Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: tors 28. maj 2020 16:24 Norwegian offentligtjorde regnskab i dag https://finans.dk/erhverv/ECE12173850/n ... ctxref=ext

Nu når corona er ved at være ovre (måske) er det tid til at kigge tilbage på de investeringer jeg har foretaget under krisen. Bedste beslutning var Genmap som har rundet 2000kr aktien nu. Jeg fik dem for 1300. Også Carlsberg har klaret sig ok igennem corona, og det på trods af at de stort set ingen indtægter har haft fra bar- og restaurantionslivet. Lidt overraskende. De to aktier har jeg vundet på. FL Smith og den amerikanske medicinalaktie Precigen var til gengæld mine fiaskoer.

Har I tjent eller mistet noget i Corona-tiden?
Jeg har +20% på min samlede investering i Norwegian og DNB. Jeg er stadig < 50k investeret samlet set, men har tænkt mig at købe lidt mere diversificeret ind i OBX i løbet af de næste par måneder.

Det er jo nok ikke usmart at diversificere sig lidt når aktiemarkedet lader til at være til morgenfest (se bare hvordan Carlsberg kan lave penge ud af ren luft) :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu har jeg diversificeret mig ud på nogle positioner i forsikring og medicinal industrien... Hvor jeg i sidstnævnte købte med følelserne frem for hovedet :-P
BerGenBio er et bioteknologiselskap i klinisk fase med fokus på at utvikle ledende legemiddelkandidater mot de fleste aggressive kreftformer. Pågående internasjonale kliniske studier med selskapets ledende produkt BGB324 er i pasienter med lungekreft og leukemi.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Av av av... Hele min portfolio er skrumpet fra +25% igår til +8%..... Særligt Norwegian har haft en drop på -19% i skrivende stund :lol: Men det er vel ikke nogen overraskelse for nogen. Jeg har mentalt vinket farvel til de penge jeg har investeret (læs: gamblet) der :-P

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: tors 11. jun 2020 14:37 Av av av... Hele min portfolio er skrumpet fra +25% igår til +8%..... Særligt Norwegian har haft en drop på -19% i skrivende stund :lol: Men det er vel ikke nogen overraskelse for nogen. Jeg har mentalt vinket farvel til de penge jeg har investeret (læs: gamblet) der :-P
Shit happens! men samtidig....alt kan ske. Jeg havde også vinket mentalt farvel til mine B&O men så får jeg pludselig det dobbelte antal gratis af dem pga kapitalforøgelse
https://ugebrev.dk/flashnews/finans-fla ... gningsret/

Det er første gang jeg har tjent penge på aktier som jeg aldrig har købt! :lol:

Hold fast i Norwegian - folk begynder at rejse igen snart :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Har også tænkt mig at holde dem :-D Når først man har besluttet sig for at pengene allerede er tabt, så går det nok uanset hvad.

Fedt med B&O :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu vælter det ind med indkaldelser til generalforsamlinger i de virksomheder jeg har købt aktier under Corona :lol:

Nogen der ved hvad der helt teknisk sker, hvis ikke man deltager/bruger sin stemme på generalforsamlingen?

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Mike-air skrev: lør 13. jun 2020 22:23 Nu vælter det ind med indkaldelser til generalforsamlinger i de virksomheder jeg har købt aktier under Corona :lol:

Nogen der ved hvad der helt teknisk sker, hvis ikke man deltager/bruger sin stemme på generalforsamlingen?
Ingenting. Det er ligesom et folketingsvalg. Virksomheden er dog forpligtet til at give sine aktionærer stemmeret, når der stemmes om noget ekstraordinært på en generalforsamling.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev: søn 14. jun 2020 15:04
Mike-air skrev: lør 13. jun 2020 22:23 Nu vælter det ind med indkaldelser til generalforsamlinger i de virksomheder jeg har købt aktier under Corona :lol:

Nogen der ved hvad der helt teknisk sker, hvis ikke man deltager/bruger sin stemme på generalforsamlingen?
Ingenting. Det er ligesom et folketingsvalg. Virksomheden er dog forpligtet til at give sine aktionærer stemmeret, når der stemmes om noget ekstraordinært på en generalforsamling.
Fantastisk. Jeg har så tilpas få aktier at jeg ikke rigtigt gider bruge min tid på det :)

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg ved ikke rigtig hvad stemmeprocenten plejer at være ved sådan noget, men det er jo mest storaktionærer der har noget at sige

