Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af Mike-air »

derermusikanten000 skrev: ons 3. jun 2020 10:40
Mike-air skrev: ons 3. jun 2020 09:40
Sveriges statsepidemiolog: Vi skulle have gjort mere mod corona
https://www.dr.dk/nyheder/udland/sverig ... mod-corona


NÅ... Jamen så er det da godt I fik prøvet en anden strategi af, at der så døde 4.468 i svinget er vel ikke så vigtigt...
- Ja, jeg mener, at der eksisterer et forbedringspotentiale i det, som vi har gjort i Sverige, helt klart. Og det er godt at vide mere eksakt, hvad man skal lukke ned for at hindre smittespredning bedre.
Ja, det er sku mærkeligt hvordan DK og NO vidste hvad der havde effekt at lukke ned...... Gad vide hvor de dog har den viden fra? 🤔
hvis døren er lukket kan der ikke komme noget ind eller ud :)
Så simpelt kan det også siges.

Jeg tror det han henviser til hvad simulations-modeller viser versus hvad der har effekt i virkeligheden. Her er det bare BEYOND dumhed at lave eksperimenter på stor skala for at finde ud af det, hvis man ved det kan betyde tab af menneskeliv.

DUBTEMPLE skrev: ons 3. jun 2020 10:01 Ja, fint med lidt selverkendelse oven på mindst 3.500 dødsfald der kunne være undgået

At han ikke er fyret, og påbegyndt retsforfølgelse forlængst, siger noget om selvfeden og indretningen i det svenske system
Men hvad skulle han retsforfølges for`? Man kan jo ikke smide folk i fængsel fordi de er dårlige til deres job (måske i en bananrepublik, men altså). Han er vel udpeget af politikerne, og at de så ikke har skredet ind er måske mere det man skal tage fat på...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: ons 3. jun 2020 10:52
DUBTEMPLE skrev: ons 3. jun 2020 10:01 Ja, fint med lidt selverkendelse oven på mindst 3.500 dødsfald der kunne være undgået

At han ikke er fyret, og påbegyndt retsforfølgelse forlængst, siger noget om selvfeden og indretningen i det svenske system
Men hvad skulle han retsforfølges for`? Man kan jo ikke smide folk i fængsel fordi de er dårlige til deres job (måske i en bananrepublik, men altså). Han er vel udpeget af politikerne, og at de så ikke har skredet ind er måske mere det man skal tage fat på...
Ja, det har du selvfølgelig ret, tænker hver dag på om det svenske samfund mon vil gå igennem en procces, med selverkendelse, opgør, samt placering af ansvar,... og selvfølgelig er der et bredere ansvar end lige ham den uduelige såkaldte "ekspert"
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Herhjemme, er der jo også en del kræfter, der virkelig arbejder på at piske en stemning op om, at vi lukkede for meget ned. Det har jo kostet VIRKELIG mange penge.

Man må virkelig håbe, at der kommer en evaluering med åbent sind, for vi kan lære meget af forløbene i de forskellige europæiske lande. Vi var ikke særlig godt forberede på en pandemi, så vi valgte at lukke virkelig hårdt ned. Hvis vi nu havde været bedre forberedt, kunne vi måske have lukket lidt mindre ned og opnået samme eller lignende resultat. Sverige var heller ikke særlig godt forberedt, og de valgte at lade være med at lukke ned - Det gik ikke så godt.

Vi ved stadig ikke, om vi er ved at lukke for hurtigt op. Men i det mindste er vi nu meget bedre til at monitorere virus, end vi var for 2-3 måneder siden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: ons 3. jun 2020 12:28 Herhjemme, er der jo også en del kræfter, der virkelig arbejder på at piske en stemning op om, at vi lukkede for meget ned. Det har jo kostet VIRKELIG mange penge.

