Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af Hugo »

dormin skrev:
Hugo skrev:Jeg må indrømme, at jeg har da svært ved at se hvad der er at brække sig over at et fly lander med udstyr til os. Et land kommer os til undsætning.
At regeringen mener at det vigtigste Sundhedsministeren kan gøre er at hjælpe til i lufthavnen. Uden behørig afstand til den andre i øvrigt.
Virker en anelse populistisk.
Nu er det så propaganda virkningen der henvises til, og ja, de står tæt, faktisk allesammen, incl. de 3 russere i rumdragt.
+ journalisten der skal gramse ved det hele.
Ellers har jeg ingen problemer med selve aktionen.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:Jeg tror jeg begynder at lære det nu: ting er bare sorte eller hvide.

Enten hader man regeringen, eller også så elsker og forsvarer man den for alt i verden.

Det der med, at både rose og kritisere, det kan vi altså ikke finde ud af. Stop det så.
Godt du siger "vi"

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Ja, man siger sikkert ja til en eller anden rimelig stor blanket statement, når man tilmelder sig hans service.

Dagens grafer siger ikke så meget nyt
Nu kan det godt være fordi jeg har siddet foran en skærm hele dagen, og mit syn er lidt sløret, men... Hældningen for Tyrkiet ligner da næsten lidt at de har en improvement seneste 7 dage, og højeste improvement over hele perioden** :roll:

** Hvis man glemmer alt om lags i optælling, tillid til det offentlige system, anderledes sundhedssektor og andre faktorer der ikke kontrolleres for.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, Tyrkiet har en klart lavere hældning end de andre lande siden dag 5. Det kan godt være det ser ud til at glatte endnu mere ud nu.

Jeg forstår egentlig efterhånden ikke helt, hvorfor pressen stadig fokuserer så meget på Italien - så vidt jeg kan se, er Spanien hårdere ramt nu, og Frankrig ser ud til at ville overhale dem begge.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Jeg synes, Tyrkiet har en klart lavere hældning end de andre lande siden dag 5. Det kan godt være det ser ud til at glatte endnu mere ud nu.

Jeg forstår egentlig efterhånden ikke helt, hvorfor pressen stadig fokuserer så meget på Italien - så vidt jeg kan se, er Spanien hårdere ramt nu, og Frankrig ser ud til at ville overhale dem begge.
Du har helt ret.

Vil du have noget mod at have Storbritanien med også?

https://www.dr.dk/nyheder/udland/fra-fy ... adan-ramte

De er et eksempel på en anden strategi (lig den svenske vel?) og nu ser det desværre ud til at give meget kraftigt bagslag :-(

Edit:
Hvor stort besvær er det for dig at hente tallene ind?

Jeg skrev en scraper i python til å hente test-tallene i DK, men så rettede politiet deres website, og det virker som om de ændrer et eller andet hver 3. Dag, så nu er det bare manuelt indsamling :doh:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Jeg har selv tænkt på at tilføje UK - Så det gør vi bare

jeg taster dem bare manuelt fra https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries - Det tager mig ikke lang tid :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Fair nuff, fedt du gider gøre det :-)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

hvis nogen er interesseret, streamer jeg netop nu en konference om Corona

https://live.biohackercommunity.com/?fb ... aSu_BMXdC8
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

https://www.bt.dk/samfund/forskere-adva ... nedlukning

Der skal jo nogle gode penge i kassen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Både Spanien og Italien fortsætter med at flade ud. Det kunne se ud til, at de begge kommer til at flade helt ud, så Corona har taget livet af ca. 0.5 promille af befolkiningen - Frankrig tegner ikke til at flade ud lige med det samme. Det er bekymrende. Måske vil de ende med en større andel af befolkningen.

UK er kommet med - Deres status er pt. nærmest identisk med Schweiz; 35 dage efter første dødsfald er 0.1 promille af befolkningen død. Sverige har efter 29 dage mistet 0,079 promille af befolkningen. Efter 29 dage var 0.080 promille af Italiens befolkning død. Danmark har mistet 0,039 promille af befolkningen efter 29 dage :(
Corona_DKdag21b.png
Corona_DKdag21b.png (24.96 KiB) Vist 297 gange
Corona_DKdag21a.png
Corona_DKdag21a.png (23.61 KiB) Vist 297 gange

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Det er mærkeligt at (analysere) de her grafer helt rationelt, og samtidigt vide at det er nogens liv som er sluttet. Mange liv endda. Jeg kan slet ikke fatte det.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Det er det - Man kan godt sidde og glo på tallene og helt glemme, det handler om menneskeliv :(

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

2020-04-10_22-58-20.jpg
2020-04-10_22-58-20.jpg (54.06 KiB) Vist 264 gange
Slap nu lige f*cking af 2020... wtf ... en ting af gangen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

NYTplot.PNG
NYTplot.PNG (31.01 KiB) Vist 242 gange
Taget fra denne artikkel i NYT:
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... -city.html

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Det er en vild graf - meget tankevækkende. Det er noget mere end en normal influenza.

