Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af tomcat »

jkspost skrev:
fre 13. nov 2020 17:46
Season 2 er ude nu hvis ikke man allerede har set den.
Og se nu bare at få stukket Antony Starr en pris for rollen som Homelander... :-D
Enig, Starr er suveræn.
Har ikke set S2.
Tør næsten ikke. S1 var så ganske glimrende. Og jeg har læst rigtig mange sige med overbevisning i kritikpunkter, at den nye sæson skulle være væmmeligt ringe. En masse woke crap. Har jeg hørt.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

– så var der gået tilstrækkelig lang tid igen. Hvorlænge? Måske tre-fire år siden sidste gang.

Jeg veed ikke, om det er verdens bedste film, som nogen hævder. Kan man nogensinde blive enige om den slags? Hvad er verdens smukkeste solopgang?

Men det er på ingen måde underligt, at nogen hævder det.
Jeg indgydes en vifte af følelser. Trang til at drikke god sprut og tænke melankolske tanker hele natten. At lægge planer og udføre dem dristigt. At sige ting ligeud, uden at rutte med sandheden. At gøre det rigtige. Selv når risiko er høj, meget høj.

Here's looking at you, kid.
Ses om nogle år, om alt går vel.
Vedhæftede filer
rick n sam.png
rick n sam.png (681.61 KiB) Vist 366 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Aha, Casablanca. Det kan du evt. lige flette ind i posten, medmindre det er meningen folk skal google, for at finde ud af hvilken film du omtaler.. :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

https://www.paradisbio.dk/ShowCrmNews.aspx?urlId=506

Omtalen, roserne fra pressen og prisuddelerne, og hele setuppet fik mig til at tænke at der måtte virkelig være noget gods i den her film. Ja, man skal have sympati for feminismen for at falde for denne film, men det har jeg også rigeligt af, og selv om de modsatte stemmer her på forummet er ubønhørligt højrøstede, så ved jeg at jeg ikke er den eneste. Anyhow, selv med al forhåndssympati i hele verden, så var det en umådeligt langtrukken film. Kæresten, der ikke er det mest natteaktive menneske i disse dage, faldt grundigt i søvn ca. 2/3 inde, og da der ikke var så mange andre der var faldet for den, så var vi de eneste i salen, og jeg så i praksis den sidste langtrukne tredjedel alene.

Selv hvis du som jeg nemt nok kan finde sympatien for både østeuropæiske kunstfilm og de nyeste bølger af feminisme, så don't bother. Det er ikke umagen og billetten værd.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Denne her (med Lotus'en og Barbara Bach) var helt okay. Ikke en stor film i verdenshistorien. Men mere helstøbt og elementært spændende end Diamonds Are Forever, som vi også såe idag. Dén kan jeg desværre ikke anbefale.

Spionen Der Elskede Mig er meget bedre, selvom det er Moore i stedet for Connery.

Spy Who Loved Me var den første 007, jeg såe, som ikke var 'en gammel film' –– d.v.s. den første for mig nye Bond-film. Som jeg såe inde i Imperial, kort efter premieren. Og hvor jeg havde set den ûber-fede åbningssekvens, som DR viste in toto i deres FilmOrientering, hed det vist –– så man kunne gå og glæde sig til den kom i biografen.

Her er den danske plakat. Jeg var heeelt vild med den bil, som kunne sejle under vand. Det var OVERsejt.
Og hende dér Barbara Bach husker jeg som sindssygt lækker. Flotte øjne, lækker stemme, dejlige bryster + at hun jo var en sej russisk agent med ret til at tæve, stjæle, dræbe og snyde, lissom 007. Rollen var lidt mere passiv end jeg husker den –– men Bond får klart modspil på egen bane.

Bach var dengang lige blevet kæreste med kendt-fra-et-poporkester Ringo Starr (men det vidste jeg ikke dengang, og havde nok også været ligeglad). De blev gift i 1981 og har vist fået tre-fire børn og til deres dages ende og alt det dér.

