Hvilken skole skal vi vælge til vores børn?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Hvilken skole skal vi vælge til vores børn?

Indlæg af Holger »

Vi er kommet i et (positivt trods alt) dilemma, da vi pludselig mod forventning har fået mulighed for at få vores børn på vores oprindelige førstevalgsskole, som er en privatskole.

Men da vi allerede havde accepteret tanken om den kommunale skole, som er en rigtig god skole her på Frederiksberg, og der er mange faktorer i spil, så er vi nu i tvivl.

Vi har 3 drenge i alderen 0 - 5 år, hvoraf den ældste skal begynde til sommer.

Privatskolen
+ En af de fagligt bedste og ressourcestærke privatskoler i Danmark
+ Stor fokus på IT-kompetencer og integreret IT i alle fag fra 0. klasse
+ Egen tilknyttet musikskole
+ To lærere i de små klasse for øget koncentration
+ Mange valgfag fra 6. - 9. klasse, så som videnskab, billedkunst og drama

- 2 x 20 minutter ekstra transporttid i bil hver dag
- 50.000 kr. om året + løbende udgifter, når alle tre børn går i skolen
- Ingen nuværende venner for den ældste ved skolestart

Folkeskolen
+ Gode vibes, fine nybyggede faciliteter, og har et over gennemsnittet fagligt niveau
+ Ingen transporttid, skolen ligger på en sidevej til vores, så de kan gå i skole på et par minutter. Det betyder op til 40 minutter mere tid sammen om dagen.
+ To nuværende venner for vores ældste søn, der starter enten i samme klasse eller i en parallelklasse
+ Gennemarbejdet og sympatisk indskolingssystem for tosprogede elever (selvom det nok ikke har den store direkte betydning for os)
+ Gratis

- Stor skole med mange elever, f.eks. er der 5-6 spor helt fra de små klasser
- Kun én lærer til op til 28 elever, også i indskolingen, hvilket går ud over koncentrationen
- Blot to uspecificerede valgfag i 8. og 9. klasse
- Noget ufokuseret rent kommunikationsmæssigt (som med næsten alt kommunalt)

Der er en del af mig, der gerne vil give mine børn den absolut bedste faglige/kreative/individuelle skolegang, og en del, der føler, at mine børn vil ende ud ligeså dygtige og lykkelige på en god folkeskole, hvor sidstnævnte samtidig giver en række praktiske fordele for familien.

Puha, det er virkelig lidt af et dilemma, da skolen trods alt er en stor del af et barns udviklingspotentiale. Vi har ikke besøgt privatskolen endnu, hvilket vi gør på fredag, hvorefter vi skal bestemme os.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har selv gået i folkeskole, det er også det jeg ville vælge udfra de kriterier du stiller op. Begge skal jo nok blive godt, men jeg tror det er vigtigt med en god start med venner fra første dag. Omvendt, det er jer der kender jeres barn bedst og har den bedste fornemmelse.
Jeg kan godt forstå at nu hvor I har mulighederne for at vælge privatskolen, så er det fristende at vælge noget der "udfra specs ser bedre ud", hvis jeg skal bruge et udtryk vi er bekendt med herinde. :)
De kan jo nok også godt finde ud af at opdrage til sammenhold i en privatskole, det ved jeg ikke noget om, jeg ved bare hvor godt min klasses sammenhold var, og det var sgu dejligt.

Blev du klogere..? :-D


Vildt at der allerede er gået 5 år. Så bare tænk på, at når der er gået den dobbelte tid igen, så er han færdig i skolen. :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, faktisk 6 år om lidt.

Viggo får utroligt nemt venner, så jeg er ikke bekymret for den del. Det må dog være en bonus med et par kendte ansigter fra dag 1.

Det udlignet sig nok hurtigt, da de trods alt skal være der i 10 år.

