Ubådsagen: Peter Madsen dømt fængsel på livstid

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Re: Ubådsagen: Peter Madsen dømt fængsel på livstid

Indlæg af Pastorius »

Nicolai skrev:
tirs 20. okt 2020 15:45
Kæft hvor vanvittigt! Hvordan kan det lade sig gøre?? Kan farlige fanger i den kaliber “bare” true sig ud?? Jeg er målløs over han kan få den slags genstande ind, uanset om det er rigtige våben eller attrapper??
Jeg tænker man på et splitsekund afvejer truslen mod risikoen for at man ikke bare kan hente ham ind igen.

Jeg har haft lidt undervisning på en sikret institution. Der var instruktionen at vi skulle lukke dem ud, om så det var en smørekniv vi blev truet med.
Der var en del flugtforsøg, men som regel hentede politiet dem bare nede ved busstoppestedet der gik ind til stationen. Har ikke hørt om nogen der var ude mere end et døgns tid.
--
Robert

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Ja man skulle nok heller ikke selv nyde noget... Man ser bare for sig, sådan nogle (lige så) modbydelige fængselsbetjente med pumpguns fra amerikanske film :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Desværre ikke første gang, det sker jævnligt, sidste år et bande-medlem, derudover et par eksempler på flugt fra venteværelser i retten

Osv

Bare lige som jeg husker det

Det ligner slap og amatør-agtig håndtering

Samt for mange muligheder for at forberede
den slags selvfølgelig
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

At en så farlig mand, medens han er i myndighedernes varetægt, pludselig render rundt ude på gaden... skræmmende, hovedrystende, sørgeligt, men desværre ikke overraskende :roll:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:
tirs 20. okt 2020 16:13
...
Det ligner slap og amatør-agtig håndtering ...

Præcis.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev:
tirs 20. okt 2020 17:39
DUBTEMPLE skrev:
...

Præcis.
Jeg tænker at I to er lige netop målgruppen for diverse lov or orden-politikere og partier og årsagen til at de eksisterer.
--
Robert

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator

Indlæg af Nicolai »

Pastorius skrev:
tirs 20. okt 2020 18:43

Jeg tænker at I to er lige netop målgruppen for diverse lov or orden-politikere og partier og årsagen til at de eksisterer.
Ja puha, poltikere og partier, der vil værne om retssikkerheden og sørge for psykopatiske mordere, der skærer kvinder i småstykker bliver spærret forsvarligt inde, lyder godt nok som nogle forfærdelige mennesker....
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Nicolai skrev:
tirs 20. okt 2020 18:58
Pastorius skrev:

Ja puha, poltikere og partier, der vil værne om retssikkerheden og sørge for psykopatiske mordere, der skærer kvinder i småstykker bliver spærret forsvarligt inde, lyder godt nok som nogle forfærdelige mennesker....
Manden var udenfor en dør i et par timer - og ikke alene ret længe. Med hans profil har det sikkert primært været or at tiltrække sig lidt opmærksomhed.

Fangeflugter er ret sjældne, og selvfølgelig kan man stramme grebet, men det har konsekvenser. Både for de ansattes arbejdsvilkår, hvad driften af et fængsel koster og sikkert også det generelle miljø i fængslerne, hvilket igen har betydning for hvor stor en del af de indsatte har tilbagefald.

Alt det giver selvfølgelig ingen mening, hvis man kigger på en enkelt sag som her, men i det store billede er det altid en balance, og hvis man ikke kigger på helheden, så giver diskussionen heller ingen mening. Det er vist i praksis umuligt at lave et fængselsvæsen hvor muligheden for fulgt elimineres 100%, så uanset hvad man gør, vil enkeltsager som denne kunne opstå.
--
Robert

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator

Indlæg af Nicolai »

Den skal jeg lige forstå ret: Man skal altså sørge for at give dem muligheden for flugt, for at opretholde fornuftige miljøer og arbejdsvilkår for disse mennesker???
V-synth, FantomG7

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Pastorius skrev:
Mr. Soundman skrev:
DUBTEMPLE skrev:
...

Præcis.