Man må virkelig håbe, at der kommer en evaluering med åbent sind, for vi kan lære meget af forløbene i de forskellige europæiske lande. Vi var ikke særlig godt forberede på en pandemi, så vi valgte at lukke virkelig hårdt ned. Hvis vi nu havde været bedre forberedt, kunne vi måske have lukket lidt mindre ned og opnået samme eller lignende resultat. Sverige var heller ikke særlig godt forberedt, og de valgte at lade være med at lukke ned - Det gik ikke så godt.

Vi ved stadig ikke, om vi er ved at lukke for hurtigt op. Men i det mindste er vi nu meget bedre til at monitorere virus, end vi var for 2-3 måneder siden.
Når du siger det der med virkeligt mange penge, så er jeg helt uberørt af det.. Menneskeliv er vigtigere end en kortvarig nedgang i vores velstand (mener jeg). Jeg har selvfølgelig en del venner hjemme i DK som har mistet deres job. Og det kuld af studenter der bliver færdige her til sommer får også lidt svært ved at finde job.

Men altså, fordi vi er så globaliseret som vi er, og de fleste lande har lukket hårdt ned, så betaler vi alle prisen. Det hjælper jo ikke noget at man er den eneste nation som kører for fuldt blus, hvis de andre lande stopper med at importere. Jeg er usikker på om jeg husker rigtig, men mener jeg for nylig læste at Svenskerne ikke har haft stor økonomisk gavn af deres strategi. Skal lige tjekke op på det.

Anyways, nu får vi snart gang i hjulene igen indtil næste krise. Det er ikke verdens undergang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nedlukning, smadret økonomi, konkurs, personlig deroute, osv, kan bestemt også tælles i døde, og hurtigt blive værrer end Corona i sig selv. Der tror jeg allerede vi forlængst har sat kursen imod.

Selvmord, dårlige liv, og grundet økonomisk kollaps vil hele sundhedsvæsenet halte i mange mange år, med dårlig forebyggekse, forskning, og cancerbegandling osv til følge.

For kassen er tom, vi er danskere, ikke nordmænd,.. Mette, den store statsleder, efterlader blot regningen til kommende generationer og regeringer,...

Mærkelig måde at dødstal må gøres op iøvrigt, du dør normalt "med" Corona, og ikke "af" corona,... skal vi ta den igen,... langsomt ?

Antal døde, uanset årsag, har vist været noget nær normal, her i DK, værd at reflektere over mens panikken breder sig

Surrealistisk er det også, ikke at kende EN eneste, eller "kende en der kender en", der er død af corona,.... alt imens grænserne lukkes og der indføres div social kontrol, for slet ikke at tale om jobs og dermed eksistens-grundlag der ødelægges, og i masser af tilfælde ikke vil blive genskabt

Måske man burde træde nogle skridt tilbage, og tænke, jeg ved bare ikke hvor mange skridt :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 3. jun 2020 14:47, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 3. jun 2020 13:22 Nedlukning, smadret økonomi, konkurs,.. kan bestemt også tælles i døde, og hurtigt blive værrer end Corona i sig selv

Selvmord, dårlige liv, og grundet økonomusk kollaps vil hele sundhedsvæsenet halte i mange år, med dårlig forebyggekse, og cancerbegandling til følge. For kassen er tom.
Tælles i døde? Den påstånd bliver du nødt til at uddybe i detaljer, tak.

Hvis din anden ‘rubrik’ her er argumentationen, så vil jeg gerne høre hvordan du kan påvise at der vil komme selvmord pga. Lavere indkomst i en periode? Hvad er i øvrigt et ‘dårligt liv’? Hvis et dårligt liv, er et liv med en lavere indkomst i en periode så har vi dælemig da et værdi problem.

Til det sidste du siger omkring at antal af døde i DK er lig normalen, så er der jo lidt hovski snosvki at sige når ikke man ved hvordan det havde set ud uden tiltag?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selvfølgelig kan det "tælles i døde", med stor unøjagtighed selvfølgelig, præcis som Corona relaterede dødsfald også er et estimat. Ingen af delene bliver andet.

