Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Hald »

Jeg ved ikke om det er undre eller forundre.

https://www.visualcapitalist.com/countr ... hs-surface
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ååååh men altså. Film og serie-streaming. Den der oveflod af muligheder gør det ofte nærmest uoverkommeligt at vælge, hvis ikke jeg har en specifik titel i tankerne inden jeg åbner en af tjenesterne.
Godt jeg ikke har det sådan når jeg laver musik, så ville der da ikke blive lavet noget overhovedet.


Men det er et "interessant" fænomen det der med overload af muligheder. Derfor min undren. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: lør 26. jun 2021 00:49 Ååååh men altså. Film og serie-streaming. Den der oveflod af muligheder gør det ofte nærmest uoverkommeligt at vælge, hvis ikke jeg har en specifik titel i tankerne inden jeg åbner en af tjenesterne.
Godt jeg ikke har det sådan når jeg laver musik, så ville der da ikke blive lavet noget overhovedet.


Men det er et "interessant" fænomen det der med overload af muligheder. Derfor min undren. :)
Det er det absolut, og derfor er det også vigtigt for streaming tjenesterne at lave gode anbefalinger så man ikke føler sig helt lost.

Personligt syntes jeg netflix er blevet rigtig gode til det, når de viser et kort klip fra en film eller serie mens man browser. Og HBO er jeg ikke helt så glad for, fordi deres katalog virker meget rodet organiserer (på et samsung tv).

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er også præcis derfor, jeg foretrækker Spotify frem for de andre. Deres interface og forslag virker bare.

Jeg arbejder benhårdt på at skære ned på overload mulighederne, når jeg arbejder med musik. Jeg starter alle mine mix sessions med hjemmelavede templates. Jeg sætter mig aldrig og prøver 8 forskellige EQ plugins mens jeg mixer, jeg bruger de værktøjer jeg har bestemt mig for på forhånd, så jeg bare kan komme frem over stepperne. Så kan jeg godt have nogen nørdesessions, hvor jeg lytter på forskellige EQs eller comps og lærer dem at kende.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mere at undre sig over. Og det burde nok have en tråd under Branche, men nu bliver det i første omgang her.


Godt nok nogle "spacy" navne til en Metallica udgivelse:
https://imusic.dk/music/0602438397631/v ... acklist-cd


lidt previews:


Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev: søn 27. jun 2021 19:20 lidt previews:


Der er da nogle fede fortolkninger imellem :thumbup:

Tak for deling - jeg får lyst til at købe det :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: søn 27. jun 2021 19:54 Der er da nogle fede fortolkninger imellem :thumbup:

Jeg kan godt lide dem her:

0:32-0:42 med Miley Cyrus
0:43-0:49 med Jason Isbell
3:33-3:37 med J Balvin
3:48-3:50 med PG Roxette
4:42-5:00

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Stod lige med bar overkrop foran spejlet... og kom som så mange gange før til at undre mig igen engang: Ikke et eneste af de vaccinationsstik, jeg har fået igennem voksenalderen, kan jeg se det mindste spor af - heller ikke fra corona-vaccinen fra sidste uge. Men fra det der stik jeg fik som spæd, der har jeg idag et tydeligt ar, der står næsten ligeså skarpt og tydeligt som solen på himlen :? Hvis ikke det var fordi man vidste bedre kunne man næsten tro, at man engang havde fået jaget en kniv ned i skulderen :shock:

Er det fordi man var så lille og skrøbelig dengang, at en lille tynd nål virkede relativt stor og voldsom i forhold til den lille skrøbelige babykrop? Men man plejer jo ellers at sige, at kroppens evne til at hele sig selv aftager med alderen. Måske er evnen til sårheling endnu ikke færdigudviklet ved et spædbarn?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: fre 2. jul 2021 21:10 Stod lige med bar overkrop foran spejlet... og kom som så mange gange før til at undre mig igen engang: Ikke et eneste af de vaccinationsstik, jeg har fået igennem voksenalderen, kan jeg se det mindste spor af - heller ikke fra corona-vaccinen fra sidste uge. Men fra det der stik jeg fik som spæd, der har jeg idag et tydeligt ar, der står næsten ligeså skarpt og tydeligt som solen på himlen :? Hvis ikke det var fordi man vidste bedre kunne man næsten tro, at man engang havde fået jaget en kniv ned i skulderen :shock:

