Er der nogen multimediedesignere herinde?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Sted: Odense

Er der nogen multimediedesignere herinde?

Indlæg af Båtbåt »

Hej Folk 8-)

Jeg vil gerne i kontakt med multimediedesignere.

/BB

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg er multimediedesigner, men er ikke under uddannelse længere.
Seneste release viewtopic.php?f=6&t=81798
- Andreas Steinholtz

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem
Sted: København

Indlæg af unklekarma »

Jeg er også til MM, men som AVs ikke længere under uddannelse.

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator

Indlæg af Båtbåt »

Jeg har sendt jer en pm..

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem

Indlæg af unklekarma »

jeg vil gerne vide hvad AVS svarer :D

Medlemsavatar
AvS
Medlem

Indlæg af AvS »

:) Yes jeg smider også lige mit svar her (let redigeret) så andre evt. kan få gavn af det.
Det handler om MM uddannelsen:

Det mit indtryk at der er ret stor forskel på undervisning og arbejdsmetoder afhængigt af hvilken skole du vælger. Jeg tog uddannelsen på Lyngby Erhvervsakademi som vist idag hedder København Nord, så jeg kan kun tale for denne.
Det var generelt ikke særligt godt men mest grundet de lærere vi havde i design fagene og 'programmerings' (html/css) fagene, hvilket var mine hovedinteresser. Jeg var også ret skuffet over hvor lidt grafisk design der er i uddannelsen, men det var min egen skyld da jeg ikke undersøgte det nok før jeg startede. Man skal jo tænke på at ordet design ikke kun er grafik, men hele fasen fra konceptudvikling til markedsanalyse til projektplanlægning til produktion til markedsføring.

Multimediedesigner uddannelsen er lidt en blandet landhandel, som du vidst også er klar over. Vi lærte lidt om design, lidt om html/css, lidt om markedsføring/strategier, lidt om virksomhedsstruktur og lidt om projektplanlægning, så hvis det f.eks er design du er interesseret, som jeg var, så skal du være opmærksom på at der bliver brugt en hulens masse tid på meget andet end design, og når i skal aflevere opgaver, f.eks. lave et website til et fiktivt firma, skal det være med en stor rapport som forklarer en masse om konceptet og markedet og hvorfor i har gjort dit og dat.

Jeg havde regnet med at uddannelsen var en del mere design orienteret og at vi lærte at bruge forskellige grafik programmer, men det er ret meget op til eleverne selv, men hør evt. med de skoler du søger ind på hvordan de gør. Kan være at det er lidt anderledes end min oplevelse.

Mht. programmer, så kommer du nok ikke udenom Photoshop. Vi brugte en del photoshop på studiet og jeg bruger idag photoshop hver eneste dag, hvad enten det er webdesign, plakater, bruchurer eller andet.
Illustrator er også godt at kunne, men jeg synes ikke at det er et must.
Til html og css kommer det an på om man er nørd eller ej. :) Hvis man er nørd, som jeg, så skriver man det i hånden og så er det lidt lige meget hvilken tekst editor man bruger. På studiet brugte vi dog Dreamweaver da du mere visuelt kan redigere html, men jeg vil klart anbefale at skrive html og css i hånden.
Flash er også super godt at kunne. Vi havde nogle enkelt fag i flash som var fede og bliver du god til flash, er det rigtigt brugbart ude i den virkelige verden. Der er også Indesign, men det er kun hvis du vil lave layout af brochurer/magasiner.
- Andreas Steinholtz

Medlemsavatar
AvS
Medlem

Indlæg af AvS »

Og så en vigtigt ting jeg ærgrer mig over jeg ikke gjorde: Jeg skulle have undersøgt lærernes baggrund før jeg startede, og have bedt om at se noget som de havde produceret. Noget design relateret. Det tog ret lang tid før vi endeligt fik at se hvad vores design lærer havde lavet gennem tiderne og det var mildest talt skuffende. Følte mig holdt ved nar af at en fyr som er totalt talentløs og inkompetent, skulle undervise mig i design i 2 år.
- Andreas Steinholtz

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den holdning kan jeg godt forstå.

