Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Holger »

Jeg har købt ind i Moderna i dag, den skal nok komme op igen. Det ligner en overreaktion på bivirkningerne ;-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tors 12. aug 2021 12:27
Pastorius skrev: tors 12. aug 2021 09:10
Pastorius skrev: tirs 10. aug 2021 08:32 ...og så kom forklaringen på Mordernas 17% stigning i går:
https://nyheder.tv2.dk/2021-08-10-studi ... end-pfizer
Skal da lige love for der kom en korrektion i går. -33.000 på Moderna. Så er mit afkast nede på 54%. Live goes on.
Av!!
Men det er gamet. Havde fornylig aktier der steg 15% den ene dag, men nu er under hvad jeg gav for dem. Alt det er sket på ca to uger. Men 54% afkast er jo stadig fint. Det der kører bedst for mig p.t. er Mærsk, Genmab (som stiger pænt til næsten 3000 kr stk idag) og amerikanske Cloudflare (som sælger lagerplads i skyen).
Ja. Isoleret set ville det selvfølgelig være en fordel at have solgt dem forleden på toppen og så købt tilbage lidt senere, men jeg tror ikke på jeg kan ramme peaks konsistent. Strategien ligger fast. Jeg køber nogle forskellige papirer, og så holder jeg fast i dem uden at bekymre mig for meget om mellemregningerne. - men det var da sjovere da de steg.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Stort set samme strategi som jeg selv har - og nej - ingen kan ramme peaks hver gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er der nogle her inde som er investeret i OBX? Og/eller er der noget I syntes er interessant der?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: fre 13. aug 2021 18:29 Er der nogle her inde som er investeret i OBX? Og/eller er der noget I syntes er interessant der?
Ikke endnu (ved ikke hvad det er), men fortæl en lille smule, så kan det jo være vi bliver det.
EDIT: så tog jeg mig sammen til google. Jo, det kunne da være interessant at finde nogle norske papierer.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Der er knald på Bavarian Nordic aktien i øjeblikket! Deres deltagelse i en danskproduceret coronavaccine har fået aktierne til at stige næsten 40% over den seneste måned. Ind imellem har der været stigninger op imod 10% fra dag til dag. Så vidt jeg ved er den nye coronavaccine ikke godkendt endnu. Sker det kan man nok forvente en heftig stigning oven i den der allerede har været.

Og så er Goldman Sachs kommet med en advarsel måske bristende boble som ifølge dem kan få indflydelse på en del aktier
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/gol ... -39-aktier
Blandt disse ejer jeg kun Cloudflare som har haft en stigning på over 250% det seneste år. https://www.euroinvestor.dk/markeder/ak ... are/187883 - Det siger sig selv at det ikke kan blive ved med at fortsætte så Cloudflare er i sandsynligvis kikkerten næste gang jeg skal sælge :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har valgt en kedelig strategi: Kom frem til at jeg ikke har tid og energi til at sætte mig ordentligt ind i enkelte aktier på den norske børs. Så jeg har solgt alle individuelle aktier jeg havde og købt hele indekset i stedet 🤷‍♂️

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: fre 3. sep 2021 12:54 Jeg har valgt en kedelig strategi: Kom frem til at jeg ikke har tid og energi til at sætte mig ordentligt ind i enkelte aktier på den norske børs. Så jeg har solgt alle individuelle aktier jeg havde og købt hele indekset i stedet 🤷‍♂️
Altså det norske svar på C25? Hmm....det kræver da godt nogle grunker hvis gevinst (eller tab) skal være noget man mærker :lol:
Jeg talte lige op jeg har ca 25 forskellige aktier, deraf 10 fra C25 indekset.

Bavarian fortsætter sin himmelflugt https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mar ... -igen-frem

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: fre 3. sep 2021 12:54 Jeg har valgt en kedelig strategi: Kom frem til at jeg ikke har tid og energi til at sætte mig ordentligt ind i enkelte aktier på den norske børs. Så jeg har solgt alle individuelle aktier jeg havde og købt hele indekset i stedet 🤷‍♂️
Jeg vil nu vove påstanden at selv os amatører kan vælge noget bredt ud en et c25(agtigt) index. Man kunne starte med at vælge den halvdel man tror mindst på fra.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tors 12. aug 2021 13:17 Jeg har købt ind i Moderna i dag, den skal nok komme op igen. Det ligner en overreaktion på bivirkningerne ;-)
Det ser ud til at du havde ret (afhængigt af nøjagtig hvornår du købte dem).

Selv efter peaken og den efterfølgende nedtur er mit afkast pt. på 60%.

