Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Re: Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:
man 19. okt 2020 20:13
48.000 Kwh!
"I mange år havde den almindelige opfattelse blandt både lægmand og forskere været, at grunden til at vindmøllerne i Oslo drejer med vingerne er, at blæsten skubber til dem. Nærmere undersøgelser viste dog, at de alle var drevet af en stikkontakt i Mikes lejlighed."
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
man 19. okt 2020 20:35
Mike-air skrev:
man 19. okt 2020 20:13
48.000 Kwh!
"I mange år havde den almindelige opfattelse blandt både lægmand og forskere været, at grunden til at vindmøllerne i Oslo drejer med vingerne er, at blæsten skubber til dem. Nærmere undersøgelser viste dog, at de alle var drevet af en stikkontakt i Mikes lejlighed."
Haha. Bare rolig, jeg har ikke samvittighed til at have sådan et elforbrug, uanset om strømmen er hammer billig (og ofte 100% ren) her oppe :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike, det må være traditional el-varme, kunne en varmepumpe være en mulighed ?

(overvejer selv hvilken)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:
man 19. okt 2020 21:08
Mike, det må være traditional el-varme, kunne en varmepumpe være en mulighed ?

(overvejer selv hvilken)
Tak - det havde jeg ikke tænkt over, men uanset hvad vi køber så tror jeg det er en god ide at få fat i sådan et aggregat. Hvis vi lander på en af de gamle fra 1800-grønlangkål så kan man jo desværre ikke lave så meget mht. isolering på grund af fredning osv.

Og så ville det jo være genialt med en lidt mere energibesparende varmekilde..

Edit: Der var jeg jo liige lidt for hurtig på tasterne- kan godt se det kræver at man borer et stort hul i væggen etc. Nå. Øv. :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det kræver man borer et par små rør-huller i væggen ,.. har en udvendig enhed ,.. samt kan få cirkuleret luften fra den indvenddige del

Billede

Eller kan der vælges "luft til vand" for alm radiatorføring:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Hæhæ. Yes, det giver mening. Matcher ikke med en lejlighed på 3. sal i en gammel fredet bygning :-D

Gad vide hvornår Oslo kommunes store vilje for miljøet clasher med deres endnu større vilje til at gøre det besværligt (læs: umuligt) at ændre i (både nye og) gamle bygninger.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har i denne måned nu haft min luft/vand varmepumpe i et år, og kan glæde mig over at budgettet holder.
2300.- pr. måned for el, service og leasing.
Det er det samme som vi brugte på olie før. Nu er det miljøvenligt, rent og ansvarsfrit.
Kan "varmt" anbefales.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:
man 19. okt 2020 23:07
Hæhæ. Yes, det giver mening. Matcher ikke med en lejlighed på 3. sal i en gammel fredet bygning :-D

Gad vide hvornår Oslo kommunes store vilje for miljøet clasher med deres endnu større vilje til at gøre det besværligt (læs: umuligt) at ændre i (både nye og) gamle bygninger.
Ærgeligt ,...

Jeg er ved at spore mig ind på denne model hos Polarpumpen

Her kan du se hvor billigt det er i SVK for et komplet monteret system i eget torp

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-va ... seikai9-35
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi har luft til vand varmepumpe i huset. Vi bruger i omegnen af 20.000 om året på strøm (husstand med to voksne og to børn). Da huset havde oliefyr blev der brugt i underkanten af 50.000 på olie. Vores naboer bruger vist pt i omegnen af 30.000 på fjernvarme.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg går også og overvejer luft til vand varmepumpe, da jeg allerede er træt af at skulle bestille træpiller hjem til meget svingende priser, hvorefter de skal flyttes i kælderen med håndkraft, og så skal pillefyret (som ikke er super energieffektivt længere) have dem fyldt på. Jeg overvejede et nyt pillefyr for et par år siden, men den tanke virker meget fjern lige nu da det ikke ville ændre ret meget på ligningen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

I vores tilfælde bliver varmepumpe supplement til brændeovn ,... hvilket spiller perfekt ,... der er ovenikøbet program til det

Med halv pris på el i SE, samt effektiviteten af pumpen specielt i de milde temperaturer vi ser nu til dags, så blir det fordelagtigt