Med den kommende ærgerlige arbejdstidsreform for lærerne, ser det lidt mere lyst ud for privatskolen, hvor forældrebestyrelsen (6 direktører) og flere ressourcer generelt nok skal sørge for at kvaliteten ikke skrider. Det nævnte min far (tidl. viceskoleinspektør) som et potentielt problem ved folkeskolen.

Uanset hvad, så føles det lidt som lotto.

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Hvis jeg var i jeres situation, så ville jeg vælge folkeskolen.
Du lister rigtig mange gode pointer, både for og imod, ved begge - i min verden er det pointen med, at folkeskolen ligger tættere på jeres hjem, der giver denne sejren, for alt det andet skal såmænd nok gå - jeg er for eksempel sikker på, I nok skal få stimuleret jeres børn så rigeligt derhjemme på det musikalske og IT-relaterede, som nævnes som fordele ved privatskolen. Man skal ikke undervurdere vigtigheden af, at I får mere tid sammen som familie, samt at jeres børn i en ret tidlig alder (afhængig af hvornår I er trygge ved det) nemt vil kunne gå/cykle til og fra skolen, hvilket formentlig giver mere fleksibel og stressfri tid til jer forældre i de tidsrum, hvor børnene ellers skulle være bragt/hentet (og stressfri forældre i hverdagen er guld værd!).
Men som sagt, either way, you'll win, tror jeg!

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

20 minutter er ikke lang tid og Jeg synes umiddelbart privatskolen lyder bedst, hvis i har råd.
I den sidste ende kommer det nok ned til , om lærerne er sympatiske og dygtige nok.
Senest rettet af Vagn Hollund ons 10. apr 2013 10:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Penge er ikke problem, selvom det altid er rart at spare hvis alt andet er lige. Jeg har mest nævnt det for fairhedens skyld og fordi alt bør indgå i den totale sammenligning.

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Jeg indrømmer at min holdning måske er farvet af egne erfaringer som ikke er repræsentative...men jeg tror at man skal se grundigt på privatskolen inden man vælger den. Men det gå jeg selvfølgelig også ud fra at du gør ;)

Min pointe er at jeg har mødt nogle mennesker som havde gået på privatskole (her taler jeg tilbage i tiden mens og lige efter at jeg selv gik på folkeskole). Nogle af dem havde lidt svært ved at begå sig socialt, forstået på den måde at jeg tror at det var meget overvældende for dem at blive sluppet ud fra deres "beskyttede værksted" (hvilket ikke skal forstås som et nedladende udtryk). Som om at privatskolen var så lille og velfungerende at de ikke rigtigt vidste hvordan de skulle håndtere problemer, eller hvordan de skulle reagere når der opstod konflikter.

Jeg er selvfølgelig klar over at det nok ikke er alle privatskoler der fungerer sådan...at det nok i virkeligheden kun er et fåtal af dem. Men det er nu min erfaring alligevel.

Omvendt har jeg da selv oplevet at det rent fagligt og pædagogisk halter i folkeskolen fra min egen tid. Og at forskellen mellem fantastisk og forfærdeligt kan være en enkelt engageret lærer, fra den ældstes tid i folkeskolen.

Igen er det måske mest fordomme, men jeg opfatter det faktisk lidt som et valg mellem faglighed og social virkelighed (på godt og ondt).

Min søn startede i første klasse i sverige efter at have gået i børnehaveklasse deroppe i et halvt år. Han tog det med sproget i stiv arm, og har masser af venner nu. De har iøvrigt to lærere 50-70% af tiden, og klasselæreren er tilstede hele tiden. De kører klasser med blandet første og anden klasse, og det fungerer rigtigt fint.

Her kan jeg se at nogle af de ting du nævner der er positive ved privatskolen er en rigtig god ting. Men også at det afhænger meget af barnet.