Jeg skal ikke påvise eller bevise noget, lige så lidt som andre,... jeg nævner blot faktorer jeg mener er vigtige, og som jeg syntes er blevet skubbet for langt væk i debatten i DK

Jeg er for så vidt hverken imponeret af den svenske eller den danske løsning
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev: ons 3. jun 2020 13:22 Nedlukning, smadret økonomi, konkurs, personlig deroute, osv, kan bestemt også tælles i døde, og hurtigt blive værrer end Corona i sig selv.
Var der en dokumenteret ekstraordinær stor stigning i dødsfald efter finanskrisen i 2007-2008?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 3. jun 2020 15:02 Jeg skal ikke påvise eller bevise noget, lige så lidt som andre,... jeg nævner blot faktorer jeg mener er vigtige, og som jeg syntes er blevet skubbet for langt væk i debatten i DK
Okay - lad os starte forfra: Hvilke faktorer mener du er vigtige og overset i debatten, og hvordan mener du deres vigtighed ligger i forhold til eks. at passe på de (sundhedsmæssigt) svage i samfundet (dø vs. ikke dø)?

Mit synspunkt mht. økonomisk nedtur er at jeg stoler nok på kapitalismen til at vi er på vej opad igen inden længe. Det er lige over 10 år siden sidste krise, og før den, var det lidt under 10 år siden, og sådan kan man fortsætte tilbage i tid... Ser man på den langsigtede trend er den dog på vej opad, så sikkert som amen i kirken.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg mener egentlig heller ikke danskerne har de helt store økonomiske problemer. Økonomien er bomstærk. Ja vi kommer til at kunne mærke, vi låner en masse penge nu, men vi skal nok komme gennem det.
Der er en del der har mistet deres arbejde, og det er altid trist. Men for langt de flestes vedkommende vil arbejdet igen skulle udføres når ting normaliseres, så jeg tror ikke vi ser en langvarig nedgang i arbejdsudbuddet.
I politik sætter man igen og igen en pris på menneskeliv. Jeg vil ikke afvise, at eftertiden vil vise, at vi måske satte prisen lige lovlig højt i denne omgang. Men vi vidste ikke hvad vi var på vej ind i, så vi handlede med stor forsigtighed og tog ingen chancer. Det er jeg sådan set meget godt tilfreds med.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg syntes egentlig det er OK at prioritere efter maslows behovspyramide:
Start med at folk ikke dør... Og derefter kommer alt det andet, som eks. hvor stor en fladskærm man kan købe næste år, eller hvornår man kan skifte Kia'en ud med en Audi.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tidligere i tråden har vi skrevet lidt om vejrets påvirkning af virussen, om sollys m.m.
Der er nu lavet lidt forskning på emnet, og det tyder på at UVB stråling kan gøre virussen inaktiv.
Det er en artikel fra TV2-Vejret, så der er mere vejr-snak i artiklen.
https://vejr.tv2.dk/2020-06-03-uv-straa ... ie-fra-usa

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Super spændende!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

For ikke så længe siden kom der en artikel fra The Lancet om brug af hydroxyklorokin til covid-19 behandling. Artiklen var en af grundene til at de danske forsøg blev stoppet.
Nu er artiklen så trukket tilbage....
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-06-0 ... -nu-er-den

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Christoffer I. N. skrev: tors 4. jun 2020 16:17 Tidligere i tråden har vi skrevet lidt om vejrets påvirkning af virussen, om sollys m.m.
Der er nu lavet lidt forskning på emnet, og det tyder på at UVB stråling kan gøre virussen inaktiv.
Det er en artikel fra TV2-Vejret, så der er mere vejr-snak i artiklen.
https://vejr.tv2.dk/2020-06-03-uv-straa ... ie-fra-usa
Jeg læste om det for et par dage siden i Videnskab.dk

