Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Norge-tråden, natur, olie, økonomi,.. m.m.

Indlæg af Mike-air »

AndreasAlexander skrev: fre 17. apr 2020 13:50
Mike-air skrev: fre 17. apr 2020 11:18 Nu hvor NOK er på vej ned i toilettet, blev jeg lidt ekstra interesseret i hvordan den Norske økonomi hænger sammen. Denne video var fin, men den siger ikke så meget om hvordan fremtiden ser ud, bortset fra at afkastet fra oliefonden selvfølgelig kan hjælpe lidt på det hele.

Alt er nu ikke perfekt i Norge :)
Det var nu absolut heller ikke det jeg prøvede på at sige :lol:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

AndreasAlexander skrev: fre 17. apr 2020 13:50
Mike-air skrev: fre 17. apr 2020 11:18 Nu hvor NOK er på vej ned i toilettet, blev jeg lidt ekstra interesseret i hvordan den Norske økonomi hænger sammen. Denne video var fin, men den siger ikke så meget om hvordan fremtiden ser ud, bortset fra at afkastet fra oliefonden selvfølgelig kan hjælpe lidt på det hele.


Alt er nu ikke perfekt i Norge :)

Hvad gør Norge i forhold til de seneste oliepriser, som en overgang var negative? Er man meget afhængig af olieindtægten? Får det stor indflydelse på Norges ellers strålende økonomi?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: ons 22. apr 2020 15:47 Hvad gør Norge i forhold til de seneste oliepriser, som en overgang var negative? Er man meget afhængig af olieindtægten? Får det stor indflydelse på Norges ellers strålende økonomi?
Den video (med det lidt biased navn) jeg postede, siger lidt om hvordan landets økonomi hænger sammen; Oliefonden er investeret i en bred vifte af aktier etc. udenfor Norge, og udenfor Oliebranchen. Oliefonden er vidstnok den største aktiebeholdning i verden hvis jeg husker rigtigt.

Men virksomhederne er lidt på skideren lige pt.: for et par uger siden var vi oppe på 20% ledighed (inklusiv midlertidig ledighed ~ noget man kalder permisjon, som betyder ansættelsen er sat på pause indtil der er råd igen, i mellemtiden betaler staten en del af det).

En signifikant del af ledigheden er relateret til olien, fordi det direkte/indirekte er en større del af den private sektor. Der er nogle kontrakter som udløber denne uge + næste uge, og det er forventet at det vil give kronekursen (den norske) et los lige i løgposen.
Hugo skrev: ons 22. apr 2020 15:47oliepriser, som en overgang var negative?
Den her fangede jeg ikke lige. Negative oliepriser vil jo betyde at man får penge for at beholde Olien i jorden. Men det er selvfølgelig også mere klima-venligt :-D 👌

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev: ons 22. apr 2020 16:52
Hugo skrev: ons 22. apr 2020 15:47oliepriser, som en overgang var negative?
Den her fangede jeg ikke lige. Negative oliepriser vil jo betyde at man får penge for at beholde Olien i jorden. Men det er selvfølgelig også mere klima-venligt :-D 👌

Jeg forstår mig ikke på økonomi og aktier osv.... Men "Minus 37,63 dollar pr. tønde olie" forstår jeg også som et negativt tal:
https://nyheder.tv2.dk/business/2020-04 ... yrtdykkede

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: ons 22. apr 2020 16:56
Mike-air skrev: ons 22. apr 2020 16:52
Hugo skrev: ons 22. apr 2020 15:47oliepriser, som en overgang var negative?
Den her fangede jeg ikke lige. Negative oliepriser vil jo betyde at man får penge for at beholde Olien i jorden. Men det er selvfølgelig også mere klima-venligt :-D 👌

Jeg forstår mig ikke på økonomi og aktier osv.... Men "Minus 37,63 dollar pr. tønde olie" forstår jeg også som et negativt tal:
https://nyheder.tv2.dk/business/2020-04 ... yrtdykkede
Aktier og de finansielle markeder forstår jeg mig på, men olie er ikke min stærke side, og her lader det til at tog fejl; det er jo selvfølgelig overproduktion der er tale om. Og når man køber opbevaring + transport etc. giver det god mening at prisen kan være negativ.

