Haha sygt nok, 170 bpm Amen fingerdrumming. Fedt
Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Re: Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Der der skyer var fantatiske. Jeg så dem også her tidligere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Ja der var flotte skyer her til aften..
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Skal du optage en fuglerede? :
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Om kavitation:
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Og nu, et år senere har jeg fået mine fedtede fingre i en selv - traditionen tro kører vi diktator-navne og han er blevet navngivet: Franco.
0-100 på 3.7 sekunder, alt premium udstyr, soltag, luftfjedring, 4-hjulstræk, udvidet autopilot, 100 kwh batteri og 620 km rækkevidde i medvind
Godt nok alt sammen ,.. men alt det hjælper jo ikke noget hvis trækkrogen mangler
Nå ,.. men TILLYKKE !!!
Sparer stadig sammen, til hadeobjektet, en Berlingo, bare for at vise jeg er ligeglad med hvad I andre tænker om mig
Overvejer nu om der kan blive råd til den forlængede XL-udgave og om jeg tør køber diesel-versionen frem for benzin
/Dub
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... lbil-eller
Det kan lade sig gøre, hvis det er det man vil. Det er sikkert ikke det bedste privatøkonomisk.
--
Robert
Robert
Skulle jeg på et eller andet tidspunkt nå dertil, hvor jeg føler mig nødsaget til at skifte Yarisen, så står VW ID.4 højt på ønskelisten - Det vil være en fin elbil, der opfylder vores behov. Jeg holder dog også lidt øje med, hvor langt Toyota kommer med deres brintbiler. Egentlig vil jeg helst blive hos Toyota, og brint løser på mange måder de problemer, der er med elbiler.
Vil måske anbefale at lave lidt mere research inden du hiver gedeskindet op; brint er nu næsten helt dødt her i Norge hvor man ellers kaster mange penge efter klimavenlig transport.Smittefar skrev: ↑man 12. apr 2021 08:45 Skulle jeg på et eller andet tidspunkt nå dertil, hvor jeg føler mig nødsaget til at skifte Yarisen, så står VW ID.4 højt på ønskelisten - Det vil være en fin elbil, der opfylder vores behov. Jeg holder dog også lidt øje med, hvor langt Toyota kommer med deres brintbiler. Egentlig vil jeg helst blive hos Toyota, og brint løser på mange måder de problemer, der er med elbiler.
Med mindre man har en brint-tank stående hjemme i garagen, så kan man ikke tanke over natten som man kan med elbil (husk også el-priserne om natten). De her brint-tankstationer har det iøvrigt med at eksplodere
ID4 er absolut ikke tosset:
Brint *er* fremtiden, men ikke nutiden. Det bliver nok ikke brugbart de næste år 5-10 år. I Danmark er der faktisk 6 Brint-tankstationer (2 I KBH-området).
Den væsentligste fordel er at det kan bruges til at udjævne el-produktionen fra fx vindenergi, så man kan producere brint i de perioder hvor der er overskudskapacitet, og så tænker jeg det er mere relevant til tungere trafik (lastbiler) end El er, men der kommer udviklingen med garanti først når det er økonomisk rentabelt.
Den væsentligste fordel er at det kan bruges til at udjævne el-produktionen fra fx vindenergi, så man kan producere brint i de perioder hvor der er overskudskapacitet, og så tænker jeg det er mere relevant til tungere trafik (lastbiler) end El er, men der kommer udviklingen med garanti først når det er økonomisk rentabelt.
--
Robert
Robert
Den væsentligste fordel er, at man ikke er afhængig af batterier der fremstilles af mineraler, der udvindes under slavelignende forhold, og hvor produktionen er en kæmpe miljøbelastning - samt at man ikke overbelaster det lokale elnet helt enormt.
