skøn vil 10% i DK blive smittet og 10-15% af dem vil kræve behandling/indlæggelse. USA har knap 330 mio indbyggere, så det giver i omegnen 3-5 mio indlæggelser. Selvfølgelig kan smitteprocenten være højere
Husk vi har offentlig sygeforsikring i Norden. Det er der ikke noget af i USA. Der er flere faktorer som taler for at det kan blive rigtig grimt der ovre.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Norwegian var ved at gå konkurs allerede i vinters, mens Corona-virussen stadig var en prut i vinden i Wuhan. Uden at være aktie-ekspert, tror jeg ikke jeg ville sætte mine penge der, med mindre det skulle være et short-term trick og så cashe ud efter eventuel statsinvestering.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mixolydisk skrev:Norwegian var ved at gå konkurs allerede i vinters, mens Corona-virussen stadig var en prut i vinden i Wuhan. Uden at være aktie-ekspert, tror jeg ikke jeg ville sætte mine penge der, med mindre det skulle være et short-term trick og så cashe ud efter eventuel statsinvestering.
Ja, jeg er også kommet på andre tanker :)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Om Norwegian og SAS
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/sas ... -det-samme
Direktøren udtaler at det er et spørgsmål om uger før de går konkurs, hvis ikke den norske regering tilbyder hjælp. Pga det danske indgreb har SAS en pæn stigning på ca 10% i dag. Man skulle nok have købt nogle for et par dage siden, oh well...

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://www.information.dk/telegram/202 ... e?lst_frnt

Hvad med lidt handel med valuta eller måske købe nogle billige aktier i olie. Mon ikke både den Norske krone og olieaktierne stiger igen.

Informations artikel kræver muligvis abonnement.

https://finans.dk/okonomi/ECE12022416/n ... ctxref=ext

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Havde en umiddelbar plan om at købe Tesla Aktier idag, men på grund af værdien af den Norske krone (eller mangel på samme) får jeg ikke meget for mine penge selv om kursen er "lav" lige nu. Så det kommer nok til at blive Norske aktier jeg kaster penge efter, for så slipper jeg værditab på grund af krone kursen.

Årsagen til Tesla er at de snart har battery investor day, hvor de skal præsentere ny batteri-teknologi.
Og så er jeg generelt interesseret i firmaet. Men når man handler aktier skal man gøre det med følelserne. Har jeg hørt :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bunden er nok langt fra at være nået, forvent det varer til langt ind i 2021

https://finans.dk/okonomi/ECE12026031/d ... ctxref=ext
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Af en eller ande grund forventer jeg det begynder at vende nu..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Storbank med skrækprognose: Frygter største økonomiske fald siden 1958

https://finans.dk/okonomi/ECE12028453/s ... ctxref=ext
/Dub

Nyt svar