Sorry! :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hugo skrev: ons 22. apr 2020 15:47oliepriser, som en overgang var negative?
Den her fangede jeg ikke lige. Negative oliepriser vil jo betyde at man får penge for at beholde Olien i jorden. Men det er selvfølgelig også mere klima-venligt :-D 👌
[/quote]

Det har du helt ret. I søndags skulle amerikanske olieproducenter betale flere dollar pr. tønde olie for at komme af med den.
Al flytrafik er grounded, biler kører stort set ikke, og OPEC har sat produktionen ned, dog ikke USA.
Derfor er lagrene fyldte til bristepunktet.
Prisen har nu stabilisreret sig omkring et par dollar tønden.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er der meldt klart ud fra regeringen om hvorvidt man som turist skal betragte sessonen 2020 som tabt ?

Det ville i den grad klæde dem at spille kortene åbent, istedet for at lurepasse

Vi er nogle der skal have booket alternativer, og internt har de vel også en branche der skal vide om der lukkes ned over hele sessonen, eller der f.eks. skal holdes åbent i sidste del, samt hvilke brancher. Det er dyrer ikke at vide noget ind til sidste sekund, end at lukke hele sessonen fra start

Jeg har simpelthen ikke kunnet finde noget officielt, kan langt hen af vejen finde ud af hvordan landet ligger i SE og DK, men ikke N

For det meste campingpladser jeg tænker på
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det har jeg intet hørt om- jeg ved bare at de fleste her oppe holder sommerferie i selve Norge.

Aner det simpelthen ikke, så vil ikke sige noget forkert.

Vi og alle i vores netværk kommer til at holde sommerferie i selve norge. Med mindre grænsen til DK bliver åbnet- så tager vi et længere besøg i kongeriet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

.... Norge har slavisk gennem hele krisen fulgt DK's politik med nogen dages forsinkelse.... Hvis du kan bruge det til noget...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg piver nok bare, mens ferien til august løber som sand ud mellem fingrene på mig :(

Samtidig spammes jeg med reklamer, fra f.eks "visitbergen.com" for at strø salt i såret

Den info jeg kan støve op er modstridende

Der kunne godt meldes mere klart ud

Man må vel som udgangspunkt så regne med at landet er lukket hele 2020 sessonen

Anyway, tak for reply :-)
Vedhæftede filer
Screenshot_2020-04-23-14-46-26.png
Screenshot_2020-04-23-14-46-26.png (874.87 KiB) Vist 744 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Noget af en nyhed ,...

Rigmand nu selv sigtet for mordet på sin kone:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/norsk- ... igtet-drab
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Relativt dyster udmelding, trods Norge vist er det mindst ramte nordiske land:

I DAG KL. 11:42

Norge vil forlænge grænsekontrol til 15. august
Den norske regering vil forlænge grænsekontrollen til 15. august om nødvendigt for at bremse smitten med coronavirus.

Det skriver Justitsministeriet i Oslo til EU-Kommissionen. Men den formelle beslutning er ikke taget.

Den nuværende grænsekontrol, der har været i effekt siden 16. marts, udløber 15. maj.

/ritzau/NTB
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

FUUCK!! :censored: :|

Vil sku da gerne se min familie igen på et tidspunkt :(

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ikke til at blive klog på :luny:

Nu tales der pludselig om en genåbning FØR "sommerferien"

Jeg må jo så konkludderer at man "genåbner" ,... bare ikke grænserne :roll:

