Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af Mike-air »

Hvorfor bryder I jer overhovedet om at Norge ligger øverst? Det er da totalt ligegyldigt. Det er røv og nogler at leve i et så lukket samfund. Oslo har været under permanent lockdown fra ca oktober 2020 til maj 2021.

Her er 4 af i alt 12 faktorer, og så er der kalkuleret en eller anden vægtet "bloomberg resilience score" som landene så er ranket efter:
Billede



Hugo skrev: tors 29. jul 2021 20:19
Kimex skrev: tors 29. jul 2021 18:05 Befolkningstæthed. Den er stor i Danmark. Meget er opdyrket jord og mange bor i byerne.
Det ændrer ikke på at vores smittetal er ca. det samme som Norges, og at Danmark har vaccineret 50 % med 2 stik, Norge kun 1/3.
Vi ligger osse ca. ens på dødstal i øjeblikket.
Ikke helt:
Capture.PNG

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hugo skrev: tors 29. jul 2021 20:19
Kimex skrev: tors 29. jul 2021 18:05 Befolkningstæthed. Den er stor i Danmark. Meget er opdyrket jord og mange bor i byerne.
Det ændrer ikke på at vores smittetal er ca. det samme som Norges, og at Danmark har vaccineret 50 % med 2 stik, Norge kun 1/3.
Vi ligger osse ca. ens på dødstal i øjeblikket.
Det jeg siger er at en stor befolkningstæthed må formodes at give højere smittetal og måske også dødelighed.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Oslo har været under permanent lockdown fra ca oktober 2020 til maj 2021
Måske derfor er de så GAK. - Coronakuller - :-P

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev: tors 29. jul 2021 23:04
Oslo har været under permanent lockdown fra ca oktober 2020 til maj 2021
Måske derfor er de så GAK. - Coronakuller - :-P
Er de gale fordi de har lukket samfundet så meget, eller har de lukket samfundet så meget fordi de er gale?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er de gale fordi de har lukket samfundet så meget, eller har de lukket samfundet så meget fordi de er gale?
Det bør du vide, du er forsker og kan studere dem.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev: fre 30. jul 2021 10:23
Er de gale fordi de har lukket samfundet så meget, eller har de lukket samfundet så meget fordi de er gale?
Det bør du vide, du er forsker og kan studere dem.
Jeg er gøgler af guds nåde, dét er hvad jeg er.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg er gøgler af guds nåde, dét er hvad jeg er.
:lol:

Ha Ha. Godt svar.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: fre 30. jul 2021 21:27
Kimex skrev: fre 30. jul 2021 10:23
Er de gale fordi de har lukket samfundet så meget, eller har de lukket samfundet så meget fordi de er gale?
Det bør du vide, du er forsker og kan studere dem.
Jeg er gøgler af guds nåde, dét er hvad jeg er.
Så er du nået langt :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tillykke med genåbningen af DK. Det var også helt fantastisk at være på besøg her i sommer.

Desværre er vi ikke så heldige her oppe;
Mens vi i Danmark kan glæde os over igen at måtte stå limet op ad hinanden i supermarkedskøen, udsætter Norge dele af deres genåbning.
De venter med at løsne grebet, til alle voksne er færdigvaccineret, oplyser regeringen på et pressemøde fredag ifølge Ritzau.
De norske sundhedsmyndigheder frygter nemlig, at en ny smittebølge kan være på vej.
Til gengæld slipper Norges studerende for at holde afstand, når det nye semester starter efter sommerferien.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: fre 13. aug 2021 13:16 Tillykke med genåbningen af DK. Det var også helt fantastisk at være på besøg her i sommer.

Desværre er vi ikke så heldige her oppe;
Mens vi i Danmark kan glæde os over igen at måtte stå limet op ad hinanden i supermarkedskøen, udsætter Norge dele af deres genåbning.
De venter med at løsne grebet, til alle voksne er færdigvaccineret, oplyser regeringen på et pressemøde fredag ifølge Ritzau.
De norske sundhedsmyndigheder frygter nemlig, at en ny smittebølge kan være på vej.
Til gengæld slipper Norges studerende for at holde afstand, når det nye semester starter efter sommerferien.
Er heroppe nu, mit ophold er som det plejer, kunne næppe blive mere isoleret 🙂

Men når jeg en sjælden gang nærmer mig noget civilisation, såsom en tank-station, så syntes jeg desværre hyppigheden af forskræmte fjolser der f.eks. sidder med mundbin på alene i deres egen bil er en smule størrer end i DK

Bare mit yderst subjective indtryk
Vedhæftede filer
IMG_20210812_214120254-01.jpeg
IMG_20210812_214120254-01.jpeg (311.91 KiB) Vist 393 gange
IMG_20210812_213840861-01.jpeg
IMG_20210812_213840861-01.jpeg (533.11 KiB) Vist 393 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det stemmer godt overens med hvordan det er at bo her :-) Ser hyggeligt ud btw., håber regnvejret ikke er for slemt 👍

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Lidt om situationen i Norge:
Den seneste uge er smitten gået amok blandt de unge, og hvorvidt de skulle vaccineres har været en varm politisk kartoffel de seneste måneder.