Nå, men i min mission med at gense alle Bondfilmene er det rart, når der er et barne-minde om en god filmoplevelse, som *ikke* bliver totalt skuffet.

Der var tre af de gamle i rækken, som ikke er værd at bruge tid på gensyn.
Men denne her var okay.

Og så var musikken rigtig god. Altså ikke kun titelmelodien. Også al baggrundsmusikken er smagfuld og effektivt doseret.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2020-11-22 at 18.45.12.png
Screen Shot 2020-11-22 at 18.45.12.png (2.49 MiB) Vist 338 gange

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Det er en rigtig god Film

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kamæleonen/The Ides of March (2011): https://www.imdb.com/title/tt1124035/
Fin politik-film.

The Peanut Butter Falcon (2019): https://www.imdb.com/title/tt4364194/
Super film! Anbefalet herfra.

Taxi Driver (1976): https://www.imdb.com/title/tt0075314/
Kan nogen af jer film-nørder forklare mig hvorfor den har så universielt høj score, og omtales så godt? Er det skildringen af miljøet? Fede præstationer af Robert De Niro og en meget ung Jodie Foster, men derudover forstår jeg ikke rigtigt hypen..

Beyond The Reach (2014): https://www.imdb.com/title/tt2911668/
OK, nu ved du (læseren af denne post), at denne film eksisterer. Så kan du undlade at se den.
Spild af tid.

The Hollars (2016): https://www.imdb.com/title/tt3714720/
Godt at se Sharlto Copley i noget hvor han ikke render rundt med en gøb i hånden konstant (spoiler alert, eller noget...)
Ganske fin film.

Not Another Teen Movie (2001): https://www.imdb.com/title/tt0277371/
Ret sikker på at jeg ikke har set den før. Ganske sjov, hvis man gider sådan noget ungdoms-film plagiat.

Funny People (2009): https://www.imdb.com/title/tt1201167/
Startede faktisk ganske godt ud. Men den er nok en halv-hel time for lang for mig.

Raised by Wolves - Sæson 1 (2020): https://www.imdb.com/title/tt9170108/
Svært at skrive noget uden at spoile. Jeg var ikke specielt vild med de sidste afsnit, men jeg ser da klart mere, hvis der kommer mere.
Derudover er jeg bestemt ikke fan af lydmixet. Det må være lavet helt bevidst på den måde, nu det er en gennemgående måde at gøre det på.
Ellers var jeg ret godt underholdt. Spændende univers.

Time Trap (2017): https://www.imdb.com/title/tt4815122/
Egenligt en ganske fed idé. Første del af filmen er ok, men så bliver det for kaotisk og mærkeligt, og gør det til en ligegyldig WTF oplevelse. Jeg har ellers tidligere været glad for mindre Sci-Fi film, så jeg giver nok nogle flere af de her u-hypede sci-fi's fra Netflix en chance.

1917 (2019): https://www.imdb.com/title/tt8579674/
For at citere Borat "Wawavuva". Nøj for en intens fortælling. Vildt fedt. En af de bedste film jeg har set i år.
Fed måde Thomas Newmans musik udvikler sig på i løbet af filmen.

En ny dag truer/Groundhog Day (1993): https://www.imdb.com/title/tt0107048/
Endnu en gammel film som jeg ikke forstår den høje rating på. Men fint at få den set.

Hot Tub Time Machine 2 (2015): https://www.imdb.com/title/tt2637294/
Heh heh, lever ikke helt op til den første, men den var da sjov nok.

Bombshell - Opgørets time (2019): https://www.imdb.com/title/tt6394270/
Også en super film! Og ganske aktuel. Lidt anonymt men til tider fedt soundtrack af Theodore Shapiro, vis musik jeg efterfølgende fandt ud af jeg har hørt i mange film.
Vil man se om det oscar-vindende "makeup" arbejde i filmen er der lidt her, meget interessant:
viewtopic.php?f=17&t=81148

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

wow

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

herlig film -- brutal og sjov på samme tid

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

Liam er tilbage i en ganske udmærke film

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Over den seneste måneds tid har jeg genset samtlige Bond 007-film.
Pudsigt, som der var reel overraskelse et par steder:

Første undren var, at –– det er kun de fire første med Connery, der er gode. 5'eren og 7'eren er ... bare dårlige film. (6'eren med Lazenby er også mislykket. Selvom Lazenby selv bestemt ikke er dårlig.)

Så kom det velkendte og reelle kvalitetsmæssige løft med Moore. De første fire eller fem med ham var helt okay film.
De sidste to-tre med Moore er nærmest katastrofalt mislykkede.

Det vidste jeg i forvejen. Det var omtrent, som jeg huskede.

Den næste, og største, overraskelse er, at de to film med Dalton –– er rigtig gode. Jeg huskede dem som noget helt andet. Jeg var som knægt nok ude af stand til at abstrahere fra, at det pludselig ikke længere var Moore. Et åbenbart uoverstigeligt minus, dengang.

Men, Dalton er faktisk tæt på at være den bedste af "de andre" Bond. Ja, det er sært at skrive. Men det passer. Simpelthen fordi han spiller røven ud af buksen. Og ikke latterliggør figuren. Den oprindelige Bondfigur var aldrig ment som ironisk eller komisk. Fra Fleming's hånd.

Ironiske morsomheder var noget, filmene indførte mest for at lave lidt mainstream-pleasende modvægt til de drab, ofte koldblodige snigmord, som figuren nødvendigvis foretager. Og dette komiske selvironi fungerer i lille mål. Men når "fjol" bliver figurens afgørende karaktertræk, som i de sene Moore-film, falder korthuset sammen. Universet bliver utroværdigt. Filmoplevelsen selvdestruerer.

Dalton spiller realistisk. Og plotmagere, manusforfattere og producenter havde tydeligvis også ment, det var på tide med en regulær opdatering af opskriften.
Så de to film er –– rigtig gode. Dét overraskede mig.

Næste overraskelse er, at ... opturen reelt fortsætter under Brosnan. Man skruer endnu en tand op for realismen, men beholder samtidig de spektakulære aspekter: ekstreme transport-jagter. Og de er *virkelig* flot lavet. Der postes tydeligt flere penge i jagt-koreografier. Det klæder virkelig universet.

Realismen rulles også et synligt stykke tilbage mod romanernes udgangspunkt: Vi ser nu Bond regulært henrette. Når hans ordrer er dræb, så dræber han. Ligesom virkelige agenter af den slags, han skal forestille. Også dét klæder universet. Vi er nu et godt stykke fra det karikerede fjol, som især den allersidste Moore-film trækkes voldsomt ned af.

Jeg huskede ikke, at Brosnan-perioden var så god. Men det er den. Set med den voksne filmnyders øjne.

Og festen er ikke forbi. Disse gode takter forstærkes yderligere i den foreløbig seneste version af 007: Craig er nærmest sublim.

Også fordi man tydeligt søger at lave et univers og de enkelte plots så sammenhængende, at de kan konkurrere om den formodet kræsne filmforbrugers smagsløg og gunst. Der er virkelig kræset for detaljer. Bil- båd- og fly-jagter ser pissegodt ud. Bedre end nogensinde.

Og Craig spiller saftigt og mandhaftigt. Hvor det var *helt* utroværdigt, at Moore tydeligt er skudræd i samtlige film, og slet ikke atletisk som Connery var –– så er Craig 100 % troværdig. Man tror på, han kan uddele de kugler og tæsk, man ser på lærredet. Og tage i mod. For der er mange knubs. Det er en farlig verden.

Musikken er lidt stedmoderligt behandlet. Nogle steder er det smagfuldt, men mange steder helt malplaceret. Eller bare misforstået –– altså hvor baggrundsmusikken ikke støtter, hvad der foregår i handlingen. Eller der er simpelthen for meget. For meget tid med musikbaggrund versus scener, hvor reallyd og dialog får lov at stå alene.

