Parlor lukkes

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Parlor lukkes

Indlæg af the19thbear »

https://www.dr.dk/nyheder/udland/hoejre ... ImzYLUsPhQ

Jeg er ikke fan af Trump men jeg er godt nok endnu mindre fan af at facebook, Twitter, Google og apple ikke synes man må være fan af Trump. Man fjerner ikke problemet ved at undertrykke holdninger. Tværtimod er det sådan man skaber skaber ekstremister.
Jeg er personligt mere fan af demokrati og ytringsfrihed.
Jeg ved det. Det er en meget “voksen” post og så på en mandag...
Jeg må indrømme at jeg synes det er decideret skræmmende at silicon valley pt har mere magt end den siddende præsident.

Vi er pludselig ikke så langt fra enten attenatforsøg på biden eller borgerkrigslignende tilstande. Jeg ved godt vi ikke er nået dertil endnu, men det er et godt skridt på vej.

Farvel demokrati. Goddag Kina.
Scary shizzle!

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Så længe det ikke er regeringen som lukker hverken Parler, Facebook eller Twitter for visse personer, har det intet med undertrykkelse at gøre.
De nævnte plantforme er private og kan gøre som de vil.
Lissom Holger kan smide de folk ud han ikke gider at høre på, da Lydmaskinen er hans platform.
https://soundcloud.com/user-469072941

Velsignet være alle syndere thi de prædiker ikke

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

the19thbear skrev:
man 11. jan 2021 17:44
Scary shizzle!
Du har helt ret,

De er big-buisiness, og derfor deres eget monopol, og er establishmentets forlængede arm, ikke bare "private" firmaer

Sådan har det været længe, det gælder Facebook, Google, Twitter, MS,... og sikkert andre medløbere

Også folk med "forkerte" holdninger til f.eks. Corona og Vaccine er blevet lukket ned eller holdt ude

Man skal være ret naiv, biased, eller spille dum, for at påstå andet

Selv f.eks. Merkel har indset problemet

Håber det gir bagslag og nye mere hæderlige platforme vil vinde frem, trods defacto-monopolet

Man kunne håbe på mindre snagen i folks privatliv, samt salg af fortrolig data også
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:
tirs 12. jan 2021 05:07
Man kunne håbe på mindre snagen i folks privatliv, samt salg af fortrolig data også
Provokerende spørgsmål som jeg selv har svært ved at svare på: Hvad vil du betale for adgangen til sådan en platform?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
tirs 12. jan 2021 05:59
DUBTEMPLE skrev:
tirs 12. jan 2021 05:07
Provokerende spørgsmål som jeg selv har svært ved at svare på: Hvad vil du betale for adgangen til sådan en platform?
Ikke spor provokerende, men sagens essens

Bruger ikke Twitter, men for garanteret anonymitet og privacy på FB som er blevet et nødvendigt onde for mig ville jeg gerne betale, også for at undgå reklamer

20-40 kr mdl måske, deres tjeneste har helt bestemt en værdi for mig

Dog et problem hvis man samtidigt skal betale for at beskytte sig mod Google, MS, samt iøvrigt alle der kunne tænkes at have næsen inde og snuse via apps, scripts, cookies, OS, og andet godt

Hvor ville det ende prismæssigt ? 1000 kr mdl ?

Jeg er sikker på aktørerne sælger fortrolige oplysninger om personer til hinanden internet også, FB har f.eks. databases selv over personer som aldrig har været en del af deres eget system, men som de kan kortlægge ud fra eksisterende data, tags, og billeder. Selv hvis du lukket din account er du stadig i deres system, og info vil blive ved at samle sig. Blot en smule langsommere.

Men det største af alle problemer er nok, at det så skulle være f.eks. Suckerberrg eller Google der selv stod for denne "sikkerhed", og de jo allerede har sat min tillid til dem over styr. Jeg kan faktisk ikke døje dem.

Jeg ville aldrig ET sekund tro på at de var holdt op med at snage og sælge info fordi jeg havde betalt dem for det. Aldrig.

Jeg tror heller ikke på at nogen uvildig instans ville kunne udøve denne kontrol dybt i deres systemer, hvilket også blot ville motivere for at disse kontrollanter ville blive bestukket eller på anden måde korrumpere

Ser ikke nogen løsning
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

Jeg synes det er iorden. Trump og hans vælgere opfordrer til terror og kupforsøg. Jeg kan - ærlig talt - ikke se hvorfor man IKKE skulle lukke sådanne medier.

