Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Jeg har over de seneste dage skiftet indstilling. Det håber jeg at jeg kan indrømme, uden at risikere at blive hevet i retten af Dubtemple ;-)

Jeg indrømmer blankt at jeg indtil forleden havde lidt af en comme ci comme ca holdning til corona. Men det har ændret sig; ikke sådan at jeg nu frygter for mit liv, men jeg tænker, at når regeringerne, herunder den danske, kommer med udmeldinger af den helt dyre slags, der er lige til at skabe panik i befolkningerne og potentielt kommer til at få pissedyre konsekvenser, så er det nok fordi at der er grund til at tage skidtet alvorligt. Jeg anlægger nu en solidaritets-synsvinkel, fremfor en hysteri-synsvinkel.
Thi kendes for ret, David Mondrup går fri :lol:

Solidaritets-vinklen er en god vinkel, frygter ikke for mit eget liv, men smittes min mor, på 75, nu hvor hun lige er kommet igennem sin kemo, og en krads operation, så mister vi hende måske alligevel

Andre mennesker har også en gammel mor, eller måske et lungesygt barn de elsker, selvom de måske selv er udødelige

Så helt OK også at vise hensyn til andre :-)
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her i vores lille firma er vi stort set kun unge ansat, så ingen der for alvor er i risikogruppen i forhold til at miste livet til Corona - men hvis en af os bliver smittet, er der en god chance for, at vi allesammen bliver sendt i karantæne i fjorten dage. Det ville være virkelig skidt for firmaet - jeg ved ikke, om firmaet ville være i fare for ikke at overleve, men det ville være rigtig grimt at have fjorten dage uden at kunne producere noget som helst.

Derfor har vi aflyst alle udlandsrejser og prøver også at begrænse antallet af besøgende på kontoret.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Helt enig. Ville faktisk føle mig mere tryg (ikke at jeg er utryg lige pt.) ved at bo hjemme i DK imens dette står på.
Man søger nok mere eller mindre bevidst sproglig og kulturel tryghed også.

Man kan så glæde sig over, at man ikke lever i et af de lande, der har en skræmmende historik i, ikke at kunne deale med deres egne katastrofer og problemer: https://www.vox.com/science-and-health/ ... s-covid-19

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

Smittefar skrev:Her i vores lille firma er vi stort set kun unge ansat, så ingen der for alvor er i risikogruppen i forhold til at miste livet til Corona - men hvis en af os bliver smittet, er der en god chance for, at vi allesammen bliver sendt i karantæne i fjorten dage. Det ville være virkelig skidt for firmaet - jeg ved ikke, om firmaet ville være i fare for ikke at overleve, men det ville være rigtig grimt at have fjorten dage uden at kunne producere noget som helst.

Derfor har vi aflyst alle udlandsrejser og prøver også at begrænse antallet af besøgende på kontoret.
Forståeligt. Jeg erindrer hvor meget impact den første golfkrig tilbage i 90/91 havde på en del brancher i DK. Det her er så meget større. Det kommer virkeligt til at gøre ondt på mange firmaer - selv uden medarbejdere i karantæne.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Madelaire skrev:...
Almindelig genetisk drift (og nogle gange shift, hvor større dele af RNA ændres) er hovedårsagen til at influenza vaccinen kun er effektiv for en sæson ad gangen.
Er det korrekt forstået, at du siger, at man er nødt til at udvikle nye vacciner imod de almindelige influenzaer hver sæson, eftersom influenzavirusserne muterer og bliver resistente fra år til år...?

Medlemsavatar
Madelaire
Medlem
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Mr. Soundman skrev:
Madelaire skrev:...
Almindelig genetisk drift (og nogle gange shift, hvor større dele af RNA ændres) er hovedårsagen til at influenza vaccinen kun er effektiv for en sæson ad gangen.
Er det korrekt forstået, at du siger, at man er nødt til at udvikle nye vacciner imod de almindelige influenzaer hver sæson, eftersom influenzavirusserne muterer og bliver resistente fra år til år...?
Udvikle og udvikle... det er måske så meget sagt. Strategien med at bruge inaktiveret virus er den samme. Men sammensætningen af virusstammer varierer. WHO overvåger og melder ud to gange om året (hhv for den nordlige og sydlige halvkugle) hvad der er i omløb. Det er så det man baserer vaccinerne på. For det meste rammer de ret godt, men det sker at den smutter. Så plejer man at se flere tilfælde end normalt.
Derudover mindskes effekten af vaccinen også over tid, så ovenstående er selvfølgelig ikke den eneste årsag til årlig vaccination. Men dog en væsentlig årsag :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lidt om hvordan f.eks. sportsklubber også er ramt

https://www.dr.dk/sporten/ishockey/tomm ... af-konkurs
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

DUBTEMPLE skrev:Lidt om hvordan f.eks. sportsklubber også er ramt

https://www.dr.dk/sporten/ishockey/tomm ... af-konkurs
Og det vil brede sig som ringe i vandet. Der bliver ikke solgt pommes fritter, pølser og bajere. Underleverandørene bliver ramt. Fragtfirmaerne osv. Og generelt holder folk mere på pengene* i krisetider, så det er overall selvforstærkende.

Og selvom vi måske ikke bliver så hårdt ramt direkte af virusset her i Danmark - man kan jo håbe. Så bliver vi jo også ramt af situationen i resten af verden. USA kan man frygte slet ikke har styr på det. England har vist også større problemer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

derermusikanten000 skrev:https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-de- ... ndt_168968

tjek det her :puke:
Den skal ses senere. Det lader til, at der er flere måder man kunne dø af corona på i Kina.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg forstår ikke at man ikke midlertidigt - indtil corona-faren er drevet over, helt forbyder buffet'er og restauranter at have mere end 20 gæster ad gangen. Egentlig burde man også lave det sådan, at daglivarebutikker (Føtex, Rema mv.) skal have pligt til at lukke kunder ude som ikke har meldt deres ankomst på forhånd, og kun have et max. antal gæster ad gangen, så færre mennesker er forsamlet.

Ydermere bør man forbyde al ind- og udrejse.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

SustainerPlayer skrev:

Den skal ses senere. Det lader til, at der er flere måder man kunne dø af corona på i Kina.
ja :cry:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

mediumaevum skrev:Jeg forstår ikke at man ikke midlertidigt - indtil corona-faren er drevet over, helt forbyder buffet'er og restauranter at have mere end 20 gæster ad gangen. Egentlig burde man også lave det sådan, at daglivarebutikker (Føtex, Rema mv.) skal have pligt til at lukke kunder ude som ikke har meldt deres ankomst på forhånd, og kun have et max. antal gæster ad gangen, så færre mennesker er forsamlet.

Ydermere bør man forbyde al ind- og udrejse.
Myndighederne opererer sikkert med flere scenarier - jeg tvivler på at det beskrevne er et af dem. Der er stadig et samfund der skal kunne køre - selv på pumperne.

Men "corona-faren" driver ikke over. Det er et spørgsmål om, at prøve at forhindre den i at toppe mere end, hvad sundhedssystemet kan klare.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Det er et spørgsmål om, at prøve at forhindre den i at toppe mere end, hvad sundhedssystemet kan klare.
Lige netop, det virker som det er målet både i DK og Norge.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Svarer meget godt til mit indtryk af Kina

Desværre :(

Lægen der døde som 33 årig, ham myndighederne truede, som senere blev folke-helt. tror jeg heller ikke døde af virusen, sådan som det fremstilles
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg mener, at ved ethvert udbrud af en ny pandemi med en eller anden potentiel dødelige virus (eksempelvis SARS-COV-2), bør følgende tiltag sættes i værk:

* Ind- og udrejse forbydes. Danskere (turister og andre) i udlandet får en frist for at komme hjem hurtigst muligt, overskrides fristen - too bad.

* Enhver til- eller hjemrejsende - uanset om de har opholdt sig i et særligt risikoområde eller ej - skal ved grænsen, lufthavnen eller færgeovergange, tjekkes for frygtet virus. De sættes ikke i karantæne medmindre de udviser symptomer (eller kommer fra risikoområder), men får pligt til at holde styr på hvem de omgås, indtil prøvesvar kommer.

* Forbyd buffet indtil faren er drevet over.

* Forbyd restauranter og andre spisesteder at have mere end 20 gæster samlet samtidig, og sæt et min. antal timer der skal gå før de må gentage med nye gæster. Imellemtiden skal alt desinficeres. Mindre spisesteder skal have endnu lavere grænser, færre gæster.

* Alle butikker og dagligvarebutikker skal have krav til kunderne om at de skal melde deres præcise ankomst i forvejen, og have max. kunder samtidig. Kunderne får et max. antal minutter til at handle. Overskrides tiden, pålægges kunden afgifter ved betaling for varene, for hvert ekstra minut der bruges. Pengene går direkte/ubeskåret til en statslig pulje at håndhæve disse tiltag. Dette skal sikre at færre mennesker er forsamlet samtidig, og minimere kødannelse (hvor mennesker også samles) pga. sløve kunder der ikke bliver færdige til tiden.

* Forbyd kontanter.

* Private forsamlinger med over 50 gæster forbydes.

For at sikre at grænsen for arrangementer overholdes, så lad det gælde for en periode på 14-30 dage pr. arrangement. På den måde undgår man, at man f.eks. sælger biletter til en forestilling til 50 gæster den ene dag, og gentager dagen efter. For så er vi jo lige vidt.

Det er drastiske tiltag, men jeg er overbevist om at de virker.
Det vil begrænse vores bevægelses- og handlefrihed, men slet ikke unødigt.

Folkets frihed må vige for samfundets ve og vel når særlige omstændigheder kræver det.

Derudover mener jeg at vi her i Danmark burde få indført mulighed for reel undtagelsestilstand, for det giver hverken grundloven eller øvrige lovgivning mulighed for idag.

Bryde man grænserne for max. antal gæster, kunder mv. skal der dømmes for at bringe nationens sikkerhed i fare, med de straffe som gælder for sådanne forhold.
Senest rettet af mediumaevum man 9. mar 2020 22:31, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

DUBTEMPLE skrev:

Svarer meget godt til mit indtryk af Kina

Desværre :(

Lægen der døde som 33 årig, ham myndighederne truede, som senere blev folke-helt. tror jeg heller ikke døde af virusen, sådan som det fremstilles
+1

Der må komme et efterspil på internationalt plan.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

mediumaevum skrev:Jeg mener ...
Jeg mener vores allesammens største chance er, at vi bakker om de tiltag, som myndighederne sætter i værk.

At begynde at problemløse på lægmandsniveau - og sprede de formodninger og antagelser videre på internettet - hjælper ingen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:Jeg mener ...
Jeg mener vores allesammens største chance er, at vi bakker om de tiltag, som myndighederne sætter i værk.

At begynde at problemløse på lægmandsniveau - og sprede de formodninger og antagelser videre på internettet - hjælper ingen.
Jeg mener bare ikke myndighederne går langt nok.
Det er fine tiltag fra myndighedernes side, men det har bare vist sig at være for lidt. For vattet. For svagt.

Man burde have forbudt rejser allerede i januar, da man kendte til spredningen af sygdommen.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

mediumaevum skrev:
Det er fine tiltag fra regerings side, men det har bare vist sig at være for lidt. For vattet. For svagt.

Man burde have forbudt rejser allerede i januar, da man kendte til spredningen af sygdommen.
Da jeg ikke har indtrykket af, at du har særligt meget viden og/eller erfaring med virus og bekæmpelse af epidemier - samt hvad slige tiltag rent faktisk kan betyde for andre samfundsforhold - så vægter jeg stadig de professionelles mening langt højere.

Der begås sikkert fejl undervejs - men det er stadig dem, der har det bedste overblik og informationsniveau.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:
Det er fine tiltag fra regerings side, men det har bare vist sig at være for lidt. For vattet. For svagt.

Da jeg ikke har indtrykket af, at du har særligt meget viden og/eller erfaring med virus og bekæmpelse af epidemier - samt hvad slige tiltag rent faktisk kan betyde for andre samfundsforhold - så vægter jeg stadig de professionelles mening langt højere.

Der begås sikkert fejl undervejs - men det er stadig dem, der har det bedste overblik og informationsniveau.
Forkert. Vi har en kultur og tradition for "frihed" her i vores del af verden. Dette er den ENESTE grund til at de ikke går længere.

I Kina falder antallet af smittede nu pga. myndighederne har frit spil til at inddæmme virussen. Tiltag, som ikke kan bruges i Danmark pga. grundloven.
Senest rettet af mediumaevum man 9. mar 2020 22:38, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

mediumaevum skrev:
Forkert. Vi har en kultur og tradition for "frihed" her i vores del af verden.
I Kina falder antallet af smittede nu pga. myndighederne har frit spil til at inddæmme virussen. Tiltag, som ikke kan bruges i Danmark pga. grundloven.
Så rejs til Kina.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:
Forkert. Vi har en kultur og tradition for "frihed" her i vores del af verden.
Så rejs til Kina.
Åndssvagt svar.

Der er så mange ting her i landet, som jeg nyder godt af. Men derfor kan man da godt kigge på og lære af andre lande.

Vi behøver ikke være sådan et indgroet navlepillende folkefærd, man kan godt lære af udlandet uden at tage alt til sig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hvad vægter du højest, grundlovens forsamlingsfrihed eller retten til et godt helbred?
Senest rettet af mediumaevum man 9. mar 2020 22:44, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem

mediumaevum skrev:
Åndssvagt svar.

Der er så mange ting her i landet, som jeg nyder godt af. Men derfor kan man da godt kigge på og lære af andre lande.

Vi behøver ikke være sådan et indgroet navlepillende folkefærd, man kan godt lære af udlandet uden at tage alt til sig.
Tja - nu er jeg heldigvis ikke bange for en generel opbakning til dine ideer. Så med det er jeg ude af meningsudvekslingen her.

Nyt svar