Så enden på mit rant er vel egentlig at jeg ikke tror at det gør den helt store forskel i sidste ende. Det ene giver mere af det ene, det andet giver mere af det andet. Så jeg ville se på din søn...og tage stillling ud fra hvor han vil have det bedst, og lade være med at skele så meget til indlæring. Hvis ungerne har det godt, skal indlæringen nok komme. Hvis ikke bliver det svært, ligegyldigt hvor mange lærere, elerver osv der er.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Jeg kan ikke sige hvor representativt det er, men jeg ved at der er en del klasser hvor hverdagen er sådan:

Lærerne bruger det meste af tiden på at få ro på 2-3 ustyrlige elever i klassen, og imens det står på så er der ikke nogen undervisning til resten. Problemet er blevet forværret af følgende: Forædre der mener at det er skolens opgave at opdrage deres børn, lærere der ikke har nogen autoritet eller sanktionsmidler og at der ikke længere er midler til specialklasser så de resourcesvage elever bliver fordelt ud over normale klasser.

Ud fra dine beskrivelser af Viggo, vil jeg gætte på at han er iblandt dem som aldrig får nogen udfordring i folkeskolen.... Du kan selvfølgelig bruge de 40 minutter på hjemmeundervisning....
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi har haft vores ældste i privatskole, og vores yngste går lige nu i den lokale (gode) folkeskole. Jeg kan genkende Prebens billede fra de almindeligt udbredte fordomme, men i den erfaring vi har, er det faktisk lige omvendt - privatskolen var en anelse kaotisk, mens de har langt bedre styr på de konflikter der måtte være i folkeskolen. I sidste ende kommer det utroligt meget an på hvilke lærere der ender op med klassen, og sammensætningen af børn (hvilket ikke mindst vil sige sammensætningen af forældre), og det er altid et spil i lotteriet. Det burde dog være muligt at komme til at mødes med de andre forældre og lærerne inden skolestart, og det giver nok også en ide om hvad I går ind til.

Ud fra det du beskriver, ville jeg vælge folkeskolen. Den sparede transporttid er vigtigere end man måske lige forestiller sig, at gå i klasse med børnehavekammeraterne er et godt skub til en god indskoling, og at det foregår i nærmiljøet betyder at det bliver meget nemmere at lave legeaftaler og indenfor relativt få år begynde selv at gå på besøg hos vennerne.

Til gengæld er det en myte at folkeskolen er gratis, i hvert fald så længe I også vil have børnene i SFO - og det vil I gerne, for at styrke og underbygge deres sociale placering i gruppen. Her i kommunen koster en SFO plads mere end de fleste privatskolepladser. SFO stopper så knap halvvejs gennem skoleforløbet - mener det er efter 4. kl. Men indtil da koster det så afgjort rigtige penge.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, vi skal betale 1.500 pr. barn for SFO oveni hatten.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Den privatskole vi har erfaringer med havde egen SFO, som kostede et symbolsk beløb (i stil med 250 kr) oven i skoleafgiften. Måske det samme gælder for jeres?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, den koster 1.500 kr. pr. barn oveni hatten :-)

Mine egne skoleerfaringer har været:

Køge Lilleskole (privat lilleskole) - en skole med stort frirum og kreativitet, og meget lavt fagligt niveau (dengang i hvert fald, jeg tror det er meget anderledes i dag).

Solrød Skole (kommunal folkeskole, nu lukket) - et mareridt af nedslidte faciliteter, udslidte lærere uden personligt engagement og dumme unger

Køge Bugt Privatskole (privatskole) - højt fagligt niveau og kæft, trin & retning. Ingen kreativitet eller plads til at være anderledes, hverken blandt eleverne eller fra lærernes side.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

david mondrup skrev:og at det foregår i nærmiljøet betyder at det bliver meget nemmere at lave legeaftaler og indenfor relativt få år begynde selv at gå på besøg hos vennerne.
Meget væsentligt punkt at få med! Tror jeg har taget det som en selvfølge at skolekammeraterne altid har boet i samme by.