Havde det været i Danmark under dansk lovgivning, havde en dansk domstol øjeblikkeligt beordret det lukket pga. opfordring til terror.

Vi har censur i Danmark i forhold til volds-organisationer. Det har jeg det fint med. Jeg kan ikke forstå hvis USA ikke også har lignende lovgivning på det område.

Ligeledes kan jeg godt forstå at de store tech-giganter ikke vil lægge navn til kupforsøg. Spørger man mig, vil jeg sige at jeg ikke forstår hvorfor de ikke har reageret som de har gjort - for længst. De burde have stoppet Trump inden han blev præsident.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så skal du heller ikke pive hvis det pludselig er dig pilen peger på, men det ved jeg du vil :-)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:
tirs 12. jan 2021 15:05
Så skal du heller ikke pive hvis det pludselig er dig pilen peger på, men det ved jeg du vil :-)
Jeg har aldrig opfordret til terror.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Trump ligger helt klart på vippen mht at opfordre til oprør. Det er jeg med på. Hvis han overskrider regler, kan hans konto sættes på pause etc elelr lukkes (hvilket den også blev). Jeg har dog ikke helt styr på om dette er berettiget. Tænk på hvis Biden (eller en anden demokrat) som siddende præsident opfordrede til BLM optøjer. Ved ikke om han ville komme i saksen hos facebook? Måske? Jeg ved det ikke.

Hvorfor skal parlor lukkes fordi der er *NOGLE* folk der bruger det som platform til vold? (vi holder hele trump tingen udenfor her. Trump har ikke en parlor konto).
Hvorfor skulle twitter ikke lukkes da BLM hærgede? Der var også *NOGLE* der bugte twitter til at opildne til terror. Der var flere der døde og langt mere skade. Og ja, jeg anderkender at angrebet på capitol er af en anden kaliber, helt klart.

Det svarer til at apple og google lukker adgang til twitter fordi der er nogle på twitter planlægger et oprør med Donald Trump. Helt uden sammnenhæng.

Og hvorfor skal silicon valley bestemme hvornår noget er ok? Hvorfor skal de overhovedet faktatjekke noget? Hvorfor skal de blande sig? Youtube, Google, apple facebook og twitter er en supermagt der kan manipulere os. Og nej, jeg har ikke sølvpapirshat på og siger at de alle prøver at manipulere os i samme retning hele tiden, men de har magten til det. I dette scenarie har vi set hvordan de lukker meninger ned. Det er DYBT og jeg mener virkelig DYBT DYBT skræmmende (ihvertfald for mig). Jeg håber virkelig at dette resultere i stram lovgivning for hvad de må og ikke må.

Anekdote:
Jeg ville på et tidspunkt dele en video der lå til højre for midten, på facebook ang BLM (mener jeg det var). Det var en diskussion mellem to mennesker.
Den blev flagged som "False Facts" eller hvad det nu hedder. Dvs at hvis jeg delte den ville det se ud som om jeg delte falsk fakta (hvilket fik mig til ikke at dele den).
Det den var flagged for gav ingen mening overhovedet og havde intet med fakta at gøre. Jeg fik en ret dårlig smag i munden. Det kan være det var en tilfældighed, men jeg tror ikke en lignende video der var venstre for midten, nogensinde ville blive flagged i forhold til fakta.

Mediumaevum: Det kan godt være at du ikke opfordrer til terror, men hvad hvis du en dag vil kæmpe for noget som du mener er dybt uretfærdigt, men ALLE større platforme ikke lader dig ytre dette?
I værste fald vil det gøre dig (og mig) til ekstremist.

Måske overreagerer jeg, men jeg er ret skræmt i forhold til USA's fremtid de næste par måneder. Hvis de bliver ved med at lukke folks holdninger nede tror jeg helt seriøst at det kan ende i attentatforsøg og seriøse optøjer. Lad os håber det ikke kommer dertil.

Det der virker er debatter og samtale. Når samtalen er slut (eller aldrig er startet) starter krigen i stedet.