Er det fordi man var så lille og skrøbelig dengang, at en lille tynd nål virkede relativt stor og voldsom i forhold til den lille skrøbelige babykrop? Men man plejer jo ellers at sige, at kroppens evne til at hele sig selv aftager med alderen. Måske er evnen til sårheling endnu ikke færdigudviklet ved et spædbarn?
Du tænker ikke på de 2 koppe ar alle over 40 har? Det var ikke et stik, men en "podning" med virus.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: fre 2. jul 2021 22:51
Mr. Soundman skrev: fre 2. jul 2021 21:10 Stod lige med bar overkrop foran spejlet... og kom som så mange gange før til at undre mig igen engang: Ikke et eneste af de vaccinationsstik, jeg har fået igennem voksenalderen, kan jeg se det mindste spor af - heller ikke fra corona-vaccinen fra sidste uge. Men fra det der stik jeg fik som spæd, der har jeg idag et tydeligt ar, der står næsten ligeså skarpt og tydeligt som solen på himlen :? Hvis ikke det var fordi man vidste bedre kunne man næsten tro, at man engang havde fået jaget en kniv ned i skulderen :shock:

Er det fordi man var så lille og skrøbelig dengang, at en lille tynd nål virkede relativt stor og voldsom i forhold til den lille skrøbelige babykrop? Men man plejer jo ellers at sige, at kroppens evne til at hele sig selv aftager med alderen. Måske er evnen til sårheling endnu ikke færdigudviklet ved et spædbarn?
Du tænker ikke på de 2 koppe ar alle over 40 har? Det var ikke et stik, men en "podning" med virus.
Over 30 må det næsten blive, for jeg og min bedre halvdel har også sådan en bandit her på armen:

Billede

Hvis man søger på "koppe vaccine" på google, så dukker der nogle billedresultater af selve sygdommen op, og så giver det god mening hvorfor arret ser sådan ud :)

https://www.google.com/search?q=koppeva ... 7&biw=1680

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev: fre 2. jul 2021 23:16
Hugo skrev: fre 2. jul 2021 22:51
Mr. Soundman skrev: fre 2. jul 2021 21:10 Stod lige med bar overkrop foran spejlet... og kom som så mange gange før til at undre mig igen engang: Ikke et eneste af de vaccinationsstik, jeg har fået igennem voksenalderen, kan jeg se det mindste spor af - heller ikke fra corona-vaccinen fra sidste uge. Men fra det der stik jeg fik som spæd, der har jeg idag et tydeligt ar, der står næsten ligeså skarpt og tydeligt som solen på himlen :? Hvis ikke det var fordi man vidste bedre kunne man næsten tro, at man engang havde fået jaget en kniv ned i skulderen :shock:

Er det fordi man var så lille og skrøbelig dengang, at en lille tynd nål virkede relativt stor og voldsom i forhold til den lille skrøbelige babykrop? Men man plejer jo ellers at sige, at kroppens evne til at hele sig selv aftager med alderen. Måske er evnen til sårheling endnu ikke færdigudviklet ved et spædbarn?
Du tænker ikke på de 2 koppe ar alle over 40 har? Det var ikke et stik, men en "podning" med virus.
Over 30 må det næsten blive, for jeg og min bedre halvdel har også sådan en bandit her på armen:

Billede

Hvis man søger på "koppe vaccine" på google, så dukker der nogle billedresultater af selve sygdommen op, og så giver det god mening hvorfor arret ser sådan ud :)

https://www.google.com/search?q=koppeva ... 7&biw=1680
Mystisk. Der røg tilliden til min absolut "allermest pålidelige kilde" Google. Jeg læste at man stoppede vaccination i ca. 1980, da kopper var udryddet i DK.
Godt vi stadig har EB & BT
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg havde 2, sådanne ar. De ses ikke længere, men i mange år kunne man se dem. Jeg tror det andet ar var fra tuberkulose vaccine. Jeg tror man kaldte det noget andet i 62 -63. Måske for ikke at fremkalde angst. Da jeg tror det stadig var en alvorlig sygdom og et problem den gang. Jeg er ikke sikker, men tuberkulose vaccine laver, på samme måde, et ar. Og måske var det kun børn som voksede op i socialt udsatte miljøer. Jeg ved det ikke. Men jeg havde 2 ar.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Kimex skrev: lør 3. jul 2021 00:19 Jeg havde 2, sådanne ar. De ses ikke længere, men i mange år kunne man se dem. Jeg tror det andet ar var fra tuberkulose vaccine. Jeg tror man kaldte det noget andet i 62 -63. Måske for ikke at fremkalde angst. Da jeg tror det stadig var en alvorlig sygdom og et problem den gang. Jeg er ikke sikker, men tuberkulose vaccine laver, på samme måde, et ar. Og måske var det kun børn som voksede op i socialt udsatte miljøer. Jeg ved det ikke. Men jeg havde 2 ar.
Jo, den er go´nok. Den ene hed Koppe vaccine, den anden hed Calmette vaccine. Derfor 2 ar på os "gamle"
Ingen af sygdommene vaccineres der imod mere i DK.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: søn 4. jul 2021 12:18...
This… :roll:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: søn 4. jul 2021 14:24
mediumaevum skrev: søn 4. jul 2021 12:18...
This… :roll:
Jeg havde skrevet et indlæg, jeg havde slettet igen.
Min fejl at skrive/indsende noget på det forkerte sted...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg undrer mig over, at hver gang man har bukser liggende i en skuffe over en længere periode, så plejer de at krympe. Mysteriet bliver heller ikke mindre af den kendsgerning, at de kun krymper på det ene led og ikke det andet - Kun i bredde/dybde - ikke i længde. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue mekanismen bag... :?

Kan det mon være skuffen, der er noget galt med? :?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: man 2. aug 2021 12:17 Jeg undrer mig over, at hver gang man har bukser liggende i en skuffe over en længere periode, så plejer de at krympe. Mysteriet bliver heller ikke mindre af den kendsgerning, at de kun krymper på det ene led og ikke det andet - Kun i bredde/dybde - ikke i længde. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue mekanismen bag... :?

Kan det mon være skuffen, der er noget galt med? :?
Du skal bare lade den ligge længe nok, jeg havde lige fundet et par meget gamle bukser frem til noget malearbejde i weekenden, og de sad helt løse på mig og krævede et bælte, men de var selvfølgelig heller ikke i en skuffen, men på en hylde, ved ikke om det gør en forskel?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev: man 2. aug 2021 12:28 Du skal bare lade den ligge længe nok, ...

Uuuuuhf - det plejer bare at gøre det meget værre... :lol:

Hald skrev: man 2. aug 2021 12:28 ... men de var selvfølgelig heller ikke i en skuffen, men på en hylde, ved ikke om det gør en forskel?

Hmmm... det tror jeg jeg vil prøve fremover - på en hylde i stedet. Det er i hvert fald et forsøg værd :wink:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: man 2. aug 2021 12:17 Jeg undrer mig over, at hver gang man har bukser liggende i en skuffe over en længere periode, så plejer de at krympe. Mysteriet bliver heller ikke mindre af den kendsgerning, at de kun krymper på det ene led og ikke det andet - Kun i bredde/dybde - ikke i længde. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue mekanismen bag... :?

Kan det mon være skuffen, der er noget galt med? :?
Bukser krymper som regel på den lange led (efter vask)
Hvis de krymper i livet, er der den mulighed at du lider af sekundær tykkelsesvækst :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg kæmper stadig med at forstå de mere detaljerede regler for Palestrina-kompositioner.

Nu bliver jeg faktisk bekymret.

Jeg skal stadig "tælle mig frem" når jeg læser nodeark. Jeg er blevet kaldt talentløs (her på Lydmaskinen) og andre steder er jeg også blevet kaldt retarderet på onlinefora.

Jeg har ingen uddannelse.

Måske er der noget om snakken? Skyldes mine vanskeligheder i livet i virkeligheden, at jeg er dum?
Stephen Hawking skrev:People who boast about their I.Q. are losers.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nej du er ikke dum.
Som jeg har nævnt før har min kone arbejdet hele livet med retarderede mennsker, og de har osse været på besøg hos os.
Selv har jeg osse arbejdet med retarderede i min ungdom.

Mennesker med en IQ på 70 og nedefter er slet ikke som dig.
Hvis det er en 50- årig med lav IQ, så er det en 8-årig med 50 års livserfaring.
Sådan et menneske skal ha´ praktisk hjælp til mange "børne agtige" ting.

Jeg formoder at den hjælp som du har brug for er mere socialt betonet.
I forhold til dine debatter er du absolut ikke dum, men din autisme skinner godt igennem.
Det er nok osse din autisme som spiller dig et puds i forhold til at tage det bogstaveligt om du er
retarderet eller dum.

F. eks. at tage det nært når andre kalder dig dum. Blæs på det. Alle bliver kaldt det ene eller det andet i løbet af livet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tirs 3. aug 2021 19:53 Nej du er ikke dum.
Som jeg har nævnt før har min kone arbejdet hele livet med retarderede mennsker, og de har osse været på besøg hos os.
Selv har jeg osse arbejdet med retarderede i min ungdom.

Mennesker med en IQ på 70 og nedefter er slet ikke som dig.
Hvis det er en 50- årig med lav IQ, så er det en 8-årig med 50 års livserfaring.
Sådan et menneske skal ha´ praktisk hjælp til mange "børne agtige" ting.

Jeg formoder at den hjælp som du har brug for er mere socialt betonet.
I forhold til dine debatter er du absolut ikke dum, men din autisme skinner godt igennem.
Det er nok osse din autisme som spiller dig et puds i forhold til at tage det bogstaveligt om du er
retarderet eller dum.

F. eks. at tage det nært når andre kalder dig dum. Blæs på det. Alle bliver kaldt det ene eller det andet i løbet af livet.
Ok, men det med den praktiske hjælp... den får jeg også. Dvs. jeg gør selv tingene rent fysisk, men skal hele tiden guides, fordi eksempelvis rengøring kan være meget, meget uoverskueligt for mig.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tirs 3. aug 2021 19:26 Jeg kæmper stadig med at forstå de mere detaljerede regler for Palestrina-kompositioner.

Nu bliver jeg faktisk bekymret.

Jeg skal stadig "tælle mig frem" når jeg læser nodeark. Jeg er blevet kaldt talentløs (her på Lydmaskinen) og andre steder er jeg også blevet kaldt retarderet på onlinefora.

Jeg har ingen uddannelse.

Måske er der noget om snakken? Skyldes mine vanskeligheder i livet i virkeligheden, at jeg er dum?
Stephen Hawking skrev:People who boast about their I.Q. are losers.

Nu så jeg ikke dokumentaren, og jeg skal heller ikke kloge mig for meget på dig pga. mine begrænsede forudsætninger.

Men sådan generelt, så kan man sige et par ting.

mediumaevum skrev: tirs 3. aug 2021 19:26 Jeg er blevet kaldt talentløs (her på Lydmaskinen) og andre steder er jeg også blevet kaldt retarderet på onlinefora.
Man skal huske på, at den type bemærkninger er noget, som meget ofte bruges for at udtrykke, at man er irriteret på en person. Ofte skal det altså snarere oversættes "jeg synes du er irriterende", end at "jeg synes du virker retarderet" i bogstavelig forstand. Rakken ned på andre menneskers intellekt/åndsevner bruges generelt meget som en form for skældsord - et kort folk trækker vidt og bredt i frustration over alt muligt ved andre mennesker.

mediumaevum skrev: tirs 3. aug 2021 19:26 Jeg så en dokumentar på Netflix ... "shit, de symptomer passer på mig - er jeg retarderet?"

Nu bliver jeg faktisk bekymret. Jeg kæmper stadig med at forstå de mere detaljerede regler for Palestrina-kompositioner.
Jeg skal stadig "tælle mig frem" når jeg læser nodeark. Jeg er blevet kaldt talentløs (her på Lydmaskinen) og andre steder er jeg også blevet kaldt retarderet på onlinefora.

Jeg har ingen uddannelse.

Måske er der noget om snakken? Skyldes mine vanskeligheder i livet i virkeligheden, at jeg er dum?

Ja du er dum - på nogle områder. På andre områder er du efter min bedste overbevisning ganske velbegavet. Men ved du hvad? Sådan er det for de fleste mennesker - det er bare forskelligt på hvilke områder, man hver især scorer højt og lavt.

Jeg synes selv helt ærligt, jeg er en komplet tumpe på visse områder, hvor jeg synes alle andre ikke er det. Og ikke nok med det - folk som kender mig, vil bestemt give mig ret :lol: Men så er der andre områder, hvor jeg er over middel begavet. På nogle områder har jeg ligefrem lidt talent, på andre områder er det håbløst op ad bakke med mig. Og sådan er det nok for de fleste mennesker, når det kommer til stykket. Det er et livsvilkår, som man er nødt til at lære at leve med, og som man heldigvis deler med de fleste andre dødelige. For manges vedkommende bliver den slags heldigvis lettere at forholde sig afslappet til med alderen :)

Så det er ikke sikkert, du behøver gå helt i panik mediumaevum :wink:

Og mht. ordet "dum". Det er jo et meget vidt og også relativt begreb. Kigger vi på uddannelsesniveau, som du nævner, så findes der altså højtuddannede, som jeg sjældent synes der kommer reelt kloge ord ud af og som træffer den ene tåbelige beslutning efter den anden - og der findes folk med lav eller slet ingen uddannelse, som ikke desto mindre er tydeligt velbegavede og kloge. Så uddannelsesniveau garanterer ikke så meget.
Senest rettet af Mr. Soundman tirs 3. aug 2021 20:10, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Gad vide om ikke intelligens i sig selv er en elastisk størrelse?

Dvs. at IQ kan påvirkes af forskellige ting - alt fra stress til søvnmangel?

Nyt svar