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg gider kun kommet tilgeneralforsamlingerne hvis der er god mad :lol: . Det er der så aldrig mere så jeg bliver væk :lol: . Stemte dog ja til B&Os ønske om at lave en aktieemission her forleden så de kunne få ny kapital i foretagendet

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lidt om forventninger på 5-10 års plan

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1224 ... ctxref=ext

Hermed må jeg nok også erkende at løbet er kørt for mit vedkommende hvad investering angår

Mine ret beskedne midler forbliver på såkaldt højrente-konti med 0.2-0.3 pct rente

Der er ikke længere tid til at gevinde tab hvis det går galt

Fokus vil blive lagt andre steder, besparelser, nye biindtægter, isolering af hus,.. osv

Glad for jeg stadig havde midlerne på alm konti nu hvor den seneste krise blev en realitet
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det lyder heller ikke som en dårlig ide. Aktier er i så fald det mest risikable man kan gå ind i :-) Alle de penge jeg har lagt i aktier d.d. har jeg mentalt vinket farvel til.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg er nu ikke så negativ. Jeg ved godt at de mange stigninger absolut ikke ensbetydende med at investorerne tror på fremtiden, men omvendt, så er intet jo givet. Det har vi set med Corona, men også med pludselige patenter på revolutionerende lægemidler eller opfindelser som har hevet hele segmenter af aktier i vejret. Se f.eks på boligmarkedet - alle spåede at nu ville alt gå i stå og udbudspriserne falde drastisk. Det skete ikke. Tværtimod.

Hvad angår aktier handler det reelt om hvordan markedet udvikler sig i USA-. Får de kontrol over Corona og Trump ud af hytten hjælper det en del.

Men ja, det er ret vigtigt mentalt at sige farvel til sine investeringer og aldrig investere mere end man har råd til at tabe. Gør man det, føles et afkast jo meget rarere. Jeg har f.eks lige købt et 65" OLED TV for penge jeg slet ikke ville have hvis jeg ikke var startet med at handle aktier :) - Det næste bliver nok en Waldorf Quantum (Hvis alt går vel)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg husker tilbage i 2013 på handelshøjskolen hvor nogle medstudenter lavede en analyse af det her bilmærke, kaldet Tesla.. De var meget positive omkring fremtiden for de her biler...

Idag er det verdens mest værdifulde bilmærke:
https://edition.cnn.com/2020/07/01/inve ... index.html

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: ons 1. jul 2020 23:45 Jeg husker tilbage i 2013 på handelshøjskolen hvor nogle medstudenter lavede en analyse af det her bilmærke, kaldet Tesla.. De var meget positive omkring fremtiden for de her biler...

Idag er det verdens mest værdifulde bilmærke:
https://edition.cnn.com/2020/07/01/inve ... index.html
Ja det fik, om nogen, ret. Tesla er big bucks i dag. Jeg har dog ikke haft aktierne inde i overvejelserne, men det skulle man måske?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: tors 2. jul 2020 12:21
Mike-air skrev: ons 1. jul 2020 23:45 Jeg husker tilbage i 2013 på handelshøjskolen hvor nogle medstudenter lavede en analyse af det her bilmærke, kaldet Tesla.. De var meget positive omkring fremtiden for de her biler...

Idag er det verdens mest værdifulde bilmærke:
https://edition.cnn.com/2020/07/01/inve ... index.html
Ja det fik, om nogen, ret. Tesla er big bucks i dag. Jeg har dog ikke haft aktierne inde i overvejelserne, men det skulle man måske?
Der er "battery day" om et par måneder... Her er det planen at præsentere noget af det nye batteri-teknologi som tesla har udviklet og opkøbt (maxwell technologies). Jeg tror den kommer til at stige op til eventet, og så afhængig af outcome vs. forventninger kommer kursen nok også til at afspejle det efterfølgende.

På autopilot (Full self driving) er de bag schedule, og optimisterne vil nok også sige at robotaxi ikke bliver en realitet de næste 12 måneder. De har netop øget prisen på FSD fra 50 til 75.000 igår. Og nyligt har Elon varslet en masse nye features om 2-4 måneder, hvilket nok betyder om 6 måneder :lol:

På batteri og motor har de lavet nogle forbedringer på både S og X, som har fået motor og batteri tech fra model 3, hvilket giver bedre rækkevidde. Dagens model S long range (100Kw) klarer 644 km (testet i Norge). Næste update på S bliver "plaid" som angiveligt er ny batteri tech fra maxwell som de opkøbte sidste år. Der spekuleres lidt i 120+ kw i Plaid modellen, på baggrund af en ændring Tesla har lavet i nogle logfiler.

