Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Hugo »

En tabouret (fransk) har længere ben end en skammel
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: søn 12. jul 2020 17:26 En tabouret (fransk) har længere ben end en skammel
Jep den har jeg også hørt. En skammel er lavere end man normalt ville sidde. En tabouret er alm siddehøjde eller højere (uden ryglæn).
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev: søn 12. jul 2020 17:26 En tabouret (fransk) har længere ben end en skammel
Alting skal altid være lidt mere pikant i frankrig :lol:
/Dub

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

https://ekstrabladet.dk/112/inden-topbr ... et/8200913
Det skulle i bedste fald kun være online at man kunne se en fodbold fremover.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg begriber ikke, hvorledes et flertal i et demokrati kan stemme for en leder, som står for en tilbagerulning af retsstatsprincipperne :roll:

Om vinderen af det polske præsidentvalg, Andrzej Duda, skriver Ritzau "...Han har varslet retsreformer, som EU mener er i strid med retsstatsprincipperne."
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-07-1 ... et-i-polen

Nå men der er jo også så meget her i verden, som jeg ikke forstår :?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mr. Soundman skrev: man 13. jul 2020 08:55 Jeg begriber ikke, hvorledes et flertal i et demokrati kan stemme for en leder, som står for en tilbagerulning af retsstatsprincipperne :roll:

Om vinderen af det polske præsidentvalg, Andrzej Duda, skriver Ritzau "...Han har varslet retsreformer, som EU mener er i strid med retsstatsprincipperne."
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-07-1 ... et-i-polen

Nå men der er jo også så meget her i verden, som jeg ikke forstår :?
Det er jeg enig i, men de syntes vel bare at vi er hyklere. Med en elite, som hele tiden går fri og politikkere som påvirker domstolene. Tibet sager, Thornings skatteforhold, som var fake news, lige op til et valg, misrøgt af børn og gamle og meget mere. Kunne vi overbevise østlandende om at vi ikke selv er lortesamfund. Kunne vi måske trænge bedre igennem til dem.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: man 13. jul 2020 09:11
Mr. Soundman skrev: man 13. jul 2020 08:55 Jeg begriber ikke, hvorledes et flertal i et demokrati kan stemme for en leder, som står for en tilbagerulning af retsstatsprincipperne :roll:

Om vinderen af det polske præsidentvalg, Andrzej Duda, skriver Ritzau "...Han har varslet retsreformer, som EU mener er i strid med retsstatsprincipperne."
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-07-1 ... et-i-polen

Nå men der er jo også så meget her i verden, som jeg ikke forstår :?
Det er jeg enig i, men de syntes vel bare at vi er hyklere. Med en elite, som hele tiden går fri og politikkere som påvirker domstolene. Tibet sager, Thornings skatteforhold, som var fake news, lige op til et valg, misrøgt af børn og gamle og meget mere. Kunne vi overbevise østlandende om at vi ikke selv er lortesamfund. Kunne vi måske trænge bedre igennem til dem.
Forskellen på dem og os er at vi kan læse om vores dårlige sider i de landsdækkende medier. I Polen er sådanne sager censureret eller drastisk nedtonet hvis det stiller den siddende regering dårligt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg undrer mig over hvorfor jeg ser ud af de øjne der sidder på den krop som skriver dette indlæg, og hvad der gør at jeg oplever alt herfra og ikke fra andre steder. Hvad er jeg og hvad gør mig bevidst?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Forskellen på dem og os er at vi kan læse om vores dårlige sider i de landsdækkende medier. I Polen er sådanne sager censureret eller drastisk nedtonet hvis det stiller den siddende regering dårligt.
Nej det kan vi ikke. Tro endelig ikke at alt kommer for dagens lys.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

“Dem og os” sikke en retorik. Som polak må jeg dog sige, den gængse polak er lige så velinformeret som dansken.
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bryla skrev: man 13. jul 2020 23:38 “Dem og os” sikke en retorik. Som polak må jeg dog sige, den gængse polak er lige så velinformeret som dansken.
Jeg er fuldstændig enig.