Men for at tage et godt eksempel på at det ikke behøver at være så sort/hvidt, så kig på Jakob Nielsen. Hans bog "Designing Web Usability" er selv i dag enormt relevant og flere af hans pointer er grundlæggende for succes på nettet efter min mening.

Men kig på hans praktiske eksempler i bogen og hans egen hjemmeside, så ligner det jo noget der er lort. Det bliver hans pointer og undervisningskvaliteter dog ikke specielt mindre gode af.

Jeg havde også en kampsporttræner, som var en fremragende underviser og motivator men kun en middelmådige kæmper. Tingene er ikke så sort/hvide synes jeg.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nogle referencer til din egen undervisnings-virksomhed Holger? ho ho me so funny...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator

Indlæg af Delax »

Det er jo til sammenligning heller ikke de bedste guitarister der er de bedste guitar lærere og så kan man blive ved.

Einstein var jo ikke blevet et geni hvis ikke man kunne blive bedre end den lærer man har.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem

Indlæg af unklekarma »

avs ... alt alt alt for rigtigt skrevet mht. Lyngby. Tog desværre mit sidste semester derude.
Det med lærerne er så f*cking korrekt skrevet, jeg var i flere omgange nødt til at afbryde dem når de ikke sagde sandheden eller baserede online marketing på en SAS strategi fra 1985.
Måtte "nøjes" med et 10 tal pga. lærer og censor ikke fattede eller troede på vores ret simple projekt, som bl.a. Irma efterlever idag.

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem

Indlæg af unklekarma »

mitsvar til båtbåt (selvom det vist ikke blev sendt?)

hey :)

Jamen, idéen bag uddannelsen er super nice og hvis man vil det, så har man alle muligheder bagefter!

Jeg har gået på 3 forskellige skoler: Odense, Lyngby og København (Lygten). Hvor jeg valgte at slutte i Lyngby (dårligt valg!).
Der var _stor_ forskel på skolerne og underviserne.

Min største nedtur var at få undervisning af lærerer der ikke havde været ude i den verden de underviser om i cirka 15 år, hvilket gjorde at visse teorier, strategier osv. var håbløst forældet og faktisk totalt ubrugelige. Men visse lærerer nægtede simpelthen at indrømme de tog fejl, hvilket er ekstrem dårlig stil.
Kan fortælle dig at vores afgangsprojekt var så godt og realistisk at vi kun fik 10 fordi vores undervisere ikke fattede en brik af hvad vi ville lave - at afskaffe papir reklamer med tiden. I dag har Irma bl.a. helt droppet idéen med papir reklame ...
Derfor skal du selv brge meget tid på at undersøge nye ting indenfor bl.a. marketing

Vigtige ting:

1. Vær forberedt!
2. Find de rigtige samarbejdspartnere(grupper) på uddannelsen og tænk erhversvorienteret fra starten
3. Selvdisciplin - meget af tiden arbejder man alene eller i grupper.
4. Engagement i hvert eneste projekt - viser at at du mener det og du frasorterer dem der ikke gider uddannnelsen.

Mht. software og de mere tekniske ting, så er det meget forskelligt hvad man lærer. Kan jeg ikke rigtig hjælpe dig med andet end man kommer hele vejen rundt fra lidt blød programmering til tunge strategier, organisations diagrammer osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev:Nogle referencer til din egen undervisnings-virksomhed Holger? ho ho me so funny...
Heh heh :-)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Min holdning er klar: bliv hjemme, og brug 12 mdr. på at bruge de relevante programmer hver dag, og efterlign det bedste design du ser, og du vil udvikle din egen stil, så er du uddannet på 1 år, men self. på egen regning :D

Man blir go ved at øve. Teori bryder jeg mig ikke om :D

Medlemsavatar
unklekarma
Medlem

Indlæg af unklekarma »