Jeg var ikke så begejstret for opdagelsen. For kan det ikke betyde at det er solen som får vores smittetryk til at falde ?
Og alligevel ikke nok til , helt , at overvinde corona. Og vil det så blusse op igen til efteråret og fortsætte sådan til vi opnår flokimmunitet eller finder en vaccine ?
Vi må selvfølgelig håbe det bedste, men være forberedte på det værste.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

https://www.bt.dk/kendte/mai-manniche-t ... til-cypern
Det er kvinder som hende, der får verden til at blive et bedre sted at være - hun har det fra sin forfærdelige mor

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har godt hørt om hende. Kan kun håbe at hun bliver smittet og får 6-7 uger på hospitalet, hvor hun ikke kan passe sin smykkeforretning. :evil:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan læse mig til, at hun har udtalt, at hun ikke vil gå i 14 dages karantæne efterfølgende. Det synes jeg er det største problem. Jeg kan da også godt li' at se andre dele af verden, jeg har bestemt ikke noget behov for det i den nuværende situation, men fair nok hvis andre har fået cabin fever af at være lukket inde med deres familie i 2 måneder.. Men man burde da kunne se ud over sine egne behov, og så blive hjemme, når man kommer hjem fra sin rejse.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Baseret på mængden af mennesker i Elgiganten i dag, kan jeg konstatere, at den almindelige dansker er ved at være ligeglad med Corona
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg forstår heller ikke kursændringen med at fitness og al indendørs forenings liv kan komme igang igen allerede. Enten er pengekassen tom, eller Mette ved hvilket pres der ligger fra (åbenbart?) størstedelen af Christiansborg, eller noget tredje, som jeg ikke lige kan gennemskue.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://videnskab.dk/krop-sundhed/uv-st ... nsk-studie

Vi kan ikke lukke ned i årevis. Hvad kan blive realiteten. Det ville kunne gøre vestlige lande, som f. eks. Danmark, næsten dysotopiske. hvis dette her fortsætter må vi udnytte hvert eneste pusterum. Jeg vil tro at når vi åbner lidt op nu er det af økonomiske grunde og at mennesker har svært ved at udholde presset. Man har påvist at remdesivir kan nedsætte dødeligheden betydeligt, men vi har ikke råd til remdesivir behandlinger i stor stil. Hver behandling koster flere milioner.

Desuden er det meget risikabelt at give gamle, eller andre svagelige remdesivir behandling. Det påvirker immunforsvaret.
Man gav det mod hepertitis C en kort overgang, da der er stor chance for at udvikle kræft med hepertitis C. Man tilbød kun behandlingen til patienter som var robuste nok til at modstå behandlingen. For man bliver syg og svækket af behandlingen. Man stoppede da det var alt for dyrt.
Med corona skal man nok ikke være i så langvarende behandling. Men jeg kan alligevel ikke se det som en løsning.

Jeg tror det er lidt i stil med kemobehandling, men måske lidt mindre gennemgribende.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: lør 6. jun 2020 18:43 Jeg forstår heller ikke kursændringen med at fitness og al indendørs forenings liv kan komme igang igen allerede. Enten er pengekassen tom, eller Mette ved hvilket pres der ligger fra (åbenbart?) størstedelen af Christiansborg, eller noget tredje, som jeg ikke lige kan gennemskue.
Jeg deler din bekymring, hvis jeg har forstået dig rigtigt. Hun er helt sikkert politisk presset- den smule jeg har fulgt med, ligner det lidt at de leger kylling inden på borgen.

Hvis man ser på kurven nedenfor ser det jo ok ud... Men den røde kommer nok op igen i løbet af Juni. Jeg håber ikke det kommer til at gå ud over min sommerferie i DK :|

Capture.PNG

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mit gæt er at kurven først stiger til efteråret.
Fordi solen begrænser smitte.
Og måske kan vi håbe at virusen, da har mistet sin styrke.
Men det er jo umuligt at vide.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mit gæt er at kurven først stiger til efteråret.
Fordi solen begrænser smitte.
Og måske kan vi håbe at virusen, da har mistet sin styrke.
Men det er jo umuligt at vide.

Nyt svar