Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev: lør 1. aug 2020 16:45 Folk med skills!



For hulen, der er fart på. Han er sgu tight.
Haha sygt nok, 170 bpm Amen fingerdrumming. Fedt :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

I skoven

Vi har siddet med et glas vin og nydt aftenhimmelen ude i haven ,..

alt imens to to flagermus gav opvisning lige over vores hoveder


116840017_10222688608702132_167.jpg
116840017_10222688608702132_167.jpg (126.19 KiB) Vist 809 gange
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der der skyer var fantatiske. Jeg så dem også her tidligere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja der var flotte skyer her til aften.. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Var lige en tur på "fjeldet" her i eftermiddags. Dejligt at komme lidt væk fra alt storby larm og lugt. Her oppe, et par hundrede meter over byen er der helt ro og frisk luft.

Lige hvad jeg havde brug for:
Capture.PNG

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Alt er gået godt, Bob & Doug ligger pt. I den mexicanske golf og venter på at blive samlet op.

En kæmpe milepæl for Spacex (og NASA)!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Skal du optage en fuglerede? :


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

O-town.png
:-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Om kavitation:


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mike-air skrev: lør 8. feb 2020 18:32 Tesla Model S :love:

Helt fortabt i designet, men pt. er der flere fordele ved at køre model 3 (pris vs. specs).
Håber jeg får råd til en på et tidspunkt :-D
Og nu, et år senere har jeg fået mine fedtede fingre i en selv - traditionen tro kører vi diktator-navne og han er blevet navngivet: Franco.

franco0.png
franco1.png
franco2.png
franco3.jpg
0-100 på 3.7 sekunder, alt premium udstyr, soltag, luftfjedring, 4-hjulstræk, udvidet autopilot, 100 kwh batteri og 620 km rækkevidde i medvind :lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: søn 11. apr 2021 17:41 0-100 på 3.7 sekunder, alt premium udstyr, soltag, luftfjedring, 4-hjulstræk, udvidet autopilot, 100 kwh batteri og 620 km rækkevidde i medvind :lol:
Godt nok alt sammen ,.. men alt det hjælper jo ikke noget hvis trækkrogen mangler :shock:

Nå ,.. men TILLYKKE !!! :lol:

Sparer stadig sammen, til hadeobjektet, en Berlingo, bare for at vise jeg er ligeglad med hvad I andre tænker om mig

Overvejer nu om der kan blive råd til den forlængede XL-udgave og om jeg tør køber diesel-versionen frem for benzin


/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: søn 11. apr 2021 19:07
Mike-air skrev: søn 11. apr 2021 17:41 0-100 på 3.7 sekunder, alt premium udstyr, soltag, luftfjedring, 4-hjulstræk, udvidet autopilot, 100 kwh batteri og 620 km rækkevidde i medvind :lol:
Godt nok alt sammen ,.. men alt det hjælper jo ikke noget hvis trækkrogen mangler :shock:
Ja det kan jeg godt se er et problem... jeg ikke har :-P

Godt at være tilbage på lydmaskinen.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: søn 11. apr 2021 19:07
Godt nok alt sammen ,.. men alt det hjælper jo ikke noget hvis trækkrogen mangler :shock:
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... lbil-eller

Det kan lade sig gøre, hvis det er det man vil. Det er sikkert ikke det bedste privatøkonomisk.
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Skulle jeg på et eller andet tidspunkt nå dertil, hvor jeg føler mig nødsaget til at skifte Yarisen, så står VW ID.4 højt på ønskelisten - Det vil være en fin elbil, der opfylder vores behov. Jeg holder dog også lidt øje med, hvor langt Toyota kommer med deres brintbiler. Egentlig vil jeg helst blive hos Toyota, og brint løser på mange måder de problemer, der er med elbiler.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: man 12. apr 2021 08:45 Skulle jeg på et eller andet tidspunkt nå dertil, hvor jeg føler mig nødsaget til at skifte Yarisen, så står VW ID.4 højt på ønskelisten - Det vil være en fin elbil, der opfylder vores behov. Jeg holder dog også lidt øje med, hvor langt Toyota kommer med deres brintbiler. Egentlig vil jeg helst blive hos Toyota, og brint løser på mange måder de problemer, der er med elbiler.
Vil måske anbefale at lave lidt mere research inden du hiver gedeskindet op; brint er nu næsten helt dødt her i Norge hvor man ellers kaster mange penge efter klimavenlig transport.

Med mindre man har en brint-tank stående hjemme i garagen, så kan man ikke tanke over natten som man kan med elbil (husk også el-priserne om natten). De her brint-tankstationer har det iøvrigt med at eksplodere 😬

ID4 er absolut ikke tosset:




Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Brint *er* fremtiden, men ikke nutiden. Det bliver nok ikke brugbart de næste år 5-10 år. I Danmark er der faktisk 6 Brint-tankstationer (2 I KBH-området).

Den væsentligste fordel er at det kan bruges til at udjævne el-produktionen fra fx vindenergi, så man kan producere brint i de perioder hvor der er overskudskapacitet, og så tænker jeg det er mere relevant til tungere trafik (lastbiler) end El er, men der kommer udviklingen med garanti først når det er økonomisk rentabelt.
--
Robert

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den væsentligste fordel er, at man ikke er afhængig af batterier der fremstilles af mineraler, der udvindes under slavelignende forhold, og hvor produktionen er en kæmpe miljøbelastning - samt at man ikke overbelaster det lokale elnet helt enormt.

Jeg kan heller ikke tanke min benzinbil natten over hjemme hos mig selv. Med brint skal jeg køre på tankstationen lige som i dag - Det er selvfølgelig et problem, at der ikke er ret mange tankstationer, men der kommer jo ikke ret mange flere stationer, før der kommer flere biler.

Yarissen kører nu problemfrit på 10. år, så det bliver nok ikke relevant med nyt, før om et par år. Jeg vil hellere være first-mover på brint end last-mover på el, som jeg tror dør i samme sekund brint for alvor bliver udbredt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er heldigvis dine egne penge, så du kan gøre præcist hvad der giver bedst mening for dig. Og det at du overvejer andet end benzin eller diesel er optur uanset.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: man 12. apr 2021 08:42
DUBTEMPLE skrev: søn 11. apr 2021 19:07
Godt nok alt sammen ,.. men alt det hjælper jo ikke noget hvis trækkrogen mangler :shock:
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... lbil-eller

Det kan lade sig gøre, hvis det er det man vil. Det er sikkert ikke det bedste privatøkonomisk.

Ja, jeg følger det tæt, desværre styrtdykker rækkevidden med Campingvogn og læs, nu kører jeg ofte rundt med motorcykler og kajakudstyr, samt feriepakket, men havde man kunnet klare sig uden Berlingos plads, og prisen var ligegyldig, så havde ID4 været et godt bud,.. MEN,. var ude og kikke hos VW i lørdags, den de havde på udstilling havde en rækkevidde på godt 600 km under urealistisk gunstige forhold, (100kw), dette bliver erfaringsmæssigt under 200 km rækkevidde IRL, med Campingvogn, og fuldt læsset,.. Og i praksis vil du begynde at kikke efter en ny ladestander efter 100-150 km :luny: :luny:

Det holder SLET ikke, vi skal ku køre helt normale ferie-ture, fuldt læsset i øde egne i det Nordlige Norge og Sverige som vi plejer

Vi kører op til 1000 km om dagen i et hug, (med skift), ved hjem-transport, samt på almindelige dage 3-700 km,...

Vi kørte i 2020 fra Abisko og ned gennem hele Sverige, der er stort set ikke nogen regelmæssige lade-muligheder nordpå

Vi ønsker heller ikke at være afhængig, skulle vente, samt planlægge turen ud fra nogle få lade-stationer


Ganske alm. ture op til ødegården nord for Växjo, med læsset 1000 kg trailer, bliver heller ikke mulig uden ladning og afbrydelse


Endu et problem for Camping og Trailer-folket er at ladestationerne ikke er indrettet til de lange vogn-tog


Vores Fabia klarer over 400 km på tanken, samt 800 km med 3-4 ekstra reserve-dunke, der tankes på 2 min hvor man ønsker


Jeg ser ikke nogen elektrisk løsning så langt øjet rækker ,.. slet ikke noget der kan betales ,.. eller har nok plads


Det skal også fungere når det er vinter og koldt ,.. her fra sidste uge:


snow.jpg
snow.jpg (272.65 KiB) Vist 523 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE man 12. apr 2021 10:21, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mike-air skrev: man 12. apr 2021 10:00 Det er heldigvis dine egne penge, så du kan gøre præcist hvad der giver bedst mening for dig. Og det at du overvejer andet end benzin eller diesel er optur uanset.
Det er jo i hvert fald sandt :)

Det er heller ikke fordi jeg køber alle de skræmmehistorier man hører om elbiler, men der er mange problemer med den teknologi også - Lithiumudvinding er et stort problem.

Jeg synes, det er meget svært at gennemskue, hvad der er det rigtige set fra et miljømæssigt perspektiv. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved el, at forureningen flyttes væk fra de store byer, og det giver et langt bedre luftmiljø i byerne. Det er meget værd. Men sådan er i et lidt større bæredygtighedsperspektiv er billedet godt nok ret grumset.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev: man 12. apr 2021 10:13
Mike-air skrev: man 12. apr 2021 10:00 Det er heldigvis dine egne penge, så du kan gøre præcist hvad der giver bedst mening for dig. Og det at du overvejer andet end benzin eller diesel er optur uanset.
Det er jo i hvert fald sandt :)

Det er heller ikke fordi jeg køber alle de skræmmehistorier man hører om elbiler, men der er mange problemer med den teknologi også - Lithiumudvinding er et stort problem.

Jeg synes, det er meget svært at gennemskue, hvad der er det rigtige set fra et miljømæssigt perspektiv. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved el, at forureningen flyttes væk fra de store byer, og det giver et langt bedre luftmiljø i byerne. Det er meget værd. Men sådan er i et lidt større bæredygtighedsperspektiv er billedet godt nok ret grumset.
Den her video er ret interessant og transperant omkring batteri-problematikken:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Smittefar skrev: man 12. apr 2021 10:13
Mike-air skrev: man 12. apr 2021 10:00 Det er heldigvis dine egne penge, så du kan gøre præcist hvad der giver bedst mening for dig. Og det at du overvejer andet end benzin eller diesel er optur uanset.
Det er jo i hvert fald sandt :)

Det er heller ikke fordi jeg køber alle de skræmmehistorier man hører om elbiler, men der er mange problemer med den teknologi også - Lithiumudvinding er et stort problem.

Jeg synes, det er meget svært at gennemskue, hvad der er det rigtige set fra et miljømæssigt perspektiv. Som jeg ser det, er den helt store fordel ved el, at forureningen flyttes væk fra de store byer, og det giver et langt bedre luftmiljø i byerne. Det er meget værd. Men sådan er i et lidt større bæredygtighedsperspektiv er billedet godt nok ret grumset.
Bæredygtighedsmæssigt er det reelle problem nok at vi er for mange mennesker på planeten til at kunne opretholde den livsførelse vi har nu, og lade resten af verden have et håb om at komme til det samme. Verden som den ser ud nu bygger på en eksponentiel vækstmodel for at holde hjulene i gang, og man skal ikke være meget matematiker for at regne ud at det ikke går i længden.

Ikke sådan at forstå at vi ikke kan og skal undlade at forsøge at prøve at løse problemerne her og nu, uden at undertrykke eller slå halvdelen af os ihjel (Corona fik ikke bugt med os i den målestok). Vi kan sagtens gøre meget mere, og komme meget længere uden så drastiske ændringer, men i den sidste ende er vi nødt til at have et loft over de ressourcer vi forbruger, og finde en fornuftig måde at fordele dem på.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: man 12. apr 2021 11:08
Bæredygtighedsmæssigt er det reelle problem nok at vi er for mange mennesker på planeten
Yep ,.. det store tabu IRL ,.. for hvem skal væk

Filmen knækkede allerede for ca 50 år siden

Nu er man så pludselig en bandit hvis man spiser kød, har en ordentlig bil, osv,... eller bare er hvid og bor på den nordlige halvkugle


Hvis man starter på at forholde sig reelt til befolkningstallet som moder-problemet,... så gir det måske mening


Alt det andet er afledning og lappe-løsning
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 12. apr 2021 11:30
Pastorius skrev: man 12. apr 2021 11:08
Bæredygtighedsmæssigt er det reelle problem nok at vi er for mange mennesker på planeten
Yep ,.. det store tabu IRL ,.. for hvem skal væk

Filmen knækkede allerede for ca 50 år siden

Nu er man så pludselig en bandit hvis man spiser kød, har en ordentlig bil, osv,... eller bare er hvid og bor på den nordlige halvkugle


Hvis man starter på at forholde sig reelt til befolkningstallet som moder-problemet,... så gir det måske mening


Alt det andet er afledning og lappe-løsning
Det findes ikke noget fornuftigt kortsigtet løsning på problemet. Det er et livsvilkår i det meste af vores resterende levetid.

Det der kommer til at ske er (mere) ulighed, hvor en del er jordens befolkning vil blive holdt nede (fordi vi ikke vil opgive vores bøffer og biler frivilligt). På et eller andet tidspunkt bliver den ubalance så stor at verdensorden ændres. Sker det hurtigt kan det blive katastrofalt (krig, naturkatastrofer), sker det langsomt kan det måske ske ved at vores levestandard langsomt udhules.

Holder de nuværende befolkningsprognoser, så peaker befolkning lidt om 10 mia. omkring 2050 sjvh. ift de 7,8 mia vi er nu.

Problemet er at vi nok ikke kan oprette holde økonomisk vækst med faldende befolkningstal, så selv hvis vi kunne vende udviklingen ville det give problemer.
--
Robert

Nyt svar