Kæmpe moské på Njalsgade er nu en realitet

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Kæmpe moské på Njalsgade er nu en realitet

Indlæg af Holger »

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/09/02/121023.htm

Lige ved siden af Njalsgadestudierne hvor mange af os producere holder til.

5 gang larmende bøn om dagen og sandsynligvis en pæn stigning i mængden af vold og ballade i området hvor vi færdes. Hvordan i al verden det her projekt er kørt igennem borgerrepræsentationen med stemmerne 45 mod 3 er mig en gåde.

Det skal understreges at "Visse aktiviteter regulerer man ikke, fordi de betragtes som samfundsaccepteret støj. Det betyder, at der ikke kan fastsættes regler for, hvor meget de må støje når de kalder ind til bøn", forklarer ingeniør Jesper Mogensen fra Miljøstyrelsen til Jyllands-Posten.

Tydeligvis helt ude af trit med hvad befolkningen vil. En stor undersøgelse med over 10.000 danskere viste at 78% er i mod bygningen af en sådan formørket religiøst monstrum.

Projektet er blevet en realitet via penge fra De Forenede Arabiske Emirater.

Den dag vi kan bygge en kristen kirke i Mekka eller Iran er den dag de kan bygge en moské i København. Tænkt lidt over dét...

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

Nu må de liige..

Skulle der ikk også bygges en i NV ?
Dvs. vi skal høre på byggelarm i månedsvis ? De har bare at sætte noget anti-lydbobbel henover byggeriet :) Og betale kompetation til studieejerne (ønsketænkning).
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Fem gange om dagen skal vi høre på den brægen nu...

Vi har religionsfrihed i Danmark, men vi har ikke religionslighed. Det står tydeligt i Grundloven.

Danmark er nu engang et kristent land og der er stor forskel på kirkeklokkers sporadiske klingen og så mørkemandsskrigerri hele dagen.

Medlemsavatar
kokken4800
Medlem
Sted: Nykøbing Falster

Indlæg af kokken4800 »

Græder allerede... :'(
http://www.diximusic.com - [b]International site for our label, and recording studio[/b]
[b]Worldwide digital music distribution[/b]
http://www.art-book.dk - [b]Booking - Management & Events[/b]

Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Fem gange om dagen skal vi høre på den brægen nu...
Er du sikker?
Det lyder overdrevet langt ude at det skulle vaere sandt.
Inden byggeriet kan gå i gang skal Batteriet, som de ni "bjerge" kaldes samlet, til en offentlig høring 28. oktober. Her kan borgere og andre interessenter komme med indsigelser, før politikerne endeligt skal vedtage byggeriet i begyndelsen af februar næste år.
- Vi har selvfølgelig har drøftelser med naboerne, og de fleste er meget positive. Og så er det rart, at flertallet i Borgerrepræsentationen er så markant, siger BIGs projektleder Ole Schrøder til DR Kultur.
Gaar ud fra at i er naboerne han har droeftet det med?

Medlemsavatar
Lynild
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Lynild »

Ja, jeg har som sådan ikke noget imod en moske de kan være i - og da slet ikke hvis de selv betaler.
Men giver dig ret i det med larmen. Jeg hader kirkeklokker, og det her kommer jeg til at hade endnu mere tror jeg (Hvis jeg boede i Kbh). Samtidig så vil en sådan "larm" sikkert islamisere Danmark endnu mere, hvis det bliver sådan noget regelmæssigt nynnen og påkalden rundt på Amager - og det er jeg virkelig imod !
Som sagt hader jeg kirkeklokker, men som du selv siger, så er det et kristent land, og jeg ser absolut ingen grund til at fremme religioner af nogen grad. Stod det til mig ville Danmark være religionsfri - meeen det bliver det nok aldrig.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Sted: Odense

Indlæg af Seskho »

Det er på pladsen ved krydset mellem Njalsgade og Artellerivej den skal opføres ikke?
"Moskeen bygges ind i et byggeri med ungdomsboliger og store fællesarealer, så den på den måde åbner sig for omverdenen, mener Københavns teknik og miljøborgmester."
Ja held og lykke med at få solgt de ungdomsboliger. Var der nogen der sagde ghetto? :-P

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

buhuuu ... jeg serverer tudekiks.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Haha... det er sgu ikke meget overskud i render rundt med!

Jeg glæder mig til at se den stå færdig. Der er lidt flere billeder her: http://www.danskdynamit.com/blog/1394/big-tegner-moske

Medlemsavatar
lassegrubbe
Medlem
Sted: Denmark

Indlæg af lassegrubbe »

Jeg bor selv 50 meter fra Njalsgade, og jeg har entet imod, at de vil bygge en moské der. Syntes i forvejen at den tomme byggegrund på Njalsgade er rimeligt grim, så glæder mig til der kommer en pæn bygning i stedet for.
Så vidt jeg har forstået, så får moskéen ikke lov til at indkalde til bøn gennem højttaleren (selvom Jesper fra Miljøstyrelsen mener, at der ikke er noget lovmæssigt grundlag for at forbyde det). Det ville være helt uacceptabelt at genere mange tusinde (hovedsagligt kristne) mennesker i København med den larm!
[url=http://www.musikipedia.dk/]Musikipedia[/url] - kom med på noderne

Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Synes osse det ligner en stor grim betonklods.

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Sted: Aarhus N

Indlæg af Newp_16 »

Hvis vi skal ha kirker der larmer med kirkeklokker må de vel også have en moske. Jeg synes kirkeklokkerne bør forbydes, da de larmer mere end det tilladte støjniveau og ALT politik med religion som grundlag bør fjernes. Det er fint nok at folk har en tro, men religion skal altså ikke ha særstatus på nogle punkter.
Og iøvrigt tror jeg ikke at det bringer mere kriminalitet at vi lader dem have et samlingssted? Det betyder vel bare, at de føler sig mere accepteret i Danmark?
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
Lei
Forum Donator
Sted: 1610

Indlæg af Lei »

Tror heller ikke lige det bliver til noget med at kalde ud over byen flere gange om dagen. Den moske der skal/skulle(?) bygges herude i NV fik tilladelse til to minareter, men ikke til at der blev kaldt til bøn fra dem... så mon dog...
Producer, mixer og masteringdude

Medlemsavatar
Larzen
Medlem
Sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Larzen »

Ham der står og råber på videoen Holger postede putter også selv fingrene i ørene når han skal sige det ;)
Bedste hilsner
[color=#0000FF]Mads L[/color]

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev: Vi har religionsfrihed i Danmark, men vi har ikke religionslighed. Det står tydeligt i Grundloven.
Tydeligt og tydeligt..... arh..........
Kapitel VII

§ 66
Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.

§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.

§ 68
Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse en den, som er hans egen.

§ 69
De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes nærmere ved lov.

§ 70
Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
skriver noder

Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Newp_16 skrev:Hvis vi skal ha kirker der larmer med kirkeklokker må de vel også have en moske. Jeg synes kirkeklokkerne bør forbydes, da de larmer mere end det tilladte støjniveau og ALT politik med religion som grundlag bør fjernes. Det er fint nok at folk har en tro, men religion skal altså ikke ha særstatus på nogle punkter.
Og iøvrigt tror jeg ikke at det bringer mere kriminalitet at vi lader dem have et samlingssted? Det betyder vel bare, at de føler sig mere accepteret i Danmark?
Det kommer jo saa an paa hvor stor en idiot deres praest er. :)

Medlemsavatar
Lynild
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Lynild »

Bech5 skrev:Haha... det er sgu ikke meget overskud i render rundt med!

Jeg glæder mig til at se den stå færdig. Der er lidt flere billeder her: http://www.danskdynamit.com/blog/1394/big-tegner-moske
Det ser egentlig fint ud. Men er bygningerne ved siden af som på billedet, eller er det også meningen det også skal komme ?
For hvis resten udenom er noget gammelt byggeri fra 50'erne, så er den moske (hihi) lidt malplaceret ?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og så kan jeg godt lide den danske pølsemand på det sidste billede - med danske flag og det hele......der er nok nogen, der har grinet, da de lavede den model......

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ret ironisk og manipulerende - efter som den eneste der har fået licens til at have pølsevogn over for moskeen er - ja, en muslimsk "pølsevogn" som sælger nogle ret nasty pølser (muligvis lavet med oksekød). Der står en kone der ikke taler dansk eller engelsk, så det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvad pølserne er lavet af.

Ærgerligt der ikke står en klassisk dansk pølsevogn, men alligevel godt for mig, da jeg passerer hver dag og ellers ville spise for mange pølser ;-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja, den pølsevogn er i sandhed intet værd.....kender den godt, men det er virkelig et "one-night-stand" spisested. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Ja, trist.

Nu ved jeg ikke hvor de kommer fra, men lad os tage Tyrkiet. Der findes et fantastisk køkken i Tyrkiet, hvorfor i al verden har de besluttet at lave de absolut 2 ulækreste og mest triste ting. Og så ligner "indretningen" noget fra det gamle beton-Tyskland.

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Sted: Aarhus N

Indlæg af Newp_16 »

Vagn Hollund skrev: Det kommer jo saa an paa hvor stor en idiot deres praest er. :)
Det er helt rigtigt, men han kunne vel sådan set lige så godt stille sig op nede på gågaden og prædike? Så på den måde gør det vel ikke en forskel?
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Jo, det synes jeg nu godt man kan sige det goer.
Du lytter vel osse mere efter hvis du ser en musiker i en koncertsal end paa stroeget i larmen.
Lidt ligsom poelsen paa muren.

Det element der genere mig i baade kristendommen og isaer osse i islam er at selvom jeg snakker godt med min kioskejeren nede paa hjoernet og vi har haft et par gode diskussioner, saa er de andre muslimer hans "broedre" uanset hvad der eller er af forskelligheder.

Religion er crap fordi det adskiller folk unoedvendigt og netop taler til den dybere dyriske tendens til at ville udrydde forskelligheder.
Det taler osse til bedrevaerd og arrogance.
Men ok, so what.
Press folk tilstraekkeligt kraftigt sammen af forskellig herkomst og saa skal de sgu nok finde ud af at leve i fred alligevel.
Det er mit kvarter her et godt exempel paa tror jeg.
People are people. og idioti vil altid persistere til en vis grad
bare ikke paa bekostning af egen komfort.
Senest rettet af Vagn Hollund tors 2. sep 2010 23:23, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Vagn Hollund skrev: Det kommer jo saa an paa hvor stor en idiot deres praest er. :)
Ja... ligesom de danske folkekirkepræster der ikke vil give hånden til kvindelige præster, og fordømmer homoseksualitet.... og det er så vores "statsreligion"... :roll:

Idioter er alle vegne, i alle religioner, i alle lande... så længe der er mennesker er der idioter.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Holger skrev:5 gang larmende bøn om dagen og sandsynligvis en pæn stigning i mængden af vold og ballade i området hvor vi færdes.
Sandelig et sortsynet og ret trist syn du har på tingene. Ved du med sikkerhed at der vil blive indkaldt til bøn 5 gange om dagen? Ved du med sikkerhed at mængden af vold og ballade vil stige? I følge min erfaring er ballademagere sjældent rettroende religiøse mennesker, anyway.
Holger skrev:Den dag vi kan bygge en kristen kirke i Mekka eller Iran er den dag de kan bygge en moské i København. Tænkt lidt over dét...
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Iran

Nyt svar