Jeg har arbejdet med polakker i 12 år. De fortjener respekt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: man 13. jul 2020 23:38 “Dem og os” sikke en retorik. Som polak må jeg dog sige, den gængse polak er lige så velinformeret som dansken.
Det er ikke polakkerne som folk jeg "angriber" men det polske system/politikere. Regeringen har næsten total kontrol over medierne sammenlignet med Danmark. Det læste jeg ihvertfald i nyhederne idag.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/praesi ... borgerkrig
Valgkampen har ikke været fair. Statsmedierne har ageret propagandakanaler for Duda, og når de uafhængige medier har lavet kritiske historier om magthaverne, er de blevet affejet, fordi medierne har eksempelvis tyske og amerikanske ejere, siger Svend Gottschalk Rasmussen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 13. jul 2020 22:35 Jeg undrer mig over hvorfor jeg ser ud af de øjne der sidder på den krop som skriver dette indlæg, og hvad der gør at jeg oplever alt herfra og ikke fra andre steder. Hvad er jeg og hvad gør mig bevidst?

+1

Ja det er et meget godt spørgsmål.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kimex skrev: man 13. jul 2020 23:50
bryla skrev: man 13. jul 2020 23:38 “Dem og os” sikke en retorik. Som polak må jeg dog sige, den gængse polak er lige så velinformeret som dansken.
Jeg er fuldstændig enig.

Jeg har arbejdet med polakker i 12 år. De fortjener respekt.

Jeg har arbejdet med Polakker, Tjekker, Rumænere,.. og andre østeuropærer også.

Det er meget normalt, at hvis nogen fortager et valg, som man er uenig i, så kommer argumentet med at de er "uoplyst", suk,..

Bryder mig generelt ikke om EU ,... bl.a. fordi EU tryner og afpresser østlandene når deres valg ikke er "politisk korrekte"

Det er skamløst

Kan I huske da Danmark stemte "forkert", altså nej, og vi så bare måtte stemme en gang til ?

En del øst- lande har derudover en mindre lempfældig, og mere restriktiv tilgang til indvandring og sikring af EU's ydere grænser

Det kunne Merkel og resten af hendes klub i den grad tage ved lære af, istedet for det kollektive selvmord vi er igang med.

Hvis der er noget håb for EU ,.. så skal det komme fra østeuropa ,.. ikke fra de riges sammenspiste og bedrevidende klub
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: tirs 14. jul 2020 07:21
Kimex skrev: man 13. jul 2020 23:50
bryla skrev: man 13. jul 2020 23:38 “Dem og os” sikke en retorik. Som polak må jeg dog sige, den gængse polak er lige så velinformeret som dansken.
Jeg er fuldstændig enig.

Jeg har arbejdet med polakker i 12 år. De fortjener respekt.

Jeg har arbejdet med Polakker, Tjekker, Rumænere,.. og andre østeuropærer også.

Det er meget normalt, at hvis nogen fortager et valg, som man er uenig i, så kommer argumentet med at de er "uoplyst", suk,..

Bryder mig generelt ikke om EU ,... bl.a. fordi EU tryner og afpresser østlandene når deres valg ikke er "politisk korrekte"

Det er skamløst

Kan I huske da Danmark stemte "forkert", altså nej, og vi så bare måtte stemme en gang til ?

En del øst- lande har derudover en mindre lempfældig, og mere restriktiv tilgang til indvandring og sikring af EU's ydere grænser

Det kunne Merkel og resten af hendes klub i den grad tage ved lære af, istedet for det kollektive selvmord vi er igang med.

Hvis der er noget håb for EU ,.. så skal det komme fra østeuropa ,.. ikke fra de riges sammenspiste og bedrevidende klub
Der er milevid forskel på at begrænse indvandring og på at gøre domstolene politiske. Der er en grund til at vi normalvis hylder magtens tredeling i vores del af verden. Politikere skal ikke dømme. Det skal domstolene. Men i Polen er i de i fuld gang med at lade politikere bestemme over domstolene.

Princippet om, at det er politikere der laver lovene, og domstolene som dømmer efter den lovgivning bør aldrig brydes. Hvis politikere skal agere dommere, bliver det aldrig godt. Hvis politikere/magthavere er uenige i den måde domstolene dømmer på i forhold til lovgivningen, må ansvaret alene hvile på politikerne som ikke gjorde deres arbejde ordentligt.

Polen og andre østlande er derudover i fuld gang med at censurere medierne og afskaffe den frie presse. I Ungarn har de indført en lov, som giver Orban diktatoriske beføjelser - uden udløbsdato. De har ganske vist afskaffet loven - men i samme øjeblik erstattet den af en tilsvarende.

- Og nu vi taler om "dem vs. os"-retorik, så har Duda (Polens præsident) sagt at hans modkandidat "ikke er en ordentlig polak".