Jeg kan heller ikke tanke min benzinbil natten over hjemme hos mig selv. Med brint skal jeg køre på tankstationen lige som i dag - Det er selvfølgelig et problem, at der ikke er ret mange tankstationer, men der kommer jo ikke ret mange flere stationer, før der kommer flere biler.
Yarissen kører nu problemfrit på 10. år, så det bliver nok ikke relevant med nyt, før om et par år. Jeg vil hellere være first-mover på brint end last-mover på el, som jeg tror dør i samme sekund brint for alvor bliver udbredt.
Jeg kan heller ikke tanke min benzinbil natten over hjemme hos mig selv. Med brint skal jeg køre på tankstationen lige som i dag - Det er selvfølgelig et problem, at der ikke er ret mange tankstationer, men der kommer jo ikke ret mange flere stationer, før der kommer flere biler.
Yarissen kører nu problemfrit på 10. år, så det bliver nok ikke relevant med nyt, før om et par år. Jeg vil hellere være first-mover på brint end last-mover på el, som jeg tror dør i samme sekund brint for alvor bliver udbredt.
Pastorius skrev: ↑man 12. apr 2021 08:42https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... lbil-eller
Det kan lade sig gøre, hvis det er det man vil. Det er sikkert ikke det bedste privatøkonomisk.
Ja, jeg følger det tæt, desværre styrtdykker rækkevidden med Campingvogn og læs, nu kører jeg ofte rundt med motorcykler og kajakudstyr, samt feriepakket, men havde man kunnet klare sig uden Berlingos plads, og prisen var ligegyldig, så havde ID4 været et godt bud,.. MEN,. var ude og kikke hos VW i lørdags, den de havde på udstilling havde en rækkevidde på godt 600 km under urealistisk gunstige forhold, (100kw), dette bliver erfaringsmæssigt under 200 km rækkevidde IRL, med Campingvogn, og fuldt læsset,.. Og i praksis vil du begynde at kikke efter en ny ladestander efter 100-150 km
Det holder SLET ikke, vi skal ku køre helt normale ferie-ture, fuldt læsset i øde egne i det Nordlige Norge og Sverige som vi plejer
Vi kører op til 1000 km om dagen i et hug, (med skift), ved hjem-transport, samt på almindelige dage 3-700 km,...
Vi kørte i 2020 fra Abisko og ned gennem hele Sverige, der er stort set ikke nogen regelmæssige lade-muligheder nordpå
Vi ønsker heller ikke at være afhængig, skulle vente, samt planlægge turen ud fra nogle få lade-stationer
Ganske alm. ture op til ødegården nord for Växjo, med læsset 1000 kg trailer, bliver heller ikke mulig uden ladning og afbrydelse
Endu et problem for Camping og Trailer-folket er at ladestationerne ikke er indrettet til de lange vogn-tog
Vores Fabia klarer over 400 km på tanken, samt 800 km med 3-4 ekstra reserve-dunke, der tankes på 2 min hvor man ønsker
Jeg ser ikke nogen elektrisk løsning så langt øjet rækker ,.. slet ikke noget der kan betales ,.. eller har nok plads
Det skal også fungere når det er vinter og koldt ,.. her fra sidste uge:
Senest rettet af DUBTEMPLE man 12. apr 2021 10:21, rettet i alt 3 gange.
/Dub
Det er jo i hvert fald sandt
Det er heller ikke fordi jeg køber alle de skræmmehistorier man hører om elbiler, men der er mange problemer med den teknologi også - Lithiumudvinding er et stort problem.
Jeg synes, det er meget svært at gennemskue, hvad der er det rigtige set fra et miljømæssigt perspektiv. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved el, at forureningen flyttes væk fra de store byer, og det giver et langt bedre luftmiljø i byerne. Det er meget værd. Men sådan er i et lidt større bæredygtighedsperspektiv er billedet godt nok ret grumset.