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

Måske du kunne prøve at inddrage Viggo's egne tanker herom. Du skal selvfølgelig ikke inddrage ham på en sådan måde at du spørger ham lige ud hvor han helst vil gå - det tror jeg en seksårig har svært ved vurdere. Men du kan stille ham nogle spørgsmål som inddirekte kunne give et fingerprej om, hvor han ville blive gladest for at have sin skolegang. F.eks.

Hvilke fag han selv glæder sig til at prøve (spørg her indtil om han synes fag som skuespil (drama), computer (it) og musik virker interessante)
Vis ham nogle billeder fra de to skoler (uden at nævne for ham at det nok bliver en af disse to skoler) - herunder gerne nogle billeder af legepladser, fodboldbaner ect. Se om han reagerer positivt på nogle af disse.
Spørg indtil hvordan har har det med at få en masse nye venner - har han lyst til dette eller vil han hellere lege med dem han allerede har?
Hvad glæder han sig mest til når han skal starte i skole - et nemt og åbent spørgsmål som helt sikkert burde give nogle svar som du kan holde op imod de to skoler.
Osv...

Jens
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det interessante og kontante svar lød. "Jeg synes I skal vælge den skole I synes er bedst.". Ikke sagt hverken afvigende eller surt, men det mente han vi havde helt styr på.

Da jeg nævnte vennerne sagde han, at han gerne ville gå hvor hans venner var, men at hvis det blev den anden skole, så fik han bare en masse nye venner. Åben lille gut. Og han kan jo stadig se de gamle.

Tak for de mange kommentarer, hvoraf mange er i tråd med vores eksisterende tanker, men det er rart at høre dem gentaget eller udbygget. Jeg har virkelig været i tvivl i dag, men jeg tror det afgørende bliver at vælge den løsning, der giver os mest tid med børnene og sammen som familie.

Det gik netop op for mig, at ved at vælge folkeskolen, så kan jeg faktisk hente børnene kl. 14:00 og lave ting med dem når jeg holder tidligt fri. Det ville være meget sværere, hvis ikke urealistisk med privatskolen, som ligger noget længere væk og ikke i nærheden af Metro (konen har bilen). Mon ikke lidt ekstra tid til spas eller alvor sammen med far er mere værd end de andre forskelle.

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Start i folkeskolen. Synes i ikke det spiller så flyt til privatskolen.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kan vi ikke, da privatskolen er så attraktiv, at der er en venteliste på over 300 alene på Viggos klasse. Den anden vej er nemmere, da distriktskolen skal tage eleven, så længe der er ikke er 28 i klassen.

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Holger skrev:Det kan vi ikke, da privatskolen er så attraktiv, at der er en venteliste på over 300 alene på Viggos klasse. Den anden vej er nemmere, da distriktskolen skal tage eleven, så længe der er ikke er 28 i klassen.
Så er det da det i skal :-)

Seriøst, hvis jeg havde haft råd havde mine børn gået i privatskole. Ikke af disrespekt for folkeskolelærere. Men fordi mange års sparedagsordner har givet abnormt store klasser, en helt og aldeles afsporet "inklusionsdagsorden", forkortelser af læreruddannelsen og med den kommende folkeskole bærsærker reform et snart stigende antal totalt udbrændte folkeskole lærere.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det foreslog min far også.

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jeg synes det lyder som en god idé med folkeskolen. Men jeg kom til at tænke på - hvordan er det med den heldags skole som politikerene snakker om? Personligt kan jeg ikke udtrykke mig nok om hvor meget jeg er imod det (hænger nok sammen med min lidt svære tid i folkeskolen), men det ville vel så ikke påvirke privat slolen?
Det skal nok lige siges at jeg ikke følger så meget med i nyhederne, så det er muligt jeg er helt ude i skoven.

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem
Indlæg: 726

Indlæg af ultramarine »

Det virker ud fra din opstilling at du lægger stor vægt på IT delen af privat skolen.
IT er jo et af tidens store mantraer, hellige køer eller simpelthen et modefænomen, men alt tyder på at det bliver mere og mere integreret i hverdagen og bliver nemmere og mnemmere at bruge, desuden ændrer det sig hele tiden, om nogle år vil det være faldet helt i bagrunden og vi vil bruge det som en naturlig ting.
- Jeg taler jo her ikke om dem der går dybt ind i programmering osv, det er jo en uddannelsei sig selv.
Det jeg mener er nok at der er alt for megen fokus på IT som et lærings medie, bevares det har da fordele, men jeg kan selv mærke det - at It og computere det giver en uro en distraktions faktor, som kvæler fordybelsen, og ligeså snart man møder et problem i en opgave så istedet for at arbejde igennem og tage den sure tørn, så lader man sig hurtigt aflede, for bare et klik væk er der noget andet - bare et minut... snart er der gået en halv time.
Det korte er at It er meget overvuderet i læringsituationer.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg ved ikke om jeg er enig i at IT er overvurderet til undervisning - den aktive brug af IT ser jo trods alt ud til at være et essentielt arbejdsmarkedskrav i fremtiden. Og så er det jo også bare sjovt og fedt ...

Men det er værd at bemærke, at folkeskolen ikke nødvendigvis er tabt bag af nogen vogn når det kommer til IT. På min datters skole er der ved at blive udbredt efterfølgeren til smart boards, nemlig interaktive tavler der kan bruges til at præsentere elevernes fremlæggelser på deres egne devices - om det så er en netbook, en android mobil eller en ipad. Det er ikke billigt (jeg sidder i skolebestyrelsen og har set tallene), men det er et indsatsområde der tages alvorligt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

wow, et svært valg.

For mig lyder det frastødende, at der er 28 i en klasse. = point til fjernskolen for at have færre elever/ to lærere.
Da de satte elevtallet op løbende, med peak på 24, mens jeg gik i Brøndby Strandskole, blev en dårlig skoling værre.
Larmen og uroen steg yderligere. I de svageste læreres timer gik det fra slemt til forfærdeligt.

Jeg ville selv ikke dømme mine børn til folkeskole.
Dette er sføli sagt alene ud fra min egen forudsætning (at folkeskolen uden nogensomhelst overdrivelse var daglig tortur; psykisk, sonisk og fagligt), og det er endvidere gratis at sige, sålænge jeg ikke har nogen børn og derfor ikke skal foretage dette valg selv.
I niende klasse var vi flyttet til Frederiksberg, her var mange ting anderledes, de allerfleste opgraderet til noget bedre.


Jeg tænker: At have skolen i gå-afstand tæller meget højt.
Det må komme an på din scanning af lærere og forældre.
Hvis lærere/forældre på nær-skolen virker/føles som fine, kompetente mennesker, må nærheden til hjemmet være afgørende. Trods det svimlende elev-antal.

Dvs. det må være noget med at lægge exceptionelt meget energi i at møde dem allesammen -- eller så mange, som du kan.

Brainstorm:
1) Vil det evt. være dig muligt at kontakte og gå på kort høflighedsvisit hos alle forældrene til de kommende klassekammerater?
2) Kan du finde frem til nogen, der har gået der, både elever og deres forældre, få en lille sludder.
3) Gå derhen et par gange i skoletiden. Hvordan ser cykelstativerne ud. Ligger der stjålne cykler? Er der hærværk på bygningerne? Check wc'erne i gården, stinker der? Er der grim graffitti i store mængder, evt trusler i grimme ord. Sid et ubemærket sted i det store frikvarter. Hvordan opfører eleverne sig overfor hinanden? Hvordan håndterer gårdvagten konflikter?
O.s.v.