Det er også stadig sært, at man nogengange vælger et titel-poptrack, som ikke er særlig godt. Som er ligegyldigt eller forglemmeligt. Som om der ligger andre grunde bag valg af popkomponist end, at sangen skal være iørefaldende og have hitpotentiale.

Det er, for mig, forfejlet produkthåndværk. Hvis det var mig, ville jeg gå stærkt efter parameteren "hitkvalitet" i netop dén position –– Bond-filmsang –– men i virkelighedens verden må der ofte ligge een eller anden form for politik, nepotisme eller hvad veed jeg bag det nogengange sære valg af sang.
Det er underligt, og det er lidt fortrydeligt.

Men sådan er der så meget.
Filmene er i øvrigt gode. Selvom den tilhørende popsang fra film til film veksler mellem upassende og passende. Det er heldigvis kun en mindre ting. Der er mere godt end skidt at sige.

Også de nye versioner af bifigurerne fungerer rigtig fint. Den nye M, den nye Moneypenny, Q –– de fungerer alle sammen glimrende.

Jeg vil uden blusel anbefale dem: de er reelle og gode film.
Jeg ser frem til den næste.
Vedhæftede filer
denne bond.png
denne bond.png (3.05 MiB) Vist 213 gange

Default avatar
petal
Medlem
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Har lige set Die Hard igen. Den holder stadig :)

ps. Tomcat, tak for anbefalingen på hvilke James Bond film der er værd at genbesøge, det vil jeg gøre :)

pps. Ikke alle film fortjener et fuldt gensyn. Commando er en af dem, så her er en recap - Musical style:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Commando er en af historiens vigtigste film.

Jeg kan evt anbefale "Drikke-Commando" hvor man tager en tår hver gang Arnold nakker en.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
petal
Medlem
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ok ok, jeg blev måske lige lovlig kategorisk i mine udtalelser om Commando. Måske har jeg bare ikke lært at sætte ordentlig pris på Commando's subtile kvaliteter endnu. Jeg håber ikke, at jeg kom til at træde nogen over tæerne :)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev:
søn 13. dec 2020 08:12
Jeg kan evt anbefale "Drikke-Commando" hvor man tager en tår hver gang Arnold nakker en.
:lol:

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

petal skrev:
søn 13. dec 2020 01:20
Har lige set Die Hard igen. Den holder stadig :)

ps. Tomcat, tak for anbefalingen på hvilke James Bond film der er værd at genbesøge, det vil jeg gøre :)

Yes, Die Hard er holdbar. Ser den fra tid til anden.

Vel bekomme :-) Bare hyggeligt, hvis det er til gavn.
PS –– det er jo ikke sikkert, du er enig. God fornøjelse.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Smittefar skrev:
søn 13. dec 2020 08:12
Commando er en af historiens vigtigste film.

Fuldstændig enig!! Burde være på ethvert skolepensum. Fantastisk! :-P

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

:thumbup: :jam: <3
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

for dem der ikke så den i bio
https://www.avisen.dk/se-druk-i-fjernsy ... 26891.aspx
Herlig film

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

derermusikanten000 skrev:
fre 18. dec 2020 10:31

for dem der ikke så den i bio
https://www.avisen.dk/se-druk-i-fjernsy ... 26891.aspx
Herlig film
Den kan allerede købes på selvsamme Blockbuster i skivende stund.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Sweeeet!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Max manus:
Dette er nok den bedste Norske film jeg har set. Den handler om en modstandskæmper, Max Manus, og hans kamp mod Tyskerne som har besat Norge på lige fod med DK. Historien er meget tæt på den rigtige, og som bosiddende i Oslo er det helt utroligt at se hvor godt byen ligner sig selv. Selv om den er ~10 år gammel, føltes det som om den kunne være lavet i år for den sags skyld.

Varm anbefaling herfra.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem

God - netflix

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem