Ubådsagen: Peter Madsen dømt fængsel på livstid

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Re: Ubådsagen: Peter Madsen dømt fængsel på livstid

Indlæg af Hugo »

amolin skrev:
Hugo skrev:
Syge eller arbejdsløse som ikke har gjort noget galt har ikke lige så meget luksus...
Har du nogen erfaring?
Jeg var gift med en pige der var fængselsfunktionær, så jeg har hørt lidt af hvert fra en der var indenfor murerne i vridsløse, og det er ikke noget feriested. De har f.eks. ikke adgang til internettet eller ret meget underholdning. Selvfølgelig får de mad, men de skal selv lave den, det er der vist mange der ikke er klar over. Faktisk købte de selv råvarerne til maden hos den lokale købmand, der var i fængslet.

Straffen ved at komme i dansk fængsel er frihedsberøvelsen!
Min erfaring kommer fra en svigerinde som lige er gået på pension efter 35 år som oversygeplejerske på Vester Fængsel. Det med adgang til mobil og www. afhænger af den type kriminalitet man er dømt for. Så har man adgang til fitness, som andre skal betale for, for blot at nævne noget.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hugo skrev:Grunden til at det er dyrt i USA er alle forviklingerne med menneskerettigheder, sager der skal gå om og om igen, apeller, osv.
Netop! Så hvis vi skal genindføre dødsstraf (nej tak herfra) for rent faktisk at spare penge, vil det nok være nødvendigt at springe de der besværlige og fordyrende menneskerettigheder over - og så har vi præcis den slags samfund jeg helst vil være meget langt væk fra.

Nogen ting er bare bedre og billigere at håndtere før tingene eskalerer. (Jeg ved godt det ikke er nemt.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev:Det har vi gjort altid
Ja, lige indtil vi holdt op med at gøre det :)
Hugo skrev:Håber jeg fik det forklaret lidt bedre nu :)
Ja, du er sur på menneskeheden og derfor er det ok at slå folk ihjel.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev:
Ja, du er sur på menneskeheden og derfor er det ok at slå folk ihjel.
Den synes jeg så ikke er nødvendig i en debat :(
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hugo skrev: Min erfaring kommer fra en svigerinde som lige er gået på pension efter 35 år som oversygeplejerske på Vester Fængsel. Det med adgang til mobil og www. afhænger af den type kriminalitet man er dømt for. Så har man adgang til fitness, som andre skal betale for, for blot at nævne noget.
Trods navnet er Vestre Fængsel faktisk et arresthus, og langt fleste indsatte der er varetægtsfængslede. Livet sådan et sted er lidt anderledes end i vores lukkede fængsler.
Der er nul mobil og interwebs i de lukkede. (vil lige bemærke at jeg synes det er helt fair, jeg har ikke behov for at forsvare systemet eller noget. Jeg vil bare sige at lukkede fængsler nok er en smule mindre sjove end mange åbenbart tror)
Senest rettet af amolin tirs 14. jan 2020 21:46, rettet i alt 1 gang.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kan forstå at Peter Madsen har mistet endnu mere frihed... og er blevet gift igen..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

benjisan skrev:
Holger skrev:Gad vide hvad befolkningen synes om dødsstraf i DK?
Der er vist generelt et flertal for indførelse af dødsstraf, desværre. Men det bunder nok i umiddelbar frustration og en følelse af afmagt i forhold til samfundet. Der bliver sjældent tænkt over de etiske og praktiske komplikationer i forbindelse med dødsstraf, tror jeg.
Det var særdeles interessant at se den australske realityserie "Court Justice" på Netflix.

Den viser rigtige sager med magistrater, der dømmer folk i "mindre" sager om vold, færdselsovertrædelser, hærværk, indbrud og stofbesiddelse.

Jeg havde faktisk forventet noget helt, helt andet. Disse magistrater strakte sig utroligt langt og gav folk chance på chance, betingede domme, behandlingstilbud, m.v.

Det var meget empatisk og tydeligvis ikke så sort/hvidt som mange tror at dømme i sådanne sager, men her taler vi selvfølgelig ikke bestialske mord.

Anyway, højere straframme nytter sjældent noget. Hver gang befolkningen råber efter højere straffe og politikerne sætter rammen op, ja så bruger dommerne sjældent rammens loft til noget alligevel.

Jeg føler mig relativt tryg ved dommere i Danmark har styr på den slags.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har også læst et sted, at på trods af at folk råber efter højere straffe, så viser det sig at når man sætter folk til at strafudmåle i virkelige sager der har været for en domstol, så sætter folk generelt straffene lavere end den straf der blevet givet i virkeligheden.

Det er også derfor at jeg tror, at selvom folk kan sidde og råbe op i vrede bag deres tastturer om dødsstraf og om at lukke folk inde i et mørkt kælderrum og smide nøglen væk, så tror jeg de ville få et lidt anderledes syn på sagen, hvis de rent faktisk selv skulle udføre de ting de råber om i praksis.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Kan forstå at Peter Madsen har mistet endnu mere frihed... og er blevet gift igen..
Haha

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

benjisan skrev:Jeg har også læst et sted, at på trods af at folk råber efter højere straffe, så viser det sig at når man sætter folk til at strafudmåle i virkelige sager der har været for en domstol, så sætter folk generelt straffene lavere end den straf der blevet givet i virkeligheden.

Det er også derfor at jeg tror, at selvom folk kan sidde og råbe op i vrede bag deres tastturer om dødsstraf og om at lukke folk inde i et mørkt kælderrum og smide nøglen væk, så tror jeg de ville få et lidt anderledes syn på sagen, hvis de rent faktisk selv skulle udføre de ting de råber om i praksis.
Der er også en psykologisk teori om, at menneskers hævngærrighed eller straffetrang er direkte relateret til deres egen grad af dødsangst.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg kalder da heller ikke generelt på strengere straffe, de er såmænd gode nok. Folk der begår mindre kriminaltet skal bare ha´ en håndfast hjælp til at komme videre.
Det er de virkeligt bestialske vold og mordsager, og andet som giver livstid eller forvaring. Her er det for at spare penge jeg forslår dødsstraf, ikke for at afskrække eller ændre raten af mord. Jeg er da ikke så naiv at jeg tror det ændrer noget. Det kan vi jo se i USA. Desuden er jeg osse af den holdning at meget lort kommer fra USA, men når man ser på hele deres retsvæsen, hvor uretfærdigt det er, så er det osse enormt dyrt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

benjisan skrev:
Mr. Soundman skrev:Hugo> ...du glemmer så lige at nævne en sidste mulighed, som er meget mere hensigtsmæssig rent samfundsøkonomisk
1. Og igen, du melder dig selvfølgelig til at udføre det som du snakker om, ikke?
Nope - og det behøver jeg heller ikke - af flere grunde.
benjisan skrev:
Hugo skrev:Dødsstraf, og jeg kunne godt selv udføre den
Selvfølgelig kunne du det. Det er jo så nemt at sige når det ikke er aktuelt. :roll:
Hvorvidt man selv er i stand til / har lyst til at udføre døsstraf, synes jeg ikke er særlig relevant.

Jeg går stærkt ind for hjerteoperationer. MEN - jeg kunne altså ikke drømme om nogensinde selv at skulle udføre sådan noget. Hvis jeg skulle stå og rode med hænderne inde imellem Fru Jensens invlode, så ville jeg i første omgang kaste op ud over det hele, og bagefter ville jeg nok lide af mareridt og søvnbesvær i flere nætter derefter... Måske ville jeg endda få varige mén i form af post traumatisk stress.

Så ville jeg meget heller feje et skorsten... Men det er der til gengæld rigtig mange andre mennesker, der bestemt ikke har lyst til.

Listen med eksempler kunne gøres kilometerlang.

Men vi er forhåbentlig enige om, at det er helt fair holdningsmæssigt at gå ind for såvel hjerteoperationer som skorstensfejning uanset hvordan man selv ville have det med at skulle udføre sådan et arbejde.

Hvis man skulle indføre dødsstraf i Danmark, så ville det kun skulle udføres meget sjældent, så ud af en befolkning på flere millioner, så skulle det nok kunne lade sig gøre at finde en eller to, der godt kunne se sig selv i rollen. Nogle mennesker er eller har været professionele soldater - de er uddannet i at slå mennesker ihjel. Det kunne være oplagt at lade en soldat stå for udførelsen af en henrettelse, hvis det skulle blive relevant. Og ellers har vi jo Hugo :wink:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

benjisan skrev:Der vil altid være en minimal risiko for at begå fejl og når du ikke har mulighed for at omgøre konsekvensen at denne fejl, så er dødsstraf automatisk dømt ude for mit vedkommende.
Holger skrev:Jeg har intet principielt mod dødsstraf.

Problemet opstår med uskyldigt dømte. Så er det lidt svært at gøre godt igen bagefter, som man ser i USA.
Det samme kan man jo sige om livstidsfængsel. Der er også en risiko for, at nogen kommer til at sidde indespærret resten af sit liv uden at være skyldig, og det er ikke nemt at gøre godt igen bagefter - (hvis det da overhovedet nogensinde bliver opdaget). Så med den nævnte begrundelse kunne man ligesåvel afskaffe livstidsdomme og sige, at Raket-Madsen maks må idømmes f.eks. 5 eller 10 års fængsel, eftersom man ikke kan sige med absolut sikkerhed, at han er skyldig. Hvis han sidder i fængsel indtil han fylder 90, og så opdager nogen, at han er blevet dømt ved en fejl, så kan man aldrig give ham hans tabte liv tilbage, men den risiko løber man jo gerne. Hvorfor ikke ved døsstraf?

En anden ting man kan overveje i forhold til dødsstraf, hvis man har betænkeligheder ift. risikoen for henrettelser af uskyldige, det er, at man evt. kunne gøre det sådan, at man skal have mere end én dom for drab/drabsforsøg/dødsvold el. lign., før en dødsdom kan udstedes. Dette vil mindske risikien for at helt uskyldige mennesker får dødsstraf, og det vil give dødsstraffen status af noget helt ekstraordinært, som kun gives de aller aller værste forbrydere. Det kunne f.eks. være, hvis Raket-Madsen eller Lundin efter løsladelse om 35 år atter dømmes for manddrab, så kunne man give mulighed for en dødsdom.
Senest rettet af Mr. Soundman ons 15. jan 2020 05:08, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Problemet er jo osse at vi bliver mere og mere blødsødne i vores hverdag og skal ha´ krisehjælp når vi falder af cyklen.
Det ka´ da godt være at jeg er kynisk, men prøv så at spørge dem som har fået ødelagt et barn af en pædofil eller mistet en kær pårørende.
Nogle kan tilgive, nogle kan ikke.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

benjisan skrev:
Mr. Soundman skrev:Hugo> ...du glemmer så lige at nævne en sidste mulighed, som er meget mere hensigtsmæssig rent samfundsøkonomisk
...
2. Samtlige beregninger fra fx USA viser at det ikke giver nogen som helst former for økonomisk gevinst med dødsstraf, ...
Joachip skrev:
Hugo skrev:Grunden til at det er dyrt i USA er alle forviklingerne med menneskerettigheder, sager der skal gå om og om igen, apeller, osv.
Netop! Så hvis vi skal genindføre dødsstraf (nej tak herfra) for rent faktisk at spare penge, vil det nok være nødvendigt at springe de der besværlige og fordyrende menneskerettigheder over ...
Altså med hensyn til de høje omkostninger ved dødstraffe i USA - er det muligt lige at få ridset op, hvad det helt konkret er, der gør det så dyrt?

Er det korrekt forstået, at det er appelsager?

Er det kun det, eller er der mere i det?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

benjisan skrev:
Holger skrev:Gad vide hvad befolkningen synes om dødsstraf i DK?
Der er vist generelt et flertal for indførelse af dødsstraf, desværre.
Er du sikker på det? Må jeg spørge, hvad du baserer den opfattelse på?
Jeg spørger, fordi jeg selv har et klart indtryk af det stikmodsatte, men det er ikke sådan, at jeg ligger inde med nogen konkrete tal på noget.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev:Kan forstå at Peter Madsen har mistet endnu mere frihed... og er blevet gift igen..
Ja man siger jo, at når man gifter sig, så halverer man sine rettigheder og fordobler sine udgifter :lol:

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mr. Soundman skrev:Men vi er forhåbentlig enige om, at det er helt fair holdningsmæssigt at gå ind for såvel hjerteoperationer som skorstensfejning uanset hvordan man selv ville have det med at skulle udføre sådan et arbejde.
Det er heller ikke min pointe. Min pointe er, at det nogen gange er alt for nemt at sidde bag tastaturet og råbe op om dit og dat og finde de hu-hej nemme løsninger som løser alle problemer, uden at ha gennemtænkt alle de sociale, økonomiske og psykologiske bivirkninger der kan opstå i forbindelse med fx sådan noget som dødsstraf.
Derfor synes jeg at dem der foreslår dødsstraf burde skulle være dem der også snakker med venner og familie til den dømte, bliver interviewet af pressen, ser den dømte person i øjnene, taler med ham eller hende, giver vedkommende sit sidste måltid, slæber den hylende, skrigende, flæbende, urinerende, sammenfaldne person ud af cellen hen til henrettelsesstedet og trykker på knappen der afslutter vedkommendes liv. Jeg er rimelig sikker på at sådan en oplevelse kunne give lidt efterrationalisering i forhold til det man så nemt har foreslået.

Og soldater? Ja, lad os få dem til at gøre det beskidte arbejde for os. Soldater er uddannet til at kæmpe mod en fjende i krig. Ikke til at skulle aflive en civil person i fredstid. En person der står tudende bundet til en pæl. Jeg er sikker på at soldater ville stå i kø for at udføre det job... :roll:
Desuden, du har godt hørt om soldater der også får psykologiske traumer af at ha' slået andre ihjel i en krigssituation, ikke? Selvom de er uddannede, så er det jo ingen som helst garanti for at det ikke ville have enorme eftervirkninger for vedkommende.
Mr. Soundman skrev:Det samme kan man jo sige om livstidsfængsel. Der er også en risiko for, at nogen kommer til at sidde indespærret resten af sit liv uden at være skyldig, og det er ikke nemt at gøre godt igen bagefter
Men det er stadig muligt at omgøre og man har stadig muligheden for at prøve på at kompensere vedkommende. Når du har afsluttet livet på en person er der intet at gøre når du har opdaget fejlen.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »


de skulle straffes med at høre denne her i 8 timer hver dag :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

benjisan skrev:Derfor synes jeg at dem der foreslår dødsstraf burde skulle være dem der også snakker med venner og familie til den dømte, bliver interviewet af pressen, ser den dømte person i øjnene, taler med ham eller hende, giver vedkommende sit sidste måltid, slæber den hylende, skrigende, flæbende, urinerende, sammenfaldne person ud af cellen hen til henrettelsesstedet og trykker på knappen der afslutter vedkommendes liv.
benjisan skrev:Der er vist generelt et flertal for indførelse af dødsstraf, ...
Det er rigtig mange mennesker, der i givet fald skal snakke med den dømte og dennes pårørende... De bliver vel over 3 millioner mennesker. Stakkels pårørende. Det tager laaaang tid. Og det bliver dyrt. Og så skal de allesammen interviewes af pressen også, mener du. Det kommer jo til at lægge hele internettet ned.

Skal der så være nogle millioner knapper, der udløser sprøjten, eller hvad? Eller skal de stå med hver sit gevær? Der bliver ingen jordiske rester tilbage til kisten...

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, det var lige præcis det jeg mente....
Senest rettet af benjisan ons 15. jan 2020 14:12, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror jeg langt hen ad vejen er enig med benjisan her. Hvad der i en diskussion i afterparty-sektionen på et lydforum virker som en god ide, er ikke nødvendigvis det samfundet er bedst tjent med.

Personligt mener jeg, at jo større indgreb man gør i folks liv (mht. lovgivning), jo mere bør man være på vagt. Her kan man argumentere for at Politikerne ikke altid gør det - men det afholder vel ikke os fra at gøre det.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvis man SKAL øge straffene for de her wacko's, hvorfor så ikke gøre det på en samfundsgavnlig måde? Samfundet tager et kviklån i deres navn og så får de lov at betale af via straffearbejde i brummen?

Edit: ej, det er næsten for ondskabsfuldt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

benjisan skrev:Og soldater? Ja, lad os få dem til at gøre det beskidte arbejde for os. Soldater er uddannet til at kæmpe mod en fjende i krig. Ikke til at skulle aflive en civil person i fredstid. En person der står tudende bundet til en pæl. Jeg er sikker på at soldater ville stå i kø for at udføre det job... :roll:
Desuden, du har godt hørt om soldater der også får psykologiske traumer af at ha' slået andre ihjel i en krigssituation, ikke? Selvom de er uddannede, så er det jo ingen som helst garanti for at det ikke ville have enorme eftervirkninger for vedkommende.
Jeg så en gang en dokumentar om henrettelser i Texas. De interviewede også en af de ansatte på stedet. (Ved ikke om han var bødel - jeg tror han var fangevogter, som jeg husker det). Han sagde, at han ikke havde det dårligt med at medvirke til henrettelse af fangerne. Han sagde, at personalet blev informeret om, hvad hver fange var dømt for, og når han tænkte på det, så syntes han ikke det var så svært at udføre arbejdet.

Jeg er som sagt sikker på, at det nok skal kunne lade sig gøre, at finde en eller 2 egnede kandidater ud af en befolkning på flere millioner, selvom det naturligvis ikke er et job for enhver.
benjisan skrev:Desuden, du har godt hørt om soldater der også får psykologiske traumer af at ha' slået andre ihjel i en krigssituation, ikke? Selvom de er uddannede, så er det jo ingen som helst garanti for at det ikke ville have enorme eftervirkninger for vedkommende.
Det samme kan man sige om så meget - f.eks. folkeskolelærere. Læger skulle vidst også være hårdt ramt psykisk af deres arbejde, har jeg engang læst (følelsen af afmagt overfor patienter, som man ikke formår at redde...). Men det er vel ikke et brugbart argument for, at undervisning helt bør afskaffes - eller lægegerningen... Og listen kunne forøvrigt gøres lang her.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev:Hvis man SKAL øge straffene for de her wacko's, ...
Når du skriver "øge straffene" - underforstået som dødsstraf kontra livstidsfængsel - så antyder du, at dødsstraf er en hårdere dom end livstidsfængsel.

Hvad der er mest hårdt at få - dødsstraf eller livstidsfængsel - tror jeg er lidt subjektivt. Det kommer nok an på, hvem man spørger - (samt hvor mange år en livstidsdømt reelt sidder inde, hvordan forholdene er i fængslet osv).

Når Hugo og jeg har luftet muligheden for dødsstraf til typer som f.eks. Madsen og Lundin, så har det været med hovedvægt på det samfundsøkonomiske snarere end straffens hårdhed.

Nyt svar