Intet godt kommer af at undertrykke ting (som i psykologi). Det kommer der vold og traumer ud af også på det personlige plan hvis man ikke selv har lov at udtrykke sig.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

the19thbear skrev:
man 11. jan 2021 17:44
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hoejre ... ImzYLUsPhQ

Jeg er ikke fan af Trump men jeg er godt nok endnu mindre fan af at facebook, Twitter, Google og apple ikke synes man må være fan af Trump. Man fjerner ikke problemet ved at undertrykke holdninger. Tværtimod er det sådan man skaber skaber ekstremister.
Jeg er personligt mere fan af demokrati og ytringsfrihed.
Jeg ved det. Det er en meget “voksen” post og så på en mandag...
Jeg må indrømme at jeg synes det er decideret skræmmende at silicon valley pt har mere magt end den siddende præsident.

Vi er pludselig ikke så langt fra enten attenatforsøg på biden eller borgerkrigslignende tilstande. Jeg ved godt vi ikke er nået dertil endnu, men det er et godt skridt på vej.

Scary shizzle!
100% enig.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem

Indlæg af MrBacon »

ei7ea7o8au161.jpg
ei7ea7o8au161.jpg (948.11 KiB) Vist 229 gange

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

Man kan jo argumentere for at det tech-giganterne gør, er diskriminering...

Kan man lovgive om den slags, og eksempeltvis trække en analogi fra de trykte medier og deres frihed samt begrænsninger? og ud fra dit politiske ståsted, vil det da være det rigtige at gøre?

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

the19thbear skrev:
tirs 12. jan 2021 20:24
Tænk på hvis Biden (eller en anden demokrat) som siddende præsident opfordrede til BLM optøjer. Ved ikke om han ville komme i saksen hos facebook? Måske? Jeg ved det ikke.
Har ikke styr på Biden selv.
Men hans vice-elect Kamelen har vist helt utvetydigt opfordret til "more rioting" eller hvordan ordene nu faldt. Enten på Twitter eller FB, s.v.j.h.

I 'de glade BML-oprørsdage' sidste år. Hvor der blev brændt politistationer og andre kommunale bygninger. Samt helt uvildige, private bygninger også brændt og fuldstændig smadret. Nogle af disse indeholdt levende mennesker, da der blev sat ild på o.s.v.

Konsekvens fra Twitter over hendes opfordring: ingenting.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", High Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

PS Det er muligt, det ikke var Kamelen. Jeg kunne sagtens finde på at forveksle hende i min erindring med hende den anden, aoc cortez.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:
tirs 12. jan 2021 15:53
DUBTEMPLE skrev:
tirs 12. jan 2021 15:05
Jeg har aldrig opfordret til terror.
Bare rolig, det kan hurtigt blive din tur alligevel
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

tomcat skrev:
ons 13. jan 2021 13:27
the19thbear skrev:
tirs 12. jan 2021 20:24
Tænk på hvis Biden (eller en anden demokrat) som siddende præsident opfordrede til BLM optøjer. Ved ikke om han ville komme i saksen hos facebook? Måske? Jeg ved det ikke.
Har ikke styr på Biden selv.
Men hans vice-elect Kamelen har vist helt utvetydigt opfordret til "more rioting" eller hvordan ordene nu faldt. Enten på Twitter eller FB, s.v.j.h.

I 'de glade BML-oprørsdage' sidste år. Hvor der blev brændt politistationer og andre kommunale bygninger. Samt helt uvildige, private bygninger også brændt og fuldstændig smadret. Nogle af disse indeholdt levende mennesker, da der blev sat ild på o.s.v.

Konsekvens fra Twitter over hendes opfordring: ingenting.
Kan du ikke lige tjekke op på det? Det er ikke helt uvæsentligt om det er den kommende vice præsident der har opfordret til det.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Det er ikke nemmere for mig at checke op på, end det er for dig.
Det var VISTNOK et tweet –– som jeg så har set i den evige strøm på Facebook. (jeg er ikke på Twitter).

Altså hvor een af mine +1200 FB-kontakter –– eller een af disse's bekendte –– i en kommentar eller opslag har gengivet som screenshot, fra Tweetet.

Formodentlig dengang, i de måneder, hvor BLM /antifa-optøjerne var på skærmen hver dag.

Jeg tror, det var Harris. Men hånden på låret, det kan sagtens ha' været AOC. Eller endda dem begge. Som helt åbenlyst –– og ustraffet –– støttede optøjerne.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Reelt KAN det sføli også være "taget ud af kontekst". Det sker jo hele tiden. Og eftersom jeg ikke bryder mig synderlig om konen, er jeg naturlig lidt mere villig til at bare æde udsagnet. Altså ikke ligge og checke op på kilde o.s.v. Når jeg ser det passere i FB-strømmen.

___ ___
I efteråret tog en af mine bekendte et enkelt, meget skarptvinklet orangemand-citat. Som var i heftig rotation på danske standard-medier i nogle dage i træk. En lille bid af en video fra en tale. Citatet fik i vores danske medier en meget tydelig behandling. Det gav klart indtryk af utilregnelighed eller usympatisk-hed eller sådan noget.

Så gjorde min bekendt sig den anstrengelse, at han på nettet fandt *hele* den tale, lydbidden var taget fra. Og hørte hele lortet. Jeg tror den var over en halv time lang.

Når man hørte de sætninger, der kom lige før og efter, så fik citatet en *helt* anden valør. Så var det pludselig ikke så sindssygt eller langt ude, længere. (han kan sagtens være syg i hovedet alligevel, men det er i dette tilfælde irrelevant).

_____
Det kan jo godt være det samme med Harris-citatet. Selvom jeg stadig har mest tendens til bare at tro på det, direkte. Fordi det passer med mit øvrige billede af hende.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

tomcat skrev:
ons 13. jan 2021 20:15
Reelt KAN det sføli også være "taget ud af kontekst". Det sker jo hele tiden. Og eftersom jeg ikke bryder mig synderlig om konen, er jeg naturlig lidt mere villig til at bare æde udsagnet. Altså ikke ligge og checke op på kilde o.s.v. Når jeg ser det passere i FB-strømmen.

___ ___
I efteråret tog en af mine bekendte et enkelt, meget skarptvinklet orangemand-citat. Som var i heftig rotation på danske standard-medier i nogle dage i træk. En lille bid af en video fra en tale. Citatet fik i vores danske medier en meget tydelig behandling. Det gav klart indtryk af utilregnelighed eller usympatisk-hed eller sådan noget.

Så gjorde min bekendt sig den anstrengelse, at han på nettet fandt *hele* den tale, lydbidden var taget fra. Og hørte hele lortet. Jeg tror den var over en halv time lang.

Når man hørte de sætninger, der kom lige før og efter, så fik citatet en *helt* anden valør. Så var det pludselig ikke så sindssygt eller langt ude, længere. (han kan sagtens være syg i hovedet alligevel, men det er i dette tilfælde irrelevant).

_____
Det kan jo godt være det samme med Harris-citatet. Selvom jeg stadig har mest tendens til bare at tro på det, direkte. Fordi det passer med mit øvrige billede af hende.

Til det kan jeg kun sige to ting: enten luk Tweeter, Facebook og hele lortet, eller forbyd alt andet end madopskrifter og gør-det-selv råd.
Der er for mange umodne personer som ikke formår at diskutere politik.

(tager kampuniform på, for nu får jeg nok tæsk) :smash:
https://soundcloud.com/user-469072941

Velsignet være alle syndere thi de prædiker ikke

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem

Indlæg af mediumaevum »

tomcat skrev:
ons 13. jan 2021 20:15

___ ___

_____
Jeg mener, at lovgivningen også bør tage højde for citater taget ud af kontekst. Hvis jeg f.eks. citerer én eller på anden vis kommer med et eksempel der siger "myrd menneskeheden", så nytter det jo ikke noget at folk fjerner hele konteksten, og efterlader et citat - uden anførselstegn hvori der står at jeg skulle have skrevet 'myrd menneskeheden' - for det er jo løgn fordi sætningen her tages ud af en kontekst.

Konteksten i såfald alt ovenstående jeg også har skrevet, hvert et ord, hvert et bogstav.

Egentlig burde injurieparagrafferne være tilstrækkelige, men de anvendes bare ikke særligt ofte. Eller ikke ofte nok.

Vi lever i det 21. århundrede. Vi burde som menneskehed forlængst have bevæget os langt væk fra at man lader artsfæller dømmes af "folkedomstolen" uden høring, uden forsvar og overladt til den vrede pøbel.