Nu undrer jeg mig over, hvordan i alverden man kan mene at det er helt OK?
Senest rettet af mediumaevum tirs 14. jul 2020 09:11, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Men er der ikke lidt "pest vs kolera" over det, måske...? Stemmer man den ene præsidentkandidat igennem, så må man tage noget skidt med også - og stemmer man derimod den anden igennem, så er det bare en anden slags skidt man må tage med.

Det er vel tit den type dilemmaer, der får folk til at lægge stemmer til noget, der isoleret set forekommer meget tåbeligt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det er ikke polakkerne som folk jeg "angriber" men det polske system/politikere. Regeringen har næsten total kontrol over medierne sammenlignet med Danmark. Det læste jeg ihvertfald i nyhederne idag.
Vil du mene at folketingsvalget i 2011 gik retfærdigt til? Der blev lækket fake news om Thorning familiens skatteforhold. På et tidspunkt hvor det ikke kunne afkræftes inden valget. Det var bare løgn. BT kunne have haft en historie om at embedsmænd lækker fortrolige skatteforhold. Undersøgelsen senere førte ingen steder hen, for ingen politikkere ville stikke hinanden. Så Peter Loft tager skraldet. Det har nok været et spørgsmål for ham om at have en karriere eller ikke. For han får jo fine poster i dag.
Det er de samme meningsdannere, vi hører igen og igen.
Lige nu er der den dementsag hvor en gammel dement kvinde på 90 år er blevet forfærdeligt behandlet. Og Alzheimers foreningen siger- Det er kun toppen af isbjerget. Vil du påstå at dommeren som besluttede fogedforbud ikke er påvirket af en kommune som ikke ønsker videoen offentliggjort ? Under påskud af, at det er uværdigt for Else. Jeg ser da ikke Else som en uværdig kvinde. Og hvem er bedre til at vurdere om Else ville ønske videoen offentliggjort end hendes nære familie ?
Det værste imø. er det evindelige. - Danmark er trods et af de bedste velfærdssamfund , mindst korrupte , mest demokratiske samfund i verden. Kan man indprente det, gennem medier og politik. Kan man feje alt ind under gulvtæppet.
Da Godhavns børnene slap ud fra børnehjemmet har de fået den stukket i hovedet hver gang de har nævnt behandlingen de fik. Og at det var dem som var problemet. Derfor gik der 50 år før vi hørte om det. Jeg ved det. For jeg var selv anbragt i en lignende lejr men nøjagtigt samme opdragelses metoder. Den hed Adel Strand. Dog kun i ti dage, før min familie krævede mig hjem. Faktisk tror jeg den hårde disciplin var ment som, at vi ikke skulle udsættes for det som var værre.

Så hver gang jeg får den stukket i hovedet. At vi er et af det bedste velfærds, ukorrupte og demokratiske samfund i verden. Svarer jeg .- Og ikke mindst et af de dummeste. Eller. Jeg syntes Danmark er et lorte samfund.

Forskellen på mig og Godhavn børnene er at min vrede forlængst er fordampet og jeg har indset at det er ikke altid det rigtige at ville opnå retfærdighed for enhver pris. Men jeg vil bare ikke "slå til" Der er ikke noget forandret der´, fra jeg var 8 år til i dag.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: tirs 14. jul 2020 10:01 Vil du påstå at dommeren som besluttede fogedforbud ikke er påvirket af en kommune som ikke ønsker videoen offentliggjort ? Under påskud af, at det er uværdigt for Else. Jeg ser da ikke Else som en uværdig kvinde. Og hvem er bedre til at vurdere om Else ville ønske videoen offentliggjort end hendes nære familie ?
Jeg er helt enig i, at kommunens beslutning om fogedforbud mest handler om at censurere dårlige ting. Men forskellen på Polen og Danmark er, at i Danmark har TV2 jo ikke fået forbud mod at skrive eller fortælle om sagen - uden optagelserne. Var der polske tilstande i Danmark, ville TV2 slet ikke dække sagen, fordi TV2 er delvis statsejet og derfor støtte den siddende regering. Eller også ville samtlige medier som fortæller om sagen, enten få decideret forbud (bøder, fængslinger) eller blive kaldt "landsforæddedere" af regeringen. Det er sådan det foregår i Polen, og det er forskellen på polske og danske tilstande.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

