Skal rygning forbydes

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Re: Skal rygning forbydes

Indlæg af Madelaire »

Kimex skrev:

Udstønings gasser har langt større sundhedsskadelige konsekvenser end rygning. Rygeren skader næsten kun sig selv, hvis vedkommende er hensynsfuld. Sådan forholder det sig ikke for bilister.
Alene partikler fra diselbiler forårsager 3 X så mange dødsfald årligt i Danmark end rygning.
Ca 4000..
Jeg forstår ikke matematikken (eller også er det semantikken). 4000 er ikke flere end 13600..?
Jeg er ganske enig i at forurening fra blandt andet transport - særligt i byer - er et vigtigt issue, men bilen/ bussen/ knallerten er bare fortsat ret afgørende for at folk kommer på arbejde, butikker får varer leveret, du og jeg får vores vigtige breve (som om det stadig er en ting...). Derfor ville det være at sætte en kæp i samfundshjulet at forbyde dem. Det er det ikke med rygning, så jeg kan sagtens se at folk kan være for rygeforbud og samtidig imod brændstofforbud.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg forstår ikke matematikken (eller også er det semantikken). 4000 er ikke flere end 13600..?
Jeg er ganske enig i at forurening fra blandt andet transport - særligt i byer - er et vigtigt issue, men bilen/ bussen/ knallerten er bare fortsat ret afgørende for at folk kommer på arbejde, butikker får varer leveret, du og jeg får vores vigtige breve (som om det stadig er en ting...). Derfor ville det være at sætte en kæp i samfundshjulet at forbyde dem. Det er det ikke med rygning, så jeg kan sagtens se at folk kan være for rygeforbud og samtidig imod brændstofforbud.
Jeg har læst 1360. Min fejl. Men de 4000 er for diselbiler alene. Dertil kommer trafikulykker og klimabelastning. Og at lande som Saudi Arabien er blevet så magtfulde som de er.

Det er jo ikke bilkørsel regeringen vil have forbudt. De vil have det forbudt at biler drevet på fossilt brændstof sælges i Danmark.

Men med din logik kan man vel også gå ind for afskaffelse af privat bilkørsel og stadig ville tillade rygning.

Jeg er ikke enig i at benzin og diesel biler er nødvendige. Jeg har ikke bil og passer alligevel mit arbejde og klarer dagligdagen fint.
Men jeg vil godt indrømme at vi kan ikke udskifte bilparker af benzin og diesel biler med el-biler. Det litium som bruges som bruges i el-biler er en meget begrænset ressource , som rækker som en pind i helvede hvis alle biler skulle køre på batterier. Man er simpelthen nødt til at opfinde andre batterityper.
Litium er i en konstant mængde på jorden . Jeg mener at alt litium på jorden kan dække ca. 1,4 milliarder biler. og der er jo meget andet som bruger litium.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg tror alt det her med batterier i biler forsvinder inde for en overskuelig periode, og så kommer næste generation af elbiler med brændselsceller. Batterier er jo en lidt oldnordisk teknologi, og jeg tror om 100 år vil man kigge på det som vi i dag gør med dampmaskiner. Man har udfordringer ift. omkostninger, sikkerhed osv. men når de ting er løst kommer brændselsceller i alting der bruger energi, og den eneste bekymring vi skal have er om vi løber tør for vand.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

TJJ skrev:
the green 9 skrev:
TJJ skrev:
Arh - kunne så ikke lade være alligevel :roll: :-D
Jep, det kan man sagtens argumentere for, selv om mange kalder det et nydelsesmiddel. Og at blandt andet koffein også er. Jeg tror dog, du ved, hvad det var, jeg mente :).
det ER et rusmiddel, det samme med koffein.. at DU ikke opfatter det som et rusmiddel gør det ikke mindre sandt :wink:
Øhh, har jeg ikke lige givet dig ret een gang? Altså jeg skal meget gerne gøre det igen, hvis det hjælper dig.
Jeg har i øvrigt ikke skrevet noget om, hvad jeg personligt opfatter nikotin som - jeg har ingen personlig opfattelse af nikotin; det ville være ret absurd, hvis jeg havde.

Og som skrevet; jeg tror, at du allerede for længe siden har forstået, hvad jeg mente med det, jeg oprindeligt skrev - og hvorfor jeg stillede det op på den måde, som jeg gjorde.

Men det ville da være en sjov øvelse at bruge nikotin som argument i forbindelse med et evt. rygeforbud, for det ville i så fald være vanskeligt at forbyde cigaretter uden at forbyde eksempelvis nikotintyggegummi. Ville svare lidt til at forbyde heroin, men sælge råopium eller morfin i håndkøb.