Sidstnævnte er det jeg foragter mest ved menneskeheden. Det er så klamt. Alle skal have ret til retfærdighed.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator

Indlæg af Mike-air »

tomcat skrev:
ons 13. jan 2021 19:55
Det var VISTNOK et tweet –– som jeg så har set i den evige strøm på Facebook. (jeg er ikke på Twitter).

Altså hvor een af mine +1200 FB-kontakter –– eller een af disse's bekendte –– i en kommentar eller opslag har gengivet som screenshot, fra Tweetet.

Formodentlig dengang, i de måneder, hvor BLM /antifa-optøjerne var på skærmen hver dag.

Jeg tror, det var Harris. Men hånden på låret, det kan sagtens ha' været AOC. Eller endda dem begge. Som helt åbenlyst –– og ustraffet –– støttede optøjerne.
Tak for ubrugelig info.

Elon musk har til gengæld sponsoreret dele af donald trumps kampagne tilbage i 2016. Eller det var der ihvertfald en i bussen der sagde i foråret da jeg var på vej ned for at handle. Hun havde vidst læst det i en blog på myspace.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev:
ons 13. jan 2021 22:54
tomcat skrev:
ons 13. jan 2021 19:55

Tak for ubrugelig info.

Elon musk har til gengæld sponsoreret dele af donald trumps kampagne tilbage i 2016. Eller det var der ihvertfald en i bussen der sagde i foråret da jeg var på vej ned for at handle. Hun havde vidst læst det i en blog på myspace.

Her var det første link jeg klikkede på på google. Søgte på "kamala harris black lives matter riots", og valgte så Reuters. Om det er en brugbar kilde for deltagerne af tråden ved jeg ikke. Danske mainstream medier kan da finde på at bruge dem, og de bliver lukket ind til regeringens pressmøder, m.m....
Jeg har ikke søgt efter lignende resultater for AOC.
https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKBN27E34P

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev:
tors 14. jan 2021 01:46
Søgte på "kamala harris black lives matter riots", og valgte så Reuters. Om det er en brugbar kilde for deltagerne af tråden ved jeg ikke. Danske mainstream medier kan da finde på at bruge dem, og de bliver lukket ind til regeringens pressmøder, m.m....
Jeg har ikke søgt efter lignende resultater for AOC.
https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKBN27E34P
Den ser rimelig brugbar ud i mine øjne.
Hvilket jeg siger uden at checke i dybden. (Understreger dette for at være "gennemsigtig" her i tråden). Jeg har ikke klikket alle sidens links eller set videoerne.
Hele siden giver mig det *indtryk* at den er seriøs. Så jeg formoder, de ting, der står i teksten, holder. At Harris faktisk sagde og gjorde dét, teksten siger. Og at Colbert ligeledes sagde og gjorde, hvad teksten siger han sagde/gjorde.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

mediumaevum skrev:
ons 13. jan 2021 20:40
Vi lever i det 21. århundrede. Vi burde som menneskehed forlængst have bevæget os langt væk fra at man lader artsfæller dømmes af "folkedomstolen" uden høring, uden forsvar og overladt til den vrede pøbel.
Ja. Det kan de fleste af os nok blive enige om.
Jeg synes dog ikke det ser ud til, at vi overhovedet er i nærheden af dét ideal.

Størstedelen af, hvad der foregår i f.eks. 2020 er – så vidt jeg kan se – en lang perlekæde af det modsatte. Jeg ser hvordan vi, inklusive mig selv, bliver skærmtræt af den enorme mængde af info, skidt og kanel. Og derfor mere og mere reagerer på rygraden. For eksempel i mit tilfælde hér. Når nogen siger noget ufordelagtigt om en kendis, jeg allerede forventer dårligt fra, så antager jeg automatisk, at den nye info også er tilforladelig.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem

Indlæg af the19thbear »

Lidt mere i sagen fra hestens egen mund. Jeg er generelt ikke så enig med Ben Shapiro (omend han er lynende intelligent og hurtig), men kunne ikke finde andre steder hvor man hører noget fra Parlor.

(kan ikke huske hvordan man embedder YT links direkte)

edit af moderator:
du paster bare linket direkte ind i din post uden nogle tags; så embedder forumet selv ..

Nyt svar