Jan Harries skrev:Min holdning er klar: bliv hjemme, og brug 12 mdr. på at bruge de relevante programmer hver dag, og efterlign det bedste design du ser, og du vil udvikle din egen stil, så er du uddannet på 1 år, men self. på egen regning :D

Man blir go ved at øve. Teori bryder jeg mig ikke om :D
Men øvelser i div. analyser, strategier m.m. er altså ikke noget man som privat person bare lige kan gøre, der skal desværre lidt teori ind i skallen før end man kan bruge det. På dette punkt er det satme lækkert at have "klassekamerater" eller lærerer man kan snakke med.

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator

Indlæg af Båtbåt »

Jeg kender godt html systemet og har rodet lidt i Photoshop.

Jeg er blevet opfordret til at søge ind selvom jeg er grøn, fordi jeg vil få lært programmerne at kende godt efter det første år.

Det sidste år er efter sigende mere innovations- og projektorienteret.

Jeg forstår godt at det er en god idé at sidde derhjemme med det selv, hvilket jeg gør nu og leder efter tutorials der er brugbare. Men det har jeg gjort med hjemmestudie og det har været som at famle sig rundt i blinde og det har taget længere tid end det ville have taget på skole.

Jeg vil gerne følge et systematisk forløb, for jeg tror jeg kommer hurtigere igang.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nu er der nok nogle der måske bliver lidt misfornøjede.
Men her er min personlige oplevelse af uddannelsen set udefra.

Jeg har indtrykket at uddannelsen er "designer" versionen af Datamatiker for udvikling og Markeds Økonom for øhhh :dollargrin: ...

En kortvarrig uddannelse man ikke reelt kan bruge til noget...
Jeg gik selv et semester på Datamatiker - det var helt til grin så lavt niveauet var...
Jeg kender efterhånden flere der tog multimedia designer, og jeg er målløs hvor lidt de kan...

Men så igen samme oplevelse har jeg haft af uddannede dataloger... Som må siges at være i den anden ende af skala'en.
Jeg står bla. for at ansætte it-personale på min arbejdsplads - gæt hvad overhovedet ikke spiller en rolle. hehe.

Er der nogle af jer der arbejder med markedsføring og grafik hvor de reelt kigger på jeres uddannelse?
Den dygtigste grafiker jeg har arbejdet med (og det har været en del efterhånden) er klassisk mester lære uddannet hos en trykker - mens hans færdigheder kom faktisk fra hans engagement i Demo scenen.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem

Indlæg af ultramarine »

Jeg har også en multimedia uddannelse som jeg tog i 1999/ 2000-2001.
Men har desværre aldrig fået noget arbejde af betydning ud af det, men jeg ved der er par andre fra holdet der har klaret sig ganske ok. De har så enten været grafikkere eller haft en anden design uddannelse i forvejen, eller har gået hardcore programmerings vejen.
Jeg tror simpelthen ikke at denne bløde mellemvare, multimedie designer, rigtigt eksistere, jeg har endnu kun set et par, meget få, job opslag i den retning. Det virksomhederne ser ud til at have brug for er enten folk der kan Design/grafik delen fuldt, eller kode delen. Og der skal vel også kun én designer til at holde 3-4 kodere beskæftiget.
Så det jeg ville gøre var enten at tage en Grafik /design uddannelse og så bygge noget kode oven på, tage nogle kurser eller lære det selv.
eller omvendt gå efter en programmerings uddannelse og så selv lære noget design.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Selvfølgelig kan man bruge et struktureret forløb til noget, nemlig at få et overblik over vejen til at finde sin egen personlige arbejdsmetode, og fokusområde.

Det kommer nok meget an på din egen modenhed, bevidshed om hvad du vil.

Der går så mange folk på den type uddannelser, der ikke aner en kæft om noget, og som kun er der
for at malke SU eller også drømmer de naivt om at man kan få job på TV 2s hjemmeside hold eller noget lignende til en månedsløn på 50k..