mediumaevum skrev: man 13. jul 2020 22:35 Jeg undrer mig over hvorfor jeg ser ud af de øjne der sidder på den krop som skriver dette indlæg, og hvad der gør at jeg oplever alt herfra og ikke fra andre steder. Hvad er jeg og hvad gør mig bevidst?
https://da.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

derermusikanten000 skrev: tirs 14. jul 2020 16:48
mediumaevum skrev: man 13. jul 2020 22:35 Jeg undrer mig over hvorfor jeg ser ud af de øjne der sidder på den krop som skriver dette indlæg, og hvad der gør at jeg oplever alt herfra og ikke fra andre steder. Hvad er jeg og hvad gør mig bevidst?
https://da.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum
Hvis man tænker, er det et bevis på ens egen eksistens. Sandt nok.
Men hvad hvis man ikke længere tænker, midlertidigt, og derefter tænker igen (narkose og opvågning) - så har man midlertidigt intet bevis for sin eksistens.

Dette kompliceres yderligere af, at hvis påstanden om "sjælens eksistens" er sand, og man midlertidigt suspenderer sin eksistens fordi man ikke længere tænker - f.eks. under narkose - må denne "sjæl" nødvendigvis være et andet sted. Hvis "sjælen" er et andet sted, må dette "andet sted" påvirke "sjælen", således af denne omformes mere eller mindre. Når man igen tænker - og dermed igen eksisterer, må "sjælen" - som iøvrigt er omformet - nødvendigvis omforme hjernen, f.eks. hukommelsen eller tankemønsteret eller andre fysiske-biologiske-neurologiske systemer i hjernen, således at man ikke længere er sig selv igen efter opvågning fra narkose.

Da folk somregel beholder deres samme "jeg" og "personlighed" efter narkose, må dette være et bevis for at sjælen ikke kan eksistere.

Men hvis ikke sjælen er der til at definere et unikt "dig" eller "mig", hvad giver da os vores bevidsthed?

Med andre ord, vores bevidsthed må da være et resultat af kompleks mønster af stof - dvs. atomernes sammensætning og interaktion med hinanden i et bestemt mønster. Men dette er jo et opgør med reduktionismen som siger at intet er større end summen af dets dele.

Hvilket nødvendigvis må betyde, at helheden ER større end summen af delene.

-Hvilket virker som en selvmodsigelse, da jeg lige har bevist at sjælen ikke kan eksistere.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Undrer mig over dette:
skriver noder

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: tirs 14. jul 2020 18:30

Da folk somregel beholder deres samme "jeg" og "personlighed" efter narkose, må dette være et bevis for at sjælen ikke kan eksistere.

Der er ingen der ved hvor meget eller hvordan det ville påvirke vores sjæl.
Så jeg synes at det er en Erasmus Montanus sammenligning;
altså "mor kan ikke svømme, det kan en sten heller ikke. Ergo er mor en sten"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg undrer mig ærlig talt over jeg ikke har fået Corona endnu. Har været i en del situationer hvor jeg har følt mig helt magtesløs- særligt på danske hoteller. Søndag morgen (i Kbh) fik jeg brunch hvor 2 svenskere sad ca. 2 meter væk. Den ene sad konstant og hostede- heldigvis ind i hovedet på sin kæreste, og ikke på os. Idag (i Odense) blev jeg omringet af to familier som kom tæt nok på til at røre både kæresten og jeg.

I Sønderborg lever folk som om Corona ikke eksisterer i det hele taget :-D og det er ikke engang for at overdrive jeg siger det. Folk holder ikke afstand, og tager med i elevatoren hvis ikke du siger noget til dem.

Er jeg resistent, eller bare pisse heldig?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev: tirs 14. jul 2020 18:30
derermusikanten000 skrev: tirs 14. jul 2020 16:48
mediumaevum skrev: man 13. jul 2020 22:35 Jeg undrer mig over hvorfor jeg ser ud af de øjne der sidder på den krop som skriver dette indlæg, og hvad der gør at jeg oplever alt herfra og ikke fra andre steder. Hvad er jeg og hvad gør mig bevidst?
https://da.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum
Hvis man tænker, er det et bevis på ens egen eksistens. Sandt nok.
Men hvad hvis man ikke længere tænker, midlertidigt, og derefter tænker igen (narkose og opvågning) - så har man midlertidigt intet bevis for sin eksistens.