“Jo jo, men nikotin er vel ikke det stof i cigaretter, der giver kræft og KOL, det er vel tjære og alt muligt andet skidt”, siger du måske - og hvis ikke før, så går det måske op for dig i det øjeblik, hvorfor jeg stillede det op, som jeg gjorde :wink:
Nej det kunne jeg ikke læse, og slet ikke når du skriver at man kan argumentere for at det er et rusmiddel ...
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

the green 9 skrev:
TJJ skrev:
the green 9 skrev:
det ER et rusmiddel, det samme med koffein.. at DU ikke opfatter det som et rusmiddel gør det ikke mindre sandt :wink:
Øhh, har jeg ikke lige givet dig ret een gang? Altså jeg skal meget gerne gøre det igen, hvis det hjælper dig.
Jeg har i øvrigt ikke skrevet noget om, hvad jeg personligt opfatter nikotin som - jeg har ingen personlig opfattelse af nikotin; det ville være ret absurd, hvis jeg havde.

Og som skrevet; jeg tror, at du allerede for længe siden har forstået, hvad jeg mente med det, jeg oprindeligt skrev - og hvorfor jeg stillede det op på den måde, som jeg gjorde.

Men det ville da være en sjov øvelse at bruge nikotin som argument i forbindelse med et evt. rygeforbud, for det ville i så fald være vanskeligt at forbyde cigaretter uden at forbyde eksempelvis nikotintyggegummi. Ville svare lidt til at forbyde heroin, men sælge råopium eller morfin i håndkøb.

“Jo jo, men nikotin er vel ikke det stof i cigaretter, der giver kræft og KOL, det er vel tjære og alt muligt andet skidt”, siger du måske - og hvis ikke før, så går det måske op for dig i det øjeblik, hvorfor jeg stillede det op, som jeg gjorde :wink:
Nej det kunne jeg ikke læse, og slet ikke når du skriver at man kan argumentere for at det er et rusmiddel ...
Ok - kommunikation er svært :) Tror dog fortsat, at du var helt med på, at der - indtil videre - ikke er nogen, der har snakket om at forbyde nikotin, men derimod rygning - det andet ville være endnu mere vanskeligt at argumentere for.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nikotin kan kaldes et rusmiddel, da det går ind og påvirker dit dopaminniveau på samme måde som amfetamin og kokain. Det kan tage mange måneders afvænning at blive det kvit hvilket skyldes tolerans og tilvænning.

Ryger en person 20 cigaretter uden at have røget nogensinde i sit liv på samme måde som en ryger, kan denne person være i livsfare.

Koffein virker på en helt anden mådes. Det holder hisitamin beskæftiget som ellers skulle fortælle dig du er træt. Det tager kun et par dage at fortælle kroppen at der ikke kommer mere. Man får allerhøjest en enorm hovedpine i baghovedet, hvilket skyldes udviddede blodkar. That's it.

Drikker en person som aldrig har drukket kaffe før, en kande kaffe, kan han/hun resulterer det blot i søvnløshed.

That's it.

Koffein er ikke et rusmiddel. 2 kopper kaffe om dagen er endda sundhedsfremmende.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Simonfromsidney
Forum Donator
Indlæg: 314
Sted: Ryomgård

Indlæg af Simonfromsidney »

Jeg både ryger og køre diesel bil som oser vældig ;-)
Med venlig hilsen

Morten
Udstyr: Lidt af hvert.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

benjisan skrev:Nej, jeg har ikke læst hele rapporten på 96 sider: https://www.altinget.dk/misc/10880_Offe ... ygning.pdf
Har du?
benjisan skrev:Kan du ikke specifikt linke til det sted hvor det bliver slået fast at de årlige samlede udgifter til behandling af rygere kun drejer sig om nogle hundrede tusinde? Du må gerne komme med det præcise citat, for jeg kan altså ikke se eller finde det.
benjisan skrev:Og så mangler du stadig at redegøre for hvorfor du mener at den konklusion der er på den 96 sider lange rapport er fake news.
Eftersom der ikke bliver svaret på mine spørgsmål må jeg gå ud fra det er fordi der ikke findes nogle svar. Ærgerlig talt lidt fejt, når man først laver et personangreb på mig for at sætte spørgsmålstegn ved folks argumenter og det så bagefter viser sig at deres fremsatte argumenter ikke holder vand. Oh well. :roll:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Simonfromsidney skrev:Jeg både ryger og køre diesel bil som oser vældig ;-)
Men husk. Du skal ikke ryge i din bil :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hugo skrev:Jeg vover pelsen nu med en lidt giftig en her.
Husk nu man SKAL ikke deltage, og man behøver ikke at læse hvad der står her. Deltag kun hvis du er interesseret i at deltage.
Tråden er løbet lidt ud af mange personfnidrende tangenter. Jeg vil prøve at svare direkte på OP's spørgsmål:
Hugo skrev: Er det vejen frem at forbyde rygning?
Ja - men jeg er ikke tilhænger af et absolut forbud. F.eks kunne man passende hæve "rygealderen" - lidt ligesom man hæver pensionsalderen. Der er ingen grund til at hooke unge generationer på skidtet.