Så ja, er du seriøs så kan du bruge det til noget, men i sidste ende er det kun din personlige stil og måde at gøre tingene på, der kan give dig en fremtid bagefter du kan bruge til noget.

Man skal bare huske, også i 2010, som i 1990, at det teknologi man lærer indenfor it/medie, er forældet når man står med eksamensbeviset i hånden, og man skal selv ud og følge med i alt det nyeste, hele tiden, ellers blir man hægtet af lynhurtigt.

Dog ikke sagt at Photoshop går hen og bliver forældet sådan lige :D men der er visse ting der gør.

Undersøg tingene selv, og fokuser på dem der har en holdbarhed.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Faktisk rigtig lækkert topic det her.. Har nemlig selv planer om, at starte i Århus efter et sabbat år, heldigvis er jeg også lidt hooked på selve design delen, og har heldigvis også skills i html/css/photoshop fra min fritid af, så det går jo nok uanset hvad :lol: jeg tænker mest bare på at det altid er en fordel at have noget en uddannelse i ryggen, selvom det måske ikke er alt afgørende..

Og problematikken med lærer.. Well, det kan jo desværre næsten ikke undgås, at de er outdated, det er jo et marked der udvikler sig temmelig aggressivt..
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Runen
Medlem

Indlæg af Runen »

En af mine gode venner tog uddannelsen i Århus. Før han startede kunne han ikke rigtigt noget indenfor faget. Idag er han eftertragtet (især flash) programmør og super dygtig til det han laver. Jeg tror uddannelsen er hvad man gør den til. Han havde interessen og viljen, og fik maksimalt udbytte. Man lærer det grundlæggende, og så handler det om at selv fylde på.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Runen skrev:En af mine gode venner tog uddannelsen i Århus. Før han startede kunne han ikke rigtigt noget indenfor faget. Idag er han eftertragtet (især flash) programmør og super dygtig til det han laver. Jeg tror uddannelsen er hvad man gør den til. Han havde interessen og viljen, og fik maksimalt udbytte. Man lærer det grundlæggende, og så handler det om at selv fylde på.
Helt enig! Desuden åbner multimediedesigner uddannelsen også døre for videre uddannelse, så det er jo også bare bonus..
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator

Indlæg af Delax »

Jan Harries skrev:Min holdning er klar: bliv hjemme, og brug 12 mdr. på at bruge de relevante programmer hver dag, og efterlign det bedste design du ser, og du vil udvikle din egen stil, så er du uddannet på 1 år, men self. på egen regning :D
Det er dog aldrig det samme selv at læse op på det idet man så kun lærer det man lige kan se og uddannelsen handler vel om langt mere en moderne software programmer. Ellers er det da en ringe uddannelse hvis det bare er et Photoshop kursus.

Man kan ikke generelt sige at de unge mennesker idag bare skal låne en bog på biblioteket og gå hjem og læse den når danmark har brug for at så mange som muligt kommer igennem en reel kortere eller længerevarende uddannelse.

Der er selvfølgeligt undtagelser men statistisk set er det de uddannede der har de "bedste" job og derigennem et bedre liv. Det kan selvfølgeligt altid modbevises med enkeltstående solstråle historier men det ændre ikke ved statistikken.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
ultramarine
Medlem

Indlæg af ultramarine »

Delax skrev: Det er dog aldrig det samme selv at læse op på det idet man så kun lærer det man lige kan se....
Lige netop. ! - Dét er det mest vanskelige ved ethvert selvstudie. imho.
Man kan jo ikke vide hvad man skal lære, hvad man mangler og hvad næste skridt er. Er det i den rigtige rækkefølge ? og hvornår skal man gå videre? Er resultatet også 'rigtigt', hvordan eller hvad skal man gøre for at blive bedre.

Bare det at finde ud af dette er jo nærmest et studie i sig selv!

edit: ikke bare 'nærmest' det er et studie i sig selv.

Nyt svar