Dette kompliceres yderligere af, at hvis påstanden om "sjælens eksistens" er sand, og man midlertidigt suspenderer sin eksistens fordi man ikke længere tænker - f.eks. under narkose - må denne "sjæl" nødvendigvis være et andet sted. Hvis "sjælen" er et andet sted, må dette "andet sted" påvirke "sjælen", således af denne omformes mere eller mindre. Når man igen tænker - og dermed igen eksisterer, må "sjælen" - som iøvrigt er omformet - nødvendigvis omforme hjernen, f.eks. hukommelsen eller tankemønsteret eller andre fysiske-biologiske-neurologiske systemer i hjernen, således at man ikke længere er sig selv igen efter opvågning fra narkose.

Da folk somregel beholder deres samme "jeg" og "personlighed" efter narkose, må dette være et bevis for at sjælen ikke kan eksistere.

Men hvis ikke sjælen er der til at definere et unikt "dig" eller "mig", hvad giver da os vores bevidsthed?

Med andre ord, vores bevidsthed må da være et resultat af kompleks mønster af stof - dvs. atomernes sammensætning og interaktion med hinanden i et bestemt mønster. Men dette er jo et opgør med reduktionismen som siger at intet er større end summen af dets dele.

Hvilket nødvendigvis må betyde, at helheden ER større end summen af delene.

-Hvilket virker som en selvmodsigelse, da jeg lige har bevist at sjælen ikke kan eksistere.
Vi har ingen sjæl fra naturens side. Vi har en underbevidsthed. Vi stammer ikke fra gamle reakreationer, vi bliver ikke ånder, der er ingen himmel og helvede , hverken kristent, muslims eller jødisk.
Mit verdensbillede er . Alt vi ser i universet og alle paralleluniverser og virkeligheder , flyder i det som jeg billedeligt kalder et stort hav. Et uendeligt hav. Der er ingen begyndelse på dette hav, der er ingen slutning. Det kan lige så godt betegnes som uendeligt lille. Der er intet stof og alligevel udspringer alt fra det. Så når fysikkere siger at universet startede som mindre end et elektron og udvidede sig eksplosivt. Og det som var mindre end et elektron indeholdt samme energi som universet. Tolker jeg det sådan at vores virkelighed blev dannet af dette uendelige hav uden tid og stof. Det med univers i elektronstørrelse er kun fordi vi vil have det til at passe ind i vores akademiske tænkemåde. Med dette hav som udgangs punkt bliver, også, vores jord og mennesker dannet. Når vi bliver født , tror jeg vi , bare ligger at flyder i dette hav, men vi bygger gradvis dæmninger op, så vi kan fungere som sociale mennesker. Vi kan jo ikke ligge og flyde i dette underbevidste hav evigt. Men vi har stadig , underbevidste, forbindelse til dette hav. Som jeg billedeligt kalder det. Det er simpelthen dette hav som giver vores gener liv.
Jeg læste en artikel om genforskere som havde udskiftet alle gener i en colibakterie . Med gener de selv havde konstrueret og ikke fandtes andre steder i naturen. Og det de skabte levede og delte sig. De kunne godt have konstrueret cellen også, men de var nødt til at tage udgangspunkt i noget som havde liv. Eller forbindelse til dette hav, som jeg billedet kalder det.
Journalisten spørger. Er det ikke risikabelt hvis det slipper ud i naturen. Og der svares. Nej. for det kan ikke leve her på kloden, da det ikke indgår i vores cyklus. Så enten dør disse celler eller også dør alt andet.
Jeg forestiller mig. Hvad nu hvis en gruppe fødedygtige mennesker opnår udødelighed. Jeg ser for mit indre øje en gruppe mennesker stå i naturen. Og de ser triste ud. For de indgår jo heller ikke i vores cyklus. Og enten vil de dø, eller alt andet vil dø.

Jeg tror, at det at vi har en sjæl, først opstod for 10 til 20.000 år siden. Man kunne ikke bare acceptere at man ikke så sine kære igen. Man kunne ikke acceptere at når man døde var der ikke andet end kompost tilbage eller man kunne ikke acceptere det af hovmod.

Jeg tænker på vores forfædre fra ældre stenalder, som byggede disse skorstens grave. De byggede dem midt i deres bopladser. Som hvis vi havde kister stående i vores hjem med vores forfædre. Og når de byggede disse skorstensgrave var de måske af hensyn til lugt, dyr. Jeg tror ikke de så sig selv som have sjæle. Gaver i gravene har haft andre betydninger. Måske ligesom vores grav ritualer med blomster i favnen på afdøde eller man lægger en bamse ved sit afdøde barn. Og så tænkte jeg på ægypterne som balsamerede . Deres guder skal ikke opfattes som det vi forstår ved guder, men som billeder, ligesom når jeg skriver det store hav og dæmninger. Sådan forstod de verdenen.

Jeg kommer så i tanke om sovjet, som var ateistisk og heller ikke troede på sjælen. De balsamerede Lenin. Gav vide om Mao blev balsameret. Ganske rigtigt . Han blev balsameret mod sin vilje. Dagen efter. Nu må jeg være sikker. Kim Jong Il fra Nord Korea blev også balsameret. Ok. Jeg prøvede igen. Hồ Chí Minh blev også balsameret. Jeg er ikke i tvivl . Når man har balsameret og haft et forhold til de afdøde som vores forfædre fra den ældre stenalder. Har man ikke troet på nogen sjæl. Men vi har en underbevidsthed og dem vi er dannes af vores omgivelser og medmennesker.

Jeg tror jo heller ikke på nogen sjæl. Da min far døde for 23 år siden. Jeg var der da han fik et hjertetilfælde. Og kunne intet stille op. Jeg var knust. Han sov på denne sofa og han døde i samme sofa. Af en eller anden grund ville jeg gerne have denne sofa. Jeg gjorde den ren og jeg sov på denne sofa til bunden gik ud af den, efter et par år. Mine venner fandt det bizard og creepy. Jeg var ikke bevidst om det denne gang. Men det må have været fordi jeg heller ikke ser mig selv som et menneske med en sjæl. Jeg ønskede at være ham nær så længe som muligt. -- Bare rolig- Min gamle mumificerede mor sidder ikke og vipper i en gyngestol herhjemme. :twisted:
Man burde faktisk kunne gå tilbage og se hvornår troen på en sjæl opstod og hvornår gud og Alla opstod. Det må have været inden for nogle få tusinde årtier.

Den måde jeg ser universet og dets begyndelse passer jo meget fint med det forskere på området ser. Jeg har bare et billedsprog. Jeg ville aldrig kunne forstå det videnskabelige akademiske sprog godt nok.

Men der er en ting. Nogle partikelfysikkere mener at der må være parallel verdener som påvirker vores. Og nogle fantaserer om at vi engang kan krydse disse verdener. Men ud fra at gener som ikke eksistere her på kloden, ikke kan eksistere eller alt andet vil dø. Og ud fra at det må være det samme med udødelige mennesker. Ser jeg det sådan at hvis en parallel verden kom i kontakt med vores virkelighed ville en af dem holde op med at eksistere. Så når man drømmer om at mennesket vil møde andre livsformer med en intelligens som vores er det også et udtryk for at vi ikke accepterer døden. På den måde bliver det jo vores skæbne at overskride naturlovene og leve evigt. .

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev: tirs 14. jul 2020 23:59 Jeg undrer mig ærlig talt over jeg ikke har fået Corona endnu. Har været i en del situationer hvor jeg har følt mig helt magtesløs- særligt på danske hoteller. Søndag morgen (i Kbh) fik jeg brunch hvor 2 svenskere sad ca. 2 meter væk. Den ene sad konstant og hostede- heldigvis ind i hovedet på sin kæreste, og ikke på os. Idag (i Odense) blev jeg omringet af to familier som kom tæt nok på til at røre både kæresten og jeg.

I Sønderborg lever folk som om Corona ikke eksisterer i det hele taget :-D og det er ikke engang for at overdrive jeg siger det. Folk holder ikke afstand, og tager med i elevatoren hvis ikke du siger noget til dem.

Er jeg resistent, eller bare pisse heldig?
- Blev du testet for antistoffer (eller positiv for covid-19) i forbindelse med at du var syg on/off i en måned eller mere, der flere måneder siden?
- Nogle har ikke symptomer.
- Søndag morgen er ~2½ døgn siden. Inkubationstiden er mig bekendt 2-14 dage.

Lad os iøvrigt antage, at der intet mørketal er i Danmark lige for tiden. Samtlige smittede bliver fundet igennem test. Så var der igår tirsdag under 300 smittede i Danmark. Jeg ved ikke om smittede tyskere, der bliver testet positive i Danmark, tæller med i statistikken eller ej.

Nyt svar