Model Y har åbenbart også været en rigtig sællert, og i øjeblikket er der 6 måneders ventetid på en model Y i Norge. Ny gigafactory i Berlin betyder muligvis lidt mere fart på produktionen, og muligvis færre produktionsfejl (som der desværre sker flere af end ved andre bil-brands) :roll:

Jeg burde egentlig selv købe aktier i Tesla? Jeg følger jo i hvertfald rimelig godt med :roll:

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har forstand på biler overhovedet og således heller ikke Tesla. Jeg har ikke engang kørekort :lol: - Var i et trafikuheld som barn hvor vores bil (en old school Lada bygget til de siberiske ødemarker - det reddede vores liv) rullede rundt3 gange. Efter den oplevelse har jeg aldrig haft trang til bil.
Anyway, Tesla-aktierne ER interessante og kursen stiger konstant. Man skulle have slået til i april hvor aktien kostede omkring $400 - nu koster den $1200! :shock: :shock:
Så'n er gamet :roll: :-D

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Apropos Tesla, så faldt aktien en hel del natten til i dag. Faktisk hele $200 pr aktie hvilket må siges at være noget af en nedtur efter den har været på himmelflugt i lang tid. Måske er det nu man skal overveje?
Eller ser c25 igen rødt i dag efter en uge men ret så positive tal.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: tirs 14. jul 2020 10:02 Apropos Tesla, så faldt aktien en hel del natten til i dag. Faktisk hele $200 pr aktie hvilket må siges at være noget af en nedtur efter den har været på himmelflugt i lang tid. Måske er det nu man skal overveje?
Eller ser c25 igen rødt i dag efter en uge men ret så positive tal.
Tør ikke rigtig sige noget lige pt. Men battery day er nu sat til september :-D


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Idag har jeg trukket det meste ud af markede, lavede lige 36% på DNB, hvilket jo var superfedt. Til gengæld var gevisten på de andre overskygget af kurtage 😂 Og enkelte tabte jeg lidt på.

Nu har jeg kun Norwegian tilbage i min portfolio 😄 Rimelig risikabel aktie, men nu må vi se hvordan det ser ud om 6 måneder. Hehe.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

36% er da også en slags penge! Er du så helt færdig som invester nu? Altså bortset fra Norweegian?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: tors 16. jul 2020 09:59 36% er da også en slags penge! Er du så helt færdig som invester nu? Altså bortset fra Norweegian?
Ja, men desværre snakker vi også et lavt antal aktier (havde for <20 k). Så det er bare et par tusind jeg har tjent 😄

Ikke helt færdig nej, men jeg tror det var et smart tidspunkt at trække sig 😄 DNB ramte et niveau lige under normalen før krisen, og jeg tror ikke den skal længere op. Så det har egentlig været planen at trække sig ud når det sker. De andre jeg havde var bare for at balancere risikoen lidt.

... Men så er der stadig Norwegian som jeg har købt til 2,5kr stykket... kommer den bare op i 5-10 kr så begynder det at blive spændende. Men nu må vi se om de overhovedet overlever 😂

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Svært at sige med Norweegian. Flyselskaberne har det bestemt ikke lidt. Både SAS og LuftHansa har fyret løs. Jeg ved ikke hvordan det står til med de amerikanske selskaber men jeg forestiller mig at mange også ligger med røven i vandskorpen grundet corona og det generelle kaos der hersker i USA for tiden.
Jeg har i dag smidt små 50k i Disney. Et sats måske, men de har åbnet Disneyworld igen og det lader til at Disney plus er kommet over hacker-problemerne uden at tabe for meget ansigt. Mange i USA holder sig hjemme p.t. og det kan også vind i sejlene for Disney Plus som jo efterhånden også indfinder sig i Europa, hvilket utvivlsomt må medføre en indtjening for selskabet. Yderligere er mange filmproduktioner gået i gang igen så jeg tror på Disney lige nu. Aktien er da også steget de sidste dage.
Jeg blev inspireret af denne artikel https://www.nasdaq.com/articles/could-d ... 2020-07-11

Nu må du ikke trække dig helt - så dør tråden jo! :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Spændende :-D det virker ikke helt dumt.

Bare rolig - jeg tror bare bedst jeg kan lide at have en strategi og det havde jeg lige med DNB. Nu skal jeg bare lige finde på noget nyt :-D

Jeg handler iøvrigt kun Norske aktier i øjeblikket fordi jeg kan slippe for beskatning hvis ikke jeg trækker overskudet ud af min aktiekonto. Har man sikkert også i DK. Men det er jo ikke helt dumt :-)

Nyt svar