Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Hald »

Så lige et opslag fra Sundhedsstyrelsen om at nogle havde lavet flyers og smidt sundhedsstyrelsens logo på dem. Det ville de gerne tage afstand til.
Så kiggede jeg den flyer for at se hvem der havde taget sig den frihed.
Det er så et politisk parti der hedder JFK21 som på deres hjemmeside har en mærkesag der siger følgende:
Ingen WIFI i skoler og børnehaver. Fibernet i stedet for 5G.
Jeg bliver træt..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: fre 14. aug 2020 11:58 Så lige et opslag fra Sundhedsstyrelsen om at nogle havde lavet flyers og smidt sundhedsstyrelsens logo på dem. Det ville de gerne tage afstand til.
Så kiggede jeg den flyer for at se hvem der havde taget sig den frihed.
Det er så et politisk parti der hedder JFK21 som på deres hjemmeside har en mærkesag der siger følgende:
Ingen WIFI i skoler og børnehaver. Fibernet i stedet for 5G.
Jeg bliver træt..
HAHA :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Dette er sket flere gange: Jeg møder en dansker som taler Norsk med dansk dialekt, jeg spotter hvor de er fra, og begynder at tale dansk til dem... Personen bliver godt forvirret og det bliver næsten akavet for dem at samtalen går på dansk, selv om de stadig taler sproget ganske udemærket.

Hva'fanø? Det forstår jeg bare ikke noget af. Hvorfor bliver folk forvirret når man taler til dem på deres modersmål, bare fordi de har boet 30+ år i udlandet? :-D :roll:

Jeg har tilmed stået til en fest hvor en ældre mand fra DK sagde dansk var et grimt sprog, og gjorde nar af det foran hans norske kone :-D Lidt ironisk når manden havde en tydelig dansk/fynsk dialekt som skinnede rimelig tydeligt igennem :doh: :luny:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

https://www.tvmidtvest.dk/thisted/alle- ... rige-lukas
- Når vi har de her varme sommerdage, så bliver temperaturen jo ulidelig høj, og det bliver det også for hugormene. De vil gerne have noget skygge, og det er derfor, at de eksempelvis ligger op ad husmure eller i skygge ved terrassen, og hvis man har døren til at stå åben, så kan de altså også smutte indenfor, fortæller Tonny Toftdal, der er naturvejleder hos Naturstyrelsen i Thy.

- Hvis man tager et bræt, der er 15-20 centimeter højt, så kan man sætte den fast nede foran døren. Så holder man hugorme, frøer og lignende ude, fortæller Tonny Toftdal.
Hvad der undrer mig i sager som denne er, at man ikke i Danmark - som i f.eks. USA - har Aircondition/klimaanlæg installeret som standard.

Det er netop det der er problemet med danske boliger og danskernes holdning til samme, at når det er varmt udenfor, åbner vi bare alle døre og vinduer - hvormed alskens utøj kommer ind i vores hjem.

Hvorfor betragter vi ikke klimaanlæg på samme måde som rindende drikkevand og andre sanitære forhold - som jo ellers er standard og burde være standard i vores del af verden?

Hvis det var standard, ville prisen på klimaanlæg iøvrigt også ligge på et helt anderledes lavere niveau pga. konkurrence.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fordi aircondition er miljøsvineri, når det reelt ikke er nødvendigt. Og det er det ikke i Danmark.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, altså hvis man kun har et marked for et produkt i 2 uger ud af et år, så er det rimelig snævert.. I år kan det være det havde været nyttigt i måske 4-6 uger, andre år svinger så i den anden retning.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev: man 17. aug 2020 19:50 Fordi aircondition er miljøsvineri, når det reelt ikke er nødvendigt. Og det er det ikke i Danmark.
Så du mener at alskens utøj fra hugorme til myg og fluer er velkomne i folks hjem?

AC er ikke miljøsvineri. Det kommer helt og holdent an på hvordan du får strømmen. Har du f.eks. solceller på taget, er det jo grøn energi.

Danmark kunne bare lade være med at fylde markerne med solfangere - de kan kun bruges til én ting nemlig at varme vand op med.