Der er ikke meget nyt i dagens grafer.
Corona_DKdag22b.png
Corona_DKdag22b.png (25.06 KiB) Vist 228 gange
Corona_DKdag22a.png
Corona_DKdag22a.png (23.73 KiB) Vist 228 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

TV2 har samlet nogle datoer for at beskrive forløbet af de første 100 dage:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-04-0 ... endret-sig

Default avatar
Briannielsen79
Medlem

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg ved ikke, om nogle har kommenteret på det før. Har ikke læst hele tråden.

Men Smittefar....du har altså det fedeste navn set i lyset af covid-19 ;)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Ja han var meget fremsynet ham Morten, der gav mig det øgenavn/kælenavn i 1997 [emoji851]

Jeg begyndte at bruge det på fora i 2005.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

En Svensker skrev dette i en debat på FB omkring spørgsmålet om man skal lukke helt ned, eller lade viruset sprede sig imod (hvad jeg tror hedder folkeimmunitet?):
We have 3 large cities in sweden, the rest of us live in smaller communities, sort of quarantined for life, really... We are also a ppl who trust our goverment and follow directions from the goverments scientists. Our way of dealing with the virus is working so far, The health care system isn't overwhelmed and everyone who need medical attention is getting that. We have 2 mistakes made: our system of caring for The elderly wasn't prepared, too many ppl working there is going in between different wards and thus spreading the virus - so many in that system dies. We also haven't capacity to test ppl, only those who need hospital care and those working in hospitals get tested.
Otherwise I think we are in pretty much the same boat as everyone else.
Jeg er lidt overrasket over udmeldingen, fordi jeg personligt syntes dødstallene i Sverige taler deres eget sprog. Hvis man har valget, hvorfor så ikke forsøge at holde dødstallet så langt nede som muligt? Menneskeliv er da det mest værdifulde vi har.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Mike-air skrev:folkeimmunitet
Kaldes flokimmunitet i Danmark. Myndighederne (Kåre Mølbak, Søren Brostrøm) måtte på seneste pressemøde med Mette F indskærpe, at flokimmunitet ikke er en strategi, men at det kan være en konsekvens.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist

Men iøvrigt dejligt at dele af den svenske befolkning støtter op om deres valg. Hvis svenskerne er trygge, så er det jo fint.
Det er nok de færreste danskere og nordmænd som synes Sverige gør nok eller har håndteret det tilstrækkeligt, indtil videre.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Super respektfuld måde at se det på ^^

Godt nyt fra Norge:
https://www.nrk.no/rogaland/i-rogaland- ... 1.14980118

Så er det bare uheldigt man bor i Oslo :roll:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Hvis vi tager mørketallene med har vi vel omkring 250.000 smittede iflg. SSI. Det har taget 3-4 måneder at nå hertil.
Altså vil det tage ca. 3 år at opnå flokimmunitet. Det kan godt gå hurtiger jo flere der bliver smittede, men det skal det ikke, tværtimod.
Vi skal hele tiden holde kurven nogenlunde flad. jeg er fuldt klar over at flokimmunitet er en konsekvens og ikke et mål her hos os.
Men hvis det er folkeimmunitet som svenskerne går efter, må det da have de samme lange udsigter.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hugo skrev:Altså vil det tage ca. 3 år at opnå flokimmunitet.
Er der ikke generelt nogle udfordringer i det?

Jo flere der er immune jo sværere vil det være for virusset at "få fat" og sprede sig, så jo mere udbredt immuniteten vil være jo længere vil det tage at sprede virusset - en lineær fremskrivning er nok ikke mulig. Hvilket jo i og for sig er godt, at virus ikke spreder sig hurtigt, men det vil samtidig trække tiden ud.

Samtidig er det usikkert hvor længe en evt. immunitet vil holde - de fleste virologer/professorer mv. jeg har hørt citeret nævner 2-3 år som den periode der skønsmæssigt vil kunne opretholde en immunitet.

Nyt svar