Ubådsagen: Peter Madsen dømt fængsel på livstid

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Re: Ubådsagen: Peter Madsen dømt fængsel på livstid

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev:
ons 21. okt 2020 15:58
Nicolai skrev:
ons 21. okt 2020 15:55
Hugo skrev:
ons 21. okt 2020 15:41

Desuden har man forbedret forholdene for indsatte siden jeg var ung, og jeg kan ikke se at kriminaliteten er blevet mindre rå, tværtimod.
Touché. :idea:
Bare lige det første hurtige link fra google:
https://www.tjekdet.dk/indsigt/kriminal ... n-goer-nej
Jeg mente ikke lige inden for et par år. Jeg sagde netop tilbage fra min ungdom (jeg er meget gammel). Jeg tænkte tilbage til Palle Sørensen, og hans politidrab, som ryddede alle forsider og Aktuelt (det hed TV-avisen den gang). Man talte om det i årevis.
Den gang kunne man gå sikkert på gaden, dog var der fæle mordere.
Kriminaliteten er steget fra den gang til nu. Jeg vil ikke påstå at det hænger sammen med mildere straffe, men man har ikke prøvet hårdere straffe. Tværtimod.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:
ons 21. okt 2020 11:23
@DUBTEMPLE jeg vil godt beklage jeg var lidt for hellig for et par dage siden, for jeg er ikke fri for at glæde mig på andres nedgang. Faktisk er jeg noget så skadefro når jeg ser på billedet af ham sidde i græsset. Han må føle sig som en idiot, og jeg syntes det er super grineren.
Tak :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev:
ons 21. okt 2020 17:00
Mike-air skrev:
ons 21. okt 2020 11:23
@DUBTEMPLE jeg vil godt beklage jeg var lidt for hellig for et par dage siden, for jeg er ikke fri for at glæde mig på andres nedgang. Faktisk er jeg noget så skadefro når jeg ser på billedet af ham sidde i græsset. Han må føle sig som en idiot, og jeg syntes det er super grineren.
Tak :)
Yep :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Ja, sorry, det var naturligvis til jer begge to :-D

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg vil gerne spørge med de objektive briller på. Hvorfor er man ikke lige så fordømmende og påvirket når en skizofren dolker en tilfældig, eller da en ung autist smed en lille dreng ud fra et højhus. Det hele bunder i at nogle falder ud fra stimen og kan ikke reagere bla. empatisk med andre mennesker.
Psykopaten mister empati, men bevæger sig alligevel, hvis muligt blandt mennesker og tager tilsyneladende del i samfundet. Autisten og den skizofrene har et forsvarsværk. De kan få disse psykotiske reaktioner. Som kan være ligeså fatale. Men de kan vende tilbage i stimen og angre. Men det hele drejer sig om at falde ud af stimen ( som jeg kalder det ) og falde ud af empatiske og sociale forbindelser.
Og alle mennesker har det i sig.
Psykiatrien siger at alle har et eller andet autismegen i sig. Men så har det jo ikke noget med gener at gøre.
Derimod kan det være hændelser som sker i en meget tidlig alder. Det kan f.eks. være, at måtte forholde sig til døden. Klimaændringer, sygdom og muligvis meget andet. Et barns nære pårørende er død. Det har set døde dyr. og forstår at det lever i en cyklus og selv skal dø engang. Det kommer sig, måske, hurtigt. Men kan ikke dele det fatalistiske syn på samfundet som mange, fra små, bliver opdraget til.
Jeg har kendt flere med PSD . Nogle får psykoser. De har oplevet forfærdelige ting. Og kan, ikke, leve sig ind i samfundet igen. Uden videre.

Alle de ord PSD, Skizofreni type 1 og 2 osv. Autisme , Borderline. Det er bare ligegyldige betegnelser. Det bunder alle i det samme.
Var det muligt at fjerne alle disse gener fra menneskeheden. Ville der, nok
kun, være psykopatgenet tilbage.

Selvfølgelig kan Peter Madsen ikke lukkes ud. Selv hvis han, ikke, havde begået denne rædselsfulde handling, ville han, ikke, kunne leve blandt os længe.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev:
ons 21. okt 2020 16:56
Pastorius skrev:
ons 21. okt 2020 15:58
Nicolai skrev:
ons 21. okt 2020 15:55

Touché. :idea:
Bare lige det første hurtige link fra google:
https://www.tjekdet.dk/indsigt/kriminal ... n-goer-nej
Jeg mente ikke lige inden for et par år. Jeg sagde netop tilbage fra min ungdom (jeg er meget gammel). Jeg tænkte tilbage til Palle Sørensen, og hans politidrab, som ryddede alle forsider og Aktuelt (det hed TV-avisen den gang). Man talte om det i årevis.
Den gang kunne man gå sikkert på gaden, dog var der fæle mordere.
Kriminaliteten er steget fra den gang til nu. Jeg vil ikke påstå at det hænger sammen med mildere straffe, men man har ikke prøvet hårdere straffe. Tværtimod.
Tendensen med faldende kriminalitet er ikke ny. Det er lidt sværere at sige noget om at det er blevet mere eller mindre grov. Kriminaliteten er på et historisk lavt niveau - også ift 60'erne.
--
Robert

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Tendensen med faldende kriminalitet er ikke ny. Det er lidt sværere at sige noget om at det er blevet mere eller mindre grov. Kriminaliteten er på et historisk lavt niveau - også ift 60'erne.

-----------------------
den køber jeg ikke

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

derermusikanten000 skrev:
ons 21. okt 2020 20:39

-----------------------
den køber jeg ikke
Det er svært at afgøre 100% fordi der kun er målt ensartet på det siden 90'erne. Der er den gennemgående tendens en faldende kriminalitet selvom derfor visse områder er et stigende antal anmeldelser. Jeg kunne ikke lige finde noget på nettet der giver mig ret, men heller ikke noget der tilbageviser det.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:
ons 21. okt 2020 19:10
Jeg vil gerne spørge med de objektive briller på. Hvorfor er man ikke lige så fordømmende og påvirket når en skizofren dolker en tilfældig, eller da en ung autist smed en lille dreng ud fra et højhus. Det hele bunder i at nogle falder ud fra stimen og kan ikke reagere bla. empatisk med andre mennesker.
Psykopaten mister empati, men bevæger sig alligevel, hvis muligt blandt mennesker og tager tilsyneladende del i samfundet. Autisten og den skizofrene har et forsvarsværk. De kan få disse psykotiske reaktioner. Som kan være ligeså fatale. Men de kan vende tilbage i stimen og angre. Men det hele drejer sig om at falde ud af stimen ( som jeg kalder det ) og falde ud af empatiske og sociale forbindelser.
Psykiatrien siger at alle har et eller andet autismegen i sig. Men så har det jo ikke noget med gener at gøre.
Derimod kan det være hændelser som sker i en meget tidlig alder. Det kan f.eks. være, at måtte forholde sig til døden. Klimaændringer, sygdom og muligvis meget andet. Et barns nære pårørende er død. Det har set døde dyr. og forstår at det lever i en cyklus og selv skal dø engang. Det kommer sig, måske, hurtigt. Men kan ikke dele det fatalistiske syn på samfundet som mange, fra små, bliver opdraget til.
Jeg har kendt flere med PSD . Nogle får psykoser. De har oplevet forfærdelige ting. Og kan, ikke, leve sig ind i samfundet igen. Uden videre.

Alle de ord PSD, Skizofreni type 1 og 2 osv. Autisme , Borderline. Det er bare ligegyldige betegnelser. Det bunder alle i det samme.

Selvfølgelig kan Peter Madsen ikke lukkes ud. Selv hvis han, ikke, havde begået denne rædselsfulde handling, ville han, ikke, kunne leve blandt os længe.
Langt de fleste autister, skizofrene eller psykisk syge er generelt meget lovlydige.
Jeg husker at have læst et sted at de oftere er ofre for forbrydelser, end gerningsmænd, sammenlignet med "normaltfungerende".

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev:
ons 21. okt 2020 22:18
Kimex skrev:
ons 21. okt 2020 19:10

Langt de fleste autister, skizofrene eller psykisk syge er generelt meget lovlydige.
Jeg husker at have læst et sted at de oftere er ofre for forbrydelser, end gerningsmænd, sammenlignet med "normaltfungerende".
...og dit først udsagn gælder heldigvis også for ikke psykisk syge.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Pastorius skrev:
ons 21. okt 2020 22:31
...og dit først udsagn gælder heldigvis også for ikke psykisk syge.
Det tog jeg for givet. Derfor skrev jeg det heller ikke. Beklager.
Men kan godt se at min kommentar var lidt (meget) fejlformuleret. Det gik lidt for stærkt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg retter lige min kommentar:

Jeg husker at have læst et sted at de oftere er ofre for forbrydelser, end gerningsmænd. Sammenlignet med "normaltfungerende", er de desværre oftere udsat for forbrydelser.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

mediumaevum skrev:
ons 21. okt 2020 22:39

Jeg husker at have læst et sted at de oftere er ofre for forbrydelser, end gerningsmænd. Sammenlignet med "normaltfungerende", er de desværre oftere udsat for forbrydelser.
Er de det? Begået af andre psykisk syge eller af “velfungerende”?
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Nicolai skrev:
ons 21. okt 2020 23:06
mediumaevum skrev:
ons 21. okt 2020 22:39

Er de det? Begået af andre psykisk syge eller af “velfungerende”?
Landsforeningen Sind (facebook)
Det er heldigvis sjældent at mennesker med en psykisk lidelse begår kriminalitet. Når det sker, er det oftest fordi de er blevet svigtet.
Vi skal forebygge, at syge mennesker begår kriminalitet fordi de ikke får tilstrækkelig behandling i psykiatrien.
Mennesker med en psykisk lidelse er ikke farlige - men det kan være farligt ikke at give tilstrækkelig behandling.
Der findes lidt mere læsestof her:
https://www.centerforautisme.dk/media/2 ... ntekst.pdf

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

Pastorius skrev:
ons 21. okt 2020 22:07

-----------------------
den køber jeg ikke
Det er svært at afgøre 100% fordi der kun er målt ensartet på det siden 90'erne. Der er den gennemgående tendens en faldende kriminalitet selvom derfor visse områder er et stigende antal anmeldelser. Jeg kunne ikke lige finde noget på nettet der giver mig ret, men heller ikke noget der tilbageviser det.
https://faengselsforbundet.dk/fagbladet ... elaegning/

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

tors 22. okt 2020 06:40
Pastorius skrev:
ons 21. okt 2020 22:07

-----------------------
den køber jeg ikke
https://faengselsforbundet.dk/fagbladet ... elaegning/
Det giver vel kun mening, hvis vi samtidig ved hvor mange fængselspladser der er (har været). Desuden er der kommet længere straffe for flere forbrydelser.

Læs evt. nederste sætning her for et hint: https://faengselsforbundet.dk/fagbladet ... e-lukkede/
--
Robert

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

Der skal spares -
men stadigvæk - der er mere nu
jeg hører op til 10 måske 12 udrykninger dagligt - det gjorde jeg ikke for et år siden
og så er der jo banderne som jo også er et voksene problem - indbrud har været dalende pga covid ,men er nu stærkt tilbage mm
nå men vi kan jo ikke ændre noget som helst - så slut herfra

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

tors 22. okt 2020 10:19
Der skal spares -
men stadigvæk - der er mere nu
jeg hører op til 10 måske 12 udrykninger dagligt - det gjorde jeg ikke for et år siden
og så er der jo banderne som jo også er et voksene problem - indbrud har været dalende pga covid ,men er nu stærkt tilbage mm
nå men vi kan jo ikke ændre noget som helst - så slut herfra
Det er i modstrid med kriminalforsorgens opgørelse, er det eneste jeg kan sige.
--
Robert

Nyt svar