Men solceller genererer strøm - som kan bruges til alt fra varme til nedkøling.

Så ville vi nå langt, hvis vi erstattede solfanger-marker med solcelleanlæg, og gradvist gik over til at alle hustage skulle have installeret solceller f.eks. i 2050 eller et andets årstal.
Christoffer I. N. skrev: man 17. aug 2020 20:17 Ja, altså hvis man kun har et marked for et produkt i 2 uger ud af et år, så er det rimelig snævert.. I år kan det være det havde været nyttigt i måske 4-6 uger, andre år svinger så i den anden retning.
Jeg vil nu mene, at de sidste 7-8 år har været alt for varme i forhold til mangel på AC.

Den er gal hver sommer - som iøvrigt varer længere og længere.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: man 17. aug 2020 20:43
Smittefar skrev: man 17. aug 2020 19:50 Fordi aircondition er miljøsvineri, når det reelt ikke er nødvendigt. Og det er det ikke i Danmark.
Så du mener at alskens utøj fra hugorme til myg og fluer er velkomne i folks hjem?

AC er ikke miljøsvineri. Det kommer helt og holdent an på hvordan du får strømmen. Har du f.eks. solceller på taget, er det jo grøn energi.

Danmark kunne bare lade være med at fylde markerne med solfangere - de kan kun bruges til én ting nemlig at varme vand op med.

Men solceller genererer strøm - som kan bruges til alt fra varme til nedkøling.

Så ville vi nå langt, hvis vi erstattede solfanger-marker med solcelleanlæg, og gradvist gik over til at alle hustage skulle have installeret solceller f.eks. i 2050 eller et andets årstal.
Christoffer I. N. skrev: man 17. aug 2020 20:17 Ja, altså hvis man kun har et marked for et produkt i 2 uger ud af et år, så er det rimelig snævert.. I år kan det være det havde været nyttigt i måske 4-6 uger, andre år svinger så i den anden retning.
Jeg vil nu mene, at de sidste 7-8 år har været alt for varme i forhold til mangel på AC.

Den er gal hver sommer - som iøvrigt varer længere og længere.

Som landbo, vil jeg oplyse dig om at dem vi har mange steder på vores marker, er solceller, til at generere strøm.
Der bliver ganske rigtigt osse lavet fangere til vand, men få og kun i nærheden af mindre kraft/varmeværker.
Fluer, myg, edderkopper og mus er helt normalt her på landet. Vi tar´ ikke en gang notits af dem. Hugormen har jeg endnu til gode at se.
Vi har dog haft harekillinger og pindsvin på besøg indenfor + samtlige fuglearter i DK.

AirCon ville være den dyreste og miljøtungeste måde at køle på. Har man derimod varmepumpe, som vi har, kan man med fordel bruge den kulde der produceres når pumpen laver varmt brugsvand. Dermed får man næsten gratis AirCon.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: man 17. aug 2020 23:10 Som landbo, vil jeg oplyse dig om at dem vi har mange steder på vores marker, er solceller, til at generere strøm.
Der bliver ganske rigtigt osse lavet fangere til vand, men få og kun i nærheden af mindre kraft/varmeværker.
Fluer, myg, edderkopper og mus er helt normalt her på landet. Vi tar´ ikke en gang notits af dem. Hugormen har jeg endnu til gode at se.
Vi har dog haft harekillinger og pindsvin på besøg indenfor + samtlige fuglearter i DK.

AirCon ville være den dyreste og miljøtungeste måde at køle på. Har man derimod varmepumpe, som vi har, kan man med fordel bruge den kulde der produceres når pumpen laver varmt brugsvand. Dermed får man næsten gratis AirCon.
Det dur bare ikke i lejligheder på 1. sal.

Har selv Aircon, men det er en transportabel én af slagsen så den larmer desværre indendørs (brummer). Den er tilsluttet permanent udluftning gennem et rør til loftet (det virker, den køler - men den larmer).

Har den tændt når der er 25+ grader celcius udendørs.