Altså noget internt kun ?
I dag, Kl. 21:48
Norges statsminister: Målet er at genåbne landet før sommerferien
Erna Solberg, Norges statsminister, er optismistisk omkring en snarlig genåbning af landet.
- Vi har som mål, at de fleste aktiviterer og virksomheder, som har været lukkede, skal åbne før sommeren, siger hun til det norske medie VG, og tilføjer, at alle detaljerne i den norske genåbningsplan vil blive fremlagt på torsdag.
Landet er i gang med at åbne, og fra onsdag vil man for eksempel kunne få udeservering i Oslo.
Norge lukkede ned 12. marts. Danmark begyndte også i høj grad at lukke ned den dag, og fra 16. marts var det meste af Danmark lukket.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Grænsen vedbliver dog lukket længe tyder det desværre på
Vedhæftede filer
norge2.JPG
norge2.JPG (43.44 KiB) Vist 682 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mærkeligt- jeg var på cafe med kæresten i Oslo centrum igår, hvor vi fik udeservering...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Udeservering har faktisk være lovligt hele tiden i Danmark.

Det åbner op for erstatningsansvar over for alle der har måtte lukke for udeservering eller fået bøder, da loven ikke gav egentlig mulighed for at forbyde det.

Nu er hullet lukket og udeservering er lige blevet egentlig forbudt dog. :-/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: tors 7. maj 2020 17:25 Udeservering har faktisk være lovligt hele tiden i Danmark.

Det åbner op for erstatningsansvar over for alle der har måtte lukke for udeservering eller fået bøder, da loven ikke gav egentlig mulighed for at forbyde det.

Nu er hullet lukket og udeservering er lige blevet egentlig forbudt dog. :-/
Det virker sku lidt counter-intuitivt må man sige :roll:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ny pressemeddelelse, 419 milliarder hiver de op af sparegrisen, og der er langt til bunden endu, de åbner præcis når det passer dem, jeg tror ikke man finder andre lande med ligenende privilegier: ,......
norge.JPG
norge.JPG (91.03 KiB) Vist 620 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er super fedt for dem at de har den mulighed. Finanskrisen så man heller ikke meget til her oppe (ihvertfald ikke boligmarkedet).

Den gennemsnitlige nordmand lever i dag ganske trygt, økonomisk set. Og det er fortjenesten af en smart politik dengang man fandt olien. Det skal dog siges at før det vendepunkt var den Norske økonomi ganske svag, og levestandarden her oppe var ganske lav. Og så er der historikken om skiftevist at være under Dansk eller Svensk herredømme i flere århundreder...

Jeg syntes det er fortjent :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Yeeeeeeees- så mangler vi bare at DK også åbner op for EØS borgere. Så skal jeg fanmer til DK, skal jeg.

https://www.nrk.no/osloogviken/vg_-eos- ... 1.15014791

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fin artikkel med oversigt over gode udkigspunkter langs vejene i Norge:
https://www.nrk.no/kultur/nye-attraksjo ... 1.14998293

Mest sandsynligt lavet fordi den officielle anbefaling indtil nu er at blive hjemme i år.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nu hvor jeg er færdig med at fejre genåbningen melder spørgsmålene sig :lol:

Forrige år havde jeg store problemer med forsinkelser på E6 det meste af vejen til Lofoten, der var utallige omkørsler og arbejder i gang pga. den historiske udvidelse af E6. Jeg mener at byggeriet skulle stå på mindst ind til 2021. For 2 år siden blev jeg forsinket 1-2 døgn på den nævnte strækning, så mit spørgsmål er hvad status er lige nu ???
lof.JPG
lof.JPG (48.34 KiB) Vist 554 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Her kan du lave søgning på lukkede veje etc.:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... 20%2F%20Rv.

Jeg har lagt de "fylker" ind som er på din rute, men ellers er det bare at tjekke:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... no.svg.png

Vær forberedt på at stortset hele norge skal på "norgesferie" i år, hvilket jo nok betyder det er vigtigt at booke i forvejen + der kan være masser af kø på vejene i dagtimerne :) Du husker nok hvor "brede" vejene her oppe er.. :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Btw. Hva gør du egentlig mht. bompenge? Har du en chip, eller kommer der bare en regning med posten senere? :-D

Nyt svar