Nu er man gået igang med 16-17 årige, men man ved stadig ikke om man skal vaccinere ned til de 12-årige. Den formentlig kommende statsminister (her er valgkamp) siger at han gerne vil gøre som danmark, og gerne så at regeringen kom i sving asap.

Idag er antal smittede så højt som 1785, hvilket er det højeste i løbet af pandemien, men der er stadig bare 83 indlagte.

Glæder mig dog over Oslos borgmester ikke mener vi skal lukke ned igen.

Edit: Det er jo så første gang at antal smittede er over dobbelt så højt i Norge som i DK :-P Der er vidst et eller andet fuldstændigt galt her oppe. Men alle mine nærmeste er fuldvaccineret, så 🤷‍♂️

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her er der en professor fra London, der har prøvet at rangliste lande i forhold til frihed (eller mangel på samme), overdødelighed og økonomiske omkostninger inklusiv tab af arbejdspladser.

Danmark ligger pænt i hans rangering, men der vil jo også nødvendigvis være nogen subjektive parametre i sådan en undersøgelse

https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvor- ... har-et-bud
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Interessant artikkel. Ja den første dimension er vidst ikke helt så præcis, hvilket egentlig ødelægger det lidt for mig.

Men så igen:
Oplevet frihed er vel også en ganske subjektiv dimension, der måske ikke lige nødvendigvis ligger på en likert-skala for alle mennesker 🤣

Bundlinjen er vel hvor mange liv vi i fællesskab har reddet…

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er en svær afvejning. Man kunne have givet alle husarrest og så sparet flere liv. Mange ville have fundet det uacceptabelt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Smittefar skrev: fre 10. sep 2021 18:37 Det er en svær afvejning. Man kunne have givet alle husarrest og så sparet flere liv. Mange ville have fundet det uacceptabelt.
Ikke kun det. Det havde for det første nok været svært at administrere, med mindre vi lånte det gamle nedlagte KGB til at kontrollere i gaderne.
Hvis det var lykkedes så ville alt manuelt arbejde, som ikke kan udføres via PC været gået i stå.
Der var lignende tilstande i Sydeuropa, uden at det hjalp. Tværtimod kom de dårligst igennem.
Har osse læst artiklen. Og ja meget af det er da subjektive vurderinger.
Min private vurdering, er at befolkningen var godt med.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: fre 10. sep 2021 20:31 Min private vurdering, er at befolkningen var godt med.
Enig. Der har været en del larm, men ærlig talt havde jeg forventet værre i sådan et scenarie. Jeg syntes godt vi kan klappe hinanden på skuldrene.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er jeg - ikke overraskende - helt enig. Jeg synes, som land vi er kommet meget godt i gennem, og der er ingen tvivl om, at befolkningens generelle opbakning har været afgørende for dette. (at der så er nogen meget larmende mennesker i facebooks kommentarspor må man desværre bare tage med)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: fre 10. sep 2021 21:14 Der er jeg - ikke overraskende - helt enig. Jeg synes, som land vi er kommet meget godt i gennem, og der er ingen tvivl om, at befolkningens generelle opbakning har været afgørende for dette. (at der så er nogen meget larmende mennesker i facebooks kommentarspor må man desværre bare tage med)
De er også på linkedin ;-) Erindrer en bestemt kvindelig professor fra SDU som har modsagt RCT studier på vaccine til børn, og når hun blev konfronteret med resultaterne ignorerede hun det bare.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg prøver at undgå LinkedIn - Det er jo endnu mere end Instagram en "Se hvor smart jeg er platform" :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: fre 10. sep 2021 21:32 Jeg prøver at undgå LinkedIn - Det er jo endnu mere end Instagram en "Se hvor smart jeg er platform" :D
Det er så fake som det kan blive, men ganske smart hvis man leder efter nyt arbejde 🤷‍♂️

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er sandt, men det er 7-9-13 længe siden, jeg har haft det behov :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: lør 11. sep 2021 15:46 Det er sandt, men det er 7-9-13 længe siden, jeg har haft det behov :)
Jeg har en ganske kompliceret arbejds-situation (135% stilling totalt), og har lovet min bedre halvdel det ændrer sig efter nytår, så jeg holder øjnene åbne på jobmarkedets svar på tinder :lol:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

😁🤘
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Nu stiger smittetallene igen. Det er forventet og ikke særligt alarmerende. Alligevel vil jeg gerne sige det samme som hende her

--
Robert

Nyt svar