Pøj pøj med det.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er et svært valg Holger. Når jeg kigger på skoler, så interesserer jeg mig mest for hvad der ligger i omegnen af skolen. Dvs om skolen får mange elever fra belastede kvarterer. Hvis den gør det, er der nemlig større risiko for at børnene bliver involveret i risikoadfærd, i mine øjne. Der betyder måske ikke så meget når børnene er fornuftige og har stærke normer med hjemmefra, men det kigger jeg alligevel på, for de skal jo være der mange timer og kan få venner man ikke lige vil se dem hænge ud med. Lærerne har i dag kun fokus på "inklusion", og det betyder egentlig at det bliver sværere at undgå de brådne kar. Hvis skolen ikke har meget store andele af børn fra belastede kvarterer, så kan man være heldig at de stærke børn vinder kampen om skolekulturen. Så det vil være mit nr. 1 fokus.

Medlemsavatar
SAPPY
Forum Donator
Indlæg: 2621
Sted: Holstebro - Denmark

Indlæg af SAPPY »

Meget svært valg, men det skal tages. Vi har selv stået med et valg i samme genre min kone og jeg. Min datter som nu er 11 gik i den kommunale folkeskole der lå tættest på vores hjem ca. 10 min. til fods, fra 0.-2. klasse. I slutningen på skoleåret (2.klasse) fik vi fra en anden forældrer at vide at vores datter havde snakket om at hun gerne ville danse på den kongelige balletskole i Holstebro hvor vi bor (Ikke balletlinien, men danselinien med alt mulig andet forskellig dans) ....vi snakkede med hende og ganske rigtigt det ville hun vildt gerne. Ballet skolen i Holstebro er en privatskole og der er max 20 i klasserne og har også 10. klasse. Vi var lidt skeptiske da hun aldrig før havde nævnt det for os......hmmm, vi sørgede for at hun kom til optagelses-prøve, og det gik fint.....ingen problemer der. Vi lavede en aftale med den kommunale folkeskole, at hvis det ikke gik på privatskolen kunne hun komme tilbage igen i samme klasse. Ca. 1 måned før hun skulle starte i sin nye skole hev hun i håndbremsen, og vi fik som forældre et chock. Hun ville simpelthen ikke selvom vi vidste hun gerne ville....underligt dilemma. Vi snakkede med hendes gamle dansklærer og matematiklærer, og de var splittede. Hun skulle godtnok ikke have dem mere hvis hun blev i folkeskolen da de begge skulle have nye klasser, men det var 2 dejlige lærere, og vi spurgte hvad de synes omkring vores datters pludselige NEJ! De var som sagt splittede, og den ene sagde det var en dårlig idé at flytte hende hvis hun ikke selv ville, og den anden sagde "go for it" og "hun er en stærk pige, og hun kan sagtens klare det". Vi snakkede med vores datter og tog den beslutning at hun skulle prøve privatskolen i en måned og hvis hun så ville tilbage gjorde vi det. I mellemtiden fandt vi ud af at det var savnet der ville komme til hendes klassekammerater i folkeskolen der gjorde at hun sagde nej. Faktisk meget stærkt af hende når vi i dag kan se hvor glad hun er for den nye skole og for at danse...og skolen ligger endnu tættere på end den gamle, heldigt!

Sidenhen er der kommet 7 af hendes gamle veninder fra folkeskoleklassen, over i hendes klasse på privat-skolen, egentlig vildt at tænke på. De har en fantastisk god klasse og skolen (105 elever) skal lave deres årlige forestilling for byen og alle interesserede søndag, mandag og tirsdag.

Hvis ikke I allerede er faldet i søvn ved dette input vil jeg bare lige sige, at det er svært at ta' sådanne valg for sit barn, men det er bare nødvendigt når de ikke selv kan. Vi har kun haft gode oplevelser med vores datter i folkeskolen, men sammenholdet i privatskolen er noget helt unikt da alle klasser arbejder sammen på kryds og tværs med dansen, noget jeg aldrig før har set/hørt om på en almindelig folkeskole. Der er nærmest ingen mobning, sikkert også på grund af det tætte forhold eleverne har til hinanden, og disciplinen er super god....dejligt!

Holger, mit råd ville være at vælge privatskolen udfra de erfaringer jeg selv har haft, held og lykke :)

Nyt svar