Ville ønske jeg kunne få installeret Aircon med den larmende del udendørs, eller hvordan man nu gør det de steder de har aircon indbygget.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Undrer mig over at de fleste møder med min vejleder omkring min phd-uddannelse foregår på en bar i øjeblikket :-D

Det er angiveligt på grund af "Corona", at vi ikke har dem på universitetet længere :lol:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev: tors 27. aug 2020 12:54 Undrer mig over at de fleste møder med min vejleder omkring min phd-uddannelse foregår på en bar i øjeblikket :-D

Det er angiveligt på grund af "Corona", at vi ikke har dem på universitetet længere :lol:
Det lyder da herligt. Jeg burde have læst til phd :-D

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tweeterne til mine JBL L 100 var stået af. Ca. 45 år gamle og ikke til at opdrive i Europa.
Min undren består i at jeg kunne købe dem som standardvare i Wallmart, USA :shock:
Efter at ha´ chattet med en venlig dame som fortalte at Wallmart ikke sendte internationalt, fik jeg link til leverandør.
De er nu bestilt og afsendt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg undrer mig over, hvordan man mon har testet Mars-helikopteren, før den blev sendt afsted fra Jorden.

Den anderledes atmosfære - (stofsammensætning samt tryk) - må være nemt nok at genskabe i et testkammer. Men hvad med den lavere tyngdekraft deroppe?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: man 19. apr 2021 18:58 Jeg undrer mig over, hvordan man mon har testet Mars-helikopteren, før den blev sendt afsted fra Jorden.

Den anderledes atmosfære - (stofsammensætning samt tryk) - må være nemt nok at genskabe i et testkammer. Men hvad med den lavere tyngdekraft deroppe?
Uden jeg ved for meget om det vil jeg tro, at man ikke kan teste ved lavere tyngdekraft, før end man får tingesten sendt til f.eks. Mars.

Men jeg vil tro at man kan bruge tyngdekraften fra jorden og de værdier der er associeret hermed, til omtrentligt (eller endog ret præcist) forudsige hvordan komponenterne vil reagere under svagere eller stærkere forhold. Det er vel "bare" ren matematik.

Men reel test sker vel først på Mars.

Da mennesket landede på Månen første gang, var der jo heller ingen eksperimenter forud.
Det var ren og skær matematik - mestendels ligninger lavet af Isaac Newton i det 17. årh.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 19:01 ... jeg vil tro at man kan bruge tyngdekraften fra jorden og de værdier der er associeret hermed, til omtrentligt (eller endog ret præcist) forudsige hvordan komponenterne vil reagere under svagere eller stærkere forhold. Det er vel "bare" ren matematik.
Ja, og man kan garanteret forudsige med meget stor sandsynlighed, hvordan den vil opføre sig deroppe, vha. computersimuleringer.

Men i og med, at der er så meget på spil, så vil man jo nok helst være så sikker som overhovedet muligt på, at den fungerer efter hensigten deroppe, og derfor teste så godt i forvejen, som overhovedet ladsiggørligt, tænker jeg. Bare for at være 99,99 % sikker.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 19:01 Da mennesket landede på Månen første gang, var der jo heller ingen eksperimenter forud.
Den gang, da man fløj mennesker til månen, der havde man den fordel, at rejsen kun tager ca. 1 uge, så man afprøvede jo generelt udstyret gradvist over mange opsendelser, hvor man gik et skridt længere hver gang.

Når det er sagt, så tror jeg bestemt pionererne den gang har været meget bevidste om en væsentlig risiko for, at udstyret kunne svigte deroppe.

...og hvis ikke det var for hanekampen mellem øst og vest på det tidspunkt, så tror jeg aldrig man havde gået så hurtigt frem, med at sende mennesker derop. Man havde nok udviklet teknologierne i et mere langsomt og sikkert tempo... startet med ubemandede landingsfartøjer osv.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 19:01 Uden jeg ved for meget om det vil jeg tro, at man ikke kan teste ved lavere tyngdekraft, før end man får tingesten sendt til f.eks. Mars.
Man kan godt simulere vægtløs tilstand ved f.eks. at lade en flyvemaskine dykke med en bestemt konstant hastighed - sådan har man trænet astronauter i vægtløshed. Jeg ved dog ikke, om man har valgt at udsætte Mars-helikopteren for sådan en tur :? Mit gæt ville være, at man har andre snedige metoder.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Men det må være en stor fordel her, at helikopteren som sådan ikke er en ny opfindelse, så man har jo ufattelige mængder data fra alle mulige slags helikoptere/droner at trække på som erfaringsgrundlag. Det må hjælpe lidt på det, når der skal designes en Mars-helikopter.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Og for dem der måtte undre sig over min pludselige plapren løs om Mars-helikopteren... Jamen den havde sin første flyvetur deroppe idag:

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... den-planet

:thumbup: :clap:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: man 19. apr 2021 19:39
mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 19:01 Uden jeg ved for meget om det vil jeg tro, at man ikke kan teste ved lavere tyngdekraft, før end man får tingesten sendt til f.eks. Mars.
Man kan godt simulere vægtløs tilstand ved f.eks. at lade en flyvemaskine dykke med en bestemt konstant hastighed - sådan har man trænet astronauter i vægtløshed. Jeg ved dog ikke, om man har valgt at udsætte Mars-helikopteren for sådan en tur :? Mit gæt ville være, at man har andre snedige metoder.
En ting er vægtløs tilstand. Noget helt andet er tyngdekraften på en anden planet. De to ting kan ikke sammenlignes.
Selvom der er lavere tyngdepåvirkning på Mars set i forhold til Jorden, er det jo ikke vægtløst, ala' månen (som også har lidt tyngdepåvirkning).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Her er en artikel der forklarer det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ingenuity_(helicopter)
In order to simulate the much reduced gravity field of Mars (38% of Earth's), 62% of Earth's gravity was offset by a line pulling upwards during flight tests
Det tager kun 5 minutter at google.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 20:05
Mr. Soundman skrev: man 19. apr 2021 19:39
mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 19:01 Uden jeg ved for meget om det vil jeg tro, at man ikke kan teste ved lavere tyngdekraft, før end man får tingesten sendt til f.eks. Mars.
Man kan godt simulere vægtløs tilstand ved f.eks. at lade en flyvemaskine dykke med en bestemt konstant hastighed - sådan har man trænet astronauter i vægtløshed. Jeg ved dog ikke, om man har valgt at udsætte Mars-helikopteren for sådan en tur :? Mit gæt ville være, at man har andre snedige metoder.
En ting er vægtløs tilstand. Noget helt andet er tyngdekraften på en anden planet. De to ting kan ikke sammenlignes.
Selvom der er lavere tyngdepåvirkning på Mars set i forhold til Jorden, er det jo ikke vægtløst, ala' månen (som også har lidt tyngdepåvirkning).
Pointen var princippet i det. Jo hurtigere et fly dykker, desto mindre tyngdeacceleration udsættes man for indeni flyet - relativt i forhold til flyet.

Dykker man hurtigt nok, så vil man opleve hvad der svarer til omvendt gravitation, hvor man skal have sele på, for ikke at falde fra sin stol til op under loftet.

Så en tyngdekraft svarende til den på Mars vil i princippet kunne simuleres på denne måde - det er bare et spørgsmål om, hvilken hastighed flyet dykker med.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: man 19. apr 2021 20:10 Her er en artikel der forklarer det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ingenuity_(helicopter)
In order to simulate the much reduced gravity field of Mars (38% of Earth's), 62% of Earth's gravity was offset by a line pulling upwards during flight tests

Det havde jeg så ikke troet man gjorde... :? hvis det skal være helt realistisk, så skal sådan en snor jo i princippet fastgøres i helikopterens tyngdepunkt for ikke at "forvrænge" balancen om man så må sige... og så skal snoren konstant følge med og vedvarende hive lodret op medens helikopteren flyver rundt for ikke også at påvirke den med en vertikal kraft... og mere kan sikkert siges om det... Men okay, sådan har man så åbenbart gjort.

Tak for link og info.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

slet

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvor dybt mennesker har gravet ned..

https://www.businessinsider.com/video-a ... wsource=cl
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar