Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:@DUBTEMPLE - hvordan er situationen egenligt i Sverige? Synes man hører en del fra Norge. Men ikke meget om Sverige i de danske medier.
DUBTEMPLE skrev:
SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Dødt løb ,... undskyld udtrykket :doh:

I går var der vist 100 flere i SE men det følges ret tæt

Første døds-offer i dag i SE

Skåne, Vestra Götaland, Stockholm,.. hårdest ramt
Sorry - skulle have været mere klar. Tallene får man jo fra alle lande. Men tak :)

Det er mere hvordan de håndterer det fra myndighedernes side?
Man er er noget tilbage ift. de danske mht til restriktioner ,... men der er traditionelt store forskelle fra komune til komune

Må indrømme jeg ikke er helt oppe på beatet til at beskrive situationen, vi lever vores isolerede liv ude i skoven :-)

Men dit spørgsmål gjorde mig nysgerrig, så checker op på det, og vender måske tilbage på en lidt mere præcis måde
Så er jeg klar med lidt feed-back :)

Det står faktisk RIGTIG skidt til både med myndigheder, og mentalitet, men det er jo ikke eneste område man stikker hovedet i busken :(

https://www.dr.dk/nyheder/udland/svensk ... nske-panik

Jeg tænker vi vil se ufattelige lidelser, og død, hos fornægterne, altså specielt i Sverige, USA, og UK

(Specielt måske i USA ,.. hvor eneste posetive er at Trump nok ikke bliver genvalgt alligevel)

Her er en kronologisk gennemgang præcis af hvordan de svenske myndigheder har grebet situationen an ,... versus omverden

Han er lidt underlig, og lige i starten fremstår han som endu en komiker der vil tage pis på det hele, men det er vist seriøst nok

Som altid er kommentarfeltet også værd at læse, for et lille smil midt i alvoren :)
löfven: "there are no reasons for concern swedish government is well prepared for corona virus we have just assigned several acres of land for - CEMETERIES!"
Jeg er nu udelukket fra mit eget hus, mindst en måned, og sikkert længere, men er glad for at være i DK trods alt :|

Og Mette får nok min stemme næste gang :)
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nu har jeg læst den Mexicanske avis Mazatlan Post.

” INTERFERON ALFA 2B HAS THE ADVANTAGE THAT IN SITUATIONS LIKE THESE IT IS A MECHANISM TO PROTECT ITSELF, ITS USE PREVENTS PATIENTS WITH THE POSSIBILITY OF AGGRAVATING AND COMPLICATING FROM REACHING THAT STATE, AND FINALLY HAVE DEATH AS A RESULT,”

SAID LUIS HERRERA MARTÍNEZ , SCIENTIFIC AND COMMERCIAL ADVISOR OF THE BIOCUBAFARMA BUSINESS GROUP.

Læg mærke til at Luiz Herrera osse er kommerciel advicer.
Nu vil jeg læse lidt om BIOCUBAFARMA BUISNESS GROUP

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Har nu søgt og læst;
BioCubaFarma har ikke udviklet det selv, men bruger et velkendt imumstimulerende middel IntronA. Sælges over hele verden.
http://www.cigb.edu.cu/como-esta-prepar ... antizados/

Du kan læse mere om det her:
http://pro.medicin.dk/medicin/praeparater/1085

Det fører en del bivirkninger med sig, og det er selvfølgelig ikke ført til lægemiddel kataloget endnu om hvorvidt det har effekt overfor Covid-19.
Den slags vil vi (her i vesten) som regel gerne ha´ peer evidens for, om end det bør gå hurtigt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev:Har nu søgt og læst;
BioCubaFarma har ikke udviklet det selv, men bruger et velkendt imumstimulerende middel IntronA. Sælges over hele verden.
http://www.cigb.edu.cu/como-esta-prepar ... antizados/

Du kan læse mere om det her:

Det fører en del bivirkninger med sig, og det er selvfølgelig ikke ført til lægemiddel kataloget endnu om hvorvidt det har effekt overfor Covid-19.
Den slags vil vi (her i vesten) som regel gerne ha´ peer evidens for, om end det bør gå hurtigt.
Det er nemlig det vi vil! :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Kan stærkt anbefale at læse den her post, (super godt) skrevet af en Dansk læge.

COVID19 er i udbrud i Danmark. Udbruddet er så massivt at i modsætning til alle andre lande omkring os har vi opgivet at inddæmme. Slaget er tabt, før rædslerne er begyndt. Vi ved, vi skal bremse virussen.
Vi ved vi kommer til at se flere dødsfald end vi kan acceptere. Vi kunne måske acceptere 6000. Men hvis virussen fortsætter i det tempo, der er nu, så bliver dødstallet endnu højere. Utåleligt højt. Uforståeligt højt.
Første fase
I starten går det godt. Ingen døde.
Det er primært de unge, de smukke og de rige, der har bragt virussen hjem, er blevet testet, hygget om af myndighederne og har kunnet fortælle at Corona er bare en forkølelse.
Og det er det. For de fleste. Snot, feber, ondt i halsen.
På instagram og facebook kan man følge en 20 årigs urimelige kamp mod ensomheden i karantænen, ...
Artikkel: https://sygellersund.dk/?p=911

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:Kan stærkt anbefale at læse den her post, (super godt) skrevet af en Dansk læge.

COVID19 er i udbrud i Danmark. Udbruddet er så massivt at i modsætning til alle andre lande omkring os har vi opgivet at inddæmme. Slaget er tabt, før rædslerne er begyndt. Vi ved, vi skal bremse virussen.
Vi ved vi kommer til at se flere dødsfald end vi kan acceptere. Vi kunne måske acceptere 6000. Men hvis virussen fortsætter i det tempo, der er nu, så bliver dødstallet endnu højere. Utåleligt højt. Uforståeligt højt.
Første fase
I starten går det godt. Ingen døde.
Det er primært de unge, de smukke og de rige, der har bragt virussen hjem, er blevet testet, hygget om af myndighederne og har kunnet fortælle at Corona er bare en forkølelse.
Og det er det. For de fleste. Snot, feber, ondt i halsen.
På instagram og facebook kan man følge en 20 årigs urimelige kamp mod ensomheden i karantænen, ...
Artikkel: https://sygellersund.dk/?p=911
Lige mine ord for lidt siden :lol:

Hun er sgu cool ,.. har været læge på Samsø, og meget samfunds-angageret, måtte lige læse op på hvem der stod bag :wink:
DUBTEMPLE skrev:Læge Iza Alfredsen har lavet et godt og tankevækkende skriveri omkring perspektiverne vi står i:

https://sygellersund.dk/?p=911
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: Lige mine ord for lidt siden :lol:
DUBTEMPLE skrev:Læge Iza Alfredsen har lavet et godt og tankevækkende skriveri omkring perspektiverne vi står i:

Lol, jamen så er vi jo enige :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:
DUBTEMPLE skrev: Lige mine ord for lidt siden :lol:

Lol, jamen så er vi jo enige :-D
Damm ,.. hvordan skal vi løse det :lol: :lol:
/Dub

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

Ja, DK på 836 efter korrigering.
SmartSelect_20200314-163851_Firefox.jpg
SmartSelect_20200314-163851_Firefox.jpg (361.49 KiB) Vist 213 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Hugo skrev: Du kan læse mere om det her:

Jeg læste lidt om bivirkninger ved detdér interferol.
Det er rimelig heftigt.
Man skal nok være meget syg af virus for at synes, risiko for den kaliber bivirkninger er attraktivt.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Hentede lige det data som John Hopkins har liggende på github, for at tage et kig på trenden her i norden.

Det ser sku ikke alt for godt ud, og personligt forventer jeg at Norge kommer til at stige mest efter denne weekend. Særligt fordi 34.000 Nordmænd har besluttet sig for at DE SKULLE på hyttetur til Hallingdal selv om regeringen har sagt bliv hjemme.
Trend_i_norden.PNG
Trend_i_norden.PNG (71.93 KiB) Vist 205 gange
Af en eller anden årsag har jeg på fornemmelsen DK er det land i Norden der håndterer det her bedst.

Rosenfeldt
Forum Donator

Indlæg af Rosenfeldt »

Det er godt, at vi har “Nyhedsmaskinen”!
"nothing is stronger than the weakest part" ...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tsk-tsk

------------------------

"Kritikken hagler ned over den svenske regering og myndighederne: Hvorfor gør vi ikke som Danmark?"

