Foreningen For Afskaffelse Af Prisangivelser Uden Moms

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Foreningen For Afskaffelse Af Prisangivelser Uden Moms

Indlæg af david mondrup »

Afledt af denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 31&start=0, som på min foranledning er på vej ud i noget helt off-topic, tager jeg lige debatten herover:

Nogle vareudbydere har en mystisk vane med at oplyse priser uden moms. Det sker mest for håndværkere, men også for enkelte der sælger til både virksomheder og privatkunder.
De eneste der har glæde af en ex-moms pris, er folk der allerede er fuldstændigt klare over det, og udmærket i stand til selv at trække momsen fra den oplyste pris. Alle vi andre er kun interesserede i én ting: hvor mange moneter skal vi have op af lommen. Hvordan sælgeren så bruger pengene bagefter, og hvor meget af det der går til moms, hvor meget til afskrivning på udstyr, lokaleleje, coke, damer, ungernes institutionspladser, eller hvad man ellers lige går og har af udgifter, er os kunder inderligt ligegyldigt. Det eneste vi har ud af en ex-moms pris er evt. at føle os let bondefangede, når vi opdager at vi skal betale 25% mere end der står på prissedlen.
Fortæl os hvad varen koster! Vi kan godt tåle at høre det, og vil jo alligevel opdage det før eller siden.
Hilsen David - formand for Foreningen For Afskaffelse Af Prisangivelser Uden Moms.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

Jeg vil gerne være medlem! (Og jeg tror vi hurtigt kan vokse til at være en STOR og mægtig forening...)
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 888
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg er meget enig. Synes dog ret ofte, jeg er ude for det hos lydmænd...?

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis man primært henvender sig til andre virksomheder, så syntes jeg nu det er fint at angive prisen uden moms.

Hvis man derimod primært henvender sig til privatpersoner, bør prisen selvfølgelig være angivet inklusiv moms.

I begge tilfælde bør der tydeligt fremgå hvorvidt prisen er med eller uden moms.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

mikkels skrev:Jeg er meget enig. Synes dog ret ofte, jeg er ude for det hos lydmænd...?
Som en af de lydteknikere, der normalt angiver priser ex. moms vil jeg sige, at så længe man angiver tydeligt, om det er det ene eller det andet, så er der vel ikke noget problem?

Man kunne jo også være uheldig som sælger, at køber misforstår, og tror det er ex. moms, der er tale om, og at tilbuddet således er for dyrt og derfor takker nej?

Samtidig er der det aspekt at pointere, at pengene ikke går til os selv fordi vi er griske men til Skat - således får folk et mere retvisende indtryk af, hvad vi selv tager/får.

Desforuden er det jo ikke altid til at vide, om kunden er momsregistreret eller ej, og i nogle tilfælde kan det jo også variére om man som balleband f.eks. vælger at aflønne teknikeren selv, eller om man vil lade "kunden" (altså f.eks. et firma, der har bestilt bandet til at spille til en fest eller hvad ved jeg) om at betale teknikeren direkte, hvorved momsen spares væk og derfor er irrelevant.

Så jeg er klart imod foreningen! :)
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Count me in! :)

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

mikkels skrev:Jeg er meget enig. Synes dog ret ofte, jeg er ude for det hos lydmænd...?
Her betyder det dog at man kun skal betale moms hvis man skal have kvitteringen

- og hvem har dog plads til dem :dollargrin: :dollargrin:
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: De eneste der har glæde af en ex-moms pris, er folk der allerede er fuldstændigt klare over det, og udmærket i stand til selv at trække momsen fra den oplyste pris.
Almindelige forbrugere bør altid have prisen oplyst inkl. moms.

Men du mangler at forstå, at det ikke fungerer som du skriver dér. Folk der har glæde af en ekskl. moms pris er ikke folk der udmærket er klar over at der er moms på. Dvs. at de tværtimod forventer at prisen er ekskl. moms og ikke inkl. moms.

Derfor oplyser man altid prisen ekskl. moms til firmaer.

Et eksempel:

En privatperson henvender sig og spørger om min timepris. Jeg siger 620 kr i timen.

Et firma henvender sig til mig og spørger om min timepris. Jeg siger 496 kr. eller 496 kr. + moms i timen. Havde jeg sagde 620 kr. havde han sandsynligvis opfattet det som 620 kr. ekskl. moms, dvs. 775 kr. inkl. moms.

Så mens din forening er fin for alle prisoplysninger der vedører private kunder, så vil vi firmaer der handler B2B stadig oplyse vores priser ekskl. moms indbyrdes.

Misforståelserne opstår så når en kunde henvender sig og man ikke ved om de er privat eller firma. Så plejer jeg at bruge et kompromis der hedder 620 kr. inkl. moms. Så må firmaet selv trække momsen fra i beregningen.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 888
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

mester skrev:
mikkels skrev:Jeg er meget enig. Synes dog ret ofte, jeg er ude for det hos lydmænd...?
Som en af de lydteknikere, der normalt angiver priser ex. moms vil jeg sige, at så længe man angiver tydeligt, om det er det ene eller det andet, så er der vel ikke noget problem?

Man kunne jo også være uheldig som sælger, at køber misforstår, og tror det er ex. moms, der er tale om, og at tilbuddet således er for dyrt og derfor takker nej?

Samtidig er der det aspekt at pointere, at pengene ikke går til os selv fordi vi er griske men til Skat - således får folk et mere retvisende indtryk af, hvad vi selv tager/får.

Desforuden er det jo ikke altid til at vide, om kunden er momsregistreret eller ej, og i nogle tilfælde kan det jo også variére om man som balleband f.eks. vælger at aflønne teknikeren selv, eller om man vil lade "kunden" (altså f.eks. et firma, der har bestilt bandet til at spille til en fest eller hvad ved jeg) om at betale teknikeren direkte, hvorved momsen spares væk og derfor er irrelevant.

Så jeg er klart imod foreningen! :)
Nej, det er rigtigt, at det ikke er så slemt, når bare man får at vide, at det nu er en ex-moms-pris, man nu får. Så kan man jo tage højde for det fra starten. Det er straks værre, hvis man pludselig bliver overrasket, når fakturaen kommer med 25% oveni. Nu har du jo altid været særdeles informativ, Frederik, så der har jeg aldrig været i tvivl. Og selvom jeg var, skulle jeg nok hyre dig igen alligevel ;)

På den gode side har jeg faktisk været ude for en flightcasebygger engang, der kom til at give mig en pris uden moms i tilbuddet, og da han blev opmærksom på det - efter kasserne var bygget, og jeg skulle betale - lod han mig betale den aftalte pris med det resultat, at han tabte 20% på det. Det ærgrede ham, men han mente jo selv, at det var ham, der skulle have sagt det med momsen fra starten. Service fremfor alt. :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Men du mangler at forstå, at det ikke fungerer som du skriver dér. Folk der har glæde af en ekskl. moms pris er ikke folk der udmærket er klar over at der er moms på. Dvs. at de tværtimod forventer at prisen er ekskl. moms og ikke inkl. moms.
Så har jeg ikke udtrykt mig klart nok. Det jeg mente var, at folk der er momsregistrerede selv er klar over at de er momsregistrerede, og dertil fint i stand til selv at finde ud af hvad ex-moms prisen er, selv om de skulle få oplyst den fulde pris. Derfor vil jeg - eller rettere, foreningen - gerne vænne forretningskunder til at læse priser med moms, og selv tage højde for deres særstatus ift. momsen når de skal vurdere et tilbud. Det kan vel ikke være meningen, at det at nogle indkøbere har en særlig (iøvrigt berettiget) fordel skal blive til gene for "almindelige" kunder? En forening skal jo have et mål, og at ændre vanerne hos det danske forretningsliv er et ganske udmærket formål ;-) .
mester skrev:Samtidig er der det aspekt at pointere, at pengene ikke går til os selv fordi vi er griske men til Skat - således får folk et mere retvisende indtryk af, hvad vi selv tager/får.
Sorry, men det er et rigtigt Ryan Air argument*. Opgiver du også dine priser ex. billeje, ex. afskrivning på udstyr og ex. indkomstskat på lydmandens og revisorens hyre? Hvordan udgiftsstrukturen er i dit firma er fuldstændig bedøvende ligegyldigt for slutbrugeren - vi er kun interesserede i, hvor mange penge der skal op af lommen for at få dig til at dukke op og lave lyd. Og at der så er nogle uundgåelige udgifter i sådan en tilbudsgivning, som f.eks. moms, er jo et fælles vilkår for alle.

*Ryan Air argumentet: "Du kan flyve til London for kun 50 kr.! Men når du læser det med småt på billetten opdager du, at vi i prisen ikke tager højde for at lufthavnen kræver afgifter, at vi skal lønne personalet og at flydiesel er så pokkers dyrt for tiden, så du bliver lige bonnet for en afgift på 750 kr. ekstra i lufthavnen".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan sagtens følge Ryan Air tankegangen, men loven siger jo at priser til private skal oplyses inkl. moms. Så er den vel ikke længere?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Jeg kan sagtens følge Ryan Air tankegangen, men loven siger jo at priser til private skal oplyses inkl. moms. Så er den vel ikke længere?
Hvis det er sandt, brydes loven rutinemæssigt af f.eks. håndværkere der afgiver tilbud til private. Og tilsyneladende også af lydfolk.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Markedsføringslovens paragraf 13
http://ivaekst.dk/vaekst/2/3/0/14/marke ... plysninger

Derfor har jeg også understreget dette i markedspladsens regler.

Medlemsavatar
nuktheking
Medlem
Indlæg: 445

Indlæg af nuktheking »

Holger skrev:Markedsføringslovens paragraf 13
http://ivaekst.dk/vaekst/2/3/0/14/marke ... plysninger

Derfor har jeg også understreget dette i markedspladsens regler.
Du har helt ret.

Men der sker ikke noget hvis man bryder den regel. Når momsen ikke er angivet i forhold til private, vil der bare være en formodning for at prisen er incl. moms.

Derfor synes jeg egentlig at det er en fin forening ;D
[color=#00FF00]Nuk The King[/color]

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Indlæg af Mark Norup »

Jeg synes hellere du skulle bruge energien på at starte en forening for at afskaffe momsen..
:-)
Mvh.
Mark Norup

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Mark Norup skrev:Jeg synes hellere du skulle bruge energien på at starte en forening for at afskaffe momsen..
:-)
Bare flyt til vestjylland, der har det der moms aldrig rigtig slået igennem. :lol:
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Højhus skrev: Bare flyt til vestjylland, der har det der moms aldrig rigtig slået igennem. :lol:
It's funny because it's true! :lol:

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem
Indlæg: 1146

Indlæg af Mark Norup »

Som Oluf Sand sir.... Det ka bare ligesom ik svare sig :-D
Mvh.
Mark Norup

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Mark Norup skrev:Som Oluf Sand sir.... Det ka bare ligesom ik svare sig :-D
Indtil man mangler penge til en motorvej... :wink:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mark Norup skrev:Jeg synes hellere du skulle bruge energien på at starte en forening for at afskaffe momsen..
:-)
Det kan du selv gøre. Jeg er ikke liberalist eller det der bare ligner. Men når vi nu lever i et kapitalistisk samfund, hvor devicen synes at være "kunden har altid ret", så er det da pudsigt at store grupper af erhvervsdrivende ikke vælger den så åbenlyst letteste løsning for kunderne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

david mondrup skrev:
Mark Norup skrev:Jeg synes hellere du skulle bruge energien på at starte en forening for at afskaffe momsen..
:-)
Det kan du selv gøre. Jeg er ikke liberalist eller det der bare ligner. Men når vi nu lever i et kapitalistisk samfund, hvor devicen synes at være "kunden har altid ret", så er det da pudsigt at store grupper af erhvervsdrivende ikke vælger den så åbenlyst letteste løsning for kunderne.
Andet der kan få mig op af stolen:

Alle de forretninger der opgiver prisen pr ½ kilo (kød og lign)

Bilpriser + levering

Flyrejser -med alle de tillæg der kommer på

Kom nu bare med slutprisen
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil nok mene at SKAT tager prisen for mest uigennemsigtige betalingssystem.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Jeg vil nok mene at SKAT tager prisen for mest uigennemsigtige betalingssystem.
Det er sandt nok. Men det skyldes jo at skattesatserne er politisk bestemt, og er endt op som et miskmask mellem progressiv beskatning og alskens mere eller mindre berettigede særinteresser der udmønter sig i fradrag - og dermed bliver det en helt igennem umulig opgave for SKAT at lave en fast "pris"liste. Man kunne godt ændre det, f.eks. ved indførelse af flad skat, som LA drømmer om, men lige der tror jeg trods alt ikke, at gennemskueligheden ville være prisen værd.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ved jeg heller ikke, men jeg synes umiddelbart det virker mere logisk og retfærdigt, selvom det sidste nok kommer an på øjnene der ser.

A-skat, B-skat, AM-bidrag, personfradag, beskæftigelsefradrag, skattegunstige pensionsordninger og rend mig i ræven. ;-) Man ville garanteret også komme en vist mængde skattespekulationen til livs hvis systemet blev mere transparent.

Medlemsavatar
zublex
Medlem
Indlæg: 265
Sted: Fredericia

Indlæg af zublex »

tricks med SKAT.. find en af de mennesker der kan gennemskue dem og hold dig på god fod med dem...

en god vens mor arbejder i et revisionsfirma som kontor-et-eller-andet samt skatteekspert. det lykkedes ham at ryge på fuld SU selvom hans mor tjente ligeså meget som en revisor, og hans far er Landmand med en rimelig indkomst...hvordan det er gjort skal jeg ikke kunne sige, men den er gjort helt legitim..noget med at hendes løn blev investeret i gården, og alle hans fars penge tjent på gården også blev sat fast i gården, så deres indkomst var minimal... man sku ha fulgt bedre med i skolen :roll:

Nyt svar