Men samfundet har i mange, mange år valgt at lade det være ok, at gøre folk afhængige af skidtet, så hvis ældre folk gerne vil dampe videre, så lad dem da.
Hugo skrev: Hvad er fordele og ulemper?
Fordele: Færre ildelugtende syge mennesker.

Ulempe: De tilbageværende ildelugtende syge mennesker er så også sure.
Hugo skrev: Vil skatterne stige, vil kriminelle få et nyt leve brød, bliver luften renere, får unge det bedre, eller gamle for den sags skyld?
Ja, ja , ja, ja, ja.
Hugo skrev: Hører det i det hele taget hjemme i et liberalt samfund med forbud?
Det er vist et mere politisk-ideologisk spørgsmål. Men ja.
Hugo skrev: Hvilken gruppe i samfundet har egentlig ret til at beslutte hvad den anden gruppe skal/må?
Nu forudsætter du, at det er en gruppe imod en anden. Det er vist en rigelig sort/hvid måde at anskue det på.
Men ja - vi har jo en form for flertalsdemokrati/tyrani eller hvad man vælger at kalde det.
Ikke perfekt. Men ingen har rigtig kommet med en bedre måde at løse det på.
Hugo skrev: Hvad kunne vi ellers finde på at forbyde?
Sifonpatroner, shots, IPhones til nøgenbilleder, FaceBook som hoster billeder og gør (nogle) syge, biler, knallerter, løbehjul, rækken er lang.
Mange gode forslag. Jeg er sikker på, at flere af dem vil blive ting, der bliver kigget på i fremtiden. Specielt nøgenbillederne.
Hugo skrev: Derfor er det godt at vi stadig har rimelige liberale regeringer, men hvad med befolkningen?
Ja - den er værre. Befolkningen er tit værre end den til en hver tid siddende regering.
Senest rettet af SustainerPlayer man 9. mar 2020 17:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev:
Simonfromsidney skrev:Jeg både ryger og køre diesel bil som oser vældig ;-)
Men husk. Du skal ikke ryge i din bil :)
Man skal i hvert fald ikke diesle i sin smøg.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev:
Simonfromsidney skrev:Jeg både ryger og køre diesel bil som oser vældig ;-)
Men husk. Du skal ikke ryge i din bil :)
Man skal i hvert fald ikke diesle i sin smøg.
Nej, det har jeg prøvet mange gange, smøgen smager ad helvede til bagefter :puke:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Graceville skrev: Koffein er ikke et rusmiddel. 2 kopper kaffe om dagen er endda sundhedsfremmende.
Det er ikke sådan at man vurderer hvornår noget er et rusmiddel:D
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

SustainerPlayer skrev:
Hugo skrev:Jeg vover pelsen nu med en lidt giftig en her.
Husk nu man SKAL ikke deltage, og man behøver ikke at læse hvad der står her. Deltag kun hvis du er interesseret i at deltage.
Tråden er løbet lidt ud af mange personfnidrende tangenter. Jeg vil prøve at svare direkte på OP's spørgsmål:
Hugo skrev: Er det vejen frem at forbyde rygning?
Ja - men jeg er ikke tilhænger af et absolut forbud. F.eks kunne man passende hæve "rygealderen" - lidt ligesom man hæver pensionsalderen. Der er ingen grund til at hooke unge generationer på skidtet.

Men samfundet har i mange, mange år valgt at lade det være ok, at gøre folk afhængige af skidtet, så hvis ældre folk gerne vil dampe videre, så lad dem da.
Hugo skrev: Hvad er fordele og ulemper?
Fordele: Færre ildelugtende syge mennesker.

Ulempe: De tilbageværende ildelugtende syge mennesker er så også sure.
Hugo skrev: Vil skatterne stige, vil kriminelle få et nyt leve brød, bliver luften renere, får unge det bedre, eller gamle for den sags skyld?
Ja, ja , ja, ja, ja.
Hugo skrev: Hører det i det hele taget hjemme i et liberalt samfund med forbud?
Det er vist et mere politisk-ideologisk spørgsmål. Men ja.
Hugo skrev: Hvilken gruppe i samfundet har egentlig ret til at beslutte hvad den anden gruppe skal/må?
Nu forudsætter du, at det er en gruppe imod en anden. Det er vist en rigelig sort/hvid måde at anskue det på.
Men ja - vi har jo en form for flertalsdemokrati/tyrani eller hvad man vælger at kalde det.
Ikke perfekt. Men ingen har rigtig kommet med en bedre måde at løse det på.
Hugo skrev: Hvad kunne vi ellers finde på at forbyde?
Sifonpatroner, shots, IPhones til nøgenbilleder, FaceBook som hoster billeder og gør (nogle) syge, biler, knallerter, løbehjul, rækken er lang.
Mange gode forslag. Jeg er sikker på, at flere af dem vil blive ting, der bliver kigget på i fremtiden. Specielt nøgenbillederne.
Hugo skrev: Derfor er det godt at vi stadig har rimelige liberale regeringer, men hvad med befolkningen?
Ja - den er værre. Befolkningen er tit værre end den til en hver tid siddende regering.
Tak for meget direkte og opklarende svar :-D
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