Varmepumper har deres sweet-spot ved milde vintertemperaturer, hård frost er ikke deres livret, (de dyre klarer det dog til nød)

Det kan så antageligt ikke betale sig at købe træ ift. el ,... så det bliver det træ vi kan skaffe gratis, og så el for resten

Med varmepumpe er man ude i noget man ikke selv kan servicerer, så prisen skal være billig, og garantien god, hvilket er opfyldt med luft til luft

Varmen fordeles inde i huset ved hjælp af kanaler og ventilation, havad eneten der fyres på brænde eller pumpe

Varmepumper er perfekt til at holde lav temperatur hvis man er borte om vinteren

Vi forventer at bruge højst 10.000 kr på at opvarme hele huset årligt ,... der er efterisolering der til stadighed forbedres
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

DUBTEMPLE skrev:
tirs 20. okt 2020 09:33
Varmepumper har deres sweet-spot ved milde vintertemperaturer, hård frost er ikke deres livret, (de dyre klarer det dog til nød)
Meget vigtigt at man anlægger en kritisk vinkel til varmepumper, de er smarte, og virker,... men der er meget løgn og vildledning

http://www.kritiskforum.dk/434053648

Jeg regner reelt med at effektiviteten bliver gennemsnitligt godt 2x sådan som jeg bruger den, og ikke de anførte teoretiske 5.3x

Men en besparelse på 50-60 pct er også værd at glæde sig over ,... samt mindre belastning af begrænsede el-intallationer

Billede
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Blev sku lidt glad af at læse denne artikkel:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn ... aldrig-har

Det fint nok at alt ikke handler om corona, me too og præsidentvalg.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:
tors 15. okt 2020 17:17
Alle partier har da vist kunnet excellere i ultimative krav, også selv om de sidenhen blev knap så ultimative, når deadline for en aftale nærmede sig
Så må Hugo, og undertegnede, så bare glæde os over at en så markant person som Jelved, fra deres
egne rækker, godt selv kan se, at der har været skruet ualmindeligt meget, og dumt op for truslerne :)

Faktisk kun et få måneder siden sidst, som jeg lige husker det

https://www.dr.dk/nyheder/politik/skarp ... med-vaelte
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Glæder mig over at være blevet færdig med dette album i dag. Nu skal det bare have mastering og en tur i trykken, så er der streaming og CD til folket!!

David Mondrup

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Fedt, tillykke med det

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

slet

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har lært nye tricks, bl.a. fundet ud af at bruge Blender 3D. Lært at lave knapper i 3D og få dem ind i mine plugins. Og har fået hul på Unity frameworket. Der har været gang i den på det seneste.

Nåja, og så har jeg fået https på mit website, så måske fungerer image embed igen nu... lad os se...

Billede

Jo, sgu!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Lige vundet en budrunde på en lejlighed i et superfedt område (gruneløkka, Oslo), og slutbeløbt var på x millioner og 1.337 kr :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Mike-air skrev:
ons 28. okt 2020 14:37
Lige vundet en budrunde på en lejlighed i et superfedt område (gruneløkka, Oslo), og slutbeløbt var på x millioner og 1.337 kr :-D
LEET!
David Mondrup

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

- og tillykke med lejligheden! :banan:
David Mondrup

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:
ons 28. okt 2020 10:56
Jeg har lært nye tricks, bl.a. fundet ud af at bruge Blender 3D. Lært at lave knapper i 3D og få dem ind i mine plugins. Og har fået hul på Unity frameworket. Der har været gang i den på det seneste.

Nåja, og så har jeg fået https på mit website, så måske fungerer image embed igen nu... lad os se...

Billede

Jo, sgu!
Det ser godt ud!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mike-air skrev:
Fedt, tillykke :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
ons 28. okt 2020 16:21
Mike-air skrev:
LEET!
Det kan du lige bande på 8-)

Og tak! Jeg overdriver ikke når jeg siger det var psykisk udmattende. Er lykkelig over det er overstået :-D

Her er lidt picz

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Gæt hvad der skal være i det her rum?

Det er nemlig rigtigt, server-rum!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator

Indlæg af Smittefar »

Ha - That's what she said, and what you think, but it ain't gonna be the case

Tillykke med børneværelset og resten af hyblen.

Nyt svar