DUBTEMPLE og jeg har en lang tradition for at stå last og brast skulder ved skulder i sådanne sager her :) Af samme grund overvejede jeg faktisk på et tidspunkt, om jeg skulle begynde at kalde ham min "wingman" :wink:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Nicolai skrev:
tirs 20. okt 2020 20:05
Den skal jeg lige forstå ret: Man skal altså sørge for at give dem muligheden for flugt, for at opretholde fornuftige miljøer og arbejdsvilkår for disse mennesker???
Nej, men man skal heller ikke have folk lænket fast hele dagen for at (forsøge at) forhindre de flygter. Og selv hvis man gjorde, skal dt nok lykkes nogle at slippe alligevel.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev:
tirs 20. okt 2020 21:14
Pastorius skrev:
Mr. Soundman skrev:

Præcis.

DUBTEMPLE og jeg har en lang tradition for at stå last og brast skulder ved skulder i sådanne sager her :) Af samme grund overvejede jeg faktisk på et tidspunkt, om jeg skulle begynde at kalde ham min "wingman" :wink:
:)
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev:
tirs 20. okt 2020 23:31

Nej, men man skal heller ikke have folk lænket fast hele dagen for at (forsøge at) forhindre de flygter. Og selv hvis man gjorde, skal dt nok lykkes nogle at slippe alligevel.
Det ville da være væsentlig billigere.
Nu hvor Liste B er døende og ikke kæfter op om at sådan en "ligskærer" som Madsen har rettigheder, så har folketinget da muligheden for at stramme reglerne i den retning.
Ned i dybeste kælder, med 5 jerndøre, og gåture gennem en tunnel ud i et bur, iført lænker.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
ons 21. okt 2020 00:48
Pastorius skrev:

Nu hvor Liste B er døende og ikke kæfter op om at sådan en "ligskærer" som Madsen har rettigheder, så har folketinget da muligheden for at stramme reglerne i den retning.
Ned i dybeste kælder, med 5 jerndøre, og gåture gennem en tunnel ud i et bur, iført lænker.
Det er så nemt at være modstandere af menneskerettigheder hvis man aldrig selv kommer til at fejle f.eks. noget psykisk som kan gøre en så magtesløs at man laver noget lort. Jeg ved godt vi taler om en rovmorder her i tråden, men alligevel føler jeg at tonen i den offentlige debat om indsatte/fængsler generelt er meget skinger.

Jeg håber ihvertfald aldrig nogensinde at skulle se et fængsel nogensinde i mit liv. Hverken som indsat eller besøgende. Døden er et bedre valg end 1 dag i et fængsel (uden at have prøvet nogle af delene).

Jeg har ondt af de stakler der sidder fængslet med angst og hallucinationer/paranoia.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
ons 21. okt 2020 01:14
Hugo skrev:
ons 21. okt 2020 00:48
Pastorius skrev:

Det er så nemt at være modstandere af menneskerettigheder hvis man aldrig selv kommer til at fejle f.eks. noget psykisk som kan gøre en så magtesløs at man laver noget lort. Jeg ved godt vi taler om en rovmorder her i tråden, men alligevel føler jeg at tonen i den offentlige debat om indsatte/fængsler generelt er meget skinger.

Jeg håber ihvertfald aldrig nogensinde at skulle se et fængsel nogensinde i mit liv. Hverken som indsat eller besøgende. Døden er et bedre valg end 1 dag i et fængsel (uden at have prøvet nogle af delene).

Jeg har ondt af de stakler der sidder fængslet med angst og hallucinationer/paranoia.
mediumaevum, du ved godt at jeg selv er psykisk syg, men osse har taget hånd om min sygdom.
Nogle gange, synes jeg, man må opveje et enkelt menneskes skæbne, ve og vel op mod de mange.
Ja, det er nok bedre at dø, end at rådne i en kældercelle. Så er jeg da lidt human, da du jo osse ved at jeg går ind for dødsstraf.
Igen, for beskyttelse af de mange. (og det er billigt)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Trist at der er mennesker iblandt os der tager det yderst afslappet hvorvidt sådanne folk slipper løs

Men det er vel den samme typer der argumenterer for at "straf ikke hjælper" :roll:

(som om det var det som det handlede om)

Man kan jo sige at her har vi endu et argument for dødsstraf, så er de væk, og man er også ude over risikoen for at en senere regering skulle finde på at benåde dem, evt via lovændring

Som Hugo siger er dødsstraf jo heller ikke nødvendigvis det mest uhumane

Hvad med hensynet til os andre der skal trækkes med disse uhyrer samt betale for at holde dem i live ? have bøvl med dem ? rimeligt ?

Psykisk sygdom må iøvrigt aldrig være en formildende omstændighed straf-retsligt, mord er mord, ansvar er ansvar, prisen er prisen,..

Selvfølgelig er den type syge
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:
tirs 20. okt 2020 21:14
Pastorius skrev:
Mr. Soundman skrev:

Præcis.

Altid til tjeneste ☺
/Dub

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Mr. Soundman skrev:
DUBTEMPLE skrev:
...

Præcis.
De gjorde det rigtige i situationen

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Situationen skal slet ikke opstå, dette var pointen, med de rette forholdsregeler så
sker det ikke. Dette er deres ansvar. Det får de deres løn for.

De må stramme op, der findes ingen gangbare undskyldninger. Men måske basis for en sag om forsømmelse, eller ændring af procedure, etc,..

Manden har lavet en attrap af et bombe-bælte og en pistol, hvordan ?

Han skal selvfølgelig ikke have adgang til værktøj og materialer, han skal sådan set bare side i sin celle iført fangedragt. Gerne med en fodlænke på også, i det mindste efter første flugt-forsøg.

Cellen må de så ransage dagligt om nødvendigt
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 21. okt 2020 10:00, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

---
her er et flugtsikkert fængsel

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

:thumbup: Whatever it takes ☺
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:
ons 21. okt 2020 06:31
Psykisk sygdom må iøvrigt aldrig være en formildende omstændighed straf-retsligt, mord er mord, ansvar er ansvar, prisen er prisen,..
Du taler imod eksperters mangeårige viden og erfaring om psykisk sygdom.

Psykisk sygdom kan i dén grad gør dig ude af stand til at kunne tage ansvar for noget somhelst. Psykisk sygdom hæmmer (og forhindrer) mange ting. Det er fysiologiske processer der sker i hjernen, der kan gøre patienten udadreagerende.

Men du er jo åbenbart klogere end både patienter og eksperter...

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator

Indlæg af Nicolai »

mediumaevum skrev:
ons 21. okt 2020 10:11

Psykisk sygdom kan i dén grad gør dig ude af stand til at kunne tage ansvar for noget somhelst. Psykisk sygdom hæmmer (og forhindrer) mange ting. Det er fysiologiske processer der sker i hjernen, der kan gøre patienten udadreagerende.
Og så skal resten af befolkningen bare lade sig udsætte for vold og sexuelle overfald?
V-synth, FantomG7

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Nicolai skrev:
ons 21. okt 2020 10:16
mediumaevum skrev:
ons 21. okt 2020 10:11

Og så skal resten af befolkningen bare lade sig udsætte for vold og sexuelle overfald?
Nej. Lad være med de stråmænd.

Men der findes alternativer til fængsel. Der er retspsykiatri f.eks. inkl. lukkede og sikrede afdelinger.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

derermusikanten000 skrev:
ons 21. okt 2020 09:32
Mr. Soundman skrev:
DUBTEMPLE skrev:
...

Præcis.
De gjorde det rigtige i situationen
DUBTEMPLE skrev:
ons 21. okt 2020 09:48
Situationen skal slet ikke opstå, dette var pointen, med de rette forholdsregeler så
sker det ikke. Dette er deres ansvar. Det får de deres løn for.

De må stramme op, der findes ingen gangbare undskyldninger. ...

Det er nemlig helt rigtigt Wingman.

Jeg spørger mig, hvordan i alverden han har fået mulighed for pludselig at tage en kvinde som gidsel... :?

Når nu man ved, hvor ekstremt farlig denne mand kan være overfor kvinder... Hvorfor har han ikke mødtes med hende i et to-delt rum med tremme-adskillelse i midten - kvinden på den ene side af tremmerne og Madsen på den anden side af tremmerne? Det er vel derfor tremmer er opfundet. Og hvorfor kropsvisiterer de ham ikke lige i forvejen? Hvad med at tjekke, hvad han har i rygsækken eller i posen før mødet med en kvinde... En pistol og et bombebælte (attrap eller ej) fylder altså noget - det kunne de da nemt have fundet på ham. Altså der må jo have været himmelråbende sikkerhedsbrister :roll:

Har kvinden mon ligefrem fået lov at gå frit rundt imellem Herstedvesters mange sædelighedsforbrydere? Altså man havde vel ikke ladet hende gå frit rundt imellem gorillaerne eller løverne i zoo til sammenligning. Hvorfor så blandt livsfarlige mennesker?

Nyt svar