the green 9 skrev:
Graceville skrev: Koffein er ikke et rusmiddel. 2 kopper kaffe om dagen er endda sundhedsfremmende.
Det er ikke sådan at man vurderer hvornår noget er et rusmiddel:D
No shit Sherlock, hvordan kan du se i citatet at jeg er i færd med at afgøre, om kaffe er eller ikke et rusmiddel. Du citerer ud af kontekst og korrigererer. Det er ikke en god debatkultur.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Graceville skrev:Nikotin kan kaldes et rusmiddel, da det går ind og påvirker dit dopaminniveau på samme måde som amfetamin og kokain. Det kan tage mange måneders afvænning at blive det kvit hvilket skyldes tolerans og tilvænning.

Ryger en person 20 cigaretter uden at have røget nogensinde i sit liv på samme måde som en ryger, kan denne person være i livsfare.

Koffein virker på en helt anden mådes. Det holder hisitamin beskæftiget som ellers skulle fortælle dig du er træt. Det tager kun et par dage at fortælle kroppen at der ikke kommer mere. Man får allerhøjest en enorm hovedpine i baghovedet, hvilket skyldes udviddede blodkar. That's it.

Drikker en person som aldrig har drukket kaffe før, en kande kaffe, kan han/hun resulterer det blot i søvnløshed.

That's it.

Koffein er ikke et rusmiddel. 2 kopper kaffe om dagen er endda sundhedsfremmende.
Her er hele mit indlæg uden cherrypicking.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »


Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Graceville skrev:
the green 9 skrev:
Graceville skrev: Koffein er ikke et rusmiddel. 2 kopper kaffe om dagen er endda sundhedsfremmende.
Det er ikke sådan at man vurderer hvornår noget er et rusmiddel:D
No shit Sherlock, hvordan kan du se i citatet at jeg er i færd med at afgøre, om kaffe er eller ikke et rusmiddel. Du citerer ud af kontekst og korrigererer. Det er ikke en god debatkultur.
Rolig nu Hr. Vil du få det bedre hvis jeg citerer det hele vedr koffein? For min mening er den samme, du kan ikke bøje det ned på den måde, og så konkludere at koffein ikke er et rusmiddel. Hvis man skal debattere, så er det rarest hvis man er enige om ordenes betydning.

Og at citere sig selv, på samme side som dit oprindelige indlæg, det er dårlig stil på et fora.

Fortsat god debat, jeg er ude... Møz
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg fornemmer du bare har en holdning og nægter at blive klogere.

At citere sig selv er i mine øjne på ingen måde dårlig stil. Derimod at blive citeret ud af kontekst er ubehøvlet.

Jeg har det ganske fint, spekulerer blot på, hvad der mon foegår i dit hovede, men det er jo i sidste ende ikke mit problem, heldigvis.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Rolig drenge :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Graceville skrev:Jeg fornemmer du bare har en holdning og nægter at blive klogere.

At citere sig selv er i mine øjne på ingen måde dårlig stil. Derimod at blive citeret ud af kontekst er ubehøvlet.

Jeg har det ganske fint, spekulerer blot på, hvad der mon foegår i dit hovede, men det er jo i sidste ende ikke mit problem, heldigvis.
Ok... Så det er der vi er, så er banen da vist kridtet op.

Det er fair nok at du ikke forholder dig til fakta, det er jo populært for tiden, men at blive personlig, og insinuere at jeg ikke er rigtig i hovedet er ski et skråplan, både som debat form og på et fora generelt. Trump debat taktikken?

Du er hjertens velkommen til at tage den med mig personligt istedet for herinde hvis du har et problem med mig, hvem du end er... Det er selvfølgelig osse OK at have en dårlig dag, men tæl til 10 næste gang hatten begynder at klappe spontant på dig.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg forholder mig til fakta. Du påstår at koffein er et rusmiddel. Du citerer ud af kontekst.

Jamen helt sikkert. Hvad du går og synes og har af holdninger er mig ret ligegyldigt. Hold godt fast i dem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så, nu blev det lidt hidsigt. Drik en kop øl eller kaffe til ;-) Gruppekram og jeg lukker den her tråd.

Låst