https://www.dr.dk/nyheder/udland/politi ... oere-noget
Siden den danske regering valgte at lukke grænserne, er svenskernes bekymring for håndteringen af coronavirusset vokset.
Flere spørger sig selv: Burde vi gøre som danskerne og lukke grænserne?
Det mener blandt andre chefredaktøren for det svenske dagblad Dagens Nyheter, Peter Wolodarski, som retter en hård kritik mod Sveriges statsminister i en leder i avisen.
- Stefan Löfvens danske statsministerkollega, socialdemokraten Mette Frederiksen, har vist, at hun forstår, hvad der er på spil. Hun har handlet drastisk, velvidende at det har en pris. Men hun er åben omkring det, der ellers kunne risikere at ske, skriver han.
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Hvis DK formår at holde tilvæksten af smittede på et konstant niveau over de næste 16 dage, så rammer vi 4000 smittede i slutningen af måneden. Ifølge lægen Iza Alfredsen kan DK maks klare 5000 smittede, før man løber tør for intensivpladser.
ølvirus.PNG
ølvirus.PNG (35.7 KiB) Vist 163 gange
Ærlig talt er det meget optimistisk at forvente at trenden fortsætter med at stige linært, og derfor er det måske også mere realistisk at man netop rammer 5000 i slutningen af måneden.

Så hvis DK har max kapacitet på 5000 smittede, så ser det satme sort ud for Norge som har et dårligere beredskab. Hvis Norge har samme beredskab som DK, og stigningen er optimistisk, rammer vi et punkt allerede om 10-11 dages tid hvor man borgere begynder at dø af ellers ufarlige ting, fordi sundhedssektoren ikke kan følge med.

f*ck.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:Hvis DK formår at holde tilvæksten af smittede på et konstant niveau over de næste 16 dage, så rammer vi 4000 smittede i slutningen af måneden. Ifølge lægen Iza Alfredsen kan DK maks klare 5000 smittede, før man løber tør for intensivpladser.
ølvirus.PNG
Ærlig talt er det meget optimistisk at forvente at trenden fortsætter med at stige linært, og derfor er det måske også mere realistisk at man netop rammer 5000 i slutningen af måneden.

Så hvis DK har max kapacitet på 5000 smittede, så ser det satme sort ud for Norge som har et dårligere beredskab. Hvis Norge har samme beredskab som DK, og stigningen er optimistisk, rammer vi et punkt allerede om 10-11 dages tid hvor man borgere begynder at dø af ellers ufarlige ting, fordi sundhedssektoren ikke kan følge med.

f*ck.
Og så har Norge endda ca. 1000 af vores sygeplejere (bedre løn) + nogle læger.
Ville det være for egoistisk at kalde dem hjem 8-)
Hvis bare alle ville lytte 100% og holde sig hjemme, og ikke lige skal snige sig ud til noget, så har vi en chance for at holde kurven nede.
Men er er en smule pessimistisk.

AntonAuton
Medlem

Indlæg af AntonAuton »

Vi sås med naboerne på vejen her i eftermiddag, tre par med unger, hvor jeg er den eneste der ikke arbejder i sundhedssektoren (2 i praksis, 3 på hospitaler.. 2 af sidstnævnte er endnu ikke hjemmearbejdende).

Der er bred enighed om at det er noget af en udfordring vi står overfor, men at alle tiltag so far er rigtigt fornuftige.

Dagens gyser var de 3500 nye smittende og 175 døde i Italien. De er foran os, men spørgsmålet er, om vi har held til at dreje kurven så den ikke bliver som den italienske.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Trenden i stigningen siden den 10. Ser fin ud til at starte med! :-) 3 dage i træk uden en eksponentiel stigning det er positivt. Men ja, det kan vende ved et lille fejltrin.

AntonAuton
Medlem

Indlæg af AntonAuton »

Tjah... For tre dage siden opgav vi at teste på henvendelser der ikke førte til seriøs mistanke om infektion. Så alene faldet i udførte tests, kan med rimelig sandsynlighed retfærdiggøre faldet i konstaterede tilfælde.

Man har dermed slukket for den lommelygte der kunne oplyse en del af mørketallet. Nu registrerer man kun dem, der selv kan kravle indenfor i lyset, eller bliver båret ind af andre.

Så DK-tallene har mistet et solidt fundament siden i onsdags. Det koster da 4500 i indkøb pr test, men set i lyset af, hvordan en solid statistik kunne hjælpe på en afklaring + hvor store omkostninger der ellers kommer til at være, er det fjollet at stoppe nu. Man mister også en unik mulighed for at dokumentere en effekt (eller mangel på samme) ved at lukke grænserne... Jeg kan forstå man lader være fordi der er knaphed på tests, men det er den eneste ok undskyldning for at skrue ned.

M.a.o så har vi siden ændring af praksis i onsdags rykket tallene lidt tættere på at være af Kina-kvalitet.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Der er en grund mere til at det ikke rigtigt giver mening at teste mere, og det er det faktum at man har set i øjnene at vi stort set alle skal rammes af Covid-19, før den stopper.
Så giver det ingen mening at teste bredt mere, men blot sikkerhedsmæssigt.
Alle vil få den og blivet imune, over tid, afhængig af hvor stor en "buffer" der er tilbage i u-landene.
Spørgsmålet er hvor lang tid, og hvor mange døde, og hvornår vi har en vaccine.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

f*ck, det vidste jeg ikke.

Altså hvis det er beløbet der er et problem ville man stadig kunne estimere udviklingen med færre test, hvis bare man bruger tilfældig udvælgelse. Det er jo det man gør ved meningsmålinger etc.

Tabt potentiale til at få et bedre overblik.

AntonAuton
Medlem

Indlæg af AntonAuton »

Hugo, det giver al mening i verden at fortsætte med at teste. Ellers er vores data rent lort, og så kan fjolserne fra købmandsskolerne (no offense Mike-Air) eller sst eller den svenske regering blive ved med at hævde at deres beslutninger, eller mangel på samme, giver god mening alt efter hvad deres personlige dagsorden er.

De beslutninger influerer direkte på de borgerrettigheder, der debatteres i andre tråde herinde.

Grunden til at Ischgl blev spottet som smittecentrum skyldes udelukkende brede tests i vores tidligere nordatlantiske koloni... Efterfølgende kan man klappe i hænderne over at man har fundet ud af at 139 skiferieliderlige ressourcestærke personer har slæbt smitte fra Østrig hjem til DK. Fordi man testede bredt på Island.

Så jeg synes man skal teste alt hvad man kan, så længe der er kapacitet til det. Ellers ender man med statistik der er så ufuldstændig, at den kan manipuleres hvorhen man ønsker.

AntonAuton
Medlem

Indlæg af AntonAuton »

I forlængelse af ovenstående: der er ingen personangreb på hverken Hugo eller Mike i mit indlæg. Jeg sætter stor pris på jeres holdninger og debatindlæg. God aften herfra/AA

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator

Indlæg af Hugo »

Jeg opfatter ikke noget som angreb, ej heller angriber jeg nogen, :) jeg hæveder blot at det er spild af tid med bred tests, da alle vil blive ramt med tiden.
Det drejer sig blot om at strække den tid ud så langt som muligt.
Jeg finder ikke på det selv, men har læst mig til det på flere lødige sites.

AntonAuton
Medlem

Indlæg af AntonAuton »

OK

Jeg er helt enig i at vi ikke kan styre at vi alle bliver smittet før eller siden.

Simple as.

Men at stoppe med at teste bredt, svarer til at du slukker for dit dash-cam i den bil der er på vej ud over skrænten, og hvor du febrilsk prøver at bremse alt hvad du kan.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

AntonAuton skrev:Hugo, det giver al mening i verden at fortsætte med at teste. Ellers er vores data rent lort, og så kan fjolserne fra købmandsskolerne (no offense Mike-Air) eller sst eller den svenske regering blive ved med at hævde at deres beslutninger, eller mangel på samme, giver god mening alt efter hvad deres personlige dagsorden er.
1. No offense taken. Jeg arbejder på en Handelshøjskole.

2. Du er ikke den eneste med den skepsis vedr. de raske regnedrenge. Her er del af dagens bloginlæg fra den tidligere omtalte danske læge:
Panik?
Overhoved ikke. Som det fremgår af posten tidligere i dag, så har vi brug for præcis 870 intensivpladser med respiratorer. Og vi har faktisk 875. Så har vi bare brug for et par arbejdere til at polere og pudse vores overskudsrespiratorer, mens vi i Danmark glæder os over det præcise regnestykke.
Det er et ildevarslende tegn, når bestillingsarbejdet fra regeringen påvirker matematikken blandt de lægefaglige chefer.
AntonAuton skrev:Men at stoppe med at teste bredt, svarer til at du slukker for dit dash-cam i den bil der er på vej ud over skrænten, og hvor du febrilsk prøver at bremse alt hvad du kan.
Vil nu argumentere for at det er værre :-P

Det svarer til du slukker for din GPS imens er på vej ud over en klippe med bilen, i tåge og 1-2 meters sigtbarhed... Imens du står på bremsen.

Nyt svar