Der er flere røster i markedet der snakker om overophedning og bobler, men jeg ved nu ikke helt. Jeg tror ikke på der sker noget i løbet af efteråret. Moderna er over 300%

Har været på Herregolftur i weekenden (fredag-søndag) og aktierne steg mere end jeg kunne nå at drikke, æde og vædde/spille op (og det var ikke mange bets jeg vandt). Det er en helt rar fornemmelse.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Så er Universal Music på børsen.
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mus ... -pa-borsen

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tirs 21. sep 2021 09:51 Så er Universal Music på børsen.
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mus ... -pa-borsen

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.
Jeg er lidt allergisk overfor børsnoteringer, medmindre man har specifik indsigt. Måske er jeg for forsigtig, fordi jeg havde venner og bekendte der mistede en del, da den gamle internetudbyder Image Scandinavia blev solgt til Worldonline. Ved sidstnævntes børsnotering blev mange medarbejdere fristet til at købe sig ind - flere for lånte penge - og det endte med ret store tab, da kurserne faldt voldsomt efter noteringen.

Hvis det er noget man har tiltro til på sigt, så ville jeg nok lade markedet bestemme et prisleje, inden jeg beslutter om jeg ville ind i aktien.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Pastorius skrev: tirs 21. sep 2021 14:16
K-Bee skrev: tirs 21. sep 2021 09:51 Så er Universal Music på børsen.
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mus ... -pa-borsen

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå.
Jeg er lidt allergisk overfor børsnoteringer, medmindre man har specifik indsigt. Måske er jeg for forsigtig, fordi jeg havde venner og bekendte der mistede en del, da den gamle internetudbyder Image Scandinavia blev solgt til Worldonline. Ved sidstnævntes børsnotering blev mange medarbejdere fristet til at købe sig ind - flere for lånte penge - og det endte med ret store tab, da kurserne faldt voldsomt efter noteringen.

Hvis det er noget man har tiltro til på sigt, så ville jeg nok lade markedet bestemme et prisleje, inden jeg beslutter om jeg ville ind i aktien.
Helt sikkert. Det er alt for tidligt at kunne sige noget om hvordan det går, og særligt indenfor det område. Aktier i underholdningsindustrien er svære at have med at gøre. Jeg har nogle Disney aktier som jeg købte lige inden de lancerede Disney Plus i Europa. Det viste sig at være en god, om end ikke fantastisk ide. Jeg har tjent lidt, men forventede egentlige mere ud fra situationen med Plus.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De fleste børs-introduktioner ender vist rødt, tit efter et kortvarigt peak

Især nye vækst-aktier

Dybest set handler det jo om at de er i forlegenhed og mangler penge, ikke har formået selv at polstre sig til vejen videre frem som ønsket, med reel sort bundlinie, og ikke kan, eller vil, satse med midler fra egne rækker,...

Udstedelse af aktier, eller aktie-udvidelse, kan også være en måde indirekte at fedte et reelt tab af på andre, helt bevidst,..

Investor skal nu være deres kassekredit, eller långiver, uden sikkerhed, eller være den nyttige idiot der opsuger et tab andre er skyld i
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: ons 22. sep 2021 10:50 De fleste børs-introduktioner ender vist rødt, tit efter et kortvarigt peak

Især nye vækst-aktier

Dybest set handler det jo om at de er i forlegenhed og mangler penge, ikke har formået selv at polstre sig til vejen videre frem som ønsket, med reel sort bundlinie, og ikke kan, eller vil, satse med midler fra egne rækker,...

Udstedelse af aktier, eller aktie-udvidelse, kan også være en måde indirekte at fedte et reelt tab af på andre, helt bevidst,..

Investor skal nu være deres kassekredit, eller långiver, uden sikkerhed, eller være den nyttige idiot der opsuger et tab andre er skyld i
Det er forsimplet, men det kræver en indsigt, som vi almindeligt dødelige ikke har en chance for at tilegne sig, at gennemskue potentialet i en børsintroduktion.

I mange tilfælde er der ingen vej udenom en børsintroduktion, hvis man for alvor vil lege med om de helt store vækstrater, særligt i brancher med store udviklingsomkostninger.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu øgede nationalbanken i Norge renten fra 0 til 0,25 procent igår (som det første land i Norden), hvilket forværrer landets konkurrenceevne lidt. Det ses dog ikke på børsen her oppe.

Når jeg ser danske nyheder lyder det som om nationalbanken lovpriser den danske økonomi, men har ikke hørt snak om rentestigning endnu? Eller er lovprisningen en indirekte varsling om kommende rente stigning?

Det her kan vel ikke fortsætte for evigt:

14A425EF-4EA6-4D57-8654-6EA520FFB6C4.jpeg

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev: fre 24. sep 2021 10:57 Nu øgede nationalbanken i Norge renten fra 0 til 0,25 procent igår (som det første land i Norden), hvilket forværrer landets konkurrenceevne lidt. Det ses dog ikke på børsen her oppe.

Når jeg ser danske nyheder lyder det som om nationalbanken lovpriser den danske økonomi, men har ikke hørt snak om rentestigning endnu? Eller er lovprisningen en indirekte varsling om kommende rente stigning?

Det her kan vel ikke fortsætte for evigt:


14A425EF-4EA6-4D57-8654-6EA520FFB6C4.jpeg
Rigtigt at Nationalbanken lovpriser dansk økonomi, men er samtidig osse ude efter den afdragsfri finansiering af boligmarkedet.
De er bange for at det er ved at blive noget ophedet at man kan købe ejendom uden penge, men regeringen vil ikke stramme op på reglerne.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: fre 24. sep 2021 13:41
Mike-air skrev: fre 24. sep 2021 10:57 Nu øgede nationalbanken i Norge renten fra 0 til 0,25 procent igår (som det første land i Norden), hvilket forværrer landets konkurrenceevne lidt. Det ses dog ikke på børsen her oppe.

Når jeg ser danske nyheder lyder det som om nationalbanken lovpriser den danske økonomi, men har ikke hørt snak om rentestigning endnu? Eller er lovprisningen en indirekte varsling om kommende rente stigning?

Det her kan vel ikke fortsætte for evigt:


14A425EF-4EA6-4D57-8654-6EA520FFB6C4.jpeg
Rigtigt at Nationalbanken lovpriser dansk økonomi, men er samtidig osse ude efter den afdragsfri finansiering af boligmarkedet.
De er bange for at det er ved at blive noget ophedet at man kan købe ejendom uden penge, men regeringen vil ikke stramme op på reglerne.
Nationalbanken følger nok den europæiske centralbank, men ellers kunne en rentestigning være en måde at dæmpe boligmarkedet på, når nu ikke regeringen vil.

Testen for aktiemarkederne kommer først for alvor når ECB og Federal reserve holder op med at pumpe penge i aktiemarkedet.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: fre 24. sep 2021 13:56 Nationalbanken følger nok den europæiske centralbank, men ellers kunne en rentestigning være en måde at dæmpe boligmarkedet på, når nu ikke regeringen vil.
Det gør de helt sikkert, ja. Havde fuldstændigt glemt fastkurs politikken :-D Men jeg bor også udenfor EU.. Så det er jo ikke noget jeg er konfronteret med særlig ofte. Virker jo nærmest som om vi lever i vores egen lille (dyre) osteklokke her oppe.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En af de helt store side-gevinster som investor er den store omsorg der pludselig rammer en :-)


Omsorg.JPG
Omsorg.JPG (66.09 KiB) Vist 235 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

:thumbup:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg lurer altså lidt på det her
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/kry ... aa-dig-med

Måske en mulighed for at ride list med på kryptobølgen uden rent faktisk at købe kryptovaluta. Har ikke tænkt på denne sammenhæng før.
Der er en heftig kursudvikling (både op og ned) blandt virksomhederne nævnt på listen. En enkelt er steget med over 900% på et år. Der kunne (hvis man ikke har for dårlige nerver) være mulighed for en hurtig indtjening, om end den slags aktier også er voldsomt risikable.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tirs 28. sep 2021 11:25 Jeg lurer altså lidt på det her
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/kry ... aa-dig-med

Måske en mulighed for at ride list med på kryptobølgen uden rent faktisk at købe kryptovaluta. Har ikke tænkt på denne sammenhæng før.
Der er en heftig kursudvikling (både op og ned) blandt virksomhederne nævnt på listen. En enkelt er steget med over 900% på et år. Der kunne (hvis man ikke har for dårlige nerver) være mulighed for en hurtig indtjening, om end den slags aktier også er voldsomt risikable.
Ja, det er da interessant, men medmindre man har specifik viden, så er det ret lotto-præget. Det er her er i hvert fald et område hvor man virkelig skal kunne tåle at miste de penge man investerer.

Tog lige historikken på 5/6 første (den 6. kunne jeg ikke lige finde) for det seneste år. Det ligner de følger meget godt med på hypen der blev skabt og de-hypet igen af Musk, hans køb af bitcoin og hans efterfølgende salg igen (og trækken i land på at acceptere bitcoins som betaling).
1.jpg
1.jpg (198.21 KiB) Vist 200 gange
2.jpg
2.jpg (203.8 KiB) Vist 200 gange
3.jpg
3.jpg (189.93 KiB) Vist 200 gange
4.jpg
4.jpg (195.05 KiB) Vist 200 gange
5.jpg
5.jpg (195.33 KiB) Vist 200 gange
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvad i alverden var det stunt Musk lavede der iøvrigt, hvis ikke det var kurs manipulation? 🤨

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Ja, det passer fuldstændig med Musks gerninger. Det er altså vildt hvad den mand har af betydning for økonomien. Scary.

Nyt svar