Den her video er ret interessant og transperant omkring batteri-problematikken:Smittefar skrev: ↑man 12. apr 2021 10:13Det er jo i hvert fald sandt
Det er heller ikke fordi jeg køber alle de skræmmehistorier man hører om elbiler, men der er mange problemer med den teknologi også - Lithiumudvinding er et stort problem.
Jeg synes, det er meget svært at gennemskue, hvad der er det rigtige set fra et miljømæssigt perspektiv. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved el, at forureningen flyttes væk fra de store byer, og det giver et langt bedre luftmiljø i byerne. Det er meget værd. Men sådan er i et lidt større bæredygtighedsperspektiv er billedet godt nok ret grumset.
Bæredygtighedsmæssigt er det reelle problem nok at vi er for mange mennesker på planeten til at kunne opretholde den livsførelse vi har nu, og lade resten af verden have et håb om at komme til det samme. Verden som den ser ud nu bygger på en eksponentiel vækstmodel for at holde hjulene i gang, og man skal ikke være meget matematiker for at regne ud at det ikke går i længden.Smittefar skrev: ↑man 12. apr 2021 10:13Det er jo i hvert fald sandt
Det er heller ikke fordi jeg køber alle de skræmmehistorier man hører om elbiler, men der er mange problemer med den teknologi også - Lithiumudvinding er et stort problem.
Jeg synes, det er meget svært at gennemskue, hvad der er det rigtige set fra et miljømæssigt perspektiv. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved el, at forureningen flyttes væk fra de store byer, og det giver et langt bedre luftmiljø i byerne. Det er meget værd. Men sådan er i et lidt større bæredygtighedsperspektiv er billedet godt nok ret grumset.
Ikke sådan at forstå at vi ikke kan og skal undlade at forsøge at prøve at løse problemerne her og nu, uden at undertrykke eller slå halvdelen af os ihjel (Corona fik ikke bugt med os i den målestok). Vi kan sagtens gøre meget mere, og komme meget længere uden så drastiske ændringer, men i den sidste ende er vi nødt til at have et loft over de ressourcer vi forbruger, og finde en fornuftig måde at fordele dem på.
--
Robert
Robert
Yep ,.. det store tabu IRL ,.. for hvem skal væk
Filmen knækkede allerede for ca 50 år siden
Nu er man så pludselig en bandit hvis man spiser kød, har en ordentlig bil, osv,... eller bare er hvid og bor på den nordlige halvkugle
Hvis man starter på at forholde sig reelt til befolkningstallet som moder-problemet,... så gir det måske mening
Alt det andet er afledning og lappe-løsning
/Dub
Det findes ikke noget fornuftigt kortsigtet løsning på problemet. Det er et livsvilkår i det meste af vores resterende levetid.DUBTEMPLE skrev: ↑man 12. apr 2021 11:30Yep ,.. det store tabu IRL ,.. for hvem skal væk
Filmen knækkede allerede for ca 50 år siden
Nu er man så pludselig en bandit hvis man spiser kød, har en ordentlig bil, osv,... eller bare er hvid og bor på den nordlige halvkugle
Hvis man starter på at forholde sig reelt til befolkningstallet som moder-problemet,... så gir det måske mening
Alt det andet er afledning og lappe-løsning
Det der kommer til at ske er (mere) ulighed, hvor en del er jordens befolkning vil blive holdt nede (fordi vi ikke vil opgive vores bøffer og biler frivilligt). På et eller andet tidspunkt bliver den ubalance så stor at verdensorden ændres. Sker det hurtigt kan det blive katastrofalt (krig, naturkatastrofer), sker det langsomt kan det måske ske ved at vores levestandard langsomt udhules.
Holder de nuværende befolkningsprognoser, så peaker befolkning lidt om 10 mia. omkring 2050 sjvh. ift de 7,8 mia vi er nu.
Problemet er at vi nok ikke kan oprette holde økonomisk vækst med faldende befolkningstal, så selv hvis vi kunne vende udviklingen ville det give problemer.
--
Robert
Robert